Tiesitkö, että päiväkodissa leikitään isojen tyttöjen leikkejä ilman isää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fiuna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fiuna

Vieras
Keski-Uusimaa:
Lapset eivät osaa enää leikkiä kotia

Perjantai 12.10.2012 klo 09.55

Päiväkotilasten kotileikkien taito on kateissa, kirjoittaa Keski-Uusimaa.
Myös lastenlaulut ovat menettäneet suosiotaan.
Myös lastenlaulut ovat menettäneet suosiotaan. (COLOURBOX)
OTA KANTAA

Pitääkö lasta ohjata leikkimään oikein?
74%
26%
Ääniä 824

KESKUSTELE

Pitääkö lasta ohjata leikkimään oikein?

Tuusulassa Hyrylän päiväkodissa työskentelevä Liisa Seppänen kertoo Keski-Uusimaa -lehdelle, että lasten leikkitavoissa on tapahtunut vuosien varrella muutoksia.

Eron huomaa muun muassa lasten kotileikkien taidoista. 40 vuotta lasten parissa työskennelleen Seppäsen mukaan ennen lapsilla oli tarkka tietämys, mitä askareita kodissa kuului kenenkin tehdä.

- Olen huomannut, että lapsille on opetettava kotileikkejä. Näytämme heille, mitä leikkiastioilla ja uunilla tehdään, Seppänen kertoo Keski-Uusimaa -lehdelle.

Lapsia on jouduttu muun muassa opastamaan, että vauvanuken paikka ei ole uunissa.

- Isän rooli kotileikissä ei kiinnosta lapsia, mutta kissan ja koiran rooliin on tulijoita, kertoo päiväkodin johtaja Pirjo Lehtonen.

Alle kouluikäiset haluavat leikkiä nuken sijasta barbeilla isojen tyttöjen leikkejä. Myös perinteiset lasten laulut ovat menettäneet suosiota.

- Muistan kerran, kun keinumassa olleet lapset hoilasivat Maija Vilkkumaata niin, että koko mäki raikui, Seppänen sanoo.

Lähde: Keski-Uusimaa
IL

K-U: Lapset eivät osaa enää leikkiä kotia | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

ennen lapsilla oli tarkka tietämys, mitä askareita kodissa kuului kenenkin tehdä.

- Olen huomannut, että lapsille on opetettava kotileikkejä. Näytämme heille, mitä leikkiastioilla ja uunilla tehdään, Seppänen kertoo Keski-Uusimaa -lehdelle.

Lapsia on jouduttu muun muassa opastamaan, että vauvanuken paikka ei ole uunissa.

- Isän rooli kotileikissä ei kiinnosta lapsia, mutta kissan ja koiran rooliin on tulijoita, kertoo päiväkodin johtaja Pirjo Lehtonen.

Mun mielestä tässä lukee, että ennen lapset erottivat selvästi, mitkä olivat naisten ja mitkä miesten töitä. Ja että nyt nimenoman isän rooli olisi kadonnut jonnekin. Mutta miten se liittyy siihen, että lapset eivät tiedä, miten leikkikeittiöllä leikitään?

Mua kiinnostaisi tietää, miksi eivät? Ei kai kutenkaan mikron + valmisruokien osuus lapsiperheiden elämässä ole niin suuri, etteivät lapset muka koskaan näkisi, miten ruokaa laitetaan? Vai eikö lapsia oteta mukaan kotiaskareisiin, eli onko totta, että nykyvanhemmissa todella on paljon niitä, joden mielestä lapsi on lähinnä tiellä? Jos näin on, mahtavatko nuo perheet olla niitä samoja, joiden lapset ovat päivähoidossa vanhempien loma-ajatkin, kun vanhemmat ajattelevat, että loma ei ole lomaa, jos joutuu olemaan vastuussa lapsistaan?

