Hae Anna.fi-sivustolta

tikkaat

Viestiketju osiossa 'Unien tulkinta' , käynnistäjänä orpo, 06.07.2005.

1. orpo Vierailija

Hei tulkitsijat!
    Viime yönä tarpoin kummallisia rappusia tai tikkaita ylös, jalassa rullaluistimia muistuttavat kengät. Joku muukin oli nousemassa niitä ylös, mutta näköni keskittyi vain kenkiin ja rappusiin, jotka olivat tosi korkeat. Kun vihdoin pääsin viimeiselle rappuselle/pieni tasanne näin vaateripustimen, jossa oli minun oma 3/4 pituinen kelsiturkki. Ihmetelin, mutta ajattelin vain, että olipas tuo tarpomista. Sitten heräsin.

Mitä nuo kengät/rullaluistimet, tikkaat, tarponen ja oma turkki oikein tarkoittaa unessani.

2. Omenapuu Vierailija

Hei orpo!

Tikkaat ovat näitä askelia elämässämme, jokainen askelma vie lähemmäksi korkeampaa tietoisuutta. Oikein toimit, matka on päämäärää tärkeämpi, niistä matkalla olevista aineksista opimme, ei päämäärän tiedostamisella. Sinä kuitenkin olet saavuttamassa sen päämäärän, josta löydät/olet ehkä jo löytänyt - itsesi. Elämä ei ole helppoa, kuka tahansa jos joutuu portaita kiipeämään rullaluistimet jalassaan, tietää ettei se helppoa ole, mutta kuitenkin mahdollista. 3/4 elämäsi päämäärästä olet saavuttanut, siltä tasanteelta onkin helpompi jatkaa, löytää se viimeinen 1/4.

Lämmöllä,
    Omenapuu

3. ntiLurps Vierailija

minulla tikkaat tai yleensäki kun menen ylöspäin tietää hyväää eli menen elämässä ylämäkeen ja eiks rullaluistimet tarkota et nyt tapaahtuu :D

4. Suvituuli Vierailija

Näin kymmenisen vuotta sitten unta tikkaista.
    Ajoin vanhalla miesten polkupyörällä kiemuraista ja mäkistä pyörätietä. Ajo oli raskasta ja hankalaa.

Tie päättyi betonisiin kierreportaisiin ja minun oli jatkettava matkaa kävellen. Kannoin pyörää mukanani, vaikka se oli raskas. Betoniportaiden jälkeen tulivat ohuet nailonnarutikkaat, jotka heiluivat, kun kiipesin ylös.

Viimeisenä edessäni olivat puiset tummat tikkaat, joissa oli suuri askelväli. Tikkaat johtivat samasta puusta olevalle tasanteelle, jossa oli ihmisiä (en nähnyt sinne, mutta kuulin ääniä). Nousin tikkaita ja kannoin edelleen pyörää mukanani.
    Juuri kun olin pääsemässä tasanteelle, puola katkesi altani ja jäin roikkumaan tikkaisiin. Minun oli pakko irrottaa otteeni pyörästä, joka putosi jonnekin syvyyksiin.

Juuri kun luulin putoavani, tasanteelta ojennettiin minulle käsi, joka veti minut ylös turvaan. Sitten heräsin.

Uneni enteili silloin erittäin vaikeita ja raskaita elämänvaiheita, joista kuitenkin selvisin. Tosin uneni oli kyllä hyvin erilainen kuin sinun.

5. orpo Vierailija

Kiitos ystävät rakkaat tulkinnoistanne!

Taival oli todella raskas ja vaati keskittymistä, mutta tasanne/päämäärä saavutettiin. Luulen, että olette kaikki aika lähellä oikeaa tulkintaa...murhetta on ollut ja tuntuu, että ne vain kasaantuu lisää, kun olen voimaton niiden vaikeuksien kanssa. Lapsesta, jo aikuinen, on murhetta, muuten elämäni olisikin kai liian hyvin jos ei noita koettelemuksia olisi.

Toivottavasti hyvään lopputulokseen pääsisin sieltä tasanteelta.
    Kiitos vielä Omenapuu, ntilurps ja Suvituuli ja aurinkoista mieltä!

6. orpo Vierailija

Hei Suvituuli!

Minua jäi hieman askarruttaan sinun samankaltainen unesi.
    Sinullakin oli vaivalloinen kiipeäminen...vaikkakin erilaisin varustein. Erona oli vain se, että sinä hieman lipesit tikkailta, mutta sait avun, minä sen sijaan pääsin vaivalloisesti perille. Ajattelin, voisitko tai haluatko kertoa minkälasia vaikeuksia ja murheita se enteili sinulle.

7. Suvituuli Vierailija

Hei orpo,

aikaa noista tuskan vuosista on kulunut jo pitkä tovi. Laitan tähän kuitenkin keskeiset asiat.

Kohtasin sairautta ja kuolemaa.
    Kahden vuoden aikana isäni kuoli, äitini halvaantui ja puolisoni joutui vakavaan tapaturmaan, josta jäi muistoksi ruumiinvamma ja jossa hengenlähtö oli lähellä. Minulla todettiin sydänvika.

Tunne-elämäni ja avioliittoni menivät solmuun.
    Olin ajautunut suhteeseen työtoverini kanssa ja suhde päättyi repivästi ja ilmiriitaan. Kerroin suhteesta miehelleni ja tuloksena oli monen vuoden raastava aviokriisi. Juuri kun luulin kaiken olevan seesteistä, olikin miehelläni toinen nainen. Olin syyllinen, epäonnistunut elämässäni ja petollinen ihminen. Syytin itseäni aivan kaikesta, siitäkin, mihin en ollut syyllinen. Lopulta olin kuin tunteeton ja kylmä kivipaasi, joka vihasi elämäänsä ja itseään. Halusin kuolla.

Talous horjui.
    Mieheni firma ajautui vaikeuksiin hänen loukkaantumisensa myötä. Sukulaiseni teki taloudellisesti arveluttavan sopimuksen, jonka takia jouduin vaikeuksiin ja menetin pienen omaisuuden. Meille tapahtui suuri vahinko, josta riitelin pitkään vakuutusyhtiön kanssa. Asuimme vuoden remontin keskellä tietämättä, kuka edes kaiken maksaa.

Olin aivan lopussa.
    Koko elämä tuntui kaatuvan niskaani yhtä aikaa. Tunsin olevani juoksuhiekassa, vain nenänpää enää vaivoin pinnalla. Lopulta sain psyykkisiä oireita. En saanut nukuttua enkä syötyä. Uskoin, että elämäni oli kirottu ja minua ei voi enää odottaa kuin kuolema. Pelkäsin jokaista päivää ja uskoin kuolevani tapaturmaisesti. Pelkäsin - aivan aiheesta - että olin menettämässä mielenterveyteni. Yritin silti huolehtia kaikista ja kaikesta, vaikka itsekin olin aivan riekaleina.

Tässä on vain osa tapahtumista ja ne eivät ole aikajärjestyksessä. Jälkikäteen on sanottava, että vaikka elämä oli pelkkää kivireen vetämistä, en antaisi yhtään hetkeä pois. Kasvoin henkisesti todella paljon ja opin kantapään kautta ymmärtämään, että mikään asia elämässä ei ole itsestään selvää. Minä hetkenä tahansa sinulta voidaan viedä kaikki. Kumma kyllä, se tietoisuus vapautti minut elämään. En voi ennakoida kaikkea, enkä kantaa kaikkien murheita ja olen kaukana täydellisestä. Elämässä on paljon asioita, jotka vain tapahtuvat, halusitpa tai et. Pelkojen ja tuskani alaston kohtaaminen vapautti minut niistä.

Tästä on kauan aikaa ja tänään minulla on kaikki hyvin. Luotan siihen, että elämä kantaa. Juuri kun luulet, että kaikki on menetetty ja roikut jyrkänteen reunalla, tulee käsi, joka pelastaa sinut elämän tasanteelle.

Noustaan rohkeasti elämän tikkaita, pyörillä tai ilman ;)

Kaikkea hyvää sinulle!

Suvituuli

8. orpo Vierailija

Hei Suvituuli!

Kiitos sinulle, että avauduit ja rehellisesti kerroit omat koettelemuksesi. Minulla tuli aivan tippa silmään lukiessani. Olen todella iloinen, että olet saanut elämäsi kulkemaan seesteisemmin kaiken tuon jälkeen. Varmaan voit ja osaat kohdata elämän alamäet nyt paljon, paljon viisampana ja syyttelemättä itseäsi.

Itse asiassa koin lähes samanlaista katastrofia n. 8 v. sitten.
    Ensin kuoli äitini yhtäkkiä sydäninfraktiin, siitä vuosi eteenpäin sisareni (1v. minua vanhempi, ainoa sisar) kuoli rintasyöpään ja siitä kaksi vuotta eteenpäin isäni kuoli, jota olin hoitanut oman työni ohella äidin kuoleman jälkeen. Olin myös aivan lopussa...eniten surin ja ikävöin sisartani, koska niin nuorena joutui lähtemään. Olin masentunut ja itkin vain, kaikki tuntui niin turhalta. Lopulta hakeuduin mieheni pyynnöstä lääkäriin ja sain todella hyvän avun..asiantuntijalta.

Näitä koettelemuksia enteili minulle seuraava uni lyhyesti.
    Vanhempieni kodin ulkorakennuksessa oli sauna. Tulin pihalle ja sieltä näkyi valoa ja pian sieltä tuli pyyhkeisiin kääriytyneinä äitini ja isäni sekä kolme, mustat ulsterit ja mustat hatut päässä olevaa miestä. He kaikki seisoivat minua, miestäni ja meidän poikaa vastapäätä ja myös sisareni ilmestyi noiden mustapukuisten miesten rinnalle. Olen myöhemmin kutsunut heitä noutajiksi.

Nyt on elämääni tullut murhetta tuon pojan suhteen..hänellä on erittäin paha huumeongelma. en tiedä kuinka tästä selviän ja ylipäätänsä jaksan joka päivä miettiä missä hän on ja onko jotain tapahtunut. Kun selvisin noista aikaisemmista suruista kohtalaisen hyvin, ehkä otan tyynemmin vastaan kaiken sen mitä hänelle voi tapahtua..en sulje pois kuolemaakaan.

Ymmärrät varmaan miksi minulle tuli tippa silmään ja loppulauseesikin oli niin osuva...""Noustaan rohkeasti elämän tikkaita, pyörillä tai ilman.""

Kiitos vielä kerran ja toivon myös sinulle kaikkea hyvää!

9. Suvituuli Vierailija

Hei vielä orpo,

pohdin kerronko tuota ihmissuhdeasiaa. Tiedän, että moni petetyksi tullut kokee tällaisesta kirjoittamisen loukkaavana. Se on kuitenkin sikäli oleellinen osa, että oman tulkintani mukaan vanha miesten polkupyörä, jota kannoin mukanani oli syyllisyys. Luulin aina olevani moraalisesti niin korkealla tasolla, että tällaiset asiat eivä minua koske. Toisin kuitenkin kävi ja omien virheiden myöntäminen oli kipeää ja tuskallista.

Erilaiset vaikeat tikkaat ja nousut kuvasivat ehkä niitä monia eri tavalla vaikeita vaiheita elämässäni ja vaikka nousu oli vaikeaa, kannoin silti mukanani syyllisyyttä, joka vei voimiani ja veti minua alaspäin. Vain pyörä, eli syyllisyys oli itse hankkimaani, kaikki muut olosuhteet, eli tikkaat olivat sellaisia joihin en voinut vaikuttaa. Syyllisyys painoi silloin niin paljon, että lopulta tikkaiden askelma petti altani. Minut voitiin pelastaa vasta, kun ymmärsin irrottaa pyörästä.

Jalassasi olevat rullaluistimet voivat olla merkki siitä, että joudut vaikeassa tilanteessa jatkuvasti tasapainoilemaan. Tasapainoilemaan omien tunteiden, äidinrakkauden ja huolen välimaastossa. Nousu on epävarmaa, koska lopputulos on mysteeri. Vaikka oletkin varautunut kaikkeen. Toisaalta rullaluistimet voi myös riisua, oletko valinnut ne itse jalkineiksesi?

Kerroit myös, että joku toinen nousi kanssasi portaita, mutta et huomannut kuka, koska kiinnitit huomiosi hankalaan nousuun. Voisiko se tarkoittaa, että lähelläsi on joku, joka välittää ja katsoo, että selviät, vaikka et sitä itse ehkä huomaa? En tiedä mihin uskot, mutta se voisi olla Jumala, enkeli tai vaikkapa hyvä ystävä, muu lähimmäinen tai auttaja. Toisaalta nousija voi olla myös poikasi, hän ehkä yrittää nousta ylös rinnallasi ja toiveesi mukaisesti, mutta ei ole vielä onnistunut siinä.

Omassa unessani tasanteelta kuului ääniä, mutta en nähnyt sinne. Silti vaikka kukaan ei nähnyt minun roikkuvan tikkaissa, minulle ojennettiin käsi. Minusta pidettiin huolta, vaikka luulin, että kukaan ei näe eikä edes välitä. Kuvittelin olevani vain omien ehtyvien voimieni varassa.

Mietin tuota kelsiturkkia vaateripustimessa. Toivon, että se olisi merkki siitä, että vaikean nousun jälkeen tavoitat toiveen, että poikasi saisi ylleen tutun, vahvan ja lämpimän kuoren, turkin, jonka avulla hän voisi paremmin suojata herkän sisimpänsä huumeita, riippuvuutta ja muuta ulkoista ja sisäistä uhkaa vastaan.

Enkä turkki onkin siellä jo valmiina odottamassa. On vain ajan kysymys, koska se puetaan poikasi ylle. Vaikeaan ongelmaan voi lopulta olla yksinkertainen ratkaisu. Sellainen, joka on jo valmiina ullakolla, lähempänä kuin osaamme odottaa.

Toisaalta turkki voi olla myös sinulle itsellesi. Elämäsi koettelemukset ovat antaneet sinulle turkin, valmiudet kohdata viiman ja tuiskut.

Noutajaunessasi oli varsin selkeä viesti, näetkö paljon merkityksellisiä unia? Äitini näki nuorempana monia enneunia, mutta nyt vanhempana ja sairaana ei enää niinkään. Omat uneni eivät yleensä ole kovin selkeitä ja siksi tuo polkupyörä-tikasuni jäi mieleeni.

Muutama kuukausi sitten näin unta mieheni isoäidistä. Hän oli lähdössä matkalle lentokoneella tapaamaan miestään rintamalle (puoliso kuoli sodassa). Mukana oli kaksi muuta naista (hänen molemmat sisarensa ovat kuolleet). Saatoin isoäidin koneeseen ja naiset menivät edellä. Vilkutin hyvästiksi ja lähdin kävelemään pois. Uni oli harvinaisen selkeä, mutta toivottavasti se ei enteile menetystä.

Jaksamista sinulle orpo, uskon, että vierelläsi kuljetaan. Ehkä ensi yönä näet unta, jossa poikasi löytää vahvan ja lämpimän turkin ja pukee sen yllensä :)

Suvituuli

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari