Tietääkö joku miten vaihdevuodet alkaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
.. Mulla on aina ollut säännölliset menkat ja nyt ne olivat tasan viikon etuajassa. Ikinä ennen ei ole tällaista ollut. Pelkään, onko mulla jo alkamassa vaihdevuodet. Olen alle 40v.

No käypä gynellä, niin asia selviää. Voihan sulla olla esim. joku toiminnallinen munasarjakysta, joka sekottaa menkat. Vaihdevuodet alkaa sillä, että veren estrogeenimäärä alkaa vähentyä, mistä taas johtuu muut oireet. Tarvittaessa gyne voi määrittää sun hormonitasot helposti verestä, niin tietää onko vaihdevuodet alkamassa.

Ap - tuoltapa alkaa löytymään tietoa.=)
vaihdevuodet - Google-haku

Siulla alkaa vaan tulla hiljaksiin noita premenopaussin oirehia, ihan normaalia.

Premenopaussilla (engl. premenopause) tarkoitetaan aikaa ennen kuukautiskierron loppumista, jolloin hormonituotanto alkaa jo laskea ja joitain ensivaikutuksia saattaa jo ilmetä. Vaihdevuodet ovat progressiivinen, vaiheittain etenevä prosessi, joka saattaa alkaa jopa 2 - 10 vuotta ennen viimeisiä säännöllisiä kuukautisia - eli menopaussia.

Ei Mummutauti heti iske..;)

Voisit kyllä käydä gynellä/TK lääkärillä ja pyydellä lähetettä perus hormonikokeisiin: FSH/LH/Prolaktiini/Progesteroni
..myös kilppariarvot voisi katsoa myöskin: TSH/T4V/T3V

Mukavaa kevään jatkoa!:wave::flower:

Viimeksi muokattu: