Hae Anna.fi-sivustolta

TIETOA, ei luuloja painonhallinnasta

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä Vp, 02.05.2014.

1. Vp Vierailija

Lupasin jossakin kääntää valittuja paloja SBU:n uudesta raportista ”Ravinto liikalihavuuden hoidossa” mutta tyydyn kirjoittamaan suuresti kunnioittamani lääkärin Andreas Eenfeldt:in keskusteluartikkelin Dagens Nyheter:issä.

Miksi suuresti kunnioittamani:

Lääkäri joka katsoo potilaittensa parasta

Rauhallinen kuin viilipytty ja asiallinen

Asiansa osaava, tieteen hermolla koko ajan ja osallistuu suurimpiin konferensseihin jotka käsittelevät ravintoa ja ravinnon vaikutusta terveyteemme.

Suuri ”syyllinen” siihen että nyt 5 vuotta LCHF ruokavaliota noudattaneena diabeetikkona (D2) olen yhä täysin ilman lääkitystä ja terveysarvoni loistavat (lääkärini mielipide).

Sitten itse artikkeliin:

LCHF haastaa sairaanhoidon huonot neuvot.

RAVINTOSUOSITUKSET. Kysymys on siitä kuinka tulee syödä painon pudottamiseksi ja siitä on keskusteltu vuosikausia. Tänään tuli asiantuntijaryhmän vastaus. Vähähiilihydraattinen ruokavalio, kuten LCHF, johtaa nopeampaan painonputoamiseen ja parampiin terveysarvoihin. Raportii haastaa Ruotsin sairaanhoidon joka yhä edelleen pitää kiinni siitä että rasvaa ja kaloreita tulee välttää. On korkea aika että sairaanhoito ottaa käyttöön tehokkammat, tietoon perustuvat ravintoneuvot kirjoittaa Andreas Eenfeldt, lääkäri ja terveysbloggaaja.

Mitä sitten tulisi syödä kun halutaan pudottaa painoa? Millaisia neuvoja sairaanhoidon tulee antaa potilaalle?

Terveenä ja kylläisenä

lue myös:

Terveenä ja kylläisenä

2. vappu Vierailija

Proteiini parantaa kylläisyyden tunnetta. Lisäksi lihakset tarvitsevat proteiinia. Jokainen laihduttaja haluaa menettää ihonalaista rasvaa, ei lihasmassaa. Joka aterialla vähärasvaista proteiinia, kuten kananmunia, vähärasvaista lihaa, kalaa tai maitotuotteita, kuten rahkaa tai raejuustoa.

Kasviksissa ja marjoissa on runsaasti kuitua, vitamiineja ja mineraaleja. Lisäksi niissä on vain vähän kaloreita. Painonhallinnan kannata on tärkeä syödä runsaasti kasviksia ja korvata niillä energiapitoisempia ja rasvaisempia ruoka-aineita.

3. Vp Vierailija

Tota kai proteiini lisää kylläisyyden tunnetta. LCHF ruokavaliolla kuitenkin energia otetaan rasvasta ja proteiini pidetään nykyisellä suositustasolla.
    Katsotaan sitten mitä tunnettu tutkija sanoo luulostasi lihasten kohdalla:

Fysiologisessa ravintötieteessä on väittämä missä sanotaan että on mahdotonta voimalajeissa treenata niin että ei menettäisi myös lihaksia samalla kun menettää rasvakudosta. Olisi toisinsanoen mahdotonta polttaa rasvaa ja samalla kasvattaa lihasmassaa. Tämä väite perustuu tietenkin siihen että syödään korkeahiilihydraattista ravintoa. Volek esitteli tutkimuksen jossa ketogeenisellä ravinnolla treenavat voimaharjoittelijat kaatoivat yllämainitun väittämän. Onnistui nimittäin oikein hyvin pudottaa rasvapainoaan ja samaan aikaan kasvattaa lihasmassaa. Edellytyksenä oli ketogeeninen ravinto, hyvin vähän hiilihydraattia ja runsaasti luonnolista rasvaa.

Terveenä ja kylläisenä

"Painonhallinnan kannata on tärkeä syödä runsaasti kasviksia ja korvata niillä energiapitoisempia ja rasvaisempia ruoka-aineita."

uskoisin että LCHF ruokavaliolla syödään kasviksia enemmän kuin tavallisesti mutta kuten itse huomautat niin niiden (maanpinnan yläpuolella kasvavien) kalorimäärä on niin pieni että energiajakauma ruoassa on helppo pitää oikealla ja terveellisellä (vähähiilihydraattisella) tasolla.
    Rasvanpelkosi kummmittelee yhä. Ehkä sinun olisi aika tarkastaa mitä nykyisin asiasta tiedetään ja päivittää tietosi. Asiaa on tutkittu todella paljon ja nykyisin sen myöntävät ajantasalla olevat tutkijat.

4. Vp Vierailija

Vahinkoja sattuu, sanoi äitini minut synnytettyään.

5. Kotiruuan ystävä Vierailija

Nykyään puhutaan mediassa ja kirjoitellaan lehdissä jatkuvalla syötöllä painonhallinnasta ja erilaisista ruokavalioista eli dieeteistä. Melkein kaikki ihmiset tuntuvat noudattavan jotakin erikoisruokavaliota tai dieettiä, niin paitsi minä, ihan tavallinen aikuinen nainen. Minä olen täysin terve ja suht koht normaalipainoinen ja hyvin sopusuhtainen vartaloltani. Minä en näe mitään syytä
    noudattaa jotain erityisruokavaliota. Minun taloudellinen tilanteeni on myös tällähetkellä sen verran huono, etten rahan takia voi myöskään noudattaa mitään erityisruokavaliota.
    Toki pyrin syömään mahdollisimman terveellisesti ja kevyesti ja uskon Välimeren ja Itämeren ruokavalioiden olevan erittäin terveellisiä sekä tietenkin ruokaympyrän noudattaminen on terveellistä
    Minulle on terveenä pysyminen ja hyvältä näyttäminen ja henkinen hyvinvointi kaikkein tärkeimmät asiat.

6. minä Vierailija

Etkö tarvitse mitään kirjainyhdistelmää kuvaamaan päivällistäsi? Etkö lataa edes provosoituneena lautasellesi kaikkein rasvaisimmat ruhonosat? Olet kai outo, jos syöt kohtuudella kaikkea?

7. Dosentto Vierailija

Olen ilmeisesti täysin out kaikesta, mutta mikä on Itämeren ruokavalio?

8. Barca2000 Vierailija

Tavallisesta, pohjoismaisesta kotiruoasta on alettu käyttää markkinanimeä Itämeren ruokavalio:

"Julkaistu 18.01.2011
    Tyypillisistä pohjoismaisista raaka-aineista voi koota ruokavalion, joka lienee terveellisyydessään Välimeren ruokavalion veroinen. Pohjoismainen ruokavalio sisältää erityisesti metsämarjoja, kaalikasveja, kalaa, riistaa, rypsiöljyä, ruista, ohraa ja kauraa."

9. Dosentto Vierailija

Jaahas, kiitos!

10. Vp Vierailija

Itämeren ruokavalio on ainoastaan yksi tapa yrittää puolustaa THL:n järjetöntä ravintosuositusta.
    Diabeteslääkäri kutsui sitä päiväuneksi.

11 vuotta uhrattiin tutkimusvaroja virallisen ruokavalion terveellisyyden todistamiseen. Miten kävi? Tutkimus keskeytetiin koska mitään vahvistusta asialle ai saatu.

On erittäin mukavaa heitellä juttuja dieeteistä. Pidetään nyt kuitenkin asiat asioina. LCHF ruokavalio ei ole mikään dieetti jota noudatetaan jonkun aikaa vaan elämäntavanmuutos. Muutos jossa pysyvästi siiryytään pois satukirjaan perustuvasta hiilihydraattipommista (lue: virallinen ravintosuositus) ja aletaan PYSYVÄSTI noudattamaan terveelliseksi ja monien sairauksien hoidossa terhokkaaksi todistettua vähähiilihydraattista ruokavaliota.

Terveenä ja kylläisenä

11. minä Vierailija

Sinulle Vp voisin suositella jotakin mielenterveyttä parantavaa ruokavaliota; alkaa katsos tekstissäsi toistumaan thl sitä taajuutta, että ei voi olla enää tervettä, eikä ainakaan kylläistä. Hermostunutta tuo on. Antti Heikkilä on ihan yhtä kahjo vihoissaan; kannattaisi vatrmaan syödä välillä jotakin muutakin kuin rasvaa.

12. Dosentto Vierailija

Ja mitenkä tämä liittyy "Jaahas, kiitos" -kommenttiini.

Veijolle tiedoksi muuten, että dieetti tarkoittaa kyllä ylipäänsä ruokavaliota. Oli se sitten välimeren, itämeren, kaspianmeren tai vaikka lchf.

13. Vp Vierailija

Näyttää muutamalla paniikki iskevän.

Ei mitään sanottavaa aiheesta mutta jokeltelua piisaa.

14. HP Vierailija

Jos LCHF tekee noin kärttyisäksi kuin Vp on paras pysyä kaukana.

15. Vp Vierailija

En ole tippaakaan kärttyisä. Metsä vastaa niinkuin sinne huutaa.
    Kun teen asiallisen aloituksen ja saan asiattomia vastauksia niin minulla on tapana kutsua lapiota lapioksi ja idioottia idiootiksi, olematta kärttyisä.

Ota kantaa aloitukseeni äläkä keksi kaiken maailman sivuraiteita.

16. lapio Vierailija

Aloituksen aiheesta eli painonhallinnasta puheen ollen: laihtuminen on alkeismatematiikkaa. Kun syöt vähemmän kaloreita kuin kulutat, laihdut.

Lasted edited by : 08.05.2014
  17. Ylläpidolle!! Vierailija

Hoi ylläpito!! Miksi täällä tämän Vp:n annetaan mellastaa ja nimitellä?

18. Vp Vierailija

Käykö TIETO hermoille????

19. sorry Vierailija

Sorry nyt vaan Veijo, mutta on todella vaikea ottaa vakavissaan tyyppiä, joka yrittää esittää tieteellisiä argumentteja, mutta samalla lyttää kaikki vastaväitteet idioottien jokelteluna. Uskottavuutesi on mennyt jo kauan sitten.

20. Ylläpidolle!! Vierailija

Tieto ei käy hermoille, sen sijaan nimittelysi ja epäasiallinen käytöksesi käy.

21. Vp Vierailija

Kuinka vaikeaa on ottaa vakavissaan THL:n tai Diabetesliiton ravintosuositukset joille ei edes hakemalla löydy tieteellistä perustetta ja jotka on sahattu täysin modernin ravinto- ja lääketieteellisen tutkimuksen yhteydessä?

Otan mielelläni, jo omasta mielenkiinostani, vastaan asiallisia perusteltuja kirjoituksia. Kyseessä on terveyteni joten kirkokylän kioskin uutiset ei riitä.

Tiedän tarpeeksi uskottavuudestani saamani emailin kautta ja lukijatilastoista blogissani. Juuri se auttaa minua jatkamaan kirjoitteluani tiedosta-ei luuloista terveyttä koskevissa asioissa.

22. lapio Vierailija

Pystytkö kumoamaan tämän alkeismatematiikan: kun syöt vähemmän kaloreita kuin kulutat, laihdut varmasti.

23. Kilojen karistaja Vierailija

Niinpä niin, lehdet pursuaa laihdutusvinkkejä ja useimmilla naisilla on lukematon määrä epäonnistuneita laihdutusyrityksiä takanaan.

Olen nainen, ikää 51 v ja viime kesänä sain tarpeekseni kuudesta ylimääräisestä kilosta joita olin yrittänyt karistella lisäämällä liikuntaa, jättämällä pois leivän ja perunan etc.

Alkusyksystä aloin syömään pienempiä annoksia ja tyydyin pienempään aamupalaan ja vähäkalorisempaan lounaaseen ja vähäisempään iltapalaan. Silti kaloreita tuli riittävästä enkä ollut millään nälkäkuurilla. Pullat, kakut, keksit sun muut jätin kokonaan pois. Liikuntaa en lisännyt, ehkä suorastaan vähensin.

Pariin kuukauteen ei tapahtunut mitään, mutta jatkoin sitkeästi. Sitten paino alkoi pudota avian ykskaks ja nyt toukokuussa olen 7 kiloa keveämpi kuin reilu vuosi sitten ja tässä painossa aion pysyä.

Nyt en voisi kuvitellakaan syöväni mitään jätkänannoksia joita ilmeisesti aikaisemmin vetelin. Nyt aamu lähtee käyntiin viherjuomalla ja hedelmällä, ennen tarvitsin lisäksi läjän voileipiä. Kyllä on ihanaa kun taas mahtuu ihaniin vaatteisiin ja kesäkin tulossa, tralalaaaaa...

24. Vp Vierailija

Onneksi olkoon. On täysin vapaaehtoista valita laihdutusmenetelmänsä.

25. lapio Vierailija

Veijo hyvä, olet hyvin ristiriitainen persoona. Kiittelin sinua alla olevasta mielipiteestä ja mitä sain palkakseni: pelkkää solvaamista.

Siis uusiksi: tästä kiittelin Veijoa:
    "Alkuperäinen kirjoittaja Vp :
    Onneksi olkoon. On täysin vapaaehtoista valita laihdutusmenetelmänsä. "

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy