Tietääkö joku sossu/toimeentulotukiasioista? Apua tarvitaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Apua tarvitseva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Apua tarvitseva"

Vieras
Minulla on sellainen tilanne, että olen hakenut avioeroa. Mies sanoi ettei hän vuokra-asunnostamme lähde, joten minun on pakko muuttaa lasten kanssa. Mies on väkivaltainen ja lapset kärsivät tilanteesta hyvin paljon, olen hakeutunut perheneuvolan avun piiriin asian tiimoilta jotta saisin akuuttiin tilanteeseemme apua lapsille.
Olen hakenut ja saanut asunnon täältä pääkaupunkiseudulta, vuokrasopimus nimiä vailla sillä takuuvuokra täytyy tietysti maksaa ensin.
Itse saan minimiäityspvärahaa sekä lapsilisät, tammikuussa pääsemme lastenvalvojalle tappelemaan elatusmaksuista sillä aiemmin ei elatussopimuksen vahvistamiseen saanut aikoja.

Nyt tilanne kuitenkin on se, että vuokrasopimukseni minun ja lasten osalta päättyy 31.12.11 ja uuteen asuntoon pääsisimme muuttamaan samantien, kunhan takuuvuokra olisi maksettu.

Tiedän olevani oikeutettu toimeentulotukeen tammikuusta alkaen yksin jäädessäni ja olen hakenut sossusta avustusta takuuvuokraan, sillä minulla ei ole omaisuutta tai säästöjä ja päivärahani on tähän asti mennyt elämiseen. Tämän sossu ymmärsi.

Meitä olisi siis 2 lasta ja minä (lapset 4kk ja 6v) muuttamassa tuohon löytämääni 66m2 kolmioon jonka vuokra yli 800e. Sossu kieltäytyi ehdottomasti avustamasta takuuvuokrassa, sillä asunto on liian kallis ja nelimäärältään liian suuri. Sopiva vuokra olisi sossun mukaan max. 650e mutta kaikki löytämäni asunnot ovat kalliimpia!

Koen että tarvitsemme kolmion, vaadinko liikaa?
Sossu sanoi, ettei aio auttaa asuntoasiassa ennenkuin kunnollinen asunto löytyy, eikä näinollen myöskään aio käsitellä toimeentulotukihakemustani tammikuulle ennenkuin asunto on löytynyt, sekä elatussopimus vahvistettu.

Hän myös sanoi, että meidän täytyy muuttaa lasten kanssa yksiöön tai pieneen kaksioon jos emme suurempaakaan tuolla hinnalla löydä sillä sen on riitettävä meille.
Entä jos en löydä asuntoa ennen 1.1.12??
Sossu oli sitä mieltä, että paras vaihtoehto olisi muuttaa äitini luo joka asuu täälläpäin. Ainoa vaan että hän ei suostu tähän ratkaisuun, eikai sossu voi tällaista vaatia?? Olen kuitenkin aikuinen ihminen enkä todellakaan näe äitini luo muuttamista ratkaisuna.

Voisiko joku auttaa, kertoa miten nämä asiat menevät??

Ei kiitos kettuiluja, töihin en mene niin kauan kun imetän kuopusta ja tälle tilanteelle en mitään voi.

Asiallisia vastauksia, kiitos.

Ota yhteys alueen sosiaaliasiamieheen! Sosiaalityöntekijä ei voi noin sanoa ja hänen tehtävä on turvata sinun ja lasten asuminen. Missä päin asutte? Pk.seudulla on ainakin käytäntönä että jos vuokra raja on 3 hlö 750 ja asunnon vuokra 800 niin sossu maksaa sen 750e ja sinä loput 50e sinun perusosastasi. Kukaan sosiaalityöntekijä ei noin voi sanoa eikä voi jättää käsittelemättä hakemustasi koska laki velvoittaa antamaan päätöksen 7 vrk kuluessa siitä kun olet sen jättänyt toimistoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiedän;25276853:
Ota yhteys alueen sosiaaliasiamieheen! Sosiaalityöntekijä ei voi noin sanoa ja hänen tehtävä on turvata sinun ja lasten asuminen. Missä päin asutte? Pk.seudulla on ainakin käytäntönä että jos vuokra raja on 3 hlö 750 ja asunnon vuokra 800 niin sossu maksaa sen 750e ja sinä loput 50e sinun perusosastasi. Kukaan sosiaalityöntekijä ei noin voi sanoa eikä voi jättää käsittelemättä hakemustasi koska laki velvoittaa antamaan päätöksen 7 vrk kuluessa siitä kun olet sen jättänyt toimistoon.

Asumistuki pitää tietty hakea, liian isosta asunnosta joutuu maksamaan itse ne ylimenevät neliöt. Itse maksoin 120e ylimenevistä neliöistä minimiäitiyspäivärahoista + 50e:n omavastuun asumistuen lisäksi. Ei sossu maksanut asumista ennekuin tuen hain ja sain päätöksen, mutta antoi takuurahat.

No eiväthän ne huomioi loppuosaa vuokrasta, joten sinulle jäisi perusosasta maksettavaksi vielä asumiseen.

Jos on köyhä ei ole varaa valita asuntoa vaan on tyydyttävä vähemmän mukavaan. Minkä ihmeen takia yksi aikuinen ja kaksi pientä lasta eivät mahtuisi kaksioon..?

Oletko jättänyt kirjallisen toimeentulotukihakemuksen liitteineen? Se on lain mukaan käsiteltävä -ei ole yksittäisen työntekijän harkinnassa käsitelläänkö vai ei tai milloin käsitellään. Jätä kirjallinen hakemus ja ota yhteys ko. toimiston esimieheen, tuskinpa tuollaisessa asiassa kannattaa heti yhteyttä sos.asiamieheen ottaa. Toisekseen, jokainen sossu tietänee pk-seudun todella huonon asuntotilanteen, joten kuulostaa todella omituiselta, että sua olisi neuvottu kieltäytymään saamastasi asunnosta... Onko kyse jostain pikkukunnasta?

Tottakai pitää asumistuki hakea mutta sosiaalitoimisto myöntää tukea kunhan viet kelasta lapun että hakemus on vireillä sen he kyllä saattavat tehdä että takautuvat asumistuet tullaan maksamaan kunnalle. Ota ensimmäisenä yhteys sosiaaliasiamieheen joka neuvoo sinua tilanteessasi, pidä pintasi äläkä vain luovuta. Sinulla on täysi oikeus saada sosiaaliasemalta tukea niin kuin muillakin.

Mikäli et saa jostain syystä yhteyttä sosiaaliasema mieheen tai hän ei osaisi auttaa sinua ota yhteys julkiseen asianajajaan hän hoitaa kyllä asiasi eteenpäin. Et sanonut missä päin asut jotta olisi helpompi neuvoa, itselläni on kokemusta vain pk-seudun sosiaalituen päätösten teosta.

Toki haen asumistuen, mutta sitä ei voi hakea ennenkuin vuokrasopimus on kirjoitettu ja sen saa tehtyä vasta, kun takuu maksettu. Kyseessä kunnan vuokra-asunto joten takuu ei ole onneksi ihan kauhean suuri.

Kyllä minulle siis isohko kaksiokin kävisi, mutta asuntoja ei liiemmin ole ollut tarjolla ja tuo oli paras minkä löysin :(
Alueella on siinä mielessä mielestäni väliä, sillä vaikean masennukseni takia käyn 1-2krt/vko avohoidossa psyk. polilla enkä tietenkään omista autoa ja lasten kanssa on hankala kulkea pidempää matkaa ja bussin käyttö maksaa myös ylimääräistä. Ja olen ajoittain hyvinkin huonossa kunnossa henkisesti, lääkärini oli sitä mieltä että olisi paras asua kävelymatkan päässä polista..

En koe itseäni ahneeksi, en muuta halua kuin sopivan kokoisen asunnon läheltä tukiverkostoani (vanhempani) ja psyk.polia jonka ei tarvitse olla edes hyvässä kunnossa. Vuokrat vaan ovat kaupungin asunnoillakin liian suuria sossun mielestä.
Toki ymmärrän että perusosastani maksaisin ylimenevän vuokran, tottakai! Mutta ongelma on se, ettei sossu suostu maksamaan edes siihen rajaan asti tai tekemään ylipäätään ttt-päästöstä jos en ole löytänyt halvempaa asuntoa.
Aika vaan kuluu, pyhät tulossa ja asuntoa on tässä vaiheessa kuuta vaikea löytää :( Vein heti asunnon löydettyäni hakemukset liitteineen sossuun, mutta käsittelyssä meni 8 arkipäivää ja siksi ollaan näin myöhään liikenteessä.

Jokaisella paikkakunnalla on omat ohjeet siitä, mitä hyväksytään max asumismenoiksi.
Ilmeisesti omalla paikkakunnallasi on tuo 650e, jos sossu on sellaisen summan sanonut. Se
tarkoittaa sitä, että se summa huomioidaan laskelmasssa teidän asumimenoksi ja loppuosa
jätetään huomioimatta menona. Kelan asumistukiohjeista löytyy tieto siitä, kuinka monta
neliötä huomioivat kolmelle hengelle. Mikään ei estä sinua ottamasta ns. ylisuurta tai
kallista asuntoa, jouduit vain omasta pussista maksamaan se ja muuhun elämiseen
jää vähemmän rahaa. Takuuvuokran sossu voi kieltäytyä myöntämästä, jos katsoo
että asunto on liian kallis eikä tuloillasi ole mahdollista selviytyä vuokrasta. Tavallaan sossullakin '
on vastuu, ettei mihin tahansa asuntoihin tukea myönnetä vaan asukkaalla pitää olla realistiset
mahdollisuudet selviytyä vuokrasta. Hakemus on kuitenkin käsiteltävä ja jos se on kielteinen, sinulla
on valitusoikeus.

Varmista ennen asunnon vastaanottoa, kuinka paljon sossu hyväksyy asumismenoiksi ja mitä
Kela sanoo kolmen hengen asumismenoiksi. Oikeasti ei kannata ottaa hirmu paljon ylikallista tai
isoa asuntoa, koska eron myötä taloutesi tulee olemaan kovilla joka tapauksessa. Ja ainahan voitte aluksi
muuttaa johonkin asuntoon(älä sido itseäsi vuokrasopimuksella kiinni asuntoon)väliaikaisesti ja ajan kanssa
etsitte itsellesi sopivan asunnon.

Johtavaan sosiaalityöntekijään ei saa niin helposti yhteyttä sekä sosiaaliasiamies on tilanteita varten milloin asiakasta kohdellaan epäkunnioittavasti tai epäoikeuden mukaisesti eli on ajamassa asiakkaan etua.[

QUOTE=harmoillen;25276928]Oletko jättänyt kirjallisen toimeentulotukihakemuksen liitteineen? Se on lain mukaan käsiteltävä -ei ole yksittäisen työntekijän harkinnassa käsitelläänkö vai ei tai milloin käsitellään. Jätä kirjallinen hakemus ja ota yhteys ko. toimiston esimieheen, tuskinpa tuollaisessa asiassa kannattaa heti yhteyttä sos.asiamieheen ottaa. Toisekseen, jokainen sossu tietänee pk-seudun todella huonon asuntotilanteen, joten kuulostaa todella omituiselta, että sua olisi neuvottu kieltäytymään saamastasi asunnosta... Onko kyse jostain pikkukunnasta?[/QUOTE]

Mikäli sosiaalityöntekijä on todella kieltäytynyt ottamasta huomioon ollenkaan vuokraa ote heti huomen aamulla yhteys sosiaaliasia mieheen jolloin hänellä on aikaa huominen tutkia asiaa. Onko kyseessä vvo tai sato kun vaaditaan vuokratakuuta vai onko sinulla mahdollisesti vuokra velkaa?Mikäli sinulla on vuokra velkaa on takuuta vaikeampi saada koska sosiaalitoimiston pystyttävä luottamaan siihen että hoidat myös vuokrasi.

Onko kyseessä ihan perus sosiaaliasema vai lastensuojelun sosiaalityö?

Vuokravelkaa minulla ei ole, mutta takuuvuokra on kaupungin vuokra-asunnoilla 1kk vuokra. Minusta tuntuu että otan huomenna yhteyssä sos.asiamieheen, mikäli asia on noin kun nimim. Tiedän kertoi, ei minua ole mielestäni kohdeltu asianmukaisesti.

Ehdottomasti ota yhteys asiamieheen jolloin asiat saadaan käyntiin. Lisäksi että sosiaalityöntekijä rikkoo lakia toimimalla mainitsemallasi tavalla rikkoo hän lisäksi myös velvollisuuksiaan turvata lasten sekä sinun asuminen. Mikäli sosiaaliasiamies ei sinua osaisi auttaa ota yhteys asianajajaan hän pystyy ainakin sinua auttamaan. Lisäksi muista kysyä apua diakonia työntekijältä itsesi ja lastesi vuoksi ette ansaitse väkivaltaista ihmistä lähellenne, teillä on oikeus turvalliseen kotiin ja elämään.

Toivon sydämmestäni että asiasi järjestyy sekä saat nopeasti apua sosiaaliasemalta sitähän varten ne täällä Suomessa ovat. Äläkä missään vaiheessä häpeile hakea apua, me sos.aseman työntekijätkin(suurin osa) ymmärretään asiat ja eri elämäntilanteet hyvin.

Joo ja siis ihan perus toimeentulotuen etuuskäsittelijä on kyseessä!

Eli oletko nyt ollut yhteydessä etuuskäsittelijään vai sosiaaliohjaajaan/ -työntekijään? Olet siis saanut kirjallisen päätöksen takuuvuokrasta? Ensin sanoit, ettei sossu suostunut käsittelemään hakemustasi? Eli onko hakemus käsitelty ja siitä annettu päätös? Voithan sä ap toki olla yhteydessä siihen sosiaaliasiamieheenkin, sitä vartenhan hekin ovat. Ketjun "Tiedän" - Toisinaan johtaviin sossuihin saa hyvin helpostikin yhteyden.

Jos miehesi on ollut väkivaltainen niin tee rikosilmoitus, jolloin on lastensuojelun ongelma löytää teille kämppä. Lastensuojelun puolelta todennäköisesti mieluummin maksaisivat tuon takuuvuokran kuin ohjaisivat reidät turvakotiin tms.
Jokatapaujsessa teidän täytyy tapaamisasioita miettiä ja jos haluat lasten isän tapaamisia rajoittaa/ vaatia esim valvottuja tapaamisia niin tuon väkivaltaisuuden olisi hyvä olla kurjoissa ja kansissa.
Jaksamusta teille!