tiheentynyt virtsaamistarve

  • Viestiketjun aloittaja Katinka
  • Ensimmäinen viesti
Katinka
Mulla on jo muutaman vuoden ajan ollut tiheentynyt tarve käydä virtsalla. Muita oireita ei ole.

Kävin urologilla ja otettiin ultraääni vatsan päältä. Kaikki elimet kunnossa. Raskaus on poissuljettu, samoin tulehdukset.

Lihaksissa ei ole vikaa, en ole synnyttänyt eikä lurahtelusta ole ongelmaa. Ainoa ongelma on juuri tää että juoksen jatkuvasti pissalla ja pissaa riittää. Rakko on lähes täynnä jatkuvasti. Juon paljon vettä mutta kait rakon pitäisi silti kestää pidempään kuin tunnin pari?

Nyt pitäisi mennä virtsarakon tähystykseen lääkärin määräyksestä.

Onko kellään ollut kokemusta tällaisesta vaivasta ja onko löydetty syytä?

Onko kokemusta virtsarakon tähystyksestä? Onkohan se kivulias operaatio?
 
Marja
Minulla ollut samoja vaivoja jo 3-vuotta. Lisäksi alavatsa ja -selkäkipua, alavatsanturvotusta. Kaikki muu on tutkittu paitsi virtsatiet tähystyksellä. Gyne sanoi ettei niitä kannata tutkia vaan yrittää päästä laparoskopiaan. Tiedä häntä, nyt odotan kutsua sairaalaan.
 
Kaisa
Onko sulla katsottu endometrioosi? Se ei aina näy gynen tutkimuksessa vaan vai löytyä ihan vahingossakin. Kaverilla oli ja aiheutti juuri selkä-ja vatsakipua.
Vahingossa löytyi sitten kananmunan kokoinen ""patti"".
 
Marja
Sitä endoa kai tässä mahdollisella laparoskopialla yritetään sulkea pois. Endokysta on leikattu pois yli 20-vuotta sitten ja poltettu laparoskopiassa endopesäkkeitä 9 vuotta sitten.
Ultrassa tosin ei näy mitään, mutta kaikki endo ei siinä näykään.
 
Kokenut
Kävin syksyllä virtsarakon tähystyksessä ja pelkäsin kovasti toimitusta. Yllättäen toimitus oli huomattavasti siedettävämpi kuin olin uskonut. Ei lainkaan kivuliasta.

Kannattaa kertoa peloistaan etukäteen hoitohenkilökunnalle.
 
ma
Onko myoma poissuljettu?
Tuli mieleen, kun itselläni on sellainen kananmunankokoinen kohdun ulkopuolella, ja se aiheuttaa painontunnetta ja mm. tihentynyttä virtsaamistarvetta. Samaten tulee virtsankarkailuakin mm. aivastaessa.

Niin ja sitten ne ""ilolihakset"" olisi hyvä jumpata kuntoon.

Mutta kai se ultraäänikuva olisi näyttänyt tämänkin ongelman.
 
Katinka
Lihakset on todella kunnossa.

Virtsankarkailua ei ole. Vain tiheentynyt tarve käydä vessassa. Pystyn kuitenkin pidättelemään jos on pakko.

Multa on tosiaan otettu sisäinen ja ulkoinen ultra ja kaikki elimet on kunnossa. Ainakin sen mukaan.



 
Marja
Kaisa, voisitko vielä kertoa siitä miten kaveriltasi löytyi se endokysta? Ultrassa ei siis näkynyt mitään ja silti lapariskopiassa löytyi iso kysta? Millaisia vaivoja hänellä tarkalleen oli ja kuinka kauan ne olivat olleet? Mitä muuta häneltä oli jo tutkittu ennen laparoskopiaa? Nytkin on melkoiset vatsa- ja selkäkivut ja tiheentynyt virtsaamisen tarve itselläni menossa....
 
Kaisa
Gynekologi ei löytänyt mitään, ultrassa ei näkynyt (tai voiko ultralekurikin erehtyä?!). Mahakivut oli tosi kovat, virtsaaminen lisääntyi ja menkat muuttui ongelmalliseksi. En muista saiko lähetteen sairaalaan millä perustein,mutta siellä löytyi kananmunankokoinen patti. Se poistettïin ja vaivat jäi. Kohtua ei tarvinnut onneksi poistaa! Onko sinulla ollut virtsaputken tulehduksia? Hoitamattomana leviävät munuaisiin ja alaselkä on tosi kipeä ja alamaha. Menehän gynelle nyt kuitenkin, jokin sýy on löydyttävä!
 
Marja
Olen käynyt kolmella eri gynellä + tk:ssa eri tutkimuksissa. Nyt odotan aikaa sairaalan polille, että siellä päätetään mitä seuraavaksi tehdään, mahdollisesti laparoskopia. Yhden kerran on tämän kolmen vuoden ajan (jotka oireet on kestäneet) ollut virtsatietulehdus. Sulisto ym. on tutkittu vain virtsatiet on tutkimatta. Nytkin saa jatkuvasti juosta pissalla ja maha ja selkä on kipeänä.
 
Kaisa
Kannattaisi ottaa ultra virtsateistä ja munuaisista ym. sisäelimistä, niistä näkee jos on muutoksia.

Mulla on virtsaamisongelmia myös, jatkuva vessassa ramppaus. Ultrassa ei näkynyt mitään ja mistään muustakaan ei ole ollut apua, nyt olen menossa virtsaputken tähystykseen.
 
Marja
Minulta on otettu ultra myös vatsan alueelta, siinä ei ainakaan näkynyt mitään. Onko sinulla muita oireita kin tiheentynyt virtssamisen tarve, kipuja, turvotusta? Onko sukupuolitauti testit otettu? Kuinka kauan oireesi on kestäneet?
 
kaisa
2 vuotta oireet ovat kestäneet, sain mentyä lääkärille vasta viime syksynä.
Minulla on kipua alamahassa ja virtsateissä (ei virtsatessa vaan muuten), virtsaputken tulehdusta ei ole, ei klamydiaa eikä tippuria eikä mitään epäspesifiä tulehdusta ym. Sokeriarvot normaalit ja lantiopohjalihakset hyvässä kunnossa (treenaan joka päivä ja treenannut jo vuoden).
Ultrassa ei näkynyt mitään ja vaiva jatkuu. Nyt pitäisi mennä tähystykseen kun uskaltautuisi.

Mulla ilmeisesti munuainen toimii jotenkin epänormaalin nopeasti, koska rakko täyttyy alta tunnin, jopa alta puolen tunnin vaikken joisi. Eli en mene vessaan vain tunteen vuoksi vaan rakko on oikeasti ihan täynnä.
Turvotusta on välillä, mutta se johtuu refluksitaudista tai jos syön jotain mikä ei sovi, niin alamaha tai pallea turpoo,mutta se on sitten taas oma vaivansa=)
 
Katinka
Mulla kans kestänyt usean vuoden.

Vatsa kans joskus turvottaa mutta johtuu mullakin refluksitaudista.

Sain nyt lähetteen sairaalaan. Ensi viikolla pitäisi tulla kutsu tähystykseen. Toivottavasti ei tarvitse kovin kauaa odotella.
 
Tiina
Mulla on lähinnä kanssa päivällä ja illalla pahin, mutta välillä on sellaisia kausia, että saa juosta yötä päivää vessassa. Enkat taitaa olla 6 kertaa yössä koko viikon ajan. Samanlaiset oireet tulee kun virtsaputken tulehduksessa, mutta mitään tulehdusta eikä tautia ole.

 
Katinka
Joo, päivällä ja illalla pahimmillaan. Yöllä en juurikaan joudu käymään.

Sit pahenee jos jännittää jotain tapahtumaa tai menoa johonkin paikkaan.

Oireen voimakkuus vaihtelee tosi paljon. Muita oireita mulla ei ole. Ei selkä eikä vatsakipuja. Joskus harvoin tulee ihmeellisiä viiltoja alavatsassa mutta niitäkin aika harvoin.
 
Marja
Hävisköhän mun eka viesti bittiavaruuteen, joten tässä uusi.
Minusta alkaa tuntua, että minun oireet liittyvät myös virtsateihin vaikka gyne ei ottanut sitä kuuleviin korviinsa, kun mainitsin asiasta. Kuukauden päästä minulla on aika naistentautien polille jossa katsotaan tehdäänkö laparoskopia. Tämän kuukautiskierron aikana minulla on myös rinnat olleet jatkuvasti kipeät. Olo on jo aika tuskainen, kun koko ajan pakottaa ja pitää rampata pissillä.
 
Katinka
Noniin, kävin eilen virtsarakon tähystyksessä ja muissa tutkimuksissa ja kaikki oli normaalia. Ei mitään vikaa.

Sain nyt lääkityksen jonka pitäis hillitä rakon toimintaa.

Oon tosi helpottunut että kaikki on ok.
 
Katinka
Sen verran vielä jäi mainitsematta että ei ollut niin kamala tutkimus kuin mitä on peloteltu. Ei sattunut ollenkaan niin paljon kuin luulin, voisi verrata gynekologiseen tutkimukseen, ainakin omalla kohdallani. Ei ole gynellä käynnitkään olleet mitään tuskallisia koskaan.

Eka pissa tutkimuksen jälkeen kirveli mutta sen jälkeen meni ihan hyvin.
 

Yhteistyössä