tilaa etävanhemmillekin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiiiks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiiiks

Vieras
Kuinka monessa uusperheessä, jossa lapset vierailevat on sellainen tilanne, että etä, useinmiten isä ei tiedä lasten päiväkoti, koulu, harrastus yms. jutuista mitään, vaikka mahdollisesti niihin haluaisikin osallistua?
Kannattaisi lähiperheenkin uusperhehuumassa jättää vähän tilaa lapsen biologisellekin vanhemmalle; tiedottaa asioista myös hänelle eikä aina tukka putkella tunkea uusine puolisoineen kaikkiin lasten harrastuksiin ja tapahtumiin. Tietenkin aina aikuisten pitäisi pystyä olemaan aikuisina samassa paikassa jne. Mutta entäpäs jos uusi puoliso on se jonka kanssa sinua on petetty ja ero on tuore? Kyllä silloin varmasti tekee tiukkaa samaan tapahtumaan lähteä, vaikka kuinka lasten parasta vain ajattelisi. Sittenpä monesti valitetaan kun etät eivät osallistu lasten elämään...joskus voi olla kiinni muustakin kuin haluttomuudesta.

Meillä exän kanssa mennään yleensä yhdessä yhteisen lapsen rientoihin (päiväkodin kevät yms juhlat jne) ja jos toinen ei pääse, mukaan voi sitten ottaa uuden puolison. Toisaalta meillä taitaa nää uusperhe kuviot mennä muutenkin jotenkin poikkeuksellisen sujuvasti, kaikki ollaan puheväleissä ja kyetään toimimaan yhdessä tarpeen tullen eikä mitään ihme kitinöitä ja selkään puukottamisia. Toisaalta, kaikki aikuiset ymmärtävät että lapset pistetään useimmiten etusijalla ja kukaan ei voita tahallisella riidan kylvämisellä. Joustetaan puolin jos toisin. Ja kaikki taitaa ihan pyytettömästi tykätä mukulalaumasta, niin omista kuin uuden suhteen mukana tulleista.

Entäpäs jos ex on hieman sarjassamme oman tienkulkija joka ei ehkä aina ole ns.tässä tilassa ja maailmassa...
Meikän on sen verran erikoispersoona ja taivaanrannanmaalari etten edes kehtaa tässä pilkulleen ruotia mutta ei aina tilanteen tasalla eikä varsinkaan lastensa kohdalla..
Aluksi ei edes muistanut että koulujen alettua ei voinut työttömänä hakea miten sattuu ja mennä johonkin reissuun miten sattuu eikä edes lasten hoidossa ollessa muistanut heitä tullessaan hakea-ja tämä oli vain yksi monista unohduksista...
Kuitenkin mies on välistä itse täydellisyys ja välistä karkaamassa töihin muihin maihin jos ex vähän palautetta antoi...Eikä meinannut mennä jakeluun että suurinta hallaa tekee lapsilleen tämmöisillä karkuunlähtemisillä-ei exeukolle...
Nytkin ehdotin lapsille että ottaisivatko isänsä mukaan kevätjuhliin kun tämä kerrankin on maisemissa sairasloman takia eikä matkatöissä toisella puolen maata.
10v tyrmäs täysin-iskä kuulemma hölöttää ja hän saa hävetä(vaikkei ole vielä missään tytön koulunkaan juhlissa ollut...) ja nuorimies antoi niin ympäripyöreitä vastauksia ja lopulta kelpuutti nykyisen mieheni mukaan ja neiti äiskän!!
No, otimpa juhlat myös exänkin kans puheeksi mutta puhe ja aieasteelle jäivät häneltäkin-taas kerran...Mutta eihän täydellisessä miehessä mitään vikaa voi olla.... :whistle: :whistle: ;) ;)

joo no me olimme menossa kevät juhliin porukalla, mies, minä ja mun lapsi mutta miehen ex ilmoitti että ei ole kuulema miehen vuoro tulla kun oli jossain toisessa juhlassa että hän menee nyt ukkonsa kaa. Löi siinä luuria kii ja mieheni teki muka hankalaksi elämän kun haluaa osallistua.. no sitten muutaman päivän kuluttua tuli että no voit sä tulla... mutta arvatkaapas lähteekö sinne minä ja lapseni???? muutenkin tämä ex on yrittänyt monin eri tavoin hankaloittaa meidän elämää kun huomasi että tämä onkin vakavaa!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2005 klo 16:07 kiiiks kirjoitti:
Kuinka monessa uusperheessä, jossa lapset vierailevat on sellainen tilanne, että etä, useinmiten isä ei tiedä lasten päiväkoti, koulu, harrastus yms. jutuista mitään, vaikka mahdollisesti niihin haluaisikin osallistua?
Kannattaisi lähiperheenkin uusperhehuumassa jättää vähän tilaa lapsen biologisellekin vanhemmalle; tiedottaa asioista myös hänelle eikä aina tukka putkella tunkea uusine puolisoineen kaikkiin lasten harrastuksiin ja tapahtumiin. Tietenkin aina aikuisten pitäisi pystyä olemaan aikuisina samassa paikassa jne. Mutta entäpäs jos uusi puoliso on se jonka kanssa sinua on petetty ja ero on tuore? Kyllä silloin varmasti tekee tiukkaa samaan tapahtumaan lähteä, vaikka kuinka lasten parasta vain ajattelisi. Sittenpä monesti valitetaan kun etät eivät osallistu lasten elämään...joskus voi olla kiinni muustakin kuin haluttomuudesta.

Meillä on hyvä esimerkki siitä, että joskus jopa mainitsemassasi tapauksessa lasten harrastuksissa yms. pystytään olemaan yhtä aikaa. Mieheni petti vaimoaan kanssani ja jäi siitä kiinni. Erosi ja me aloitimme jonkin ajan kuluttua siitä yhteisen kodin rakentamisen. Alkutaipale ex-vaimon kanssa oli vaikeaa, eikä hän tietenkään suhtautunut minuun positiivisesti - miksi olisikaan. Enkä itsekään ole ylpeä siitä, että seurustelin naimisissa olevan miehenn kanssa, mutta toisaalta teksisin saman uudelleen, sillä tämä on mies, jonka kanssa haluan elää! Alkutilanteesta on kulunut 1,5 vuotta ja nyt olemme yhdessä lasten harrastuksissa, syömme jopa toistemme eväitä näillä reissuilla. Käymme lasten syntymäpäivillä ex-vaimon kotona ja lapseni käy leikkimässä hänen kotonaan mieheni tyttären luona. Viimeviikolla ex-vaimo kutsui meidät terassilleen grillaamaan, kun veimme lapsia kotiin.
Pikkuhiljaa olemme oppineet hyväksymään toisiamme ja tätä tilannetta. Eihän se aina helppoa ole, mutta lasten etua ajatellen tämä on mielestäni erittäin viisasta!

Meillä miehen ex kuuluu luulevan ettei miestäni lapsen asiat kiinnosta(puhuu näin kaupungilla) mutta ei oikein käsitä sitä että lapsen asiat kyllä kiinostaa mutta eivaan kiinnosta soitella ja kyseltä niitä exältä. Onneksi poika niin iso että itse keroilee kuulumisiaan. Tänä vuonna päästiin myös pojan kevätjuhliin koululle kun exä ei päässyt niin kysäisi haluttaisko me mennä ja mentiinhän me koko uusperhe ja ihan kivaa oli. :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2005 klo 16:07 kiiiks kirjoitti:
No ainakaan tämä uusperheen äiti,siis äitipuoli,ei ole tukka putkena juossut vielä yksiinkään miehensä lasten koulujuhliin,koska sinne menee yleensä lasten äiti(tänä keväänä jätti menemättä,vaikka varmasti tiesi ajankohdan ja myös sen etten ole paikalla,koska en ennenkään ole ollut) ja me emme mahdu samoihin juhliin,emme vaikka lapset ovat pyytäneet minuakin.Emme mahdu samoihin juhliin siis etän mielestä,jonka mielestä "kuppaiselle äitipuolelle" ei kuulu lasten juhlat,ainoastaan OIKEALLA äidillä on oikeus osallistua. Ja minähän en lähde koska en halua mitään kohtausta,joka ilman muuta synytisi jos etä näkisi minut paikalla,lapsillehan se olisi noloa.
Ja muuten etä itse jätti niin miehensä kuin lapsensa,ennenkuin kukaan oli minusta kuullutkaan...Hänellä ei siis ole mitään todellista syytä vihoitteluun.
Ja kumma kyllä,hän ,etä,on sitä mieltä,että lasten isällä ei ole mitään sanomista siihen jos etä raahaa nykyisen miehensä paikalle,siis saman miehen jonka kanssa petti lastensa isää kuukausikaupalla ja lopulta lähti tämän matkaan kokonaan,lasten isän pitää se vain hyväksyä,sillä onhan äidin uusi mies lasten perhettä,mitä ei lasten isän uusi vaimo TIETENKÄÄN ole.

Minä voin sanoa, että olen sellainen ex joka ei paljon näistä puhu.

Pyysin exää joulujuhliin, kevätjuhliin, tarjosin tarhakuvaa (sitäkään ei ottanut), olen kertonut ja kysynyt. Mutta tällä herralla on aina joku jalkapallomatsi TV:ssä, tai mikä vaan mikä kiinnostaa enemmän. Ikinä ei ole niihin saapunut, vaikka moneen kertaan pyydettiin.

Meillä on yhteishuoltajuus. Mutta silti edes tarhassa ei ole tietoa isän nimestäkään.

Huvittavaksi kaiken tekee se, että yleisesti puhuu kuinka tärkeä poika hänelle on, kuinka ikävä koko ajan on jne. HÄN ON HYVÄ ISÄ.

Vuoden verran puhuin seinille lapsen asioista. Siihen loppui ja minä olen nyt salaava ex. Enää en vain jaksa kertoa, kun puheet ja teot ei mene ihan yksiin.

Yhteistyössä