Tietäiskö kukaan mitä haittaa Symbicort -astmalääkkeestä on muka kilpirauhasen vajaatoiminnassa ja tyroksiinin kanssa?

08.05.2012
772
0
16
Lääkäri vaihtoi mun astmalääkkeen tehokkaampaan, kun PEF:it ei olleet muuttuneet tarpeeksi hyviksi edellisellä lääkkeellä. Nyt en kuitenkaan tiedä voinko aloittaa sitä, kun tuossa uuden lääkkeen pakkausselosteessa lukee että pitää olla erityisen varovainen sen käytössä jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, ja että siitä pitää kertoa lääkärille tai apteekkihenkilökunnalle, samoin kuin pitää erityisesti kertoa siitä jos käyttää tyroksiinia. Vähän vaikea näin jälkikäteen kertoa, eikä se lääkäri välttämättä muistanut että mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, kun ei se maininnut mitään noiden yhteisvaikutuksista nyt kerta. Ja toukokuussa kun se kertoi mulle verikoearvoja, niin kun kun kyselin uudestaan kilpirauhasarvot niin se muisti vasta sitten että mulla oli vajaatoiminta ja lääkitys. Ei jaksais lähteä apteekkin kyselemään, joten ajattelin jos joku täällä tietäis kun palsta on niin suosittu. Vaikuttavavina aineina tuossa lääkkeessä on siis budesonidi ja formoteroli. Ajattelin että eka että otan sitä vaan ja kokeilen että mitä tapahtuu, mutta en nyt sitten tiedä onko siinä järkeä...

Symbicortissa on se pitkävaikutteinen avaava (formoteroli) joka voi osalle tehdä etenkin alkuvaiheessa sydämentykyttelyä. Useimmiten vaaratonta mutta epämiellyttävää. Tyroksiinilääkitys voisi ehkä lisätä tykyttelyä, etenkin jos ottaa aamulla lähekkäin tyroksiinin ja Symbicortin, kannattaa ehkä aloittaa varovasti 1 hengenvedolla tai jos sittenkin tykyttelee, ottaisin aamun Symbicortin vasta myöhemmin aamupäivällä niin ei osu yhtä aikaa tyroksiinin huippupitoisuuden kanssa.

Laita vielä vaikka soittopyyntö lääkärille asiasta jos haluat varmistaa. Pitäisi onnistua kuluitta myös yksityisellä jos hoitava lääkäri soittaa.

Okei, eli ei se varmaan sitten mitään vaarallista oo. En oo ollut aiemmin taipuvainen noihin tykyttelyihin enkä saa niitä normaalista avaavastakaan (vaan käsien ja jalkojen tärinää ja muuten hassua oloa)

Vois kai sitä varata puhelinajan tietty, ilmainen se ois kun kyseessä oli YTHS:n lääkäri, mutta nopeammin kysyy kyllä apteekista. Toisaalta jos se haitta on vaan tuo, niin ehkä sitä uskaltaa kokeilla ilman kysymättäkin.

[QUOTE="vieras";29001506]Soita teratologiseen tietokeskukseen. numero löytyy HYKSin sivuilta.[/QUOTE]

Ei taida olla ihan tähän asiaan tarkoitettu palvelu: Lainaus HUS:in sivuilta: "Tietoa hedelmällisyyteen, sikiöön sekä imeväiseen haitallisesti vaikuttavista lääkkeistä ja muista ulkoisista tekijöistä"

No joo, mutta mä nyt otan tänä iltana ja huomenaamulla tuota vanhaa lääkettä vielä kun sitä on jäljellä ja käyn kysymässä huomenna apteekista niin sillähän se selviää. Tai sitten oon uhkarohkea ja vaan kokeilen huomenna että mitä siitä tapahtuu. Yötä vasten en uskalla kokeilla.

Yhteistyössä