Tic-oireista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimmeliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mimmeliini

Uusi jäsen
18.01.2006
15
0
1
Ekaluokkalaisella tytöllämme on koulun aloittamisajoista lähtien ollut erilaisia ns.tic-oireita, aluksi nenän nyrpistelyä, sitten niiskutusta, köhimistä ja nyt uusimpana silmien räpsyttelyä. Välillä oireet ovat olleet pois,mutta tulevat uudelleen. Tyttö on reipas ja iloinen, koulussa menee hyvin. Kotona ei ole mitään erityistä tapahtunut.
Tiedän, että oireet ovat vaarattomia ja häviävät,kun niihin ei kiinnitä huomiota, mutta missä vaiheessa kannattaisi käydä lääkärissä? Onko kellään kokemuksia? Kauanko oireet ovat kestäneet?

Meidän vanhimmalla tyttärellä (nyt kohta 16 v) oli lähes koko ala-asteen ajan jos jonkinlaisia tic-oireita, vaihtelivat vuosittain ja yläasteella pahenivat, valitettavasti, en halua pelotella mutta kerron vaan oman kokemukseni. Kaikkihan ovat yksilöitä ! Sitten 8. luokalla ne loppuivat kuin seinään kun tyttö sai uusia kavereita ja itsevarmuutta. Olen todella helpottunut että ne lopulta lakkasivat mutta ko. tytär on yhä varsin helposti ärsyyntyvä, äkkipikainen ja ailahtelevainen. Maalaisjärjellä ajattelen että lapset joilla on ko oireita ovat herkempiä ja lahjakkaampia kuin toiset lapset, ja meidän tytär vielä luonteeltaan särmikäs.
Kerrohan lisää tyttärestäsi, minkä luonteinen, kuinka pärjää koulussa ? Itse pelkäsin että ko oireiden takia lastani kiusataan, ja sitäkin tapahtui sitten 6. luokalla ja yläasteella. Onneksi opettaja siihen puuttui. Äitinä helposti myös syyllistää itseään, onko meidän perheessä jokin vialla kun lapsi tekee näin ??

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2006 klo 15:52 Mami kirjoitti:
Meidän vanhimmalla tyttärellä (nyt kohta 16 v) oli lähes koko ala-asteen ajan jos jonkinlaisia tic-oireita, vaihtelivat vuosittain ja yläasteella pahenivat, valitettavasti, en halua pelotella mutta kerron vaan oman kokemukseni. Kaikkihan ovat yksilöitä ! Sitten 8. luokalla ne loppuivat kuin seinään kun tyttö sai uusia kavereita ja itsevarmuutta. Olen todella helpottunut että ne lopulta lakkasivat mutta ko. tytär on yhä varsin helposti ärsyyntyvä, äkkipikainen ja ailahtelevainen. Maalaisjärjellä ajattelen että lapset joilla on ko oireita ovat herkempiä ja lahjakkaampia kuin toiset lapset, ja meidän tytär vielä luonteeltaan särmikäs.
Kerrohan lisää tyttärestäsi, minkä luonteinen, kuinka pärjää koulussa ? Itse pelkäsin että ko oireiden takia lastani kiusataan, ja sitäkin tapahtui sitten 6. luokalla ja yläasteella. Onneksi opettaja siihen puuttui. Äitinä helposti myös syyllistää itseään, onko meidän perheessä jokin vialla kun lapsi tekee näin ??

Niin etten nyt aivan säikäytä sinua, tytöllämme ei toki koko ajan olleet oireet hallitsevia, välillä ne saattoivat olla poissa kauankin. Stressitilanteet ja väsymys lisäävät niitä. Tsemppiä teille; kaikki ovat yksilöitä, voi olla että teille ei oireet kestä niin kauan. Ja kannattaa hakea AJOISSA apua jos tuntuu että ne eivät lopu. :hug:

Yhteistyössä