Hae Anna.fi-sivustolta

tietokonepeliriippuvuus

Viestiketju osiossa 'Yksinhuoltajuus ja uusperheet' , käynnistäjänä äityli-69, 28.09.2005.

1. äityli-69 Vierailija

Onko kenelläkään muulla tietokoneesta riippuvaista avio/avo puolisoa?
    (pelaa esim.sotapeliä 6-8h/pvä)
    Kotona kaksi lasta.
    Seitsemän vuotta olen kestänyt ja nyt pahasti läheis
    riippuvainen.
    Ero edessä!
    Apua ei hae eikä ota vastaan!?
    Takana kaksi asumuseroa!

Mikään ei ole auttanut!
    Äiti ja lapset lopussa...

2. yh-Elli Vierailija

Läheisriippuvuudesta minulla on omaa kokemusta.
    Peliriippuvaisesta ei yhtään.
    Luin aamun Hesarista jutun tanskalaisista peliriippuvaisista miehistä. Käväise kirjastossa, jos lehti ei tule sinulle.
    Kiitä onneasi, että mies pelaa kotona pelejä eikä haaskaa rahojaan pokeriin.

Sinuna vetäisin töpselin seinästä ja kantaisin tietokoneen lukolliseen kaappiin.

Sitten varaisin ajan perheneuvolaan. Vihellä peli poikki ja ota aikalisä.

Ongelmasi vaikutta minusta vähäpätöiseltä, mutta on sinulle kova juttu.

Minäkin haluaisin päästä netistä eroon. Tämä vie aikaa liian paljon. ""Kun pirulle antaa pikkusormen, niin se vie koko käden.""

En pelaa tietokonepelejä. Olen niin huono pelaaja.
    Pääsen hedelmäpelissäkin vain toiselle tasolle. Surkea tulos.

3. Myös meillä sotapelin "batlefield" pelaamiseen upposi tuntikausia. Mies valvoi koneella yöt päivät makasi työttömänä. Itse käyn raskaana siivoamassa työkseni. Yksi kaunis päivä "vittuunnuin" niin että viskasin pelilevyn kaappiin jolloin se halkesi. Aikansa peli toimi ilman levyä. Ei toimi enää. Nyt oli miehellä päällimmäisenä asiana uuden hankkiminen ei puhettakaan töiden etsimisestä tai että tuleva lapsi voisi tarvita jotain.Hän asuu nyt tilapäisesti muualla. Mulla meni hermot totaalisesti. Luulen että minusta on tulossa kolmen lapsen yhäiti. Ei pelota. En jaksaisi katsoa pelaamista enää.

4. jaava81 Vierailija

Meillä ei lapsia ole,mutta kirjoitan kuitenkin kun ajankohtainen asia.Olemme asuneet avoliitossa nyt reilun vuoden ja pelaamista on vapaapäivinä n.klo 10:stä aamulla ilta 22-02:een ja arkena hän pääsee töistä neljältä ja kone aukeaa n.klo 17 ja sulkeutuu kun nukkuun mennään eli 22-24.Ajoissa voi olla muutoksia ja tänä aikana kone on ollut joskus täysin kiinnikin,mutta mulla alkaa oikeasti hermo meneen.Olen siitä pari kertaa sanonut ja tuloksena on ollut suuttumista ja suu tukkoon käskemistä.Viimesestä kerrasta kuitenkin rajoitti hiukan,saattaa pelata arkisin VAIN 3-4h.Ja meillä siis pelataan tietokonepeliä,yhtä ja samaa.Enpä tiedä voiko tollaisen kanssa kuvitella lapsia ym...mutta pahalta tuntuis heittää monta vuotta hukkaan jonkun tietokoneen takia.

5. Kaisu4 Vierailija

Kyllä peliriippuvuus rassaa tosi monen nuoren parisuhdetta. WOW taitaa olla miesten mielestä parasta, mitä on keksitty, ja naisten mielestä pahinta...:)

