Terolut kuurin aloitus

  • Viestiketjun aloittaja Jasmine
  • Ensimmäinen viesti
Jasmine
Tulin juuri äsken yksityiseltä gynekologilta, joka määräsi mulle Terolutit erittäin epäsäännöllisiin menkkoihin.

Ongelmana on nyt vaan se, että en muista, mitä se lääkäri nyt sitten oikein puhuikaan... Lääkäri laittoi lapulle "muistilistan" mihin oli merkitty 1. päivä 15. päivä ja 24päivä. Lääkäri sanoi, että kuun 15-24 päivä söisin 10 päivän ajan 1 Terolut lääkkeen päivässä... meneekö tämä nyt siis niin, että tuli mulla menkat milloin lystää, niin aloitan esim 15.11 Terolut kuurin ja lopetan sen 10 päivän (eli 24.11)jälkeen?

Eli, teenkö tämän, vaikka mulla ei tässä kuussa menkkoja tulisikaan vai odotanko nyt, että menkat tulee (jos nyt tulee...) ja sitten odotan jonkun aikaa, ennenkuin alan käyttää Terolut kuuria sen 10 päivän ajan? Joskus mulla nimittäin jää menkat kokonaan pois, syystä tai toisesta...

Kuten huomaatte, olen erittäin sekaisin tässä Terolut hommassa... =(
 
Manna*
Moi!
Teroja aloitait kiertopäivänä 15 ja lopetat kiertopäivänä 24. Eli 1.kiertopäivä on se päivä, kun menkat alkaa (vuoto, ei tuhruilu). Kun olet syönyt tuon kuurin, niin menkat alkaa 1-3 päivän kuluttua, ellet ole tullut raskaaksi=)
Mikäli menkat alkaa, niin jälleen kp 15-kp24 teroja..
 
Jasmine
Kiitoksia vastauksestasi, Manna*, siitä oli apua.=)

Kävin tänään naistenklinikalla, koska mulla on diabetes, niin sen vuoksi jouduin käymään näin etukäteen siellä, ennenkuin tulen raskaaksi (jos siis tulen, mistä mulla on vahvat epäilykseni).

Mulla kun on todella epäsäännöllinen kierto ja välillä menkkoja ei tuu ollenkaan (diabeteksen lisäksi on vielä kilpirauhasen vajaatoiminta) niin kysyin diabeteshoitajalta sitten, että mitä teen Teroluttien kanssa, jos menkat eivät ala ollenkaan. Onneksi ne hoitajat eivät siellä olleet kauhuissaan tms. vaikka olenkin ykdsityisen lääkärin kautta vienyt tätä raskautumisasiaa eteenpäin. Se hoitaja vaan vähän hymähti ja sanoi, että jos tässä kuussa ei menkat tuu, enkä ole raskaana, niin ottaa häneen yhteys ja hän kysyy joltain erikoislääkäriltä, miten toimin noiden Teroluttien kanssa. Tuli silleen aika turvallinen olo, kun se tuon sanoi.

Itsellä vaan on NIIN vahvat tunteet siitä, että en kuitenkaan tule raskaaksi (ainakaan helposti) koska mulla on yhtä jos toista sairautta nykyelämässä, kuin mennessä elämässänikin...

Mutta... nyt ei auta muu, kuin rupee odottelee niitä menkkoja... viime viikolla tein raskaustestin, joka näytti negaa... pettymyshän se oli. En usko, että tässäkään kuussa tulee menkkoja ja uskon, että en ole myöskään raskaana, vaikka menkat ei tulisikaan. Tiedä sitten, missä mättää näiden kuukautisten kanssa...
 
...
Nostelen tätä ylöspäin kun kiinnostaisi tietää miten kauan teillä on menny terokuurien vikan pillerin jälkeen että on kuukautiset alkanu?

Ittellä menossa 7päivä eikä menkkoja näy...
 
Papu75*
Mulla alkoi ensimmäisen kuurin (sain siis kolmeksi kuukaudeksi terot) 5-6 päivän jälkeen viimeisestä pilleristä. Toisen kuurin jälkeen alkoikin jo parin päivän päästä.

Kannattaa tehdä testi, saa ainakin varmuuden. Kyllähän ne joillakin venähtää, ei välttämäti ensimmäinen kuuri vielä "pure" kunnolla. Plussa onnea!
 
ihanjokumuu
Mulla on tänään 11 päivää viimeistä pilleristä. Ei periaatteessa raskausmahdollisuutta, kun lämpöjen perusteella ei ovulaatiota ole ollut (vaikka tosiaan en mittaillut tossa terolut-kuurin aikana). Kp nyt n. 49 tai jotain. Testaan kyllä ens viikolla jos ei ala.
 
mammaksi tahtova
mulla oli tossa heinä-elokuun vaihteessa viimeksi menkat eikä sen jälkeen ole kuulunut. monta raskaustestiä on tehty mutta miinusta näyttää :( nyt aloitin tero-kuurin ensimmäistä kertaa olen syönyt vasta 4 pilleriä...onko mahdollista että ovuloi vaikka ei ole menkkoja kuulunut vähään aikaan ja voiko ensimmäisen kuurin aikana tulla raskaaksi. Selosteessa ei sanota niin hyvin, että miten se auttaa tulemaan raskaaksi olisi kiva jos joku voisi auttaa...
 
..**
Terolut ei sinänsä AUTA tulemaan raskaaksi, mutta ei sitä estäkään. Terolutin tarkoitus on tuottaa elimistöön keltarauhashormonia, jota normaalisti tulisi ovulaation jälkeen (munarakkulasta kehittyvästä keltarauhasesta), mutta ovulaation puuttuessa sekin siis puuttuu elimistöstä. Teroluteilla saadaan aikaan tyhjennysvuoto ja tavoitteena on, että elimistö heräilee ja ymmärtää alkaa itse tuottaa tarvittuja hormoneja. Näin ollen ovulaatiokin voisi olla mahdollinen. Kaikille Terolut ei kuitenkaan riitä vaan ovulaatiota ei tapahdu siltikään. Sitten tarvitaan jo eri lääkkeet eli esim. Clomifen, joka kasvattaa munarakkuloita.
 
Leentiinu
Kiitos tosi paljon noin suuresta määrästä tietoa. Itse olen ihmetellyt, kun en tule raskaaksi yrityksistä huolimatta, toisaalta taas ruusufinni vaivaa aika ajoin ja ihon punoitus, vaikka alkoholia en juuri käytä (lääkärit aina kysyy). Soitin äskettän neuvovaan lääkärilinjaan, jossa kerrottiin, että nämä asiat voivatkin liittyä yhteen, eli johan pomppas!!! Miksi sitä ei mulle ollut aikaisemmin kerrottu! Niin, PMS, kivuliaat ja epäsäännölliset kuukautiset ja punastelu ja (ehkä, ei ole tieteellisesti todistettu) ruusufinnikin voivat johtua keltarauhashormonin vajauksesta. Niinpä, kun nyt olen taas saanut toivonpilkahduksen elämääni, varaan tänään ajan gynelle tutkimuksiin ja toivon, että se vastaus löytyy sieltä hormitoiminnasta ja että saisin siihen hormonivalmistetta:D Sehän on joku Terolut nimeltään, missä on keltarauhashormonia. En tietenkään odota, että ihoni rauhoittuisi välttämättä, ym, mutta jos se edes vähän auttaisi vaivoihini. Muutenkin on ollut välillä epätoivoinen olo, niin on hyvä, kun on lääkäreitä, jotka osaa auttaa.
 
Hmm.. :)
Itselläni on säännöllinen kierto, ei-kivuliaat menkat, ei mainittavaa pms:ää, mutta ruusufinni.. Onneksi ei muuta punastelua. Ruusufinni tuli n. vuosi pillereiden lopettamisen jälkeen, onneks on saatu nyt pitkällä antibioottikuurilla reilaan. Mulla on testien mukaan ok keltarauhashormonitaso, joten eivät aina mene yks yhteen. Raskaaksi en ole kuitenkaan tullut, tosin mitään selitystkään sille ei löydy.

Terolutin lisäksi on olemassa muutakin keltarauhasvalmistetta, esim. Primolut ja Lugesteron. Tärkeämpää olisi varmaan saada elimistö toimimaan oikein eli saada se kasvattamaan munarakkulaa niin että tulisi ovulaatio, jonka jälkeen keltarauhastaso on usein automaattisesti aika kohdillaan. Toivottavasti saat apuja lääkäristä ja kerrohan sitten mitä mieltä hän on tuosta ruusufinni + keltarauhasvaje yhdistelmästä.

Kiinnostaa kuulla, vaikka itsellä tuota vajetta ei olekaan todettu. Tsemppiä myös ruusufinnin selättämiseen. Osaa olla inhottava vaiva, ja kipeäkin. Onneks ainakin minulla auttoi stressin väheneminen ja antibiootti.
 
sade81
mulla myös ilmeisesti ruusufinniä ja nenä on aina punainen kuin paloauto :( on ollut siis aina ja ruusufinni ilmestyi muutama kuukausi pillereiden lopetuksen jälkeen. Menkat on niukat ja ei-kivuliaat, mutta mulla nuo kaikki liittyvät ilmeisesti juuri tuohon keltarauhashormonivajeeseen, lisäksi munasarjoissa lievää monirakkulaisuutta. Syön nyt teroluteja ja ekaa tyhjennysvuotoa odottelen..tuntuu että iho olisi hieman parantunut jo ja sen takia rupesin itse miettimään voiko noilla olla yhteyttä ja itse ainakin uskon että on.

toivotaan että saat apua ja että samalla auttaisi sinua raskautumaan!
 
enkeleiden äiti
Mitä tämä terolut kuuri on? Olen kaksi vuotta yrittänyt lasta mieheni kanssa kaksi keskenmenoa ja yksi kohdun ulkoinen. menkkani tulevat noin 3krt vuodessa mutta lääkäri sanoi että ovuloin verikokeiden mukaan ihan normaalisti. Miten tämä lääke voisi auttaa minua? Olen kokeillut netistä ostettuja testejä mutta turhaa kun niiden mukaan en ovuloi. Minulla on POCS.. Ihana jos tässä olisi vastaus rukouksiini.
 
...
Mulla terolutit aloitettiin juuri sen takia kun kuukautiset saattoi tulla monen kuukauden välein, että ne saataisiin säännöllisiksi. Niillähän ne muuttuuikin. Söin kaksi 3kk:n kuuria ja se auttoi ja vikalla kierrolla tulinkin raskaaksi. Uskon että teroluteista oli hyötyä koska kerkesimme yrittämään noin vuoden verran.
 
Enkeleiden äidille
Jos menkkasi tulevat n. 3 x vuodessa, et varmasti ovuloi normaalisti. Normaalisti ovulaatio tulee n. 8-10 kertaa vuodessa, näin ollen menkatkin tulisivat niin usein. Vaikka sinulla on pcos, niin ovulaatio tapahtuu sinulla kuitenkin joskus, koska raskauksiakin on alkanut. Ehkä sinun ovulaatiosi on tutkittu juuri sellaisessa kierrossa, jossa se sattumoisin on tullut? Miten se on tutkittu, ultralla, verikokeilla?
Oletko käynyt lapsettomuuteen erikoistuneella gynellä? Pcos tarvitsee useammin tujummat lääkkeet kuin terot, jotka ovat synteettinen keltarauhasvalmiste. Ne eivät siis avusta ovulointia mitenkään, mutta niiden avulla tulee ainakin tyhjennysvuoto, jos ovulaatio on jäänyt puuttumaan. Suosittelen kääntymään erikoistuneen gynen puoleen, jotta saat lääkityksellä ovulaation tulemaan.
 
enkeleiden äiti
Verikokeilla viimeksi tutkittiin asia, ja lääkäri totesi että ovuloin normaalisti.
Ultrassa todettiin Pcos...Olen käynyt vain kotipaikkakuntani terveyskeskus lääkärillä.
 
sade81
Enkeleiden äiti; sulla taisi käydä hyvä(tai huono) tuuri tuolloin kuin tuo tutkittiin. Käsittääkseni jos ovuloi niin sitä seuraa aina menkat paitsi jos on raskaana. Jos siis sinulla vain 3krt vuodessa menkat niin et voi ovuloida joka kuukausi mitenkään. Kannattaisi todellakin hakeutua tutkimuksiin. Voimia sinulle!
 
enkeleiden äiti
Perjantaina on nyt sitten aika ultraan ja uusiin tukimuksiin... nyt vain toivotaan parasta että joku ihme lääke löytyy, että mekin saisimme oman pikku käärön kotiin...
kiitos kaikille neuvoista.:)
 
Kysymys enkeleiden äidille
Sovittiinko sulle mitään jatkosta? Kuinka pitkäksi aikaa sait kuurin? Sun pcos tuntuu olevan tosi paha, kun menkat tulevat vain noin harvoin, joten voi olla, ettei terolut tee sulle muuta kuin tyhjennysvuodon ja ovulaatio jää silti tulematta. IHan hirveän montaa kiertoa ei kannata pelkkiä teroja vedellä vaan pyytää ovuloimista auttava lääkitys kuten clomit tai pistokset.
 
Clomeista
Clomit eli clomifen on lääke, jolla saadaan munarakkulat kasvamaan ja ovulaatio tapahtumaan. Terolut ei sitä tee. Monilla pcos:laisilla clomit ovat toimineet hyvin. Tosin joillain rakkuloita tulee liikaa, joillain ei tule pienellä annostuksella sitä yhtäkään. Siksi niiden aikana kontrolliultra on tärkeä, jotta nähdään vaikuttavatko ne mitenkään. Jos clomit eivät toimi, niin sitten on edessä pistokset, esim.Puregon, joilla on tavoite saada aikaan ovulaatio.

Lisää clomeista voit lukea vaikka googlettamalla clomifen.
 
Nainen ISOLLA N:llä
Alkuperäinen kirjoittaja Jasmine:
Tulin juuri äsken yksityiseltä gynekologilta, joka määräsi mulle Terolutit erittäin epäsäännöllisiin menkkoihin.

Ongelmana on nyt vaan se, että en muista, mitä se lääkäri nyt sitten oikein puhuikaan... Lääkäri laittoi lapulle "muistilistan" mihin oli merkitty 1. päivä 15. päivä ja 24päivä. Lääkäri sanoi, että kuun 15-24 päivä söisin 10 päivän ajan 1 Terolut lääkkeen päivässä... meneekö tämä nyt siis niin, että tuli mulla menkat milloin lystää, niin aloitan esim 15.11 Terolut kuurin ja lopetan sen 10 päivän (eli 24.11)jälkeen?

Eli, teenkö tämän, vaikka mulla ei tässä kuussa menkkoja tulisikaan vai odotanko nyt, että menkat tulee (jos nyt tulee...) ja sitten odotan jonkun aikaa, ennenkuin alan käyttää Terolut kuuria sen 10 päivän ajan? Joskus mulla nimittäin jää menkat kokonaan pois, syystä tai toisesta...

Kuten huomaatte, olen erittäin sekaisin tässä Terolut hommassa... =(
Mulle neuvoi gynekologi näin: Laske menkkojen toisesta päivästä 15pv eteenpäin---> 15-16pv:nä aloitat pillerit ja otat niitä 1:n päivässä 10:nen päivän ajan! Sen jälkeen taukoa, menkat pitäisi tulla ja taas alusta kun menkat on alkaneet.Kannattaa merkata kalenteriin ylös päivät jolloin kuukautiset on ja vaikka punakynällä päivät jolloin otat Terolut pillerit.Jos on epäselvyyksiä apteekissa aina auttavat takuulla sinua!
 
Ellukka
Gyne määräsi terolutteja (keltarauhashormooneja) koska menkkani ovat todella epäsäännölliset ja ehkäisypillerit olen noin 2vuotta sitten jättänyt pois. Niiden aikana menkat tulin säännöllisesti.

Lasta ollaan yritetty siitä asti ja nyt sitten vasta määärättiin terolutit.

Mutta olen nyt aivan hukassa koska niiden aloitus pitäisi aloittaa, silloin kun on ensimmäinen vuoto päivä vai koska ja kuinka kauan niitä syön. Sain paketin jossa on 30 tablettia. Osaisiko joku auttaa?
 

Yhteistyössä