Timo Vornasen tiedot on erilaiset, mitä syyttäjän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Timo Vornasen omassa esitutkinnassa on eri aineistoa, mitä muilla. Miksi se materiaali on ollut Timolla aiemmin?

UUTTA TIETOA BAR IHKUN TAPAUKSEEN LIITTYEN:
TODISTUSMATERIAALIA, RAVINTOLAN VALVONTAKAMERAN NAUHAA ON HÄVEISSÄ YLI PUOLI TUNTIA.
OLEN TEHNYT ASIASTA TUTKINTAPYYNNÖN KESKUSRIKOSPOLIISILLE.
MISTÄ ON KYSE?:
Jutun todistusmateriaalista on hävinnyt noin 31 minuutin mittainen ravintolan valvontakameran videotallenne.
Tämä videotallenne on hävinnyt heti tutkinnan alussa joko poliisin, tai ravintolan hallusta.
Kadonneessa tallenteessa olisi näkynyt se, kun keskustelen jutun osallisen, herra S:n kanssa ravintolan baaritiskillä.
Tässä yhteydessä ojensin hänelle työpuhelimeni kotelosta ottamani eduskunnan käyntikortin ja esittäydyin hänelle.
Tämän keskustelun yhteydessä minulle esitettiin uhkauksia.
Myöhemmin olen ymmärtänyt tämän uhkailun liittyneen herra S:n ystävän minuun kohdistuneihin tekemisiin ravintolassa.
Välittömästi tämän uhkailun jälkeen soitin Hätäkeskukseen hätäpuhelun ja pyysin poliisin paikalle.
Molemmat miehet olivat minulle entuudestaan täysin tuntemattomia ja myöhemmin tämä herra S kävi kimppuuni kadulla, kun odotin jo aikaisemmin ravintolan sisältä tilaamaani poliisipartiota.
Tämä kadonnut valvontakameran videotallenne olisi ollut mukava esittää oikeudenkäynnissä, koska siinä näkyy käytökseni, toimintakykyni, pyrkimykseni rauhoittaa tilannetta, sekä eduskunnan käyntikorttini ojentaminen herra S:lle.
Hän on siitä hetkestä eteenpäin tiennyt minun olevan kansanedustaja, mutta on siitä tietoisena ja harkitusti pyrkinyt kadulla, Bar Ihkun edustalla, kansanedustajan kimppuun.
Nämä kadun tapahtumat onneksi näkyvät kadulla olevan valvontakameran videotallenteesta.
VIDEOJÄRJESTELMÄN TALLENNUKSESTA:
Ravintolan kyseessä olevan kameran tallenne alkaa illan alusta kun ravintola aukeaa ja tallenne jatkuu keskeytymättä noin 4,5 tuntia.
Tämän noin 4,5 tunnin yhtämittaisen videoiden tallentamisen jälkeen tulee juuri tähän minun ja herra S:n väliseen tapahtumaan ajoittuva noin 31 minuutin mittainen ravintolan valvontakameran videotallenteen häviäminen.
Tämä tallenne on hävinnyt, kuin ”tuhka tuuleen”.
Tämän 31 minuutin ”gäpin” jälkeen kameran tallenne jatkuu katkeamatta illan loppuun asti.
Toinen samassa järjestelmässä ollut kamera on tallentanut koko illan ilman katkoja, joten järjestelmässä ei ole teknistä vikaa.
Myös minulle luovutettujen tallenteiden lokitiedoista löytyy merkintöjä tallenteiden käsittelystä.
Eli puolustukseni kannalta tärkeältä ja juuri kriittiseltä hetkeltä on mystisesti hävinnyt noin 31 minuuttia valvontakameran videotallennetta.
Miten tämä on mahdollista? Varsin erikoista!
MITEN ASIA SELVISI MINULLE?:
Tallenteen katoaminen ilmeni vasta, kun sain puolustukseni käyttöön Helsingin poliisilta nämä ravintolan valvontakameroiden tallenteet.
Tallenteiden luovutuksen yhteydessä poliisi ei välittänyt tietoa siitä, että sisällöstä puuttuu kyseinen tallenne.
Kun nauhoja katsoessani ja läpikäydessäni havaitsin tallenteen häviämisen, tiedustelin asiaa jutun tutkinnanjohtajana toimivalta Helsingin poliisilaitoksen rikoskomisario Jukka Larkiolta.
Rikoskomisario Larkio ilmoitti minulle sähköpostitse, että olen saanut haltuuni kaikki ravintolasta poliisille luovutetut tallenteet.
Tämän jälkeen soitin Bar Ihkuun ja tiedustelin valvontanauha-asiaa henkilökunnalta.
He vastasivat minulle, että ravintolan valvontakamerat nauhoittavat yhtämittaisesti ja katkeamatta koko illan ajan. Alusta illan loppuun asti. He kertoivat, että ovat luovuttaneet poliisille kaikki valvontakameroiden nauhoitteet kyseiseltä ravintola-illalta 25.-26.4.2024.
Sain tallenteet käyttööni vasta, kun vaadin niitä kirjallisesti jutun syyttäjänä toimivalta valtionsyyttäjä Tapio Mäkiseltä. Alun perin poliisi olisi myöntänyt minulle vain oikeuden katsella noin 10 tunnin tallenteita poliisiaseman tiloissa. Voiko tällä vastahakoisuudella on yhteys tallenteen puuttumiseen?
En usko, että olisin huomannut tätä tallenteen puutetta, jos en olisi saanut rauhassa käydä tallenteita läpi.
Löysin tallenteita läpikäydessäni juttuun liittyviä kysyttäviä asioita, joita ei esitutkinnassa syystä tai toisesta ole otettu esille.
HÄVISI, KUIN TUHKA TUULEEN:
Helsingin poliisilaitos on ilmoittanut etsineensä tätä kadonnutta tallennetta ja sitä ei löydy.
Bar Ihkusta tallennetta ei myöskään löydy, he ovat ilmoittaneet luovuttaneensa kaikki tallenteet poliisille.
Tallennetta ei ole myöskään jutun syyttäjänä toimivalla valtionsyyttäjä Tapio Mäkisellä.
Tuskinpa tallenteet ihan "ilmaan haihtuu", jossain sen pitää olla.
Tällä pitkällä poliisikokemuksellani en voi ymmärtää tällaista kriittiseen hetkeen ajoittuvaa tallenteen katoamista. Tämä on ”liian hyvin” ajoittunut.
Tämmöinen todistusaineiston katoaminen on niin erikoinen ja tärkeä asia, että olen tällä viikolla jättänyt asiasta tutkintapyynnön Keskusrikospoliisille.
He eivät ole vielä vastanneet minulle, ottavatko asian tutkittavakseen. Toivottavasti ottavat.
Onhan tämä niin erikoinen ja oikeusturvani kannalta tärkeä asia, että kyllä tätä kannattaisi hieman tutkia.

Vornanen sai aseenkantoluvan itsepuolustusta varten ja sitten kun Vornanen harkiten käytti luvallista asettansa itsepuolustustarkoituksessa hän joutui rikoksesta epäillyksi.
Epäjohdonmukaista.

Yhteistyössä