Hae Anna.fi-sivustolta

Termoskannun puhdistus

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä kahvikissa(vierailija), 04.06.2008.

1. Miten saa kahvinkeittimen termoskannun sisäpinnan kirkkaksi eli vanhat "kahvinjämät"pois?

2. Astianpesuaineella Vierailija

ja harjalla ne lähetävät. Kunnon tujaus ainetta sisään ja perusteellinen harjaus. Jollei tule kirkasta, kokeile kalkinpoistajaa vielä sen jälkeen.

Mulla pannu on pysynyt ihan kirkkaana pelkällä pesuaineella, mutta kannattaa ottaa tavaksi, että pannussa ei seisoteta kahvia turhaan, vaan tyhjennetään se ja laitetaan puhdasta kylmää vettä siiheksi, että seuraavat kahveet keitetään.

3. sarlot Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    kiehuvaa vettä ja soodaa. Tai, jos on pahasti piintynyttä, niin kiehuvaa vettä ja konetiskiainetta. Jonkin aikaa saa seistä ja sitten tiskiharjalla pesu ja kunnon huuhtelu!

4. Oppia ikä... Vierailija

Tätä suosin minäkin yhdistettynä tiskiharjaan. Kokeilin kerran astianpesuainetta ja vaikka kuinka huuhtelin kahvi maistui useamman päivän saippualta :)

5. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Minä pesen suht usein kahvinkeittimen termoskannua. Lähtee ihan kuumalla vedellä ja pullo- tai tiskiharjalla kirkkaaksi. Meillä myös kannu tyhjennetään heti kahvittelun jälkeen (jos jotain sattuu jäämään..) ja huuhtaistaan.

6. Tiskari Vierailija

En suosittele tiskiharjan käyttöä termospulloon ei ilmeisesti valmistajatkaan....olen saanut kerran pullon sisältä rikki, vaikka varovasti pesin se menee helposti rikki paras on liottaa soodavedessä yön yli, aamulla lika killuu pinnalla.

7. äiskä71 Vierailija

Minä puhdistan termospullon kiehuvalla vedellä ja karkealla (meri) suolalla. Kirkastuu uuden veroiseksi eikä tarvitse harjata, liotus, ravistelu ja huuhtelu riittää.

8. Siis joissakin termospulloissa on lasinen sisäpinta ja se tietysti menee helposti rikki, mutta ei kai sentään teräs?

9. Karhunkielellä Vierailija

Pesen termoskaatimen jossa on lasinen sisus,siis märkä karhunkieli sieni ja ihan pieni pisara tiskiainetta korkki kiinni ja hyrskytys sitten vaan huuhdotaan ja aina on kirkkaaksi tullut vaikka vanha onkin.

10. Ilman harjaa Vierailija

Pesen oman termospullon ilman harjaa ja voimaa, lämmintä vettä piripintaan asti ja astianpesukoneen tabletin tai jauhetta ripaus, ei tarvitse edes kauaa liottaa ja puhdasta tulee. Huuhdella pitää hyvin tietysti, mutta ei tarvitse enää tuskailla tummia termareita.

11. soodaa Vierailija

soodaa ja kiehuvaa vettä minäkin olen käyttänyt. antanut olla yön yli ja huuhdellut monta kertaa.. joskus vähän tiskiharjalla tai pulloharjalla vähän hangannut

12. Paremman puutteessa Vierailija

Olen laittanut karkeaa merisuolaa ruokalusikoan-pari sekä pikkuisen vettä. Hölskytellyt. Tulee kirkas kauttaaltaan.

13. kokokokokoko Vierailija

Ruokasooda ja kiehuvan kuuma vesi todella tepsivät! Meillä on termoskahvinkeitin ja pannu pinttyy pesujen välillä tosi ällöttäväksi kun keitintä käytetään niin usein ettei muka ehdi välillä pesemään. Välillä kurkkaan sisään ja on niin ruskeaksi pinttynyt että pako alkaa toimiin. Kiehautan vettä ja kaadan sitä ruokasoodan (1rkl) kanssa pannuun, kansi kiinni, hölskytystä, vähän harjala rapsutusta, ja puhdasta on! :) Fairyllakin lähtee mutta saa hinkata aivan älyttömästi.