Vai onko selitys leluissa? Itse tunnen alle kolmivuotiaan, jolla on tasan kaksi pehmolelua, pari kirjaa ja nuppipalapeli. Nämä minä olen ostanut. Kaikki muut lelut ovat sellaisia, jotka leikkivät "itsestään", jokaisessa on paristot, äänet, valot ja ne liikkuvat ihan omillaan. Vanhemmat ja muu suku ostavat hyvää ajatellen lapselle lahjaksi näitä "hienompia" leluja, eikä kukaan muista hankkia perusleluja, joilla lapsen pitää leikkiä ITSE. Kuitenkin nämä vanhanaikaiset ja tylsät lelut olisivat mielikuvituksenkin kannalta niitä parhaimpia! Mistä lapsi tietää, mikä leikkikattila on, jos ei ole sellaista koskaan nähnyt?

Mun mielestä lapset oppivat asioita ihan automaattisesti, kunhan saavat pyöriä jaloissa. Mulla on 1,5 ja 3,5 vuoden ikäiset mukulat ja niiden suurta huvia on mm. astianpesukoneen tyhjentäminen. Pienempi syöksyy heti käynnistämään tiskarin, kun ladon sinne astiat. Isompi haluaa laittaa pyykkikoneen päälle, usein se nostelee likapyykkiä koneeseen, kun mä ripustan ekaa koneellista. Tai ravistelee mun apuna pyykkejä ja ojentaa mulle ripustettavaa.

Puolitoistavuotias tykkää nostella varastossa klapeja koppaan, isompi taas alkaa itkeä, jos ei saa auttaa ruoanlaitossa. Se mittaa makaroneja kuppiin, hakee kaapista pannun ja laittaa siihen vähän öljyä, pesee perunoita, pilkkoo nakkeja, kuorii lihaliemikuution. Enkä mä ole noita hommia erikseen opettanut, itse ne ovat vängällä ängenneet osallistumaan. Siksi mun on niin vaikea käsittää, miten on mahdollista, etteivät lapset muka ymmärrä mitään kotileikkien päälle.

• Tykkää
Reactions: himpsis
Mihin hymiö unohtui? Onko sulla tänäänkin huono päivä?

:)

Näin tuomme olennaisia asioita keskusteluun. :flower:

Mä itse muistan lapsuudesta kotileikit. Niissäkin isön rooli oli aina se tylsä pakkopulla, joka useimmiten tuputettiin mulle nuorimpana. Yleensä isä meni kotiin saavuttuaan päiväunille tai muihin hommiin ja tulin uudessa, mielenkiintoisemmassa roolissa leikkiin mukaan.

Mulla hieman nostaa tuossa karvoja pystyyn se, että aikuiset opettavat lapsia leikkimään 'oikein'. Uunia on käytetty väärin, vauva on väärin sijoiteltu... En usko, että kellään lapsella on oikeasti käsitys, että vauvoja säilytetään uunissa. Tulee lähinnä tunne, että tädit eivät nyt kestä lasten rankkoja/mielikuvituksekkaita/epäsovinnaisia leikkejä ja ohjaavat sitten sovinnaisempiin hommiin.

Näin tuomme olennaisia asioita keskusteluun. :flower:

Mä itse muistan lapsuudesta kotileikit. Niissäkin isön rooli oli aina se tylsä pakkopulla, joka useimmiten tuputettiin mulle nuorimpana. Yleensä isä meni kotiin saavuttuaan päiväunille tai muihin hommiin ja tulin uudessa, mielenkiintoisemmassa roolissa leikkiin mukaan.

Mulla hieman nostaa tuossa karvoja pystyyn se, että aikuiset opettavat lapsia leikkimään 'oikein'. Uunia on käytetty väärin, vauva on väärin sijoiteltu... En usko, että kellään lapsella on oikeasti käsitys, että vauvoja säilytetään uunissa. Tulee lähinnä tunne, että tädit eivät nyt kestä lasten rankkoja/mielikuvituksekkaita/epäsovinnaisia leikkejä ja ohjaavat sitten sovinnaisempiin hommiin.

