Tiheään uusiva herpes ja synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heruttaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Heruttaja

Vieras
Soitin omalääkärilleni joka minulla diagnosoi genitaaliherpeksen 2003 ja uusin häneltä nyt taas reseptini. Juteltiin samalla vähän odotuksesta, synnytyksestä ja tästäherpeksestä, joka minulla uusii joka kuukausi kuukautisten aikaan ellen syö estolääkitystä. Nyt odotusaikana (olen 5.kk) oireet on puhjenneet kolme kertaa. Neuvolalääkäri sanoi että "eihän se edes ole genitaaliherpes jos oireet eivät tule suoraan emättimen suulle": minulla rakkulat nousee aina yleensä samaan paikkaan; eka peräaukon lähelle, ja siitä sitten häpyhuuliin jne. Olin aikas yllättynyt... Lääkäri ei myöskään osannut sanoa että voinko syödä estolääkitystä ja jos voin niin missä vaiheessa raskautta, ja että miten herpes saattaisi vaikuttaa synnytykseen. Neuvolantäti sanoi että toisinaan synnäreiltä teippailevat jos on näkyviä rakkuloita. Noh, toisessa ultrassa sanottiin etteivät kyllä enää teippaile mitään, on joku vanha käytäntö, mutta että estolääkitystä voisi alkaa syömään jostain tietysti odotusviikosta ennen synnytystä. Mistään en ole oikeastaan saanut konkreettista infoa että MIKÄ odotusviikko. Nyt omalääkärini oli aika käärmeissään, sanoi että heidän pitäisi neuvolasta hoitaa minulle se resepti odotusajan estoon (vaikka tietty tää mun lääkäri uusi reseptini välittömästi, varmuuden vuoksi), ja ihmetteli että miksei ne ole mitenkään neuvoneet tai maininneet sektiota. Onkos teillä kokemuksia tällaisen tiuhaan uusivan herpeksen hoidosta odotusaikana, ja synnytyksestä? Näen taas (tällä kertaa eri neuvolalääkärin kuin viimekerralla....) lääkäriä maaliskuussa, joten nostan sitten kissan pöydälle. Mutta olis tietty kiva lukea teiltä kokemuksia, jos semmosia löytyy.

Ja ihanaa ystävänpäivää, muuten! Teille ja masuillenne!

Ei ole kokemusta tiheään uusivasta herpeksestä, mutta herpeksestä raskausaikana ja synnytyksessä kuitenkin. Minulle oli tarkoitus aloittaa estolääkitys lähempänä laskettua aikaa, mutta synnytys käynnistyi monta kuukautta ennenaikaisena joten estolääkitys jäi ottamatta. Kun synnytyksen tiedettiin käynnistyvän vuorokauden kuluessa, sanoin lääkärille herpeksestä ja ettei ole estolääkitystä. Lääkäri sanoi, että ellei kyseessä ole herpeksen ensimmäinen puhkeaminen niin lapsen todennäköisyys saada virus synnytyksessä on alle 1%. Mitään lääkitystä en siis saanut, eikä mitään teipattu ja synnytin alakautta.

Omia kokemuksia asiasta ei ole, mutta olen ymmärtänyt, että jos herpes on synnytyksen lähestyessä aktiivinen on turvallisin vaihtoehto sektio. Iloista Ystävänpäivää sinulle ja vauvallesi!

mulla epäiltiin herpestä ihan alkuraskaudessa ja yhdesti omasta mielestä se älähti jossain keskivaiheilla raskautta mutta en käynyt hyvissä ajoin ottamassa näytettä. Nyt kuitenkin jossain tuossa vk 33 tienoilla taas älähti (näppylä häpyhuulessa) ja kävin neuvolassa ottamassa näytteen - sanoivat että ei ole ollenkaan herpeksen näköinen ja vielä oudossa paikassa ja testi näyttikin negaa. Kävin kuitenkin äpolilla ihan muista syistä ja sielläkin asiasta keskusteltiin ja lääkärin mielipide ennen kuin näki näpyn oli että ei ole riippuen paikasta ja koska oireet oli kestänyt jo noin viikon (herpeksessä ilm yleensä vain pari-kolme päivää). Ottivat kuitenkin jonkun happonäytteen ja siitä tuli kuin tulikin positiivinen tulos. Äpolilla lääkäri silloin näytettä ottaessa sanoi että tuskin tarvii mitään lääkitystä vaikka olisikin positiivinen koska minun kehoni tuottaa koko ajan vasta-aineita. No, soittivat polilta viime viikolla että pitäis alkaa estolääkitys (nyt alkoi just vk 38). Vähän huuli pyöreänä että mitä tämä kaikki nyt meinaa, mutta aloitin lääkityksen ja ens viikolla kun on taas äpolille meno niin pitää kysellä vähän tarkemmin...

neuvolassa, että aloitetaan estolääkitys noin kuukautta ennen laskettua aikaa. sen pitäisi pitää herpekset poissa. en tiedä onko tarpeellistakin, mutta käskettiin pyytää neuvolalääkäriltä resepti, kun tehdään synnytystapa-arvio viikolla 36 (muistaakseni) . Aika myöhäänhän se on, mutta pian jo. En tiedä mikä riski on ilman lääkkeitä tai kuinka pian ne tehoavat, pitääpä kysyä sitten lääkäriltä. muistaispa vaan. mulla todettu monta vuotta sitten 2-tyypin herpes, joka uusii silloin tällöin, myös jonkun kerran raskauden aikana ja näin siis neuvottiin neuvolassa.

Olen kirjoittanut johonkin ketjuun tästä.. Itselläni puhkesi herpes raskausviikolla 16 ja olin todella kipeä,viikon osastolla ja tiputuksessa,kotiin päästyäni söin tabletteina kuurin loppuun. Sitten viikolla 36 sain estolääkityksen jota söin raskausviikolle 40 jolloin vauva syntyikin. Pelkäsin vauvan puolesta koska lääkkeitä söin, mutta lääkärit lohduttelivat ettei zoviraxista ainakaan mitään haittaa sikiölle. Nyt myöhemmissä raskauksissa olen syönyt aina tuolloin 36 viikosta lähtien esto lääkityksen.

Minulle on sanottu äippäpolilla että jos synnytyksessä aktiivisena herpes,leikataan aina vauva,milloinkaan ei ole puhuttukkaan alatiesynnytys mahdollisuudesta vaikka olisi uusiutunut herpes, koska vauvaan voi herpes aina tarttua ja aiheuttaa vakavan aivovaurion.