Hae Anna.fi-sivustolta

TIETOA, ei luuloja painonhallinnasta

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä Vp, 02.05.2014.

1. minä Vierailija

Niinpä, Veijon ongelma on Veijo itse. Veijo on henkilöitynyt blogiinsa. Riippuvuus mikä riippuvuus. Hän varmaan saa mielessään suurta kunnioitusta osakseen olemalla jotakin muuta. Veijon blogin arvostelu kohdentuu Veijoon. Veijon tehtävä on hyökätä thl:sta ja diabetesliittoa vastaan. Veijo on löytänyt syyllisen lihoamiselleen. Hän ei ole itse vastuussa mistään, edes omasta käytöksestään. Aina löytyy syyllinen ongelmiin. Mitään ongelmaa Veijo ei näe omassa hiirikokeessaan; riitainen mieliala ja rasvalla läträäminen, ovat yhdistelmä, joka vie myös ennenaikaiseen hautaan. Pakko se on Veijon kokeilla, me muut sen kyllä näemme ja päätämme aivan itse mitä syömme ja luemme.

2. Dosentto Vierailija

Olisiko Veijon syytä mennä itseensä? Miksi Veijon aloituksiin tulee epäasiallisia kommentteja, eikä vähiten Veijolta itseltään?

Olisiko syynä Veijon oma asenne "minä olen oikeassa ja kaikki muut väärässä" ja sen suoranainen tuputtaminen? Aggressiivinen tuputtaminen? Nimittely ja suoranainen uhkailu.

Lempeällä opastuksella, vähemmällä aggressiivisuudella Veijo hyvä, olisit voinut saada jo paljonkin seuraajia.

Rauhoitu hieman, kävele keväisessä luonnossa, hengitä raikasta ilmaa ja hymyile niin huomaat että maailma hymyilee sinulle !

3. Vp Vierailija

Koettappa nyt kotikutoinen psykologi rauhoittua.
    Lue ja koeta ajatella vanhaa teesiä,syistä ja seurauksista.

Lasted edited by : 09.05.2014
  4. Dosentto Vierailija

Voi Veijo. Minä kun olen täysin rauhallinen. Minua eivät kärttyisät vanhat miehet saa hermostumaan, ei sitten millään.

5. voi voi Vierailija

Tässäpä Veijolle pohdittavaksi toinen vanha sanonta: Sitä saa mitä tilaa. Aggressiivisuuteen vastataan aggressiivisuudella.

6. Vp Vierailija

Taidan olla semmoinen homoseXuaalinen.

7. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Terveellinen isoäidin ruokavalio kaikenikäisille
    Aamulla:
    Aamupuuro, voisilmän ja kokomaidon kanssa
    leipää ja juustoa lisukkeeksi

Lounasruoaksi: sianlihakastiketta ja perunoita, keitettyjä punajuuriviipaleita ja maustekurkkuja ruisleipää ja voita, juomaksi maitoa tai kotikaljaa

Välipalaksi:
    Pannaria ja vadelmahilloa

Päivälliseksi:
    kalakeittoa tai muuta keittoa, ruisleipää, juustoa ja voita

Iltapalaksi:
    Marjakiisseliä kermavaahdon kera

Kaikki ruoat valmistetaan itse alusta loppuun, eikä tarvita mausteeksi muuta kuin suolaa ja pippuria

Makeisiin ruokiin tietenkin sokeria tai hunajaa

8. vanhustenhoitaja Vierailija

Huonokuntoisen vanhuksen painonhallinta on käänteinen meihin keski-ikäisiin sohvaperunoihin nähden. Kun lihakset ovat vanhuuttaan surkastuneet ja ruokahalu mennyt, on otettava käyttöön uudet keinot, jotka asiantunteva vanhushuolto tuntee:

"Ikäihmisen aliravitsemuksessa on syytä turvautua tehostettuun (rikastettuun) ruokavalioon. Ruokavaliossa käytetään runsaasti proteiinia ja energiaa sisältäviä tuotteita kuten rasvaisia maitovalmisteita. Lisänä voidaan käyttää täydennysravintovalmisteita, jotka sisältävät runsaasti energiaa ja proteiinia. Ruoan energiatiheyttä voidaan nostaa lisäämällä ruoka-annoksiin esimerkiksi rasvalisä. Kevyttuotteita vältetään. Rikastetulla ruokavaliolla voidaan energiaa saada päivässä lisää 200-300 kcal. Rikastetusta ruokavaliohoidosta on hyötyä varsinkin sairaalapotilaille ja vanhainkodin asukkaille. Täydennysravintoainevalmisteet ovat tärkeitä varsinkin leikkauksen ja infektioiden jälkeen."

Vaikka olisi kuinka hauskaa virnistellä vanhusten kustannuksella, sama ruokavalio ei sovi nuoremmille, aktiivisille ihmisille.

9. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Hei, kyllä tämä ruokavalio sopii vauvasta vaariin, itse olen syönyt tällä oman äitini ja isoäitienikin kehittämällä ruokavaliolla jo yli 60 -vuotta ja terveenä olen ollut; ei suolistovaivoja eikä muitakaan puutostiloja ole ollut ikinä. Omat hampaat on suussa edelleen ja luusto on kunnossa samoin aivot ja pää pelaa kuin partaveitsi... ulkonäkö ihan ok, omat paksut hiukset kasvaa 2 cm / kk jne...

10. Vp Vierailija

Vanhusten hoidossa on usein menty siihen ansaan että on noudatettu sitä niin terveellistä margariineja ja kevyttuotteita sisältävää ravintoa. Seurauksena aliravitsemus. Vanhukset tarvitsevat rasvaa (luonnollista-ei teollisuusrasvoja).

Kun tutkimuksia on tehty ravinnosta niin ei siinä eritellä ikäryhmien mukaan. Tilanne vertailutesteissä vähähiilihydraattisen ja vähärasvaisen ruokavalion välillä on 18-0.
    Viralline suositeltu vähärasvainen ruokavalio ei ole koskaan voittanut yhtään vertailutestiä, ei laihdutuksen eikä terveysarvojen kohdalla. Iästä riippumatta.

11. minä Vierailija

Jos vanhus on laiha, niin se on kuin kuolemantuomio, sairauden sattuessa. Oikea ruokavalio vanhukselle on sellainen , josta hän pitää ja joka ravitsee.

12. keski-ikäinen Vierailija

Nyt ymmärrän Veijon intohimoisen rasvan puolustamisen. Hänhän on itse vanhus, joko kotihoidossa tai jo palvelutalossa, ja tarvitsee ylimääräistä energiaa pystyäkseen vaappumaan vielä muutaman vuoden.
    Hyvä Veijo, pidä itsestäsi huolta, mutta älä tyrkytä kalorilisiä meille aktiivisille keski-ikäisille, joilla on vielä lihakset kunnossa.

13. Vp Vierailija

Kaikkea se tarpeeton (täysin todistettu) rasvanpelko teettää.

14. minä Vierailija

Minun oman järkeni kyllä sanoo, että vilja on oikeampaa ravintoa vanhukselle kuin liha. Liikkumattomuus voi aiheuttaa ummetusta ja siihen kuitupitoinen vilja on erittäin hyvää. Ylenmäärin liha aiheuttaa ummetusta. Energiatarve tulee nopeammin tyydytettyä vanhuksella ruisleivällä. oikeaa voita ja juustoa leivälle. Ruuaksi salaatin kera perunaa ja kermaisaa kastiketta.

15. Vp Vierailija

Se mitä oma pää kertoo voi usein olla syynä vaikeuksiin jollei ole valmis tarkastamaan asiaa ja joskus jopa hyväksymään sen että on väärässä.

"Energiatarve tulee nopeammin tyydytettyä vanhuksella ruisleivällä. oikeaa voita ja juustoa leivälle. Ruuaksi salaatin kera perunaa ja kermaisaa kastiketta."

Kirjoitat ylenmääräinen liha. Annoksessasi ei ole pahempaa vikaa kun käytetään oikeita, rehellisiä elintarvikkeita( esim. voita ja täysrasvaista kermaa 40%)

Annoksesi kuvaa myös sen mitä tarkoitat ylenpalttisella lihaalla-toisinsanoen ei yhtään. MItä sinulla on sitä vastaan että vanhukset saavat nauttia myös lihasta?

Kuitupitoista ummetukseen? Saattaa pahentaa tilannetta.

En oikein ymmärrä miksi joillakin on vaikeuksia ymmärtää lukemaansa. En ole missään kirjoittanut että kuidut pitäisi jättää kokonaan pois. En myöskään ole kirjoittanut että vanhusten pitäisi syödä pelkästään rasvaa tai lihaa.
    On hieman huvittavaa kun vastukseksi kirjoitukseeni tulee usein "kaikkea sopivasti". Sopivasti elintarviketeollisuude vai lääketeollisuuden mukaan. Toivottavasti ei ainakaan THL:n tai Diabetesliiton suositusten mukaan. Tulokset siitä on erittäin hyvin tiedossa.

16. keski-ikäinen Vierailija

"Ravinnon kuidut vähentävät ummetusta, koska ne lisäävät suolen sisältöä sekä sitovat suolessa vettä ja siten kuohkeuttavat ulostetta.
    Kaikissa kasvikunnan tuotteissa, viljassa, kasviksissa, hedelmissä ja marjoissa, on kuituja. Tehokkaimmin suolen sisältöä lisää viljan kuitu, jota on täysjyväleivissä ja -puuroissa. Keskimäärin suomalaiset saavat ravinnosta runsas 20 grammaa kuituja. Ummetuspotilaan pitää saada ruuasta vähintään 30–35 grammaa kuitua päivässä.
    Usein ummetuksen hoitamisen kuituja tarvitaan vielä enemmän. Ylimääräisiä kuituja saa vehnä- tai ruisleseistä tai pellavansiemenrouheista.
    Luumut ja viikunat sisältävät kuitujen lisäksi suolen toimintaa lisääviä aineita. Sopiva annos on 6–7 vedessä liotettua luumua liotusvesineen aamulla.
    Nestettä juodaan runsaasti, vähintään kaksi litraa päivässä."
    Lähde: Duodecim, terveyskirjasto

17. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Tässä eilinen ruokalistani
    Aamiainen:
    Iso lautasellinen tummasta riisistä täysmaitoon ja voinokareihin( 3 nokaretta) valmistettu uuniriisipuuro
    Monimarjakeiton kera

Kahvia kermalla ja sokerilla maustettuna

Lounas:
    Perunasose höystetty voilla ja kuohkeutettu täysmaitoon
    Makkarakastike, höystetty smetanalla ja voilla
    Maustekurkkuja
    Ruisleipää, voita

Välipalaksi suklaalla kuorrutettu Magnum-jäätelötikku

Päivällinen
    Runsas vihersalaatti, tuorekurkkua ja minitomaatteja fetajuustolla ja tonnikalalla höystettynä, pari kokojyväpaahtoleipää runsaalla voilla

iltapala

Hedelmämarjasalaattia ja kermavaahtoa

Aamulla vessanpönttöön tulee iso määrä kuohkeaa ulostetta - eikä ole ummetuksesta tietoakaan.....

18. Kaikkea ei ole pakko kertoa!

19. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    No, mutta hyvänen aika, kun kyseessä oli haluttu ummetukseen ratkaisua... ja vastasin edelliselle kirjoittajalle - ei ummetuksessa ole mitään hävettävää - jos siihen on helppo apu oikeanlaisella ravinnolla saatavilla!
    Tällöin ei tarvita mitään ulostuslääkkeitä tms... kerroin vain oman kokemukseni siitä, miten riittävästi kuituja sisältävä ravinto käyttäytyy suolistossa... mitä ihmeen hävettävää siinä on?

20. keski-ikäinen Vierailija

Jos vielä lisäisit aamiaiseesi ne suositellut liotetut luumut, jokin lentäisi kuin varpusparvi.

21. Oi aikoja, oi tapoja! Ei normaali elintoiminnoissa hävettävää ole, mutta keskustelulle on oma paikkansa vaikkapa terveyspalstalla. Suuri pökälevertailu ei kuulu RUOKApalstalle.

22. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Hei, en tarvitse liotettuja luumuja, kun syön oikeanlaista kuitupitoista ravintoa!

23. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Kyllä se vaan on niin, että ruoka ja sen laatu vaikuttaa elintoimintoihimme - ja jos ummetuksesta oli puhe niin silloin siihen sopivasta ruokavaliosta puhutaan ja siitä miten se vaikuttaa elimistössä... ei kai täällä tarvitse ryhtyä arvailemaan ja tekemään vääriä johtopäätöksiä... jos oikeanlaisesta informaatiosta saa näppylöitä - niin silloin se vika on kyllä siinä lukijan omassa käsityskyvyssä ja mielenlaadussa...

24. minä Vierailija

Kyllä ainakin minulla muutaman päivän makkarakuuri yhdistettyna voimakkaisiin kipulääkkeisin , teki niin, että sisään jäi. Ja on helppo kuvitella kuinka paljon vanhukset popsivat lääkkeitä, liikkuvat tuskin lainkaan ja jos vielä karppaisivat, niin aika ongelmat olisivat edessä vuodepotilailla. Annetaan edes heidän syödä leipää, jos ovat sen turvin lähemmäksi sataa vuotta jo eläneet.

Eniten ihmetyttää veijon mielipide siitä, että leipä aiheuttaisi ummetusta. No, se nyt vain todistaa, että ei veijokaan ihan kartalla ole , vaikka sitä kovaan ääneen toitottaa ainoana mahdollisuutena.

Minä menetin uskoni karppaukseen, kun luin andeilla elävästä miehestä, joka on pitkälti yli satavuotias ja hän sanoi pitkän elämänsä salaisuudeksi jokapäiväisen ohraleipänsä.

Olen nyt syönyt kotonatehtyä ruisleipää, jossa ei ole hiivaa, ja ei ole tietoakaan, että menisi vatta löysäksi, saati olisi ilmavaivoja.

25. keski-ikäinen Vierailija

En ole koskaan kuullutkaan, että ruisleipään lisättäisiin hiivaa. Sehän tehdään juureen niin kotona kuin leipomossakin:

Taikinajuuri happamalle ruisleivälle:
    1 viipale ( väh. 10g ) hapanta ruisleipää
    3 dl vettä
    3 dl ruisjauhoja
    Leikkaa leivästä kuoret pois ja murenna kulhoon, lisää haalea vesi ja vatkaa joukkoon ruisjauhot. Anna seistä huoneenlämmössä vähintään 24 tuntia. Valmis juuri kuplii voimakkaasti ja tuoksuu happamalle. Jatkoa varten juuri kannattaa ottaa talteen, sillä mitä useammin leivot, sitä paremmaksi juuri muuttuu. Juuren voi säilyttää jääkaapissa, pakastimessa tai kuivattuna esim. puisen leivonta-astian reunoilla.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri