Terveydenhuollon tietosuojasta tietäville

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ellulainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ellulainen

Vieras
Onko ketään sellaista paikalla, joka tietää terveydenhuollon tietosuojasta? Tiedän kyllä, että kenen tahansa potilastietoja ei saa katsoa esim. Terveyskeskuksissa, sairaaloissa ja yksityisillä lääkäriasemilla. Pitää osallistua potilaan hoitoon tai ainakin pitää tarvittaessa pystyä perustelemaan, miksi jonkun tietoja on katsonut.

Mulle kävi näin: Menin yksityislääkärille mun migreenin takia. Ilmoittautumisen jälkeen odottelin lääkärille pääsyä odotushuoneessa. Yht' äkkiä siitä kulki ohi yksi puolituttu ihminen hoitajan vaatteissa. En tiennyt, että kyseinen henkilö on töissä juuri sillä lääkäriasemalla. Meillä ei ole hyvät välit. Emme puhuneet mitään toisillemme.

Nyt olen saanut eräiden yhteisten tuttavien kautta tietää, että tämä hoitaja on kertonut nähneensä minut työpaikkansa odotushuoneessa. Onko tämä luvallista? Saako hoitaja/lääkäri kertoa, jos näkee jonkun tutun työpaikallaan potilaana? En ole mitään ilmoitusta mihinkään tekemässä, mutta ihan kiinnostaa tietää.

Olen sairaanhoitaja ja ikinä en kerro kenellekkään muille keitä on asiakkaana käynyt. Esimerkiksi jos joku miehen tuttava on ollut vastaanotolla tms. Se on eri asia, jos kaveri lähettää miehelleni terveisiä, mutta tällöinkään en saa sanoa, minkä takia kaveri on vastaanotolla ollut. Miehelläni kesti kauan ymmärtää, etten todellakaan saa kertoa, vaikka kyse olisi ihan jostain tikkien poistamisesta eikä mistään papilloomien penslaamisesta.

Ei saa kertoa. Yksityisyyden suojaasi on rikottu, mutta tuollaista asiaa on ikävä kyllä vaikea todistaa, ellet sitten saa ystäviäsi todistamaan tuota ihmistä vastaan. Se on hyvä kun nykyään näkee tietokoneiden lokitiedostoista ketkä katsovat potilastietoja, se vähentää varmaan paljon väärinkäytöksiä.

Eihän se yksityisyyden suoja koske mitään odotusaulaa!!! Jos tuttavasi ei edes hoitanut sinua siellä. Hui kamala, näkeehän muutkin odottavat potilaat sinut siellä.

Eihän se yksityisyyden suoja koske mitään odotusaulaa!!! Jos tuttavasi ei edes hoitanut sinua siellä. Hui kamala, näkeehän muutkin odottavat potilaat sinut siellä.

Kyllä koskee! On myös tietosuojaa loukkaavaa kutsua potilasta nimeltä vastaanottohuoneeseen.

Kyllä, hoitaja teki väärin kertoessaan virantoimituksessa ollessaan nähneensä vastaanotolle jonottavan tuttavansa.

Ei olisi saanut kertoa. Laissa todetaan, että terveydenhuollon ammattihenkilö ei saa luvatta ilmaista sivulliselle yksityisen henkilön tai perheen salaisuutta, josta hän asemansa tai tehtävänsä perusteella on saanut tiedon. Ts. jos töissä ollessaan tapasi sinut odotusaulassa, niin ei olisi saanut kertoa siitä ulkopuoliselle. Kannattaa muistaa, että tämä salassapitovelvollisuus säilyy myös ammatinharjoittamisen päättymisen jälkeen.

Alkuperäiseen kysymykseen onkin tullut jo vastaus että kyllä, ko. hoitaja teki väärin.

Itse olen lääkäri ja minulla on potilaita jotka ovat käyneet vastaanotollani jo vuosikausia. Ei olla "tuttuja" sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta silti kaupungilla vastaan kävellessä tervehdys meinaa päästä ilmoille ihan luonnostaan. Mutta kun ei saisi! Vaitiolovelvollisuus.

Asia tulee minusta sillä lailla enemmän ymmärrettäväksi, että jos ajatellaan jonkun istuvan vaikka sukupuolitautipoliklinikan, syöpäpolin tai äitiyspolin odotusaulassa, niin kyllähän semmoinen asia voi kiinnostaa moniakin haaskalintuja, vaikka asia ei heille kuulu....

Ei saa kertoa mitään, minkä on työajallaan saanut tietoonsa. Myöskään potilaan käyntiä koko hoitolaitoksessa.

Kadullakaan et voi tervehtiä potilasta, joka on käynyt vaikka kuinka tutuksi, sillä rikkoisit vaitiolovelvollisuutta (kuten ketjussa jo mainittiinkin). Sitten asia toki eri, jos potilas tervehtii sinua ensin, niin saat tietenkin vastata tervehdykseen. Siltikään et voi kertoa ulkopuoliselle, mistä potilaan tunnet (tosin esimerkiksi puoliso arvaa heti..).

Tuskin koskee lähereitä !
Oikeat terveydenhuollon ammattilaiset (lääkärit/sh) on erikseen, heillä on vaitiolovelvollisuus virkasuhteeseen.
Lähäri on vähän sama asia kun marketin lapsiparkin "leikittäjät", ei mitään oikeita työntekijöitä.

Oikeat terveydenhuollon ammattilaiset (lääkärit/sh) on erikseen, heillä on vaitiolovelvollisuus virkasuhteeseen.
Lähäri on vähän sama asia kun marketin lapsiparkin "leikittäjät", ei mitään oikeita työntekijöitä.

Koskee KAIKKIA hoitolaitoksissa työskenteleviä ammatista riippumatta. Niin lh, sh, lääkäri, laitoshuoltaja, kokki jne..

[QUOTE="jep";29381055]Koskee KAIKKIA hoitolaitoksissa työskenteleviä ammatista riippumatta. Niin lh, sh, lääkäri, laitoshuoltaja, kokki jne..[/QUOTE]

Kyllä. Tai laitosmies tai vaikka sairaalaklovni, askarteluohjaaja, sihteeri tai vanhainkodin kampaaja...

Kysynpä sinulta yhden kysymyksen. Teen kotihoidon työtä lähihoitajana ja käyn joidenkin asiakkaideni luona parikin kertaa päivässä. Jos asiakkaani naapuri kysyy minulta asiakkaani vointia arvaten minun olevan hoitaja, niin mitä voin hänelle mielestäsi vastata?

Yhteistyössä