todella alussa oleva raskaus ja alkoholi

  • Viestiketjun aloittaja ,.,.,.,.,.,
  • Ensimmäinen viesti
,.,.,.,.,.,
Moi,
Tein tänään raskaustestin joka näytti plussaa, aivan alussa siis ollaan. Nyt huolestuttaa se, että olen juonut alkoholia raskauden aikana. En siis älyttömiä määriä, mutta kuitenkin. Nyt sitten huoli että olenkohan aiheuttanut alkiolle haittaa. Olemme siis käyttäneet ehkäisyä, joten raskaus ei ollut suunniteltu, tosin tervetullut kyllä.

Onko teillä tietoa alkoholin vaikutuksesta alkioon näin varhaisessa vaiheessa?
 
jahhas juu
Ei kai kellään ole varsinaista TIETOA,
mutta onhan tosta tutkimuksiakin tehty....
Muistaisin näin, että ekat noin 3 kuukautta sikiöllä on oma erillinen verenkiertonsa,
jonka jälkeen vasta saa istukan kautta kaiken, mitä äiti syö / juo, tms...
Myös kaiken "myrkyllisen".

Eli jos olet ihan alussa, ei mitään hätää pitäisi olla.
 
muistelisin näin
Alkuperäinen kirjoittaja jahhas juu:
Ei kai kellään ole varsinaista TIETOA,
mutta onhan tosta tutkimuksiakin tehty....
Muistaisin näin, että ekat noin 3 kuukautta sikiöllä on oma erillinen verenkiertonsa,
jonka jälkeen vasta saa istukan kautta kaiken, mitä äiti syö / juo, tms...
Myös kaiken "myrkyllisen".

Eli jos olet ihan alussa, ei mitään hätää pitäisi olla.
Mutta esikoista odotellessa tuli sama kysymys esiin ja muistelisin että ei se ihan 3kk ollut tuo aika kun "vahingot" "sallitaan".Eli taisi olla vain ekan kuukauden ajan.Eli luonnollisesti ennenkuin tietää että on raskaana...
TÄstÄ tosin reilusti toistakymmentä vuotta.
 
Minusta näin
Minä olen saanut sen käsityksen, että niin kauan kuin ei tiedä olevansa raskaana ei voi myöskään aiheuttaa vaaraa sikiölle kohtuullisella alkoholikäytöllä. Tämä siis oletuksena, että raskaustesti tehdään melko pian kuukautisten poisjäännin jälkeen, eikä vaikka 2kk päästä.

Itse otin kyllä viiniä ja saunaolutta ennen positiivista testiä, enkä kanna murhetta niistä. Ennemmän haittaa varmasti on siitä, että äiti koko ajan huolehtii ja murehtii jostain sellaisesta, johon ei ole voinut mitenkään vaikuttaa.

Toivotan sinulle siis onnellista ja huolivapaata odotusta!
 
Tuikku-71
Ihan alussa tosiaan alkiolla ei ole äidin kanssa yhteistä verenkiertoa. Vasta sikiövaiheessa ravinto alkaa tulla istukan kautta ja silloin myös alkoholi on haitaksi. Ihan 3kk:tta tuo ei kuitenkaan ole.
Ennen plussaa käytetystä alkoholista ei tarvitse olla huolissaan!
 
pii314
Missaan nimessa tuo 3 kk EI PIDA PAIKKAANSA!!! Elimien aihiot muodostuvat 4-9 viikon aikana. Tuolloin lääkkeet, myrkyt ja alkoholi ovat erittäin haitallisia ja saattavat johtaa keskenmenoon. Sikiöllä on kaiken aikaa oma verenkierto. Tosin ennen kiinnitymista ja istukan muodostumista aidin ja sikion verenkierron välillä ei ole vaihtoa. Toinen kriittinen vaihe on kolmas kolmannes, jolloin aivot kehittyvat.
 
Jekaterina
Mä tein positiivisen testin viikko sitten sunnuntaina ja itkuhan siinä tuli kun olin juuri palannut railakkaalta lomamatkalta jossa olin litkinyt viiniä ja olutta lähes joka ilta ja pariin otteeseen oikein kunnolla. Soitin heti testin tehtyäni päivystyspolille ja siellä mulle kerrottiin, että rankkakaan juhliminen ei ihan alussa ole vaarallista alkion kehitykselle, jos kohta raskauden keskeytymisen riski voi alkoholia käytettäessä kasvaa. Noin viiden ensimmäisen viikon aikana alkoholi ei siis kuitenkaan vielä imeydy alkioon. Eli kehottivat sieltä ottamaan iisisti ja näin tein. Enää en kuitenkaan viunaan koske!
 
huolestunut 87
Tein eilen positiivisen testin kun menkat ovat kolmatta päivää nyt myöhässä. Join viime v-loppuna aika paljon ja tässä kuukauden sisällä olen pariin muuhunkin otteeseen juhlinut aika kovasti! Nyt pelottaa ja huolestuttaa aivan älyttömästi! Haluan sen vauvan, mutta haluan että se on terve. Mietin että pitäisikö tehdä abortti jos lapsi on vammainen tai jotain.Näkeekö sen jollain kokeella, että onko lapsi vahingoittunut? Tai onko jollain omakohtaista kokemusta että olisi saanut terveen lapsen vaikka olisi alkuvaiheessa juonutkin?
 
Huolestuneelle
Huolestunut; kukaan ei voi taata sulle tervettä vauvaa, vaikka et ois ottanut pisaraakaan alkoholia. Aina on riski, että jotakin tapahtuu, teki äiti ihan mitä tahansa raskauden ja lapsen terveyden eteen. Mutta, tuolla juhlimisella et ole voinut minun käsitykseni mukaan vahingoittaa lastasi. Näin minulle ainakin sanottiin, kun testasin plussan vaikka olin juhlinut ennen kuin tiesin olevani raskaana (oli siis erittäin epätodennäköistä, että olisin ollut raskaana, siksi tuli drinksut juotua). Ja terve lapsi on näillä näkymin tulossa.

Raskauden alussa päässä voi olla monenlaisia ajatuksia ja tunteet heittää mylläkkää, ja helposti voi myös ylireagoida. Soita neuvolaan ja juttele asiasta, niin rauhoitut. Hyvin kaikki menee, älä huoli. :) Abortin voit ainakin unohtaa - mut jos se pyörii mielessä, niin voin kertoa, että todella moni ei plussauksen jälkeen ole ollenkaan varma, haluaako vauvan, vaikka ennen plussaa olikin. Nämä kaikki, tosi voimakkaatkin tunteet vaan kuuluu asiaan. Ne menee ohi kun raskaus etenee. Siksi toi raskausaika just on niin pitkä, että tässä ehtii kypsyä ajatukseen äidiksi tulosta, huolineen ja iloineen päivineen.
 
seisei
Sain tietää omasta raskaudestani kun olin viikolla 6. Olin juuri edeltävänä viikonloppuna vetänyt aivan järjettömät kännit ystäväni syntymäpäiväjuhlissa. Silloin tällöin raskauden aikana minua alkoi ahdistamaan ajatus siitä, että jos juomiseni jotenkin vaikutti alkioon mutta aborttia tämän takia en harkinnut missään vaiheessa. Koko loppuraskauden olin juomatta ja onneksi tossa vieressäni on nyt täysin terve ja suloinen vauva.
Minulle kerrottiin silloin monta kertaa, että juomiseni ei vaikuta alkioon noin alussa.
 
karkki
Mua myöskin pelottaa, koska tulin raskaaksi joululomalla ja uutenavuotena tuli otettuu
TODELLA paljon viinaa sun muuta . Sen jälkeen oon joka vkloppu käyttänyt alkoholia ja poltan myös tupakkaa . Nyt sit ku tein raskaustestin niin olin TOSI huolissani
 
Ruskuaispussi
Eikös se ole niin, että niin kauan kuin alkio on omassa ruskuaispussissaan (oliko se nyt sen ekat 5 viikkoa), ei ole hätää. Alkoholi voi tietty nostaa keskenmenoriskiä, muttei vielä tuossa vaiheessa vaikuta varsinaisesti kehitykseen.

Luonto on hoitanut homman niin, että suojelee kyllä alkiota/sikiötä mahdollisimman hyvin, esim. jos äidillä on vitamiininpuutos, ei sitä välttämättä ole sikiöllä: se vain on käyttänyt kaiken vitamiinin äidin sijaan :)

Rauhallisia odotusaikoja kaikille!
 
Sopanen
Eikös se ole niin, että niin kauan kuin alkio on omassa ruskuaispussissaan (oliko se nyt sen ekat 5 viikkoa), ei ole hätää. Alkoholi voi tietty nostaa keskenmenoriskiä, muttei vielä tuossa vaiheessa vaikuta varsinaisesti kehitykseen.

Luonto on hoitanut homman niin, että suojelee kyllä alkiota/sikiötä mahdollisimman hyvin, esim. jos äidillä on vitamiininpuutos, ei sitä välttämättä ole sikiöllä: se vain on käyttänyt kaiken vitamiinin äidin sijaan :)

Rauhallisia odotusaikoja kaikille!

Ei voi olla totta! Kaikki muka käyttää ehkäsyä ja vaan pamahtaa paksuksi, kyllä naiset on niin kieroja!!!Ei abortti tietänkään tule kuuloonkaan!
 
Viimeksi muokattu:
mari
Alkuperäinen kirjoittaja muistelisin näin;9185066:
Mutta esikoista odotellessa tuli sama kysymys esiin ja muistelisin että ei se ihan 3kk ollut tuo aika kun "vahingot" "sallitaan".Eli taisi olla vain ekan kuukauden ajan.Eli luonnollisesti ennenkuin tietää että on raskaana...
TÄstÄ tosin reilusti toistakymmentä vuotta.

oma äitini oli jo kolmannella kuulla kun sai tietää minusta, ja oli käynyt muutaman kerran ihan kunnolla bilettämäössäkin ennen kuin sai tietää raskaudestaan. ihan normaali minusta ainakin tuli :)
samoin ystäväni oli jo kolmannella kuulla kun sai tietää raskaudestaan ja oli myös tuona kolmena kuukautena alkoholia käyttänyt ja ihan terve lapsi tuli sieltäkin :)
eri asia toki on jos alkoholin käyttö on lähes päivittäistä ja runsaampaa, sillon varmaan joitain kehityshäiriöitä voi tullakkin..
 
Kertokaa!
Hei kaikki tähän aikoinaan kirjoittaneet!

Olisi kiva tietää, miten teillä on käynyt asian suhteen? Menikö kaikki hyvin? Ovatko lapset terveet jne.?

Itse olen tismalleen samassa tilanteessa: Plussa tuli testiin, ja edellisenä viikonloppuna vedin elämäni kännit. Abortti pyöriii mielessä!

Kertokaa! :)
 
cathy999
Alkuperiäinen vastaus :Kyllä sitäkin sattuu että tulee raskaaksi vaikka on ehkäisy (pillerit,kapseli) niiden käytössä on pieni % mahdollisuus raskauteen, mutta hyvin pieni sellainen.Ja sitä tietenkin lisää jos on unohtanut pillerit..kapselia ei voi unohtaa *heh*

Toinen asia: itsellä oli kapseli lopulta päädyin ottamaan sen pois sivuvaikutuksien takia ja se auttoi minun piinaani kun muutenkin sairastan ylitoimivaa kilpirauhas sairautta niin ne hormoni hommat ei vaan sopineet minulle,joten voisin samalla kysyä neuvoa mitkä olisi hyviä vaihtoehtoja ehkäisyyn, asun vakituisessa suhteessa noin 5v vuotta nyt ja tämä vaihtelu on todellakin raskasta hormonaalisesti itselle (kapseli ja pillerit kokeiltu) seuraavaksi ajattelen yrittää pessaari vaihtoehtoa....


Ei voi olla totta! Kaikki muka käyttää ehkäsyä ja vaan pamahtaa paksuksi, kyllä naiset on niin kieroja!!!Ei abortti tietänkään tule kuuloonkaan!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä