Tiheän imemisen kaudet!

  • Viestiketjun aloittaja joko taas?
  • Ensimmäinen viesti
joko taas?
Olen ymmärtänyt, että tiheän imemisen kaudet ajoittuvat noin kolmen, kuuden ja yhdeksän viikon sekä kolmen kuukauden ja puolen vuoden ikään. Olen ollut huomaavinani tiheän imun kausia - varsinkin tuo ensimmäinen oli ihan mahdotonta tissimaratonia :)

Tyttö on nyt noin 2,5 kuukautta ja JUURI kun yönukkuminen näytti alkavan onnistua, alettiinkin heräilemään kahden tunnin välein. Voiko tämä olla taas tiheän imun kausi vai miksi tyttö yhtäkkiä alkoi taas heräilemään kun nukkui jo hienosti neljän tai jopa viiden tunnin pätkiä? Tosi rasittavaa, sillä tytön nukuttaminen kestää aina tunnin tai pari ja näin jää yöunet taas lyhyiksi koko perheellä :(

Yritän tässä epätoivoisesti uskotella itselleni, että kyseessä olisi tiheän imemisen kausi ja tämä olisi nopeasti ohimenevää (on jatkunut nyt 5 vuorokautta...)... olen niin POIKKI. Voisiko siis oikeasti näin olla?
 
nukkumatti,
öö ehkä tyhmä kysymys, mutta pitääkö vauvaa nukuttaa? Eikös ne örise pitkin yötä unissaan ja nukahda ihan itse, vai itkeskeleekö vauvanne nukahtamisvaiheessa? Meillä ei oo tarvinut nukutella enkä nouse vasta kuin itkuun, tosin vauvamme nukkuu toisessa huoneessa, eli kaikkiin ääniin ei heräillä. eikös tiheänimun kausi kestä yleensä päivän tai kaksi?
 
joko taas? - ap
No kuten aiemmassa viestissäni mainitsin, meidän vauvaa todellakin pitää nukutella. Ei ole vielä koskaan nukahtanut itsestään. Ei liene kovin epätavallista.
 
Ihan sama juttu!
Meillä on sama juttu reilu 2 kk pojan kanssa. Nukkui aluksi 4-4,5 h, söi ja nukkui 2,5-3 h. Sitten kyllä herättiinkin 1-1,5 h:n päästä. Nyt nukkuu tuon ekan pätkän 2-2,5 h, sitten heräilee vaihtelevasti 1-2 h:n välein. Välillä pärjättiin siis kahdella syötöllä, nyt menee 4-5. Ja vauva pitää nukuttaa, tai siis nukahtaa rinnalle. Ei käy itsekseen sänkyyn. Olenkin miettinyt, koska voisi alkaa nukuttamaan sänkyyn (ymmärtääkseni vielä liian pieni) mutta kun nyt saisi jotenkin yöt takaisin kahteen syöttöön.

Niin ja tiheän imemisen kaudesta; meillä se oli pari viikkoa sitten, jolloin aamuyöllä heräiltiin puolen tunnin välein! Joten nyt en usko ainakaan meillä olevan sitä... :( Ei kai tässä auta kuin toivoa, että alkaisi taas nukkua pidempiä pätkiä. Jos teillä helpottaa, kerrotko teitkö jotain?
 
kokemusta on..
Kerronpa lohdutukseksi tarinan omasta 10kk tyttärestäni. Täysimetin 6kk, imetän yhä. Ekat päivät söi 4h välein, sitten 2-4h välein 6kk asti. Välillä tuli näitä kausia, jolloin öisin heräiltiin tunnin välein imemään. Jälkeenpäin ajateltuna liittyivät yleensä johonkin uuteen taitoon, tai joskus ilmavaivohin. Välillä tuli imemislakkoja ja rintaraivareita, joista selvittiin ilman lisämaitoa.
6kk iässä syöttövälit vakiintuivat päivisin, eli söi klo 7, 11, 14, 17 ja 20. Yön ensimmäinen unipätkä piteni 6 tuntiin ja pikkutunnit pätkittelivät yhä. 7-8kk ikäisenä yöruokailu väheni 1-2 kertaan.
Nyt pari viikkoa sitten alkoi ihan itse nukkua yöt läpi. Menee nukkumaan (nukutamatta, pienempänä nukahti aina syliin) klo 20, herää klo 6-7, jolloin imetän. Aamupuuro kahdeksalta, lounas klo11, päiväunet 11.30-14, välipala klo 14, päivällinen (jota ennen imetän) klo17, iltapuuro tai -velli klo 19.30.
Tähän on päästy ilman unikouluja ja korviketta, eikä lisäravinnon aloitus näyttänyt aluksi ainakaan parantavan unia. Itse uskon että päivärutiini toi meille yörauhan. Viestini on kaksijakoinen: 1. koeta kestää, vauva-aika on lyhyt 2. yritä luoda päivärutiini ja nukkumaanmenorutiinit myös, niistä voi olla apua .
 
Joko taas? - ap
Heippa,

Valitettavasti kyseessä ei ollut tiheän imun kausi ja sama meininki jatkuu edelleen. Eli yöllä syödään kahden tunnin välein edelleen. Yhtäkään yli kahden ja puolen tunnin unijaksoa ei ole ollut muutamaan viikkoon. Yritin välillä syöttää tiheämpään päivällä kun ajattelin, että jos se vähentäisi yösyöntiä, mutta tuloksetta. Kun syötän päivällä "liikaa" kärsitään yöllä ilmavaivoista.
Lisäksi tyttö on alkanut iltaisin itkeä rinnalla! Vaikuttaa siltä, että maitoa ei tulisi tarpeeksi? Kitisee ja kitisee. Lutkuttaa ja huutaa :(
Ja sitten syödään jatkuvasti yöllä. Alan kyllä olla tosi puhki. Viikon päästä neuvola ja yritän sieltä kysyä, että mitä tehdä.
Miten teillä "Ihan sama juttu"?
 
Ihan sama juttu
Meillä heräillään myös kahden tunnin välein, jos oikein hyvin käy niin saattaa nukkua jossakin välissä kolme tuntia. Aamuyöllä unijaksot voivat olla alle tunninkin. Väkisinkin väsyttää! Mitään en ole keksinyt, mistä olisi apua. Vaikka söisi mahan täyteen, nukkuu vain tuon pari tuntia. Sitten jos nukahtaa kesken imemisen (esim. ajallisesti imettyään puolet normaalista ajasta) niin heräilee jo tunnin päästä.

Ajattelin odottaa 4 kk asti ja sitten aloittaa velliin totuttelun, jospa pitäisi paremmin nälkää. Ellei tuo sitten ole vauvan tapa nukkua, johon ei velli auta :( Aamupäivällä jatkan unia, kun poika nukkuu päikkäreitä parvekkeella. Välillä sieltäkin herätään puolen tunnin, tunnin päästä, mutta nyt parina aamupäivänä olen saanut nukkua parikin tuntia putkeen.

Myös tuo rinnalla itkeminen on tuttua. Poika pääsee kai liian väsyneeksi, en ehdi huomata sitä ajoissa ja kiukuttelee jo kun yritän aloittaa imettämisen, jos maitoa ei tule tarpeeksi nopeasti niin kitinä yltyy itkuksi. Iltatoimet aloitetaan kyllä joka ilta hyvissä ajoin. Nyt olen koittanut nukuttaa vielä myöhäisille päiväunille hetkeksi, jotta jaksaisi syödä illalla kiukuttelematta. Muutoin joudun rauhoittelemaan ja viemään huomion pois syömisestä esim. lelua heiluttamalla nenän edessä ja vaivihkaa rinta suuhun tai rauhoittamaan tuutulauluilla jne. Jos muu ei itkuun auta, nukutan syliin heijaamalla; vartin torkkujen jälkeen syö rauhallisesti vaikka maitoa ei tulisi tarpeeksi nopeasti ja sitten saa unille.

