Alkuperäinen kirjoittaja sopimuksia vääntänyt viranomainen:
Lain mukaan et ole tässä asiassa millään tavoin asianosainen, joten saat olla paikalla vain, jos lasten molemmat huoltajat suostuvat tähän. Lisäksi myös lapsi itse voi kieltää läsnäolosi. 12 vuotta täyttäneellä on oikeus tulla kuulluksi ja häneltä pitäisi myös kysyä lupa. Tosin viestissäsi et maininnut, minkä ikäisistä lapsista oli kyse. Ja riidellä ei kannata lastenvalvojan luona, siellä vahvistetaan vain sovintoratkaisuja. Jos asetelmat ovat kovin ristiriitaiset ja konflikoituneet, suosittelisin tilanteen rauhoittamista. No, mikäli he nyt kuitenkin aikova tästä kunnolla kinata, päätyvät he lopulta oikeuteen. Siellä sitten se prosessi jo kestääkin ihan kivasti - elleivät pääse sopuun jo valmisteluistunnossa.
Siis lasten huoltajuussopimus on ollut heillä jo erosta asti, nyt vaan äiti haluaa sitä muuttaa ja puolisoni ei siihen aio missään nimessä suostua. Tämä on siis riita-asetelma. En tiedä, aikooko äiti venyttää asiaa oikeuteen. Toivottavasti ei, luulen, että lähinnä uhoaa, koska katuu omia valintojaan aikanaan. Lapset on siis määrätty isälle mm. alkoholi- ja väkivaltaongelmien vuoksi. Nykyisin äidillä menee vähän paremmin, mutta koska lapsilla on kaikki hyvin, ei mieheni tai minun mielestä ole kenenkään edun mukaista lähteä sopimuksia muuttelemaan.