Tiukat vanhemmat ja nuoren pelko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meitsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

meitsi

Vieras
Ajattelin kirjoittaa aiheesta, jota on varmasti käsitelty moneen kertaan, mutta nyt vasta osui omalle kohdalleni.

Yksi tuntemani nuori pyysi minulta apua seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa. On nyt aloittanut sukupuolielämän ja tarvitsee paljon neuvoja ja ohjausta tuohon liittyen. On todella vastuuntuntoinen ja haluaa hoitaa asiansa kuten kuuluukin (mm. mietityttää ehkäisy ja sukupuolitaudit yms.). Nyt varaan hänelle lääkäriin ajan hänen pyynnöstään. Huoli on kuitenkin suuri siitä, meneekö tästä tieto vanhemmille. Kerroin, ettei hänen asioistaan kerrota vanhemmille, mutta lääkärikäynnistä lasku menee kotiin. Hän pelästyi todella! Lupasin selvitellä, josko laskun voisi saada suoraan itselleen käynnin yhteydessä, nuori haluaa maksaa sen itse. Tiedän kyllä, että tämän nuoren vanhemmat ovat aika tiukkoja monissa asioissa, mutta se hätä, mikä nuoren äänestä kuulsi läpi, oli voimakas; vanhemmille EI SAA mennä tuota laskua!

Miksi jotkut vanhemmat eivät voi hyväksyä nuoren aikuistumista? Miksi aiheutetaan nuorelle niin suuria paineita, ettei nuori uskalla ottaa vastuuta teoistaan vaikka haluaisikin? Surettaa tämän nuoren puolesta. Olen todella hyvilläni, että tämä nuori uskalsi minulle avautua ja voin olla varma, että asiat hoituvat oikealla tavalla eikä nuoren tarvitse pelätä jäävänsä kokonaan yksin uusien, isojen asioiden kanssa. Nyt ei ole kyseessä enää peruskouluikäinen nuori vaan toisen asteen opiskelija. Toivon, että omat lapseni voivat pelkäämättä turvautua minuun, äitiinsä, kun nämä asiat tulevat ajankohtaisiksi.

Joissain perheissä on jo sukupolvelta oiselle jatkunut puhumattomuuden ketju.
Mieheni perheessä on sellaista. Anoppi on jo siitä asi kun lapset on olleet ihan pieniä vain tehnyt ruokaa ja leiponut, mistään asioista ei lapset ole voineet kysyä tai saaneet henkistä tukea. Olen itse saanut erilaisen kasvauksen ja voin vieläkin puhua vanhemmilleni kaikesta ja tämän opetan myös omalle tyttärelleni.

Jos kyseessä on alle 15 tyttö niin en sinuna sekaantuisi asiaan, mutta jos vanhempi niin lääkärin voisin tilata ja auttaa, mutta puhuisin, että voisi odottaa täysiikäiseksi tuloa ennen yhdyntää. Ja opettaisin, että on suutelu ja halailu olemassa jotka voivat olla paljon läheisimpiä teoja toiselle kuin epävarma yhdyntä nuorena.

Tuota lasku kotiin juttua en ymmärtänyt. Olen nuoresta lähtien käynyt yksityisen lääkriaseman gynekologilla ja kyllä se käynti on aina sinne vastaanottoon lääkäriltä tultua maksettu. Ei kukaan ole koskaan mistään laskun lähettämisestä puhunut.

Tuo on kyllä surullista. Etenkin se että vanhemmat eivät edes ymmärrä käytöksellään ajavansa nuorta koko ajan kauemmas ja ihmettelevät sitten kun aikuistunut lapsi ei soittele eikä käy kylässä... Vanhemmilla usein on sellainen harha että lapsen ehdoton kiintymys säilyy varhaislapsuudesta hautaan saakka muuttumattomana ja että tässä ihmissuhteessa voi olla loputtomiin ainoastaan aikuisen ehdoilla.

Tulee mieleen että ymmärtävätköhän vanhemmat itsekään sitä että kun lapsi pelkää kertoa heille omia asioitaan niin samalla lapsella ikäänkuin vähenee se tila olla oma itsensä. Ei ikäänkuin saa olla oma itsensä edes kotona, vaan sielläkin täytyy miellyttää jonkun toisen muodostamaa kuvaa itsestä...

voi sen laskun varmaan maksaa paikan päällä. Suurimmissa kaupungeissa on noita nuoriso ehkäisyneuvoloita ihan jo siksi, että nuorten on helpompi ottaa niihin itse yhteyttä. En itsekään ymmärrä miksi vanhempien pitää olla vielä nykyäänkin niin ahdasmielisiä, että eivät voi kaikista asioista puhua avoimesti. Onneksi minulle puhuttiin ja minä puhun kyllä lapsilleni. Meillä kyllä myös mies on erittäin avoin näissä asioissa, joten toivon, että meidän lapset pystyvät hyvillä mielin turvautumaan vanhempiinsa.

Tyttö on ihan kohta 17vuotias. Varasin hänelle äsken ajan ja terveydenhoitaja antaa ensimmäiset pillerit, joten käynnistä ei tule lainkaan laskua. Ja itse menen tytön turvaksi mukaan. Olen aiemmin tyttöä kehoittanut keskustelemaan vanhempiensa kanssa siitä, että pelkää kertoa heille asioista. Kerran hän tätä yrittikin, mutta vanhemmat eivät kuunnelleet vaan alkoi kauhea paasaus ja huuto. Tämän jälkeen nuori vetäytyi tuosta itku silmässä =( Tytön vanhemmilla on muutenkin kovat odotukset lapsestaan, he vaativat tältä lähes ylisuoriutumista kaikessa.

Noh, en pysty vaikuttamaan tytön vanhempiin millään tavoin, voin itse vain yrittää tukea ja auttaa tyttöä omien kykyjeni mukaan. Toivottavasti jokainen vanhempi pysähtyy joskus miettimään niitä omia tapojaan käyttäytyä lasten kanssa, noudattaako ne kultaista keskitietä eikä ole liian huolehtivaisia, ettei käy niin kuin Emppuliira tuossa sanoi.

on se kyllä kurjaa jos ei lapset pysty kertomaan vanhemmilleen mitään, itselläni oli äitini kanssa tuo sama ongelma, ei hälle voinut mitään puhua eikä koskaan puhuttu seksi ym asioista kotona, mutta vanhemman tytön kanssa puhuttiin jonkun verran, asui isänsä kanssa kun erosin isästään niin kävi mun luona vaikka harvemmin, olenkin aina sanonut että sellasta asiaa ei tule mitä mun lapset ei voi mulle sanoa, aikasemmin nostin maitoni helpostikin mutta olen muuttanut käsitystäni tietyistä asioistani ja nytkin nuorempi kyllä kertoo kyllä kaiken mitä ton ikänen nyt muutenkin kertoo vanhemmilleen, olen yrittänyt olla utelematta ja oottanut että tyttö ite kertoo jos on kertomista, mua paljon kiusataan siitä että tyttö on kohta siinä iässä että alkaa pojat kiinnostaa, mutta se on sen ajan murhe, ei edes välitä pojista vielä ja ollaan kyllä puhuttu noistakin asioista jotain vaikkei vielä ajankohtaisia olekaan eli sanon että mulle voi puhua molemmat tytöt huolistaan

Yhteistyössä