Huomasin muuten, että mulla riittää illaksi paremmin maitoa, jos syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Aiemmin söin välipalaksi leipää ja tein ruoan vasta kun mies tuli töistä kotiin. Nyt syön myös lämpimän lounaan ja juon tosi paljon vettä sekä yöllä että päivällä. Tänään selvittiin melkein kiukuttelematta.
Ei kai tässä auta muu kuin päikkäreiden voimalla jaksaa..?
 
tyhmä vastaus
Alkuperäinen kirjoittaja nukkumatti:
öö ehkä tyhmä kysymys, mutta pitääkö vauvaa nukuttaa? Eikös ne örise pitkin yötä unissaan ja nukahda ihan itse, vai itkeskeleekö vauvanne nukahtamisvaiheessa? Meillä ei oo tarvinut nukutella enkä nouse vasta kuin itkuun, tosin vauvamme nukkuu toisessa huoneessa, eli kaikkiin ääniin ei heräillä. eikös tiheänimun kausi kestä yleensä päivän tai kaksi?
Meillä ainakin pitää nukuttaa. Illalla kahdeksan -yhdeksän maissa aloitetaan ja viim klo 23-24 nukahdetaan. Jos jättää sänkyyn yksinään niin ei kovin kauaa itkemättä siellä ole. Yölläkin öristään ja äännellään, mutta aina nekin päättyy itkuun ja syömiseen.



 
Täälläkin ihan sama
Kiitos ap:lle kysymysksestä!

Meillä on ihan samanlaista. Nukuttamiseen menee pari tuntia, yöt menee syömisessä - oltiin jo yhdessä vaiheessa siinä, että selvittiin yhdellä yösyömisellä, mutta eipä enää.

Kiitos vastauskista, ehkäpä niistä on hyötyä meilläkin!
 
ap jatkaa vielä
Ihanaa löytää vertaistukea täältä :)
Tuttavapiirissä on vain vauvoja, jotka ovat kahden kuukauden iästä alkaneet nukkua seitsemän tunnin pätkiä ja tietty vielä ihan itsekseen nukahtavatkin. Huoh.

Kokeilin eilen syödä kaksi lämmintä ateriaa ja lisäksi juoda todella paljon ja vieläpä kotikaljaa litkin, jos se nostaisi maitoa kuten legenda kertoo. Ehkä sitä maitoa hieman enemmän riitti - tai sitten kuvittelin vain. Yritin myös olla syöttämättä joka kitinään ja pidin ihan kunnollisia syöttövälejä vaikka vähän näyttikin siltä, että tyttö olisi jo tahtonut ruokaa. Lopputulos; tyttö nukahti kahdelta yöllä. Argh. Yleensä nukahtaa 23-24 (tunnin tai kahden nukuttamisen seurauksena) ja herää siis ekan kerran viimeistään kahdelta syömään. Jouduin syöttämään loppuvaiheessa puolen tunnin välein. Nukkui 3 tuntia. Wau - ennätys.
Sitten söi koko aamun rinnalla tunnin välein puoli kymmeneen asti. Että näyttää meininki vaan pahenevan.

Kummaksun tätä öiden vaikeutta, kun päivärutiinit on koettu hyviksi ja ovat olleet muuttumattomia nyt reilun kuukauden verran. Herätään aina noin kymmenen aikaan ja ekat päikkärit kahden tunnin valvomisen jälkeen vaunuissa partsilla noin kaksi tuntia. Herää siinä välissä kerran tai kaksi, mutta saa heijattua takaisin uneen. Sitten pari tuntia valvomista ja ulkona vaunuissa tunnin päikkärit. Toisten päikkäreiden aikana pitää olla vaunut liikkeessä tai nukkumisesta ei tule mitään. Sitten taas pari tuntia valvotaan ja vielä puolen tunnin torkut noin 19-19.30. Sitten kun kitinä alkaa, niin aletaan nukuttelemaan, noin klo 21-22 ja tästä se helvetti sitten alkaa. Mielestäni päiväunia ei ole mitenkään liikaa tai liian vähän? Miten teillä nukutaan päikkäreitä?

Yritin yksi ilta antaa korviketta ihan katsoakseni, että vaikuttaako lisämaito unijaksojen pituuteen mitenkään. Valitettavasti meidän tyttö ei huoli pulloa lainkaan eli se siitä korvikkeesta tai vellittelystä...

Mitähän sitä seuraavaksi keksisi?
Yritetään nyt jotenkin jaksaa. Mulla on vielä se ongelma, etten kertakaikkiaan osaa/pysty nukkumaan päivällä. Parveke on sellaisessa paikassa, etten kuule itkua jos nukahdan ja itkuhälytin ottaa kaikki sivuäänet. Viikonloppuisin olen sitten miehen kotona ollessa yrittänyt vähän enemmän torkkua, mutta eihän se paljoa pelasta.

Jaksamista kohtalotovereille!
 
5 lapsen äippä
En oo koskaan kuullutkaan mistään tiheän imemisen kaudesta, heh, heh. Kyllä nykyaikana on vaikka mitä hullutuksia. Äläkä nyt ihmeessä nukuta sitä lasta, sillä lapsi nukahtaa itsestään - niin omituinen juttu se vaan on. Eihän se osaa rauhoittua, jos sitä kokoajan vatkataan joka suuntaan ja imetetään. Pieni vauva tarvitsee omaa rauhaa eikä hermostunutta äitiä kokoajan nykimään ja hyssyttelemään. Miten luulet, että minä 5 lapsen kanssa olisin jokaista kerennyt nukuttaa. Kaikki nukkuivat itsestään ja omassa huoneessaan. Nyt ovat jo kouluikäisiä ja osa murkkuikäisiä tasapainoisia ja onnellisia lapsukaisia. Sitä kun on yksi lapsi vaan niin on aikaa liikaa hössöttää sen kanssa. Meilläkin ekan lapsen kanssa oli aluksi kaikkein vaikeinta, kunnes laitettiin omaan huoneeseen ja omaan rauhaan. Toinen syntyikin ekan ollessa 1 v. 3 kk, joten siinä ei paljon jäänyt aikaa liikaa hössöttämiseen. Oli vielä miehen firman kirjanpito siinä sivussa hoidettava ajallaan.
 
ap taas kerran
Voi hyvä luoja - onko ihan pakko!!!
Kuulepas, sinulla on ehkä ollut viisi sellaista lasta, jotka kykenevät nukahtamaan itsekseen. Meidän tyttö ei. Luuletko, etten ole kokeillut? Joka ilta kokeilen. Lopputulos on hysteerinen huuto. KAIKKI LAPSET EIVÄT TODELLAKAAN NUKAHDA ITSEKSEEN VAAN PITÄÄ NUKUTTAA!
"Kyllä nykyaikana on vaikka mitä hullutuksia"
Toivottavasti viestisi oli provo, etkä oikeasti ole noin typerä.
 
Haloo!
Olen tätä aiemminkin kirjoitellut tällä palstalla kun "5 lapsen äippä" kaltaiset ovat tulleet viisastelemaan. ELI; ei kai kenellekään olisi jaksamisongelmia vauvojen kanssa ja ei kai olisi olemassa väsyneitä äitejä, jos kaikki vauvat voisi vain LAITTAA nukkumaan. Se EI TODELLAKAAN OLE niin yksinkertaista kaikkien vauvojen kohdalla.
Puhun kokemuksen erittäin syvällä rintaäänellä! Mut alkuperäisen aiheen vierestä menee nyt...
 
IHS (ihan sama juttu)
Oisko teillä Ap nyt se tiheän imemisen kausi? Meillä syötiin silloin aamuyöllä puolen tunnin - tunnin välein. Kesti muutaman päivän. Sitten rättiväsynyt äiti palkittiin yhtenä yönä yhdellä yöheräämisellä - tosin aamulla herättiin kuudelta kun uni ei enää tullut. Silti sain nukkua kunnolla! Ikävä kyllä tästä ei tullut tapa...

Sun kirjoitus voisi olla mun kirjoittama! Ero on oikeastaan noissa kellon ajoissa. Meilläkin nukutus kestää tunnista kahteen. Aloitamme n. klo 19 iltapesulla ja lyhyellä hieronnalla, jonka jälkeen puetaan yöasu ja unipussi. Sitten imetän, kunnes poika nukahtaa. Saattaa havahtua usein, mutta viime aikoina vähemmän, nukahtaa jopa tunnissa. Vaihdoimme nukutuksen makuuhuoneesta takaisin olohuoneeseen, kun tuntui, että makkarissa heräsi jokaiseen rasahdukseen mikä kuului olkkarista. Nyt tv:n taustamelu ilmeisesti tasoittaa tuota ääniin havahtumista, ja mäkin saan samalla katsella tv:tä jos nukahtaminen vie parikin tuntia.

Aamulla herätään n. 6:30-7:00. Parina aamuna nyt jopa kuuden jälkeen. Nyt koitan nukuttaa tai rauhoittaa sylissä heijaamalla 7 asti, jospa oppisi heräämään vasta silloin. Puolentoista tunnin valvomisen jälkeen alkaa olla tosi väsynyt, ja koitankin silloin laittaa parvekkeelle nukkumaan. Nukkuu n. 9-13/13:30, jos herää aamulla aikaisin niin sitten jo puoli ysiltä. Herää tässä välissä syömään kerrasta kahteen, mutta jos ei edes avaa silmiään kun nostan vaunuista, niin syötän ja laitan takaisin nukkumaan. Mä en myöskään oikeen osaa nukkua päikkäreitä, mutta tuohon aikaan aamusta olen nyt oppinut nukkumaan. Pidän makkarin verhot kiinni jotta tuntuisi vielä yöltä, ja laitan itkuhälyttimen eteisen pöydälle lähelle makuuhuonetta. Nyt en enää aina herää taustaääniin. Iltapäivän päikkärit ulkona vaunulenkillä (meillä myös pitää silloin olla liikkeellä) parin tunnin valvomisen jälkeen, eli yleensä n. 15:60-16:30. Nukkuu 30-40 min. Olen huomannut, että tarvitsee vielä lyhyet torkut esim. puoli kuuden aikaan, jotta jaksaa tuonne iltanukutukselle. Eli mun mielestä teillä on päikkäreitä sopivasti. Itsekin olen miettinyt, että nukkuuko poika liikaa päivällä, mutta jos päikkärit on jääneet lyhyemmiksi niin en ole huomannut mitään eroa yönukkumiseen.

Ehkä sun ei kannata odottaa iltanukutuksen kanssa kitinän alkua, vaan aloittaa nukutus ennen sitä? Kun tyttösi kitisee, niin on jo yliväsynyt ja meillä ainakin silloin nukahtaminen kestää pidempään. Luin hiljattain artikkelin vauvan rytmistä, jossa kehotettiin nukuttamaan vauvaa aikaisemmin, jos saisi jo kahdeksalta nukkumaan niin nukkuisi kuulemma paremmat yöunet. Minusta tällä ei kyllä suurta vaikutusta ole, ehkä nukutaan vähän paremmin. Tietysti helpommin sanottu kuin tehty, jos teillä tyttö ei nukahda. Onko teillä selkeät iltarutiinit?

Mun kokemuksen mukaan korvike ei auta pidemmille yöunille, olen sitä joskus antanut kun rinnat on tuntuneet tyhjiltä ja poika itkee kun ei tule tarpeeksi nopeasti maitoa. Mutta nykyään siis nukutan syliin hetkeksi ja sitten kyllä syö rauhassa.

Kuulin toiselta äidiltä, että heillä oli onnettomat yöunet parantuneet, kun velli ja etenkin puuro otettiin käyttöön. Olin suunnitellut, että syöttäisin velliä ensilusikalla pitäen poikaa puoli-istuvassa asennossa kainalossa, kun poika on tottunut ensilusikalla ottamaan relatipatkin. En tiedä onko huono idea, ajattelin kysyä neuvolasta. Ei tarvitsisi pelätä, että ei pullon jälkeen huoli rintaa. Sopisi teillekin, jos pullo ei kelpaa? Niin, ja meillä neuvolassa on kuulemma neuvottu, että alle 6 kk vauvaa ei tarvitse opettaa nukahtamaan itsekseen tms, vaan vasta 6 kk:n iässä.

Muutaman viikon päästä aloitan vellittelyn - saa nähdä onko apua.
Tulipa vuodatusta... Mutta kiva vaihtaa jonkun kanssa samanlaisia kokemuksia! :) Jaksamisia!
 
5 lapsen äippä vielä
En ymmärtänyt asian ydintä, eli kuvittelet itse ettei lapsi nukahda ilman nukuttamista. Olen myös hoitanut muutamaa hoitolasta joiden hermostuneet äidit ovat valittaneet ettei lapsi nuku kuin nukuttamalla. No parin kolmen päivän jälkeen on nukkunut itsestään kun en ole nukuttanut. Eli lapsi oppii mitä vain kun sille opettaa ja aina paremmin mitä pienempänä. Nykyään on vallalla vaan käsitys, että vauvaa tarvitsee joka sekuntti viihdyttää, jolloin ne eivät saa yhtään olla rauhassa ja niistä tulee rauhattomia. Paras ystäväni on terveydenhoitaja ja työskentelee neuvolassa ja on samaa mieltä siitä, että nykyään eivät äidit uskalla jättää vauvojaan hetkeksikään yksin omaan rauhaan esim. juuri nukkumaan. Ja ongelmia on nykyään roppakaupalla enemmän kuin joskus vielä joitakin vuosia sitten. Äidit lukevat otsa rypyssä lastenkasvatusoppaita ja ovat usein ihan hakoteillä. Tämä neuvolantäti sanoikin, että mitä nuorempi äiti sen rennommin ottaa lapsenhoidon ja lapsi on tyytyväisempi. Nykyään tehdää lapset kolmekymppisinä ja keskitytään ainoastaan siihen ainokaiseen ja yritetään liikaa eli lellitään lapsi piloille. Sitten äidit väsyvät ja tulee kierre, jossa jokainen voi huonosti niin lapsi kuin äitikin.
 
ex-tissitakiaisen äiti
Hei tissitakiaisten väsyneet äidit! Puutun ketjuun "vanhemman" äidin kokemuksella, tyttö on 11kk. Tarkoitus on lähinnä valaa teihin toivoa paremmasta.

Eli meillä oli hyvin samantapaista moneen otteeseen. Alkuvaiheessa söi 3 tunnin välein ympäri vuorokauden, joskus joukkoon osui pidempi unijakso, joka kompensoitiin tiuhalla imemisellä. Rintaraivareita oli, pullosta ei suostunut syömään, välillä heräsi öisin puolen tunnin välein rinnalle.

Imetän yhä, enkä ole kunnostautunut unikouluttamalla tai olemalla muutenkaan tiukkana ja johdonmukaisena. Kun ruoka alkoi maistua päivisin (6kk lähtien, tai ehkä 8kk söi vasta kunnolla), unijaksot alkoivat pidentyä itsestään. Ensin yön ensimmäinen pätkä piteni 6 tuntiin, nyt noin kk sitten lopetti yösyömiset kokonaan. Maidon määrä on tietysti vähentynyt sen jälkeen, mutta ei haittaa enää.

Yrittäkää jaksaa, pyytäkää apua tukijoukoiltanne. Mua on auttanut eniten lapsi itse, joka on päivisin kuin itse aurinko!
 
samoilla linjoilla
Piti erikseen tulla tähän kommentoimaan, että olen kyllä ihan samaa mieltä tämän äidin kanssa. Itselläni tosin vasta yksi lapsi ja toinen kolmisen viikkoa ja ensimmäisen kokemuksen perusteella allekirjoitan täysin, että hössötin aivan liikaa ja tästä lopulta kärsin niin minä kuin vauvakin sekavan rytminsä takia.

Etenkin lapsentahtinen imetys äärimmäisyyteen vietynä voi koitua todella pahaksi kompastuskiveksi, olisi ollut varmasti paljon helpompaa 50-luvun ohjeilla! Lapsi oppi nukahtamaan imetyksestä 20!!! minuutin välein, sitä ei pysty kukaan vetämään läpi. Kuten ohje kuului, en odottanut huutoon asti syöttämistä ja joka itkuun tarjosin rintaa. Niin siinä sitten kävi, että puolivuotias heräsi joka yö n. 16 kertaa eikä nukkunut päivällä yli tuntia. Tosiaan, ei kuulemma osannut nukahtaa ilman tissiä ja niin se olikin. Unikoulun jälkeen nukkui yöt läpeensä, joten eipä se sitä tissiä mihinkään tarvinnut enää.

