Tiedätkö miten toimit jos energiansäästölamppu rikkoutuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nrj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oma lukunsa on energiansäästölampun särkyminen. Kun kylmä lamppu särkyy, lampussa oleva elohopea leviää lasinpalasissa huoneeseen. Sirujen siivouksessa on oltava tarkkana.

Pölyimuria ei pidä käyttää, sillä se voi levittää elohopeapölyä ja elohopeapisarat voivat höyrystyä, jolloin ne siirtyvät hengitysilmaan.

Sirpaleet pitää kerätä esimerkiksi jäykällä paperilla, pyyhkiä paikat märällä rätillä ja panna jätteet kannelliseen lasi- tai muovipurkkiin.

Kuuman energiansäästölampun rikkoutuessa myrkyllistä elohopeahöyryä vapautuu huoneilmaan. Tuolloin huone pitää tuulettaa esimerkiksi avaamalla ikkuna ja poistua huoneesta.
(referoitu E-S artikkelista.)

Enpä olisi itse tuota tullut ajatelleeksikaan! :O

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oma lukunsa on energiansäästölampun särkyminen. Kun kylmä lamppu särkyy, lampussa oleva elohopea leviää lasinpalasissa huoneeseen. Sirujen siivouksessa on oltava tarkkana.

Pölyimuria ei pidä käyttää, sillä se voi levittää elohopeapölyä ja elohopeapisarat voivat höyrystyä, jolloin ne siirtyvät hengitysilmaan.

Sirpaleet pitää kerätä esimerkiksi jäykällä paperilla, pyyhkiä paikat märällä rätillä ja panna jätteet kannelliseen lasi- tai muovipurkkiin.

Kuuman energiansäästölampun rikkoutuessa myrkyllistä elohopeahöyryä vapautuu huoneilmaan. Tuolloin huone pitää tuulettaa esimerkiksi avaamalla ikkuna ja poistua huoneesta.
(referoitu E-S artikkelista.)

Enpä olisi itse tuota tullut ajatelleeksikaan! :O

:o Ompa terveellisiä.. Eikö oikeasti voi yhdistää energiansäästöä ja turvallisuutta?

No en tiedä...? Mutta huom. sen tiedän, että jos sen käyttöiäksi on pakkauksen päällä luvattu 6 vuotta, eikä se sitä aikaa kestä, pitää rahat saada takaisin tai uusi lamppu tilalle! Tosin vain kuittia vastaan ja kuka niitä säilyttelee

mut monellako lamppuja tuosta noin vaan hajoaa?? Tuskin ne hajoaa, vaikka "poksahtaisivatkin", eihän tavis lamppukaan hajoa. Mulla ei oo ikinä hajonnut

hyvä varoittaa kyllä silti, ei ois tuollaistakaan tiennyt

Alkuperäinen kirjoittaja ap taas:
No tästä ei kyllä tosiaan ole kauheesti jostain syystä kerrottu! Olisi kiva kumminkin tietää... Itsekin ihan saatumalta osui silmiini tuo artikkeli.

Kyllä minä ainakin olen ollut tästä aina tietoinen. Ko. lamput olleet meillä jo monta vuotta, koskaan ei ole kyllä rikki mennyt.

Jos energiansäästölamppu rikkoutuu pääseekö siitä ilmaan haitallisia aineita ja miten tällöin on toimittava?

Energiansäästölamput sisältävät pienen määrän elohopeaa (alle 5 mg), joten lampun rikkoutuessa kannattaa noudattaa varovaisuutta. Elohopean määrästä saa havainnollisen kuvan, kun sitä vertaa "vanhan ajan" kuumemittarin elohopeamäärään, joka on jopa 100-kertainen lampun sisältämään elohopean määrään nähden.Jos kylmä lamppu rikkoutuu, kerä lasinsirut ja muut osat ja laita ne kannelliseen purkkiin. Pyyhi lattia rätillä ja laita sekin purkkiin. Kirjoita päälle teksti "sisältää energiansäästölampun elohopeaa" ja vie purkki ongelmajätteen keräyspisteeseen.Jos kuuma (palava) lamppu rikkoutuu, sulje huoneen ovet ja tuuleta avaamalla esim. ikkuna ja poistu sitten huoneesta. Anna huoneen tuulettua 30 minuuttia ja toimi sitten kuten edellä kylmän lampun rikkoutuessa.Megamanilla on lisäksi useita malleja (Classic, Candle, Ultra Compact), joissa kuvun päällä on silikonisuojaus, joka lampun rikkoutuessa pitää niin sirpaleet kuin muutkin ainesosat suojuksen sisällä.

http://www.airam.fi/tuotesivut%20html/lamput/ymparisto.html

Yhteistyössä