Tilin omistaja, toinen omistaja? Jos kuolee miten tili jaetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on avomiehen kanssa yhteinen tili, jossa mieheni on omistaja ja minä nimellä toinen omistaja. Jos minä sattuisin kuolla kupsahtamaan niin näkyisikö tuo tili minun tilinäni 50% vai miten? Miten saisi selvitettyä paljonko tilillä on kummankin rahoja? Siis toinen on laittanut tilille 50000e ja toinen vain pari tonnia. Mietin näitä kun joudun isoon leikkaukseen keväällä ja niissähän on aina riskinsä ja varsinkin minun kohdalla. Mietin pitäisikö ennen tuota leikkausta siirtää rahat pois yhteiseltä tililtä kummankin omille tileille. Luottavaisesti leikkausta odottaen, mutta varma on aina varmaa.

En osaa varmuudella vastata kysymykseesi, ja mielenkiinnolla odotankin jonkun asiantuntevan vastausta. Olen kuitenkin ollut siinä luulossa että yhteinen tili "jäädytetään" siihen asti kunnes perunkirjoitukset on tehty. Eli sillä henkiin jäävällä puoliskolla olisi hyvä olla jotain rahaa muualta käytössä jotta ei joudu pulaan tuona aikana. Mutta ehkä joku viisas osaa sanoa tähänkin jotain.

[QUOTE="terve";23171153]En osaa varmuudella vastata kysymykseesi, ja mielenkiinnolla odotankin jonkun asiantuntevan vastausta. Olen kuitenkin ollut siinä luulossa että yhteinen tili "jäädytetään" siihen asti kunnes perunkirjoitukset on tehty. Eli sillä henkiin jäävällä puoliskolla olisi hyvä olla jotain rahaa muualta käytössä jotta ei joudu pulaan tuona aikana. Mutta ehkä joku viisas osaa sanoa tähänkin jotain.[/QUOTE]

Tää on totta

Aapeen tilanteessa mä siirtäisin ainakin osan eri tilille, että jos on odotettavissa testamenttia tms niin se osa ainakin on rauhassa (tai avoliitto mutta vain omia, ei yhteisiä lapsia tms)

[QUOTE="vieras";23171143]Siis mitä sä pelkäät niille rahoille tapahtuvan, jos kuolet?[/QUOTE]

Juuri tuota erään mainitsemaa tilin jäädytystä perunkirjoitukseen asti. Lapsi perii minut ja rahat menee hänelle, mutta kun ne rahat on avomieheni. Itse olen vain pari tonnia laittanut tuonne ja oma omaisuuteni on maata ja talo yms. kiinteää. Eli näistä tulisi jo perintöveroa saatikka jos tuolta yhteiseltä tililtä laskettaisiin mieheni rahatkin mukaan.
hautaan en ole haluamassa mitään rahoja, mutta ikävä, jos toisen eli avopuolison rahallinen omaisuus katsotaan minunkin omaisuudekseni tilin perusteella.

Tilejä on kahdenlaisia, sellaisia jotka jäädytetään kuolemantapauksissa ja sellaisia joita voi käyttää. Meillä on tässä avioliitossamme tili, jota ei jäädytetä ns. "tai"-tili. Kysyin asiaa pankista tiliä avatessamme ja vakuuttivat, ettei sitä jäädytetä. On olemassa yhteisiäkin tilejä, jotka jäädytetään kuolemantapauksissa. En tiedä, miten tuo avosuhde vaikuttaa asiaan vai vaikuttaako mitenkään.

Tee nyt varalta niin että siirrä osa rahoista eri tilille tai käy kysymässä pankissa, onko teillä sellainen jäädytettävää mallia oleva tili.

Yhteistyössä