Tic oire vai epilepsiaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minkälaisia tic oireita lapsillenne on ollut?
Meillä lapsella on jo autismikirjon oireet ja tiettyjä maneereja (esim. käsien pesu).
Nyt kuitenkin ilmennyt äkillistä huutamista, yläraajojen nykinää ja nyt myös nykimisten yhteydessä silmien ylöspäin kääntymistä/muljahtelua, mikä on todella pelottavan näköistä.
Turhaan ei viitsisi lasta lääkäriinkään kuskata jos tic oireet voivat olla tämänkaltaisia.... Oireet ei haittaa lasta, lähinnä nyt äitiä :)

Harmittavaa on se, että lapsen sairaus tai vamma jätetään huomiotta ja hoitamatta, kun ajatellaan oireiden liittyvän aiemmin todettuun sairauteen. Siksi minäkin sanon, että lääkäriin sillä asenteella, että epilepsian mahdollisuus on suljettava pois. Minulle ei riittäisi se, että oireet voivat olla tic-oireita, jos ne voivat olla myös epilepsian oireita.

Tottakai lääkäriin ja neurologille lähete.
Kaikki uudet vaivat pitää tutkia huolellisesti ja lapsen oireita ei pidä väheksyä.
Voi ihan hyvin olla että epilepsiasta kysymys.
Sen kanssa ei pidä pelleillä todellakaan, itse olen viemässä lastani tutkimuksiin tässä kuussa selvittääkseni onko hänellä tic tai epilepsia.

Itse luulin kans poikani kärsivän tic oireista n. 2 vuoden ajan. Ne osoittautuivatki adhd :ksi. Eli keskittymis ja tarkkaavaisuus häiriöksi. Poika yritti pidellä itseään ns.hereillä... Miten sokea sitä voi ollakkaan vanhempana. Itse kääntyisin lääkärin puoleen.