14. kokokokokoko Vierailija

Ruokasooda ja kiehuvan kuuma vesi todella tepsivät! Meillä on termoskahvinkeitin ja pannu pinttyy pesujen välillä tosi ällöttäväksi kun keitintä käytetään niin usein ettei muka ehdi välillä pesemään. Välillä kurkkaan sisään ja on niin ruskeaksi pinttynyt että pako alkaa toimiin. Kiehautan vettä ja kaadan sitä ruokasoodan (1rkl) kanssa pannuun, kansi kiinni, hölskytystä, vähän harjala rapsutusta, ja puhdasta on! :) Fairyllakin lähtee mutta saa hinkata aivan älyttömästi.

15. eisea Vierailija

Myös pyykkipulveri on hyvä konsti, jätät pyykkipulveri-vesiseoksen yön yli, aamulla on kirkas pannu. Pyykkipulveri on emäksinen, sillä se lähtee. Olen kokeillut ja se toimii. Yksi puhdistuspalvelualan opettaja antoi niksin viimevuonna...

16. Meillä ei tuo sooda ole auttanu pätkän vertaa. (Samalla tavalla meilläkin keitin tiuhassa käytössä ja samalla tavalla olen sitä yrittänyt puhdistaa.) Nyt sitten kyllästyneenä siihen mömmökerrokseen aloin etsiä apua ja täältä bongasin tuon konetiskiaineen. Pistin siis konetiskiainetta pikkuisen ja päälle kiehuvaa vettä, kansi kunnolla kiinni. Annoin olla about 10 minsaa. Pikkuisen pyöräytin tiskiharjalla ja pannu oli kirkkaan puhdas! Heti kun kannen aukaisin, näin, että vesi oli lähes mustaa, joten en tiedä, olisiko tiskiharjaa edes tarvinnut näyttää pannulle ollenkaan. Kiitokset siis hänelle, joka tästä vinkkasi!

17. alghazanth Vierailija

Jep toimii 1 tiskitabletti, litra kiehuvas vettä perään , korkki kiini ja vähän ravistelua 10min eikä tietookaan että ois joskus ollu musta. Ruokasooda kannattaa unohtaa.

18. Make Vierailija

Hyvin toimi, teräskannun sisäpuoli kiiltää mekein kuin uutena kymmenen minuutin jälkeen.
    Harjasin vielä kevyesti, niin irtosi paksutkin pinttymät.

19. juhlamokka Vierailija

20. tässätässä Vierailija

21. tuhkimo Vierailija

Meillä termoskannu on nimenomaan sitä varten, että siihen kaadetaan keitetty kahvi, että sitä saa hörppiä tuntien mittaan. Väistämättä kannu kohta on melkein musta, mutta laitan konetiskitabletin yöksi ja aamulla lähtee jämät lähes huuhtomalla. Käytän kuitenkin tiskiharjaa vielä ja sitten huhtelen noi 4 kertaa ja on kirkas kuin uusi.

22. norppa Vierailija

Kas tulipa uusi hyvä ja luontoystävällinen vinkki, että voi käyttää tuota suolaa myös termarin putsaukseen. Suolasta on sekin hyöty, että ei murkut tunge sisään viemäreistä, kun käyttää suolaa niin astioiden kuin itsensäkin puhdistukseen.

Tähään asti olen käyttänyt soodaa ja vettä, mutta kokeilen seuraavan kerran sitten suolaa.

23. vierailija Vierailija

Kokeilin minäkin ja koskaan ei pannu huuhtoutunut niin hyvin että pulbrtin maku ja haju olisi hävinnyt. Lopputuloksena pamnu roskiin : (

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri