Thyroxin laski kilppariarvot liian alas, neuvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AP!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AP!

Vieras
Olen 13 viikolla raskaana ja mulla todettiin lievää kilpirauhasen vajaatoimintaa, arvo oli 3.62 ja raskaana olevalle vähän liian korkea. Sain sitten Thyroxinia 0.1mg puoli tablettia 5 kertaa viikossa. Nyt kontrolliverikoe otettiin kuukauden jälkeen ja TSH oli laskenut 0.01. Lääkäri sanoi vaan että annosta pienennetään.

Onko tämä nyt hengenvaarallista kun TSH laski noin alas? Pelottaa vaan että sydän pysähtyy, vaikka ei mulla ole muita oireita nyt ollut kuin väsyminen liikunnassa. Joudun syömään nyt puolikkaan joka toinen päivä, kuulostaa sekin isolta kun kerta laski noin alas.

Onko se normaalia että näin voi käydä?

aika isolla annoksella oot alottanu. yleensä alotetaan lasten tabuilla. alaraja tsh on 0,5, tollanen 1 tai vähä alle ois hyvä raskaana olevalle. ite sain järkyt rytmärit ku tsh laski alle 0,5 mut neuvolassa ei otettu mitään kantaa enkä ite osannu vaatia kunnon hoitoa heti vaan kärsin, tyhmä minä. nyt tiedän enempi mut myöhästä nyt. jos sulla varaa ja mahdollisuus ni kannattaa varata aika endokrinologilta ni saat ainaki hyvää ja asiantuntevaa hoitoa. paljon sulla oli t4v? odotuspuolella on muutes ketju raskaana oleville vajislaisille, sieltä saa hyvää vertaistukea ja infoa.

Lääkityksellä ollessa tsh saa olla mittaamattomissa, sulla on lääkäri joka ei tätä tiedä kun ei ole perehtynyt kuten ei moni muukaan terveyskeskuslääkäri. Eikö sulta mitattu ollenkaan t4-v arvoa? Se on paljon tärkeämpi mittari katsottaessa onko lääkitys kohdallaan. Vielä parempi jos otetaan vielä t3-v myös. Itse olen syönyt 10 vuotta thyroxinia eikä multa ole vuosiin edes otettu tshta koska se on aina mittaamattomissa.

Yhteistyössä