THL:n vastine epäiltyyn vauvan rokotekuolemaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuppajunnu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuppajunnu

Vieras
Iltalehti kertoi etusivullaan 18.3.2013 lapsen kuolleen pian neuvolassa annetun pneumokokkirokotteen (PCV) jälkeen. THL on vastannut toimittajien tiedusteluihin ja haluaa korostaa seuraavia seikkoja:

· Lapsille annettava pneumokokkikonjugaattirokote (PCV) ei sisällä eläviä bakteereita, joten se ei voi aiheuttaa pneumokokkitauteja. Rokote sisältää pieniä bakteerin kuorikerroksen osasia ja proteiineja.

· PCV-rokotteita on annettu maailmanlaajuisesti kymmenille miljoonille lapsille ja Suomessakin jo arviolta 150 000 lapselle. Merkkejä hälyttävistä haittavaikutuksista ei ole ilmennyt.

· THL:n, GSK:n ja terveyskeskusten toteuttamassa FinIP-rokotetutkimuksessa havaittiin, että Suomen rokotusohjelmassa käytössä oleva Synflorix-pneumokokkirokote (PCV10) on erittäin tehokas. Poikkeavia haittavaikutuksia ei todettu.

Tutkimukseen osallistuneista yli 41 000 lapsesta 12 kuoli tutkimuksen aikana, mikä oli odotettua vähemmän aikaisempien vuosien kuolintilastoihin verrattuna. Kuolemantapauksia oli yhtä paljon kontrolliryhmässä ja kummassakin pneumokokkirokotetta saaneessa ryhmässä (4 kussakin). Tavallisin kuolinsyy oli tapaturma. Vakava bakteeri-infektio ei aiheuttanut yhtään kuolemantapausta.

FinIP-tutkimuksen tuloksista kertovat tiedote: Tutkimus: pneumokokkirokote torjuu tehokkaasti vauvojen verenmyrkytyksiä - THL

· Ennen vuonna 2010 alkanutta rokotusohjelmaa pneumokokkibakteeri aiheutti vuosittain lähes 100 pienten lasten verenmyrkytystä tai aivokalvotulehdusta. Rokotusten ansiosta vakavat taudit ovat vähentyneet 80 prosenttia.

Minä ainakin olen tietoinen, kun lapsieni rokottamisesta päätän, että rokotuksissa on riskinsä - niinkuin nyt koko elämässä syntymästä lähtien on. Minä punnitsen kuitenkin sen, onko riski mielestäni suurempi kun jättää rokottamatta vai rokotettaessa - tähän mennessä olen ottanut kaikille rokotukset. En ymmärrä mistä ihmisille tulee yleensäkin päätelmä, että kaikki tässä elämässä on sataprosenttisen varmaa ja turvallista?

Yhteistyössä