Tietääkö kukaan eri oppilaistosten aikuiskoulutuksista, olisi pari kysymystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suzyanne

Vieras
Haluaisin vaihtaa alaa, mutta jo kahden eri alan oppilaitosten tarjontaa tutkiskellessani olen huomannut että aikuiskoulutus toteutetaan aina näyttötutkintoina. Silloinhan pitää olla sillä alalla töissä, koska ne näytöt toteutetaan koulun nettisivujen mukaan omalla työpaikalla? Onnistuuko tuo koulutus siis ollenkaan, jos ei ole kys. alalla töissä?

Liiketalouden perustutkinto kiinnostaisi eniten, mutta tuon juuri huomasin. Ne linjat joissa opiskellaan päivisin, ovat pääasiassa nuorille, ja jotenkin tuntuisi oudolta olla ainoita "aikuisia" siellä nuorten keskellä. Vai onko se alan vaihdossa ihan tavallista, että mennään nuorten keskelle opiskelemaan? En minä tietty ala kiukutella jos niin on. =)

Näyttää vähän siltä että tuo aikuiskoulutus on suunnattu vain niille jotka ovat jo alalla töissä, ja haluavat ammattipätevyyden.

Tätä katselin: Aikuiskoulutus Helsinki

Kiva jos joku fiksu osaa valaista minua, mulla on jäänyt koulunkäynti omaa tyhmyyttäni vähiin nuorempana, ja haluaisin nyt vihdoin ja viimein korjata tilanteen. =)

Tuo linkittämäsi koulutus on ilta- ja monimuoto-opiskelua eli opiskelua työssäkäyville.

Aikuisille on kuitenkin paljon opiskeluvaihtoehtoja myös päiväopiskeluna. Itse olen opiskellut näyttötutkinnon ja ihan oppilaitoksessa opiskelin päivät. Näyttöpaikat sitten haettiin.

Ja oikeesti se että puhutaan nuorten ja aikuisten opetuksesta on aika harhaanjohtavaa. Varsinkin aikuiskoulutuksessa. Kyllä siellä on eri ikäisiä, juurikin taustasta riippuen ja kelle sopii päivä opetus ja kuka on työelämässä ja opiskelee iltaisin.

[QUOTE="miisa";22991107]Tuo linkittämäsi koulutus on ilta- ja monimuoto-opiskelua eli opiskelua työssäkäyville.

Aikuisille on kuitenkin paljon opiskeluvaihtoehtoja myös päiväopiskeluna. Itse olen opiskellut näyttötutkinnon ja ihan oppilaitoksessa opiskelin päivät. Näyttöpaikat sitten haettiin.[/QUOTE]

Mutta kun minä en löytänyt päivisin olevaa koulutusta tuosta koulusta, enkä mistään muualtakaan koulusta, missä voi merkonomiksi opiskella? Ei niissä päivälinjoissa ole mitään mainintaa että onko ne aikuisille tai kelle suunnattuja, arvelin siis että niissä on pääasiassa nuoria, joissa olisin sitten ainoa (tai lähes ainoa) nelikymppinen? Tai sitten en vaan osannut etsiä

Hitsi kun pitää olla pöllö, mutta kun tosiaan en tiedä näistä yhtään mitään...:ashamed:

Ja oikeesti se että puhutaan nuorten ja aikuisten opetuksesta on aika harhaanjohtavaa. Varsinkin aikuiskoulutuksessa. Kyllä siellä on eri ikäisiä, juurikin taustasta riippuen ja kelle sopii päivä opetus ja kuka on työelämässä ja opiskelee iltaisin.

Onko siellä siis eri ikäisiä? Hih no ei se nyt siis niin iso juttu ole, mutta jotenkin vaan ehkä olisi luontevampaa jos olisi ainakin muutama muu "kypsemmän ikäinen". Ei minulla tietty nuoria vastaan mitään ole. =)

Itselläni olisi tarkoitus jäädä töistä opintovapaalle, meillä kolme vuotta on maksimi, eli riittäisi merkonomiksi peruskoulupohjalta. Eli ihan päivälinjalla voisin olla.

Tämän sivun lopussa puhutaan juurikin tuosta NUORTEN koulutukseen hakemisesta.

Merkonomi - Merkonomin tutkinto - Merkonomiksi

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Katso amiedu.
Mies on siellä ja koulua kaksi kertaa viikossa n.8-15, parin kuukauden työharjoittelu myös kuuluu opintoihin.
En tosin tiedä mitä mahiksia siellä on tuota merkonomi linjaa käydä.

Aikuiskoulutus tosiaan toteutetaan näyttötutkintona eli se on tutkintoon VALMISTAVAA koulutusta, kun taas nuorisopuolen koulutus on tutkintoon JOHTAVAA koulutusta. Toisin sanoen nuorisopuolella teet tarvittavat sisällöt päästen jaksoista läpi, niin saat automaattisesti tutkintotodistuksen, kun taas aikuiskoulutuksessa sinun tulee erillisillä näytöillä osoittaa saavuttaneesi riittävän ammattitaidon ja sitä myöten saat tutkintotodistuksen. Molemmissa rakenteet eli sisällöt ovat samat, toteutustavat vain opinnoille poikkeavat toisistaan.

Sinulla ei tarvitse olla työpaikkaa. Opintoihin liittyy työssäoppimista, siihen hankitaan työpaikka (oppilaitoksella on yleensä omat kontaktit, jos ei omin avuin löydy) ja samassa paketissa tehdään ne näytöt.

Ei muuta kuin hakemaan aikuiskoulutuksen puolelle. Aikuiskoulutusta itseä kiinnostavalle alalle voi löytyä monimuotoisena, iltaopiskeluna tai päiväopiskeluna, riippuu oppilaitoksesta ja alasta.

Ei ole mitenkään yleistä, että kaikki aikuisopiskelijat ovat jo töissä ja ovat koulutuksessa saadakseen muodollisen pätevyyden. Enemmän heissä on alanvaihtajia.

Sinuna hakeutuisin ehdottomasti aikuispuolelle. Saat paremman vertaistuen, kun suurin osa kanssaopiskelijoista on aikuisia ja suurimmalla osalla perhettä, mahdollisesti töitä jne. Mukavampi toimia samankaltaisten kanssa. Eihän nuorissakaan mitään vikaa ole, mutta voi tosiaan olla haastavaa kuunnella 16 v. viikonlopun viettojuttuja, kun itse on jalka jo aikuisuudessa ja elämäntilanteet poikkevat toisistaan.

Tää ei varmaan auta kun ala ihan eri, mutta ite opiskelin aikuispuolella lähihoitajaksi ihan opetussuunnitelmapohjaisena :) Koulun aloittaessa olin 21v ja toisiksi nuorin luokallamme, muut oli yli nelikymppisiä, sekä yks 30v.

Aikuiskoulutus tosiaan toteutetaan näyttötutkintona eli se on tutkintoon VALMISTAVAA koulutusta, kun taas nuorisopuolen koulutus on tutkintoon JOHTAVAA koulutusta. Toisin sanoen nuorisopuolella teet tarvittavat sisällöt päästen jaksoista läpi, niin saat automaattisesti tutkintotodistuksen, kun taas aikuiskoulutuksessa sinun tulee erillisillä näytöillä osoittaa saavuttaneesi riittävän ammattitaidon ja sitä myöten saat tutkintotodistuksen. Molemmissa rakenteet eli sisällöt ovat samat, toteutustavat vain opinnoille poikkeavat toisistaan.

Sinulla ei tarvitse olla työpaikkaa. Opintoihin liittyy työssäoppimista, siihen hankitaan työpaikka (oppilaitoksella on yleensä omat kontaktit, jos ei omin avuin löydy) ja samassa paketissa tehdään ne näytöt.

Ei muuta kuin hakemaan aikuiskoulutuksen puolelle. Aikuiskoulutusta itseä kiinnostavalle alalle voi löytyä monimuotoisena, iltaopiskeluna tai päiväopiskeluna, riippuu oppilaitoksesta ja alasta.

Ei ole mitenkään yleistä, että kaikki aikuisopiskelijat ovat jo töissä ja ovat koulutuksessa saadakseen muodollisen pätevyyden. Enemmän heissä on alanvaihtajia.

Sinuna hakeutuisin ehdottomasti aikuispuolelle. Saat paremman vertaistuen, kun suurin osa kanssaopiskelijoista on aikuisia ja suurimmalla osalla perhettä, mahdollisesti töitä jne. Mukavampi toimia samankaltaisten kanssa. Eihän nuorissakaan mitään vikaa ole, mutta voi tosiaan olla haastavaa kuunnella 16 v. viikonlopun viettojuttuja, kun itse on jalka jo aikuisuudessa ja elämäntilanteet poikkevat toisistaan.

Kiitos sinulle, tämä valaisi paljon!! Eli siis alanvaihtajallekin tuo sopii, hyvä niin. Minä jo ajattelin ettei ole muita vaihtoehtoja kuin tuo nuorten kanssa opiskeleminen. Syyt miksi se arveluttaa, ovat juuri nuo mitä kerroitkin, eli elämäntilanteet poikkeavat niin paljon toisistaan, että voisin tuntea siellä itseni hieman orvoksi, luontevampaa olisi suunnilleen oman ikäisten parissa opiskella.

Laitoinkin jo kouluun yhteydenottolomakkeella postia. =)

Nyt pitäisi vaan selvittää millä ihmeellä sitä eläisi sen kolme vuotta, jos opiskelee. Sen olen kuitenkin päättänyt, että syön vaikka tonnikalaa ja makaronia ne vuodet, kunhan saan itselleni ammatin joka oikeasti kiinnostaa minua.

Ole hyvä, kiva jos olin avuksi! Aikuiskoulutuksessa olet myös oikeutettu opiskelijaetuuksiin kuten opintotukeen, eli samat edut kuin nuorisopuolella. Kelan sivuilta löydät lisätietoa.

Ota yhteys valitsemasi oppilaitoksen opinto-ohjaajaan, häneltä saat rutkasti lisätietoa haluamiisi asioihin ja varmasti oikeaa sellaista.

Joo niin täytynee tehdä. =)

Kelan sivuilta löysin koulutustuesta juttua, mutta siellä oli vain että sitä voi saada 18 kk eli 1,5 v. Jos koulu kestää 3 vuotta, milläs sitten elää? Äh, joo, kaipa se opinto-ohjaaja osaa noihinkin kysymyksiin vastata. =)

No hörönlöröt. Aikuiskoulutustuen saamisen kriteerinä on työsuhde, josta olet pois opintojen vuoksi.

No niin, näin minäkin sen käsitin. Minä siis olisin töistä opintovapaalla opiskeluni ajan.

Mutta, googlailin tuossa, että on olemassa Kelan kuntoutustuki, joka on isompi kuin tuo aikuiskoulutustuki, sitä voisin saada. Mulla siis alanvaihto johtuu pääasiassa terveydellisistä syistä, (siis sen lisäksi että olen kyllästynyt työhöni henkisesti, kroppa ei enää kestä sitä perussairauteni takia) ja lääkärin suosituksesta, täytyy vaan hakea B-lausunto.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Nyt vasta tajusin katsoa tuon Amiedun. Ja siellähän oli vaikka mitä! Ne merkonomilinjat yms. kestää puolet vähemmän aikaa kuin muualla! :O

Vähän harkitsen tuota sihteerilinjaa, siinähän olisi sekin mahdollisuus että palaisin omaan työpaikkaani, mutta hakisin osastosihterin töitä. Olisi sama vanha tuttu talo. =)

Tuota myyntiä ja markkinointia ei ehkä, koska olen käynyt aikuiskoulutuskeskuksessa vuosia sitten vähän vastaavan, vuoden kestävän kurssin ja työskennellyt sen jälkeen vaatekaupassa työharjoitteluineen yht. 4 vuotta, ja huomannut että myyjän homma on tavallaan Ok, mutta aika stressaavaa, aina pitää hymyillä vaikka sattuisi minkälaisia asiakkaita. : /

Talouspuolikaan ehkä ei okein, koska en ole kauhean hyvä missään mikä liittyy laskentaan tai numeroihin. Mikään palkanlaskija en ainakaan haluaisi olla.

Oikeasti kyllä en kauhean hyvin edes tiedä mitä kaikkea sihteeri tekee, paitsi sairaalan osastosihteerin työstä tiedän jotain. Eli saa kertoa jos joku tietää sihteerin töistä enemmän.

Yhteistyössä