Alkuperäinen kirjoittaja 5 lapsen äippä vielä;8589650:
En ymmärtänyt asian ydintä, eli kuvittelet itse ettei lapsi nukahda ilman nukuttamista. Olen myös hoitanut muutamaa hoitolasta joiden hermostuneet äidit ovat valittaneet ettei lapsi nuku kuin nukuttamalla. No parin kolmen päivän jälkeen on nukkunut itsestään kun en ole nukuttanut. Eli lapsi oppii mitä vain kun sille opettaa ja aina paremmin mitä pienempänä. Nykyään on vallalla vaan käsitys, että vauvaa tarvitsee joka sekuntti viihdyttää, jolloin ne eivät saa yhtään olla rauhassa ja niistä tulee rauhattomia. Paras ystäväni on terveydenhoitaja ja työskentelee neuvolassa ja on samaa mieltä siitä, että nykyään eivät äidit uskalla jättää vauvojaan hetkeksikään yksin omaan rauhaan esim. juuri nukkumaan. Ja ongelmia on nykyään roppakaupalla enemmän kuin joskus vielä joitakin vuosia sitten. Äidit lukevat otsa rypyssä lastenkasvatusoppaita ja ovat usein ihan hakoteillä. Tämä neuvolantäti sanoikin, että mitä nuorempi äiti sen rennommin ottaa lapsenhoidon ja lapsi on tyytyväisempi. Nykyään tehdää lapset kolmekymppisinä ja keskitytään ainoastaan siihen ainokaiseen ja yritetään liikaa eli lellitään lapsi piloille. Sitten äidit väsyvät ja tulee kierre, jossa jokainen voi huonosti niin lapsi kuin äitikin.
 
Lissukka
Meidän ihanainen vauvanen, perheemme kolmas ja viimeinen, saa tissiä päivin öin niin usein kun haluaa. Alusta asti ja nyt liki 4-kuisena on lähes asunut päivisin rinnalla ja yöt meillä nukutaan yhdellä herätyksellä. Välillä on tiheämmän yösyönnin aikoja, mutta en siitä pahemmin rasitu, koska olen itse liki unessa syötön aikana (vauva nukkuu vieressäni). Joku noissa vanhoissa viesteissä oli kirjoittanut, että vauvat ei saa olla hetkeäkään rauhassa ja että lapsi oppii paremmin mitä pienempänä opettaa. Meidän vauva-raukka ei saa olla hetkeäkään rauhassa, koska asuntomme on pieni ja lähes aina väkeä (isompien sisarusten kavereita) pullollaan. Jos rauhallisempia päiviä on, niin silti tuo nöpönenä mielummin köllöttelee lattialla, josta samalla näkee, että joku perheenjäsen on lähellä. Jos jää yksin, niin itkuhan siitä tulee. En kyllä lähtisi "opettamaan" hänelle nukkumista/yksinoloa tms, kun on niin pienikin vielä. Ehkä jossain vuoden korvilla...? Mutta lellitty tämä meidän pikkuinen on. Ja niin pienten vauvojen mielestäni kuuluukin olla! :) Vauva-aika on niin lyhyt.... nyt viimeistä kertaa tätä elettäessä haluan ottaa siitä ihan kaiken irti. Joskus väsyttää, mutta en haluasi muuttaa mitään. Mikä onkaan ihanampaa kuin pikkuinen tuhiseva nyssäkkä sylissä tyytyväisenä massu pullollaan maitoa. Ja miten nautinkaan yöllä havahtuessani välilä hereille, kun näen pikkuiseni siinä ihan vieressä sikeässä unessa suupielet nykien. Tätä autuutta ei montaa vuotta valitettavasti kestä.


Paljon voimia kaikille pienten ja isompienkin vanhemmille.
 
  • Tykkää
Reactions: Anima82
...
Alkuperäinen kirjoittaja Kolmen äippä;10721483:
Antakaa pulloa illalla, nukkuu ainakin 5 tuntia, äidinmaito kun on niin helposti sulavaa. Pullolla tarkoitan tuttelia tms.

Meillä ei kyllä vaikuta unen pituuteen yhtään se mitä on annettu. Ja jostain luinki et toi ei pidä paikkaansa,saattaa joo sulaa hitaammin,mut eipä se nyt niin ihmeesti vaikuta. Kyllä meillä 6tunnin unet nukutaan ihan oikeella tavaralla.
 

Yhteistyössä