Kuule Jaava, jos olette olleet vuoden avoliitossa, niin eipä hätää, kyllä sulla kohta napsahtaa. ;) Silloin puhutte asiallisesti tästä pelaamisesta ja siitä, miltä se sinusta tuntuu. Ei se lopeta pelaamista, mutta muistuttaa kuitenkin, että hänellä on vastuuta myös toisesta ihmisestä. Itse yritin selittää miehelle, että miltä sinusta tuntuisi, jos piirtäisin olkkarin seinään ristin, istuisin lattialla ja tuijottaisin sitä ristiä 12/7 idioottimaisesti virnistellen. Mulle ei sais puhua mitään, en tekis mitään, en töitä, en opiskelis, en poistuis koko kämpästä, koska mulla ois siinä harrastus, jota mies ei voi ymmärtää, mutta mulle se ois toosi tärkeää. Siitä jäis meidän yhteiseen elämään tasan yhtä paljon pääomaa, kuin miehen pelaamisesta. Jos oisin tiennyt, millaista tää on, en tasa olis alkanut koskaan seurustelemaan mieheni kanssa. Nyt ollaan oltu jo liian monta vuotta yhdessä, että jaksais erota. Meidän rahat on erillään, ja jos ei jätkä tee töitä, niin oma on ongelmansa, jos ei rahaa tuu..

Minusta on tosi ihmeellistä, että tästä peliriippuvuudesta puhutaan niin vähän, vaikka se on ihan todellinen ongelma tosi monessa parisuhteessa, kaveripiirissäkin on monta, jotka on ihan raivoissaan siitä että mies heittää elämänsä ja parisuhteensa hukkaan, ja vie siinä sivussa monta vuotta tyttöystävänsä ainoasta elämästä, kun ei kykene kasvamaan pelaavasta pikkupojasta mieheksi, jonka kanssa esimerkiksi juuri perustaa perhe. + Sitten on tietenkin nämä naiset, jotka taas jää peliin koukkuun jos oma elämä masentaa, ja siinä sitten rapautuu se vähäinenkin ystäväverkosto. Mua ainakaan ei jaksa kiinnostaa keskustella yhtään siitä, mitä joku virtuaalihemmo teki virtuaalimiekallaan jollekkin örkille, ja voi kuinka meillä kaikilla anonyymeillä pelaajilla oli hauskaa, vaikkei koskaan tulla tuntemaan toisiamme.
    Tästä vois joku sosiologian opiskelija tehdä gradunsa, varmasti löytyisi matskua!

6. anonyymi minä Vierailija

Sanotaan että pelaaminen on vain pöljä harrastus, mutta työpaikalla 'harrastettuna' tai pelaamisen takia töistä lintsaamisesta voi saada potkut -ja ihan aiheesta.

7. 33 Vierailija

Lähde kun vielä pääset pois. Älä missään tapauksessa hanki lapsia tuollaisen miehen kanssa. MIES EI MUUTU.

Itse jätin avomieheni katsottuani riittävän kauan tuollaista menoa. Nykyisessä suhteessa harrastetaan yhdessä, syödään aina yhdessä, mennään yhdessä nukkumaan ja harrastetaan seksiä päivittäin. En ole kertaakaan katunut päätöstäni.

8. mummo47 Vierailija

tyttärelläni on samainen ongelma avomiehensä kanssa. mies työtön koska ei ole opiskellut itselleen mitään ammattia.tiedä sitten mistä alunalkaen tämä sota ym. pelien pelaaminen lähtenyt liikkeelle mutta kaiket päivät hereillä ollessaan mies kuulema pelaa ja kun itse olen ollut käymässä heillä niin "VÄVY" hädintuskin huomaa että joku on tullut käymään. tyttäreni on kyllästynyt tähän tilanteeseen ja ottanut asian puheksiin miehen kanssa useaan otteeseen mutta eipä ole tapahtunut mitään muutosta. Heillä on kohta pari vuotias poika joka saa todella hyvää isän mallia tästä tilanteesta. ei hirveästi pojan tekemiset kiinnosta isää vaikka poika poika menee seisomaan tietokoneen viereenja näyttä jotai lelua tms. isälle. koneeseen jos poika koittaa koskea niin johan saa sormilleen ja melkoiset huudot isältä. olen itsekkin hiukan jo huolestunut asiasta ja miettinyt olisiko itua minun ottaa puheeksi tämä ongelma "vävyn" kanssa. voi olla että tyttäreni on liian hyväluontoinen ja ei painosta tarpeeksi miestä hakemaan apua tähän ongelmaan . hyväkuointoisuutensa hän on perinyt minulta ikäväkyllä tässä asiassa se ei tuota tulosta. en vaan oikein tiedä onko oikein että sotkeudun heidän ongelmiinsa vaikka se näin läheltä seurattuna tuntuu ikävälle kun toinen vaan istuu koneen ääressä kaiket päivät ja toinen saa hoitaa huushollin ja lapsen eikä toista kiinnosta mikään muu kuin pelaaminen. kunhan tytär osaisi tehdä sen ratkaisun että antaisi kaksi vaihtoehtoa miehelle joko tämä lopettaa pelaamisen tai hän ottaa pojan ja lähtee. en tiedä voi olla että silläkään ei olisi suurempaa vaikutusta mies luultavasti jäisi siihen koneen viereeen ja istuisi siinä vaikka tuomiopäivään asti.

9. nyt jo ex-yh-Elli Vierailija

"Minäkin haluaisin päästä netistä eroon. Tämä vie aikaa liian paljon."

Pari vuotta sitten tosiaan olin nettikoukussa. Minulla oli kotona tietokone.

Hesaria en ole enää tilannut aikoihin. En enää muista tuota Hesarin juttua tanskalaisista miehistä pelikoukussa. Telkkari hajosi enkä uutta hommaa.

Töissä surffailen netissä luppoajalla. Tämäkin pahe pitäisi saada pois päiväjärjestyksestä. Käyn vain Ellien palstoilla.

Jokelan jutun takia mietitään keinoja järkevään netin käyttöön.

On sääli haaskata aikaa kotona netissä ja telkkarin ääressä. Illassa on niin vähän tunteja.

Toivottavasti en kommentoi omaan viestiin kahden vuoden päästä. Jos niin teen, niin varaan ajan ammattiauttajalle.

10. Print Scrn Vierailija

Meillä taas kumpikin - mies ja minä - istuu koneella jotakuinkin kaiken vapaa-aikansa. Tämä siis on meille elämäntapa. Kaverit ovat netissä, sukulaiset (ympäri maailmaa) ovat netissä, pelit, uutiset ja ylipäätään kaikki mediat, kaupat, erityisharrastukset, opiskelu ja osa työstäkin ovat kaikki koneella ja netissä. Taloudessa on neljä tietokonetta, joista kaksi aktiivikäytössä, yksi kannettava (kulkee molempien mukana) ja yksi serveri. Tapasimme toisemme alunperin IRC:issä ja olemme nyt olleet yhdessä aikas tasan yhdeksän vuotta, joista seitsemän onnellisesti naimisissa.

Voin kuitenkin kuvitella, ettei elo ole kovinkaan hilpeää, jos toinen rakastaa ja harrastaa koneita ja toinen ei. Eli joko ulvotaan susien kanssa - tai sitten on parempi etsiä vakalle uusi kansi, puolin ja toisin. Nimittäin jos kyseessä on tosiaan toisella suoranainen elämäntapa (ei siis riippuvuus, joka tuhoaa arjen hallinnan täysin), niin aika vaikeaa siitä on toista alkaa vieroittamaan. Valitettavasti.

11. gamette Vierailija

Hei Print Scrn, ihan kuin itse olisin kirjoittanut! ;) Meillä vaan on 5 konetta, joista yksi läppäri ja yksi serverinä, lisäksi 2 pelikonsolia. Harrastus ja elämäntapa tämä tosiaan on, ja paljon "älykkäämpi" ajanviettotapa kuin esmes tuijottaa Salkkareita... Liikuntaa tosin täytyy mahduttaa aikatauluun, jotta kroppa ei brakaa koneella istumisesta :))

Mutta ihan kuten minkä tahansa harrastuksen kanssa, jos haittaa (yhteis)elämää, niin silloin on ongelma. Homma voi tosiaan jollakin karata hanskasta niin että jopa työ kärsii, mutta usein vaikuttaa myös siltä, että toista osapuolta (useimmiten naista) "vaan ärsyttää" miehen koneella istuminen.
    Enpä voi neuvoa muuta kun miettimään, josko olisi parempi elää ilman sitä miestä. Jos hän ei näe itse ongelmaa, ei hän myöskään muutu.

Vielä ihan ilmainen vinkki niille, joilla ei vielä ole lapsia, mutta puolison kanssa on jotain ongelmaa, liittyi se tietokoneisiin, liialliseen liikuntaharrastamiseen, alkoholiin tai vaikka uhkapeleihin:
    Hoitakaa se ongelma ENSIN, ennen kuin teette lapsia. Usein kuulee että "Se lupasi muuttua..." ja "Mä luulin että se ongelma katoaisi vauvan tultua..", mutta lapsi tuo vaan lisäongelmia siihen vanhaan vyyhteen.

