Tietäisikö joku, palkka-asiaa!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan ulalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihan ulalla

Vieras
Eli, olen mennyt töihin tammikuun lopussa 2006 ja jäin äitiyslomalle maaliskuussa 2007, minulle on siis kerääntynyt täysi kesäloma vuoden 2007 kesälle, jota en pitänyt, koska olin äitiyslomalla. Syksyllä tuli lomaraha n. 800e.

Nyt äitiyslomani loppuu helmikuussa 2008 ja palaan töihin lomien jälkeen maaliskuussa 2008. Eli pidän sen vuoden 2007 kesäloman nyt äitiysloman perään. Saanko minä tuolta ajalta palkkaa? Vai tuleeko eka palkka vasta sitten kun menen töihin maaliskuussa, eli puolelta kuulta palkka?

Kun olen kuullut nyt kahta käytäntöä, lomaltapaluurahaa ei kuulemma ole enää olemassakaan? Ja nyt maksettaisiin vain yksi raha loma-ajalta. Eli sainko siis tuon kesäloman ajan palkka/lomarahan (mikä se nyt sitten onkaan nimeltään) jo silloin syksyllä...

Toivottavasti joku ymmärtää mitä yritän kysyä :-D! Ja työpaikka on ison konsernin palveluksessa, konttorityötä. Kysyin eilen asiaa palkkakonttorista, mutta milloin lie vastaavatkaan kyselyyni....

Riippuu yrityksestä. Osalla yrityksistä on lomalta paluu raha ja toisilla se on sisällytetty lomaajan palkkaan eli joissakin paikoissa maksetaan vaan kerran loma ajan palkka, toisissa maksetaan ennen ja jälkeen loman. Sen loma-ajan palkan voi itse laskea. Tuo 800 tuntuisi olevan vain osa sun loma-ajan palkasta(nyt en valitettavasti jaksa laskea :) )

Helpommalla pääset kun soitat palkkakonttorille ja kysyt! Se kuuluu niiden työnkuvaan kertoa ja selittää!

Loma-ajan palkka ja lomaraha on kaksi eri asiaa. Lomaraha on entinen lomaltapaluuraha. Ansaittu vuosiloma on kuitenkin palkallista ja siltä ajalta maksetaan loma-ajan palkka. Saat siis sekä lomarahan että loma-ajan palkan. Ja sen lomarahan 800 euroa siis olet jo saanut. Äitiyslomasi päättymisen jälkeen sulla alkaa loma, jonka ajalta työnantajasi maksaa sulle palkan. Et siis silloin ole enää äitiyslomalla vaan töissä, joskin ansaitsemallasi vuosilomalla.

Alkuperäinen kirjoittaja MS:
Riippuu yrityksestä. Osalla yrityksistä on lomalta paluu raha ja toisilla se on sisällytetty lomaajan palkkaan eli joissakin paikoissa maksetaan vaan kerran loma ajan palkka, toisissa maksetaan ennen ja jälkeen loman. Sen loma-ajan palkan voi itse laskea. Tuo 800 tuntuisi olevan vain osa sun loma-ajan palkasta(nyt en valitettavasti jaksa laskea :) )

Helpommalla pääset kun soitat palkkakonttorille ja kysyt! Se kuuluu niiden työnkuvaan kertoa ja selittää!

Kiitos! Minusta kanssa tuntui ihmeelliseltä, että tuo 800e olisi ollut se loma-ajan palkka... Normaali käteenjäävä osuus on kuitenkin n.1500e.
Odottelen vielä, jos vastaisivat sähköpostilla, ellei tule tänään vastausta, niin maanantaina soittelen!
Kiitos sinulle!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Loma-ajan palkka ja lomaraha on kaksi eri asiaa. Lomaraha on entinen lomaltapaluuraha. Ansaittu vuosiloma on kuitenkin palkallista ja siltä ajalta maksetaan loma-ajan palkka. Saat siis sekä lomarahan että loma-ajan palkan. Ja sen lomarahan 800 euroa siis olet jo saanut. Äitiyslomasi päättymisen jälkeen sulla alkaa loma, jonka ajalta työnantajasi maksaa sulle palkan. Et siis silloin ole enää äitiyslomalla vaan töissä, joskin ansaitsemallasi vuosilomalla.

Kiitos! Olitpa selittänyt asian selkeästi ja ymmärrettävästi :-)

Yhteistyössä