Mulle pisti myös vähän pahasti silmään se, että lapsille pitäisi opettaa miten kuuluu leikkiä. Eikö se ole sama asia kuin että taiteilijoille kerrotaan minkälaista taidetta heidän kuuluu tehdän?

Totta turiset. Se uunihan voi olla lapsen silmissä vaikka kiva avaruusraketti. Meillä esikoinen viis veisaa puisen leikkipyssyn oikeasta käyttötavasta, sen sijaan se onkii sillä kaloja. Monia muitakin omituisuuksia on nähty, mutta jos viitsii kysyä lapselta, mitä hän puuhaa, leikissä onkin yhtäkkiä paljon järkeä, kun itsekin näkee asian samassa valossa kuin lapsi.

Toisekseen, ei lapsen tarvitse kuin kuulla satu Hannusta ja Kertusta, kun se jo kokeilee lykätä nuken (=noidan) uuniin. Ei lapsesta silti kasva mitään sekopäätä.

Meillä 4 v poika osaa ainakin leikkiä kotileikkiä, mut hän ei olekaan tyttö. Kerhossa hän leikkii mielellään kotileikkiä tyttöjen kanssa. Leikissä hän on isä ja hoitaa lapsia ja tekee ruokaa ja yleensä hänellä on paljon vaimoja. Eivät ole kerhossa ainakaan vielä ohjanneet lapsia leikkimään leikkiä oikein vaikka onkin srk:n kerho ja sinne ei varmaan moniavioisuus sovi.

Mä näen ettei sitä isän roolia haluta leikkiä jos lapsen kokemus miehistä on sellainen ettei isä ole koskaan läsnä tai osallistu siihen arjen pyöritykseen.
Ja jos lapsi ei osaa leikkia mm. kotiaskareiden tekoa, se taitaa kuitenkin vain kieliä siitä ettei lapsen kotona paljoa kokkailla tai ettei lapsi saa kokkailuihin osallistua. Tai sitten lapsi on enimmän ajan päiväkodissa, jolloin sillä ei ole hajuakaa mitä kotona tehdään.

[QUOTE="vieras";27310631]Meillä 4 v poika osaa ainakin leikkiä kotileikkiä, mut hän ei olekaan tyttö. Kerhossa hän leikkii mielellään kotileikkiä tyttöjen kanssa. Leikissä hän on isä ja hoitaa lapsia ja tekee ruokaa ja yleensä hänellä on paljon vaimoja. Eivät ole kerhossa ainakaan vielä ohjanneet lapsia leikkimään leikkiä oikein vaikka onkin srk:n kerho ja sinne ei varmaan moniavioisuus sovi.[/QUOTE]

Seurakunnan kerhoonhan juuri sopii tuollainen vanhatestamentilllinen perhemalli :xmas:

[QUOTE="*äiti*";27317102]Eipä tietenkään ole huono asia. Maailma joutaakin totalitaarisen vittuvallan alle. Siihen silmäkkeeseen meillä on humpsahtanut jo armeija, kirkko ja koko yhteiskunta menee perässä samaan onkaloon.[/QUOTE]

Hääh :confused:

Noh, mitä mä nyt olen duunissa noita lapsosia seuraillut parinkymmenen vuoden ajalta niin kyllä se isä on ollut aina töissä....vauvaksi yleensä halutaan, samoin äidiksi..koiran roolin saa se joka tulee mukaan leikkiin puoliväkisin, isäksi ei kukaan tyttö halua, eikä ole koskaan halunnut. Nykyisin pojat puuhaavat mielellään keittiössä, keittiövälineillä jos ovat kotileikissä mukana. Kauppaleikki on pojille mieluisampaa kuin kotileikki.
Mutta mitä mä nyt olen katsellut niin kaikki leikit menevät helposti riehumiseksi ja edes taas juokseluksi, sellasta leikkirauhaa on harvoin missään leikissä. Sitä voi sitten miettiä mistä se johtuu.

Yhteistyössä