12. ihmettelevä perhe Vierailija

meidän isillä on tosi kovaa töissä. niimpä isin on saatava pelata wowia iltaisin ja viikonloppuisin. isi käy väin syömässä ja joskus kun äiti nalkuttaa kovasi juttelee sen kanssa ehkä noin 10 minuuttia. Sen että ehtii luvata että vähentää pelaamista. äippä siivoo ja tekee kaikkea. Isi ei lähde ulos leikkimään tai lenkille kanssani. Isi paasaa meille miten meidän pitäis siivota ja ulkoiluttaa koirat jne..äiti ei ehdi paljon tehdä meidän kanssa kun sillä on liikaa töitä. Pyykkiä ja ruoanlaittoa ym.. Meidän perhe on tavallaan rampa ja lapset on orpoja, Kaikki luulee että meillä on tosi hienoa jne.. Isi vaan pelaa ja pelaa. Koko ajan...

13. toimiva pariskunta Vierailija

Itse pelaan pari tuntia päivässä verkkopelejä tietokoneellani, eikä vaimoni ole moksiskaan moisesta, joskus tulee jopa kehumaan pelaamistani, ja muistutankin nyt muille pelaaville aviomiehille, että saahan sitä mieliharrastustaan harjoittaa, mutta ei se todellakaan saa viedä jokaista vapaa-ajan sekuntia, jotka voisi käyttää paljon paremminkin. Vaimoni ei koskaan nalkuta pelaamisestani, sillä osaan kontrolloida sitä hyvin, ja jos pelaamassani pelissä vaaditaan ryhmätoimintaa, ja minun pitää lähteä ryhmästä, niin ei voi mitään, sillä näin voi käydä eikä siitä mitään haittaa ole. Tämän vuoksi vaimoni ja minä elämme edelleen hienossa suhteessa, ja olenkin yrittänyt saada häntä mukaan joihinkin näihin peleihin, jotta tästäkin tulisi yhteinen harrastus.

14. minä234 Vierailija

Minä olen ollut koukussa peliin nimeltään RuneScape. Älkää antako läheistenne pelata sitä! Olen itse ollut riippuvainen siihen. Opiskelut meni poskelleen ja olin noin 6h koneella pelaamassa sitä. Jos pelaat sitä, lopeta vielä kun voit. Sama koskee myäs WOWiin ja muihin MMORPG

15. ihmettelen Vierailija

Lueskelin tuossa aiempien kirjoittajien tilanteita, meillä ei asia ole ihan noin paha kuin muilla. Mutta asia vaivaa kuitenkin tosi paljon. Mies pelaa ehkä pari kertaa viikossa muutaman tunnin ajan, joskus enemmän. Asiasta on keskusteltu paljon, ja mies itsekin sitä mieltä että pelaaminen on ongelma. Hän kun pelaa niin ei näe eikä kuule mitään muuta. Tänään tulin töistä kotiin, mies oli pelaamassa. Korjasin pyykit, tyhjensin astianpesukoneen, tein kauppalistaa, siivosin. Mies vaan pelaa. Kun kysyin koska hän on tullut kotiin, hän valehteli että vasta vähän aikaa sitten, mutta tunnusti myöhemmin että oikeasti jo aiemmin päivällä.

Mielestäni hänen pelaamisensa täyttää liki kaikki riippuvuuden määritelmät. Itse en jaksaisi katsoa miestä joka pelaa yhtään enempää, valinta olisi joko parisuhde tai pelaaminen. En ymmärrä miten te jaksatte miehiänne jotka pelaavat vielä enemmän. Tai tarvitseeko jaksaa?

16. 10 vuoden vaimo Vierailija

.. joo, mulle riitti 10 vuoden avio jossa 1 aiemman liiton lapsi ja yksi yhteinen. Miehelle eka liitto, mulle toinen. Alusta saakka pelit ja kaverit tärkeämpiä oli asia mikä vaan. Pelejä aamuyöhön saakka ja maataan sitten jonnekin 14 saakka. Lomilla minä remontoin ja kaivoin maata, mies nukkui. Laten kasvatus ym. jäi minulle, samóin kodinhoito, taloudenpito, lääkärien ym. asioiden muistamiset aina miehen parturia myöten. Koin ääretöntä turvattomuutta kun toinen ei milläntavoin osallistunut mohinkään muuhun kuin omiin harrastuksiin ja kavereihin ja heidän tarpeisiin. Kaikkein kavereiden ongelmat hoidettiin heti, kotiasiat sai jäädä. Olen helvetin katkera ajasta joka meni hukkaan. No, ehkä ei siinä mielessä. että sain ihanan lapsen sinä aikana ja opin taas jotain. Totesin, ettei mies tule muuttumaan. Kuitenkin hän antoi minun uskoa asiaan, koska lupasi minulle kymmeniä kertoja vuosien aikana kuinka hän muuttuu ja alkaa auttamaan minua ym. Paskanmarjat! Miksi ihminen lupaa muttei välitä lupauksistaan? En koskaan enää usko yhdenkään miehen lupauksiin. Parempi niin.

17. n32xxx Vierailija

Sori mutta tuo aika minkä sanot ei vielä täytä mitään riippuvuuden määritelmää. Minusta kuulostaa siltä kuin haluaisit vain kontrolloida miestäsi, eli hänen pitäisi tehdä tietyt kotihommat silloin kun sinä sanot.

Puhun kokemuksesta eli olin nuorempana myös sellainen nainen joka halusi koko ajan olla ja tehdä asioita yhdessä sen kumppanin kanssa. Vanhemmiten olen huomannut, että vaikka ollaan yhdessä, niin molemmilla on ennen kaikkea se oma elämä elettävänä.

Mitä kotihommiin kuten siivoukseen tulee, niin jos ei jakaminen onnistu, se hoitaa jota asia enemmän häiritsee.

Eli: jos asia ei vie koko iltaa eikä joka päivä, niin antakaa liekaa sille siipalle. Tai sitten etsikää yhtä läheisriippuvainen mies (elämä sellaisen kanssa ei ole helpompaa, tästäkin on kokemusta).

18. Gamer Vierailija

Mä olen peliriippuvainen nörtti. Pelaan tietokoneella viikonloput ja samalla kittaan kaljaa. Tällä olen tuhonnut jo yhden 9 vuotta kestäneen suhteen ja toisen suhteen tuhoaminen on jo alkanut. Tiedän ongelman kyllä mutta kun istuu koneen ääressä ja nauttii muutaman kaljan niin järjen ääni katoaa ja pelihimo iskee. Vaikka itse tiedän aiheuttavani pelaamisella ongelmia niin silti on vaikeaa olla pois koneelta. yleensä pelaaminen alkaa siitä jos ei ole mitään muuta aktiviteetia ku istua soffalla ja katsoa tv:tä. Kesällä ongelma ei ole niin paha kun vietämme aikaa ulkona ja on paljon muutakin tekemistä.

19. turhautunnut Vierailija

Mieheni istuu koneella päivät. Heti heräämisen ja aamu tupakan jälkeen mies menee koneelle ja on siellä on sielä aamuyöhön ja tämä on päivittäistä. Koneella mies lukee uutisia,kommentoi niihin, facettaa ja katsoo ohjelmia. Tämä on on päivittäistä. Mieheni ei vietä aikaa ollenkaan minun kanssani. Ero on juolahtannut mieleen jo pariinkin otteeseen. Olen maininnut tästä miehelleni mutta hän vain tokaisee että ei ole kuulema mitään muutakaan tekemistä. En tiedä mitä tehä, erotakkaan en haluaisi.

20. turhautunnut Vierailija

Mieheni istuu koneella päivät. Heti heräämisen ja aamu tupakan jälkeen mies menee koneelle ja on siellä on sielä aamuyöhön ja tämä on päivittäistä. Koneella mies lukee uutisia,kommentoi niihin, facettaa ja katsoo ohjelmia. Tämä on on päivittäistä. Mieheni ei vietä aikaa ollenkaan minun kanssani. Ero on juolahtannut mieleen jo pariinkin otteeseen. Olen maininnut tästä miehelleni mutta hän vain tokaisee että ei ole kuulema mitään muutakaan tekemistä. En tiedä mitä tehä, erotakkaan en haluaisi.

21. Tyhmäksi Vierailija

Ei mene minun järkeen, että olla naimisissa näin ongelmaisten / kykynenemättömien avun hakemiseen ihmisten kanssa ja lisää lapsia tehdään. Ei ihme, että uuvutaan. Voisi miettiä ennen lapsen alullepanijanakin, millaiset edellytykset lapsi saa kasvuympäristöltään, jossa vanhemmat ei henkisesti läsnä, eikä lapsi saa älyllistä kehitystä tukevaa tekemistä.

22. rajoita koneaikaa Vierailija

Meillä toimii hyvin sääntö lasten kanssa, että netissä ei saa olla sunnuntaisin. Jää yhteistä aikaa tehdä jotakin muuta

23. Looke Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari