Tietääkö joku polvivaivoista, mitähän tämä voisi olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Toissa viikolla polvi alkoi turpoamaan aina rasituksessa. Mitä enemmän rasitusta, sen enemmän kipua ja turvotusta. Alkaa jo, kun olen ollut liikkeellä vajaan tunnin. Lisäksi polven sisällä joku tuntuu kävellessä nuljahtelevan ikävästi, sellainen viiltävä kipu aina astuessa. Välillä kuuluu kova naksaus ja sattuu todella paljon. Kun polvea liikuttaa istuma-asennossa, viiltely tuntuu polven sisällä, lisäksi siitä kuuluu rahinaa. Polvessa ei ole ennen ollut ainakaan mainittavaa vikaa (joskus pientä ohimenevää vihlontaa ehkä) eikä sitä ole tutkittu. Viime viikolla sain siitä vain viikon saikun, ei tutkittu mitenkään. Kohta pitäisi tilata aika lääkärille, toivottavasti laittaa lähetteen tutkimuksiin.

Osaako kukaan arvella mitä tuo voisi olla? Kuluma? Kierukka?

ootko satuttanu polveasi niin että olis kierukka voinut vaurioitua? voi olla myös joku irtokappale polvessa, mut jos vaivaa vielä niin lääkäriin vaan, kuvaavat sen hyvin todennäköisesti.

Lääkäripä sen yleensä tietää.

Itsellä todettiin kondormalasia toisessa polvessa.. Polvi turvoksissa kokoajan. Hirveän viiltävä kipu päivittäin ja varsinkin jos liikkuu, niin pahenee. Ja naksuu (verrattuna toiseen polveen).
Hoitona kävin (lääkärikäynnin jälkeen) pari kuukautta fysioterapiassa. Siellä sain jumppaohjeet (jalannostoja), lymfaterapiaa (vähentää turvotusta), kylmäkääreet ja pika-apu on kinesioteippaus (tukee hyvin jalkaa, ehkäisee turvotusta ja kipua).
Välillä tuntuu kipu palaavan ja silloin on aina syynä että jääpi jalannostot välistä.

Tärkeintä on että polvikivussa on että ei saa jäädä paikoilleen. Nimittäin polvien nivelet tarvitsevat päivittäin "voitelua"=liikuntaa. Muuten polvi/polvet menevät kipeämmäksi.

Vaihtoehtona minulla oli jopa jo leikkaus. Apua! :(
Mutta vahvistamalla polven ympärillä olevia lihaksia sain tosiaan kivun pois (plus se, että jaloista lähti senttejä joka puolelta = tulivat kiinteiksi jo yhden kk harjoittelulla). :)

Vaihtoehtona minulla oli jopa jo leikkaus. Apua! :(
Mutta vahvistamalla polven ympärillä olevia lihaksia sain tosiaan kivun pois (plus se, että jaloista lähti senttejä joka puolelta = tulivat kiinteiksi jo yhden kk harjoittelulla). :)

Sama diagnoosi ja tosiaan reisilihakset kuntoon ja kipu pysyy poissa. Kauhea rutinahan siitä kuuluu, mutta ei satu enää. Pyöräillä en kyllä pysty kovaa

Mulla ei mitään rakenteellista vikaa näkynyt, nestekertymää oli hiukan. Liikunnan vaikutus on kyllä mun tapauksessa ihan olennainen, tanssimalla ahkeraan on täysin oireettomat ja kestävät jopa työrasituksiakin paremmin (itämaisessa on koivet kovilla, kun täytyy pitää kevyt "plie" lähes koko ajan).

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;29093392:
Mulla ei mitään rakenteellista vikaa näkynyt, nestekertymää oli hiukan. Liikunnan vaikutus on kyllä mun tapauksessa ihan olennainen, tanssimalla ahkeraan on täysin oireettomat ja kestävät jopa työrasituksiakin paremmin (itämaisessa on koivet kovilla, kun täytyy pitää kevyt "plie" lähes koko ajan).

Mulla lääkäri viikko sitten sanoi että runsaasti on nestettä polvessa. :-(
Yritän kyllä liikkua, mutta toisessa polvessa on paha nivelrikko. :-(

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;29093370:
Sama diagnoosi ja tosiaan reisilihakset kuntoon ja kipu pysyy poissa. Kauhea rutinahan siitä kuuluu, mutta ei satu enää. Pyöräillä en kyllä pysty kovaa

Minä olen pystynyt pyöräillä, (tosin en tän viimeisen viikon aikana) mutta juosta en.

[QUOTE="a p";29093458]Minä olen pystynyt pyöräillä, (tosin en tän viimeisen viikon aikana) mutta juosta en.[/QUOTE]

Pyöräily on myös hyvä jalkojen vahvistaja, siitä oli puhetta fysioterapeutti/opettajani kanssa joskus.
Mutta käy tosiaan siellä lääkärissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;29093464:
Pyöräily on myös hyvä jalkojen vahvistaja, siitä oli puhetta fysioterapeutti/opettajani kanssa joskus.
Mutta käy tosiaan siellä lääkärissä.

Joo käyn, klo 14 tänään aika lääkärille. Pakko saada kepit, täällä kotona kävelen lähinnä huonekaluista tukea ottaen...

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;29093483:
Toivottavasti löytyy apua polville!
Toivotaan parasta!! Ottaa päähän, varsinkin kun töissä joutuvat pulaan kun ei ole sijaisia. Mutta en voi alkaa siitä syyllisyyttä ottaa, kun kävely ei vaan onnaa, ja työssäni ollaan jalkojen varassa koko päivä. :-(

Yhteistyössä