Tietääkö joku sairaslomista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Jos voi olla sairaana poissa töistä 3 päivää ilman lääkärintodistusta ja sit menee neljänneksi päiväksi töihin, niin voiko viikon viimeisen päivän olla taas sairaana ilman, et tarvii todistusta? Mulla lapsi sairaana ja olen ollut 3 pvä poissa. Huomiseksi olisi lapselle hoitaja, mut perjantaille ei ja lasta ei edelleenkään voi viedä hoitoon. Olen nyt itsekin tullut kipeäksi, mut mietin, et saisinko sairaslomaa pelkän flunssan takia, kun ei ole kuumetta. Mut olo on kyllä muuten kamala. Jos menen huomenna töihn flunssalääkkeen voimin, niin voinkohan olla pe poissa flunssan vedoten ilman että pitää lähteä lääkärintodistusta hakemaan?

Jos sama lapsi ja sama sairaus, et voi aloittaa lomaa uudelleen. Jos olet itse sairaana, ei kait sitä saikkua voi olla myöntämättä. Jos olet lasta omalla saikulla hoitanut ( siis et sairas) joutunet kyllä epäiltyjen listalle, mikäli ei lääkärin tai terkkarin todistusta.

Alkuperäinen kirjoittaja esimies:
Jos sama lapsi ja sama sairaus, et voi aloittaa lomaa uudelleen. Jos olet itse sairaana, ei kait sitä saikkua voi olla myöntämättä. Jos olet lasta omalla saikulla hoitanut ( siis et sairas) joutunet kyllä epäiltyjen listalle, mikäli ei lääkärin tai terkkarin todistusta.

Siis lapsi sairastui ensin ja minä eilen. Huomenna pitäisi mennä töihin ja olen jo saanut lapselle kotiin hoitajan, koska lapsi on edelleen tosi kipeä. Perjantaiksi ei ole hoitajaa ja olen ihan oikeasti kipeä nyt. Mietin vaan, että jos menen hakemaan sairaslomaa ja lääkäri sanoo, et syö buranaa ja töihin vaan. Mun mies ei hiljattain saanut kuumeettoman flunssan takia sairaslomaa, vaikka oli juuri hiljattain kotiutunut sairaalasta keuhkokuumeen jäljiltä ja sairaalan lääkäri oli käskenyt ottaa rauhallisesti sekä kotona että töissä. Mies sai heti perään kunnon räkätaudin ja meni varmuuden vuoksi lääkäriin, ettei vaan keuhkokuume uusi, mut työterveyslääkäri oli silti sitä mieltä, et töihin vaan, koska ei ole kuumetta. Jos mulle sanoisi lääkäri samalla tavalla, niin joutuisin pitämään palkattomaan vapaan perjantaina, koska lapsi on edelleen kipeä ja 3 pvä hoitovapaa loppui jo. Siksi mietin, et menisin huomenna särkylääkkeen voimin töihin ja voisin olla ilman lääkärintodistusta perjantaina pois. Jos on välissä töissä yhden päivän, niin eikö se katsottaisi eri sairaslomaksi kuin alkuviikko?

mene terveydenhoitajalle ja sano, että olet todella väsynyt ja flunssainen. Kerro omasta ja lapsen sairaudesta ja voimien vähyydestä. Etköhän sinä sen perjantain saa ilman kuumettakin. Mutta jos olet jo nyt sairas, miksi menet huomennakaan??

Alkuperäinen kirjoittaja esimies:
mene terveydenhoitajalle ja sano, että olet todella väsynyt ja flunssainen. Kerro omasta ja lapsen sairaudesta ja voimien vähyydestä. Etköhän sinä sen perjantain saa ilman kuumettakin. Mutta jos olet jo nyt sairas, miksi menet huomennakaan??

Ajattelin mennä huomenna, koska kyllä yhden päivän selviää flunssalääkkeillä ja voin tehdä lyhyemmän työpäivän liukuvan työajan ansiosta. Kun on olemassa riski, ettei sitä saikkua saakaan, niin tämä olis helpompi hoitaa näin. Kun en haluais palkatonta pitää, kun mielestäni mun kuuluisi saada saikkua.

