Tietämätön äidiksi haaveileva kaipailee neuvoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jii

Vieras
Hei!

Netistä löytyy vaikka kuinka paljon keskusteluja samasta aiheesta, mutta pää on jo niin sekaisin kaikesta lukemasta, että tuntuu järkevimmältä kysyä asiaa vielä kerran.

Olen ollut yhdynnässä 20.1. Silloin oli taukoviikko menossa. Olen käyttänyt e-pillereitä noin kymmenen vuotta. Päätimme lopettaa pillereiden syömisen ja alamme yrittämään lapsen saamista. Kuitenkin hetken jarruttelin asiaa ja aloitin uuden pillerilevyn 24.1. Lopullinen päätös tehtiin ja lopetin pillereiden syömisen kolmen päivän jälkeen.

Osaako joku neuvoa, miten tällainen toiminta vaikuttaa? Voisinko olla raskaana tuon 20.1 tapahtuneen myötä? Koska 27.1 en enää ottanut pilleriä ja ohjeissa lukee, että jos ensimmäisellä viikolla unohtaa pillerin ja on ollut viimeisen 7 päivän aikana yhdynnässä, on raskaus mahdollinen.

Tänään minulla alkoi tulla veristä vähäistä vuotoa, mitä tämä on?

Tuntuu, että oon pihalla kaikesta. Joku ovulaatiokin on mulle jotenkin vieras. Ja en tajunnut, että pillereiden lopettamisen jälkeen voi kestää, että tulee raskaaksi. Kauhistuin kun lueskelin netistä jollakin tärpänneen vasta puolen vuoden jälkeen tai myöhemminkin!

Käsittääkseni kesken jätetty pillerilevy voi aiheuttaa välivuotoa. Odottele rauhassa kierron tasoittumista, laske kiertosi pituus sen mukaan. Ovulaatioajankohta on n. 14 päivää kierron pituudesta pois laskettuna. Eli jos kiertosi on 31 päivää, ovulaatio tapahtuu n. kiertopäivän 17 paikkeilla. Ovulaation jälkeen ei enää voi raskautua, mutta vaikka viisikin päivää ennen ovista voi :) Joka toinen päivä läpi kierron varmistaa sen, että ei tarvitse laskea ovulaatiota :)

Ymmärrän kyllä, että ensimmäinen kierto heti pillereiden jättämisen jälkeen on se kaikkein jännittävin! Ja voihan ollakin, että nyt tärppää. Suosittelen kuitenkin rauhoittumista ja itsensä liiallisen tarkkailun lopettamista. Se, oletko nyt raskautunut, selviää kyllä jonkun ajan päästä ihan itsestään!

Tsemppiä yritykseen!

Lasta suunnittelevan ei enää pitäisi olla "pihalla kaikesta", sillä vaikka hänen ei tarvitsekaan tietää ja osata ihan kaikkea vielä siinä vaiheessa, hänellä on pian kuitenkin täysi vastuu uudesta pienestä ihmisestä. Kysymyksessä kuvailtu empiminen ja vaikutelma tällaisesta nopeasta ja spontaanista päätöksenteosta ei oikein puhu huolellisesti harkitun ja kypsän päätöksen puolesta.

Toivottavasti siis tämä "pihalla olo" koski vain näitä ovulaatio- ja pilleriasioita, sillä lasten tekoa vakavasti suunnitellessa ja varsinkin päätöstä tehdessä pitäisi jo ihan muut asiat olla ykkössijalla mielenkiinnon kohteina.

Asiaa on kyllä pohdittu jo pidempään ja en tarkoittanut että oon ihan pihalla KAIKESTA. Mutta nettiä tutkiessani alkoi tuntua, että lapsen teko on jotain ihme tähtitiedettä kaikenlaisten laskelmien takia. Ja en tosiaan ole tällaisista kaikista laskelmista ollut tietoinen, enkä siitä että pillereiden lopettamisen jälkeen voi kestää kovinkin kauan tulla raskaaksi.

sitä panikoimaan, tulee raskaaksi jos on tullakseen. Voihan kestää vuosiakin ennenkuin vauva ilmoittaa tulostaan. Minun ystävälleni kävi juuri näin kun jo menettivät toivon asian suhteen.

Yhteistyössä