tissiriippuvainen vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lele

Vieras
Hei! Meillä on 5kk ikäinen poika, joka vielä täysimetyksellä. On nyt tullut todella tissiriippuvaiseksi, eli nukahtaa vain tissille, eikä huoli enää tuttipulloakaan. Nukuttaminen meni siis aiemmin niin että syötön jälkeen tutti suuhun ja vauva nukahti jonkun ajan jälkeen. Nyt kätisee aikansa ja rauhoittuu vasta kun annan tissiä toisen kerran, ei syö siitä vaan ottaa pari imua ja rauhoittuu siihen eli ei ole nälkäinen, haluaa vain nukahtaa tissi suussa.

Pullosta on annettu rintamaitoa n.kerran kuussa kun äiti on ollut tuulettumassa, mutta nyt ei sekään enää kelpaa kun itkee vain tissin perään. Tänään koitin itse syöttää pullosta (yleensä tässä hommassa on siis toiminut isä kun olen itse ollut menossa), mutta yökki vain kun tuttiosa meni liian syvälle suuhun, käänsi päätä rintaa kohti ja huusi.. sitten annoin tissiä niin söi reippaasti.

Miten voisin totuttaa nukkumaan ilman tissille nukahtamista ja opettaa takaisin pullolle? Muuta ongelmaa ei asiassa minulle ole kuin se, että haluaisin edes kerran kuussa päästä johonkin ilman vauvaa ja huolta siitä meneekö syöttö- ja nukuttamishommat sen takia huutoshowksi. Ja kyseessä siis vain silloin-tällöin-menot, normaalioloissa olen täysin ok asian kanssa.

Hei! Meillä on 5kk ikäinen poika, joka vielä täysimetyksellä. On nyt tullut todella tissiriippuvaiseksi, eli nukahtaa vain tissille, eikä huoli enää tuttipulloakaan. Nukuttaminen meni siis aiemmin niin että syötön jälkeen tutti suuhun ja vauva nukahti jonkun ajan jälkeen. Nyt kätisee aikansa ja rauhoittuu vasta kun annan tissiä toisen kerran, ei syö siitä vaan ottaa pari imua ja rauhoittuu siihen eli ei ole nälkäinen, haluaa vain nukahtaa tissi suussa.

Pullosta on annettu rintamaitoa n.kerran kuussa kun äiti on ollut tuulettumassa, mutta nyt ei sekään enää kelpaa kun itkee vain tissin perään. Tänään koitin itse syöttää pullosta (yleensä tässä hommassa on siis toiminut isä kun olen itse ollut menossa), mutta yökki vain kun tuttiosa meni liian syvälle suuhun, käänsi päätä rintaa kohti ja huusi.. sitten annoin tissiä niin söi reippaasti.

Miten voisin totuttaa nukkumaan ilman tissille nukahtamista ja opettaa takaisin pullolle? Muuta ongelmaa ei asiassa minulle ole kuin se, että haluaisin edes kerran kuussa päästä johonkin ilman vauvaa ja huolta siitä meneekö syöttö- ja nukuttamishommat sen takia huutoshowksi. Ja kyseessä siis vain silloin-tällöin-menot, normaalioloissa olen täysin ok asian kanssa.

Jos olisin sinä, niin en silloin tällöin tuulettumismenojen vuoksi stressaisi huutoshowsta enkä näkisi moista vaivaa pullolle opettelusta. Ei se lapsi nälkään kuole jos silloin sattuu syömään huonommin pullosta ja kyllä se kovan nälän tullen pullosta syö kun olet poissa. Todennäköisesti tuo on vain kausi ja menee pian ohi. Kun on kiinteidenkin aloitus teillä hyvin lähellä...

Viimeksi muokattu:
Meillä ei esikoiselle pulloa juuri vilauteltu. Kun kävin pikana jossain (esim. kampaajalla), niin mies juotti maidon mukista hörppyyttämällä... Tosin en koskaan ollut kauaa pois eli en tiedä olisiko isoa nälkää näin voitu edes tyydyttää, hidastahan se on, mutta emme halunneet pulloilla koska miestä tarvittiin tähän ruokkimishommaan niin minimaalisesti. Meillä ei ollut tuttia käytössä josko se tähän mitään vaikuttaakaan. Tuo voi olla vauvallasi ihan ohimenevä juttu, tuossa iässähän vauvat tuppaavat saamaan myös pieniä rintaraivareita ym. mukavaa.

On ihan mahdollista, että vauva huolii pullon, kun äiti on poissa. Äidin läsnäollessa rinta on lähellä, mutta kun näin ei ole, sitä ei välttämättä edes kaivata. Itselläni on ollut aivan mahdoton tissitakiainen Ja on edelleen 1-vuotiaana), joka kuitenkin näkyy unohtavan koko jutun, kun minua ei näy. En kyllä ole paljoa ollut poissakaan. Mutta silloi lapsi ehkä hetken ihmettelee ja kyselee äidin perään, mutta ei sen enempää.

Ja se vielä vinkiksi, että 5 kk ikäinen voi hyvin juoda jo hyvästä nokkamukista. Oma lapseni sai ensimmäisen kerran semmoisen käteensä 4 kk ikäisenä ja osasi saman tien juoda siitä ja pian ihan tavallisesta lasistakin. Tuttipulloa meillä ei koskaan ollutkaan eikä tutti kelvannut ollenkaan. Kannattaa kokeilla.

Meillä oli vastaava kausi juuri tuossa iässä tällä viimeisellä lapsella. Meillä kyllä lypsymaitoa annettiin pullosta useita kertoja viikottain, mutta yhtäkkiä alkoi huutaa tissin perään ja tissi oli muutenkin todella kova sana kuukauden päivät. Sitten aloitettiin kiinteät ja tissijutut helpottuivat huomattavasti. kiinteiden aloituksen jälkeen annoin rintaa enää ruokailun yhteydessä, ennen ruokaa, paitsi illalla sai tissiä puuron jälkeen. Tissille en kuitenkaan enää nukuttanut, enkä muutenkaan imettänyt enää sängyssä, kuin aamulla. Sohvalla iltaimetys ja sitten omaan sänkyyn. Näin vauva alkoi myös nukkua pikku hiljaa omassa sängyssä ja vähensi yötissittelyä yhteen, max. kahteen kertaan yössä..

Itkee tissin perään vai sinun läheisyytesi perään? Jos vauva on kylläinen, koeta pitää paljon sylissä tutti suussa.

Mutta tosiaan, lapsi ei tietenkään saa olla nälkäinen eikä janoinen.

Ja onhan noita tissikausia, tulevta ja menevät.

Alkuperäinen kirjoittaja entäs;10507409:
Kerroit että lapsi on täysimetyksellä, jospa ei tule enään kylläiseksi pelkällä rintamaidolla?

Tuskin siitä on kyse. Rintamaito on niin rasvaista ja energiapitoista, että siinä jää soseet todellakin kakkoseksi. puurojen ja kasvissoseiden energiapitoisuus on murtosan siitä mitä äidinmaidon on. vauvalla on tiheänimun kausi. Tuossa iässä maitoa menee jo aikamoisia määriä, joten vauva viihtyy viikonpäivät varmaankin hyvin tiheästi rinnalla. Ihan normaalia. Tissittely varmasti tasoittuu kohta kun aloittelette kiinteitä..

Alkuperäinen kirjoittaja kolme lasta imettänyt;10508318:
Tuskin siitä on kyse. Rintamaito on niin rasvaista ja energiapitoista, että siinä jää soseet todellakin kakkoseksi. puurojen ja kasvissoseiden energiapitoisuus on murtosan siitä mitä äidinmaidon on. vauvalla on tiheänimun kausi. Tuossa iässä maitoa menee jo aikamoisia määriä, joten vauva viihtyy viikonpäivät varmaankin hyvin tiheästi rinnalla. Ihan normaalia. Tissittely varmasti tasoittuu kohta kun aloittelette kiinteitä..

mulla on menossa 4.n lapsen imetys että jotain tiedän tästä minäkin... Täysimettänyt olen kaikkia 5-6 kk, osaimettänyt vuoden ikäiseksi.
Jossainvaiheessa se rintamaito ei vaan enää yksin riitä/pidä kauaa kylläisenä. Rintamaito sulaa nopeasti ainutlaatuisen koostumuksensa takia.

Niin lapset on tietysti tässäkin hyvin erilaisia, omani ovat olleet aika huonoja syömään aluksi ja pelkällä tissimaidolla ja muutamalla lusikalllisella sosetta per ruokailu on menty 9kk asti, jolloin kiinteitä on alkanut mennä pikku hiljaa enemmän. Silti syömisvälit on olleet 2-3h, tiheän imun kausia lukuunottamatta, yöllä on syöty kerran vuoden ikäiseksi. Tietysti lapsen kokokin varmaan vaikuttaa tähän asiaan, mutta 5-6kk tienoilla tulee myös tiheänimun kausi, jolloin moni juurikin luulee, ettei maito enää riitä. Ja eihän siinä mitään, kyllähän sitä voi jo siinä vaiheessa kiinteitä aloitella jos tahtoo..
Kiinteistä voi tosiaan olla apua, tai sitten alkaa hirmuiset mahavaivat ja tissiä halutaan lohduksi. Muistaakseni kyllä tuohon ikään kuului myös joku tärkeä psyykkisen kehityksen vaihe, jolloin äitisuhde korostui. En kyllä muista mikä, varmaan googlettamalla löytyisi.. Joka tapauksessa luulen että ohimenevä vaihe on joka tapauksessa kyseessä. Huolii varmaan taas pian pullostakin maitoa, jos on kerta tähänkin asti huolinut ja iskäkin kelpaa hoitajaksi =)

Yhteistyössä