Minul on täs nyt ollu tätä kovaa flunssaa. Veto poissa ja nokka vuotaa ja oon ihan tukossa ja kauhee kurkkukipu. Kaamee olo. Ei oo ollu kuumetta ollenkaan koko aikana.
Eilen terkka katsoi kurkun ja totes vähän punoittavan. Saikkua ei herunu koska ei oo kuumetta ollu. Puolkuntosena on aika rankkaa olla töissä mutta selvinny oon. Ja meinaan huomisen ja perjantainkin kärvistellä. Buranaa ja panadolia vaan nassuun.

Mä sanoisin sun tapauksessa terkalle/lääkärille, et aamulla oli pientä lämpöä, mut juuri nyt ei, kun oon ottanut särkylääkkeen. Mä olen itse sellaista tyyppia, etten sitä kuumetta itselleni helposti saa, vaikka oli ois muuten kaamee. Tolleen, kun olen terkalle sanonut, olen aina sairaslomatodistuksen saanut.

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Minul on täs nyt ollu tätä kovaa flunssaa. Veto poissa ja nokka vuotaa ja oon ihan tukossa ja kauhee kurkkukipu. Kaamee olo. Ei oo ollu kuumetta ollenkaan koko aikana.
Eilen terkka katsoi kurkun ja totes vähän punoittavan. Saikkua ei herunu koska ei oo kuumetta ollu. Puolkuntosena on aika rankkaa olla töissä mutta selvinny oon. Ja meinaan huomisen ja perjantainkin kärvistellä. Buranaa ja panadolia vaan nassuun.

Tätä mä just pelkään ja sen takia kysyinkin, et jos saan olla 3 pvä ilman lääkärintodistusta, niin eikö riitäkin, et lapsen sairauden jälkeen olen yhden päivän töissä ja sit aloitan taas saikun? Kun oikeasti mulla on tosi kipeä olo sen lisäksi, että palkaton vapaa ei houkuta ja lapsi on keuhkokuumeessa, enkä voi hoitoon viedä, enkä saa ketään kotiin hoitamaan.

Työnantaja voi muuten vaatia sen sairasloma todistuksen jo ensimmäisestä päivästä.
Voithan sanoa lääkärille että esim aamulla oli kuumetta, mutta otit buranaa niin kuume on nyt laskenut.
Flunssallakin voi olla ikävät jälkitaudit ja pitkittyneenä menee ihminen tosi huonoon kuntoon ja toipuminen kestää kauan.

Alkuperäinen kirjoittaja iipa:
Työnantaja voi muuten vaatia sen sairasloma todistuksen jo ensimmäisestä päivästä.
Voithan sanoa lääkärille että esim aamulla oli kuumetta, mutta otit buranaa niin kuume on nyt laskenut.
Flunssallakin voi olla ikävät jälkitaudit ja pitkittyneenä menee ihminen tosi huonoon kuntoon ja toipuminen kestää kauan.

No mun työnantaja ei vaadi. Enkä jotenkin haluaisi alkaa valehdella lääkärissä, et oli kuumetta aamulla joo, koska ei mulle tule kovin helposti kuumetta ja jos tuleekin niin se on vain pientä lämpöä. Mut olo voi silti olla tosi karmea. Siksi ajattelin, et pääsisin helpommalla menemällä päiväksi töihin.

Nii ja kuten minunkin ihan virallinen työnantaja on työkkäri, ja kela maksaa ruhtinaallisen 8e/pv palkkaa korvausten päälle, niin ne vaatii saikkutodistuksen ekasta päivästä alkaen. Täänkii sain selville kun keskimmäinen putkitettiin ja kitarisat leikattiin ja sain 4pv saikkuu. Ilmotin työkkäriin ja siel sanotiin että kopio todistuksesta pitää näyttää jossainvaiheessa. Ja kela vaati kanssa sen todistuksen kopion. Kun siihen paperiin ei voinu niille päiville kirjottaa työeläm.valm. koska olin kerta poissa töistä.
Eli flunssankin takia pitää saaha saikku lappu jos meinaan olla poissa töistä :/
Ihan sen työpaikan pomolle riittäis 3 päiväksi ihan pelkästään oma ilmoitus, mutta kun ne pitää ilmottaa muuallekin :kieh:

Enkä ryhdy huijaushommiin.
Nuhan ja kurrkukivun ja tukkoisuuden takia ei tippunu saikkua. Siis ollaan töissä.

Yhteistyössä