Todella arka ja ujo 3-vuotias poika päiväkotiin 3-5v ryhmään vai pph:lle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haaveilijapojan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haaveilijapojan äiti

Vieras
Nämä kaksi vaihtoehtoa nyt olisi kun lähden töihin.

Pph-ryhmässä poikani olisi kaikkein vanhin lapsi. Toiseksi vanhin on juuri 2v täyttänyt tyttö, lisäksi ryhmässä on 1-vuotias poika ja 8kk ikäinen tyttö.

Toinen vaihtoehto olisi päiväkoti ja siellä 3-5 -vuotiaiden ryhmä.

Itse olen ihan 50/50 näiden vaihtoehtojen välillä, samoin mies. Toisaalta lapsi on todellakin arka ja pelottaa miten pärjää päiväkotiryhmässä sen vuoksi, toisaalta päiväkoti voisi opetuttaa juuri niitä sosiaalisia taitoja ja rohkeutta? Noin pienten kanssa pph:ssa oleminenkaan ei ehkä ole ihanne?

mä ehkä laittaisin tuonne päiväkotiin 3-5vuotiaiden ryhmään. monesti lapset oppii isommista lapsista ja ottaa niistä mallia. toisaalta myös ujous ja arkuus voisi helpottua päiväkodissa kun enemmän lapsia.

perhepäivähoitajalla ryhmä menee pienimmän ehdoilla. Onhan päiväkodissakin omahoitajat ja iso ryhmä on jaettu pienryhmiin. Uskoisin, että päiväkoti olisi kuitenkin parempi ratkaisu. Toki usein perhepäivähoitajatkin käyvät tapaamassa muita hoitajia ja lapsia, kerhoissa... kysäise häneltä, onko mahdollista, että poikasi tapaisi muita ikäisiään.

minä taas suosittelen enempi päivä-äitiä. päiväkodissa pärjää hyvin villit lapset. arka ja ujo lapsi kärsii siellä ja eristäytyy. tuttavan lapsi lopetti puhumasta kun pantiin päiväkotiin. sitten mummo alkoi hoitamaan tyttöä. kasvoi ihan normaali lapsi kuka on jo koulussa nyt. hän oli arka ja ujo pienenä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minä taas suosittelen enempi päivä-äitiä. päiväkodissa pärjää hyvin villit lapset. arka ja ujo lapsi kärsii siellä ja eristäytyy. tuttavan lapsi lopetti puhumasta kun pantiin päiväkotiin. sitten mummo alkoi hoitamaan tyttöä. kasvoi ihan normaali lapsi kuka on jo koulussa nyt. hän oli arka ja ujo pienenä.

Päivä-äiti?
Kyllä esimerkiksi oman pojan päiväkotiryhmässä on sekä villimpiä ja rauhallisempia lapsia, jopa ujoja, ja kaikki pärjäävät ihan hyvin ja löytävät mieleistänsä tekemistä. Rauhallisemmat leikkivät omia leikkejään ja villimmät sitten keskenään. Ja onhan siellä päivittäin yhteistä tekemistä, johon kaikki ottavat osaa temperamentista riippumatta.

Joo, meillä vähän samaa ongelmaa. Päiväkodissa tätien aika menee TÄYSIN niiden villien perään katsomisessa ja arka saa kyllä nyhjöttää jossain nurkassa. Millään pahalla tätä en tarkoita. Koittaisin itse vielä löytää phh jossa olisi vähän vanhempaa porukkaa, vaikka saman ikäinen ja yksi vuoden-kaksi vanhempi ja vaikka sitten yksi pienempi.

NO niin taas jällein kamala yleistys.. pk on villien lapsien paikka ja pph on rauhallisten lasten paikka.

Itse lähtisin niin että alle 3v. pph ja yli 3v. pk.

Toisin sanoen ihan tarhaanlaittaisin 3v.

Alkuperäinen kirjoittaja Uska:

NO niin taas jällein kamala yleistys.. pk on villien lapsien paikka ja pph on rauhallisten lasten paikka.

.

Jep, ja useimmiten näin sanovat vielä äidit, jotka eivät ole koskaan päiväkotien arkeen tutustuneetkaan. Itse olen ollut pelkästään positiivisesti yllättynyt siitä, kuinka hyvin pk:ssa (ainakin oman pojan) erilaiset lapset otetaan huomioon.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

.

Jep, ja useimmiten näin sanovat vielä äidit, jotka eivät ole koskaan päiväkotien arkeen tutustuneetkaan. Itse olen ollut pelkästään positiivisesti yllättynyt siitä, kuinka hyvin pk:ssa (ainakin oman pojan) erilaiset lapset otetaan huomioon.

Niin tai sitten sulla on itelläs niitä kurittomia ja ilkeitä lapsia jotka kiusaa niitä ujompia...saavat tehdä sitä ihan rauhassa!!!!!!!

Olen miettinyt samaa, meillä kaksivuotias ujo lapsi. Itse olin pienenä tosi ujo ja viihdyin kyllä perhepäivähoidossa, mutta näin jälkikäteen ajatellen taisin olla aika "heitteillä" kun hoitajalla oli hommaa kahden villin pojan kaitsemisessa, minut unohdettiin helposti sohvalle kirjoja selailemaan kun poikia viihdytettiin jollain rakenteluhommalla, enkä ujona uskaltanut sanoa että tekisi mieli tulla mukaan.. Kouluun mennessä (silloin ei tosin ollut eskaria) monet oli tuttuja jo ennalta keskenään ja "parhaat" kaverit oli jo varattuja, joten se taidetaan päätyä oman lapsen kohdalla päiväkotiin, jossa ujo lapsi voi yhtä lailla jäädä jalkoihin mutta mahdollisuudet toisten, ehkä myös ujojen lasten tapaamiseen on paremmat ja kun on useampi työntekijä niin ehkä he saisi houkuteltua vähän reippautta tuosta meidän lapsesta esiin..

Alkuperäinen kirjoittaja apina:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

.

Niin tai sitten sulla on itelläs niitä kurittomia ja ilkeitä lapsia jotka kiusaa niitä ujompia...saavat tehdä sitä ihan rauhassa!!!!!!!

Itse asiassa oma poika on kyllä aika vilkas, mutta osaa kyllä leikkiä sekä villimpien että rauhallisempien lasten kanssa päiväkodissa. Ja mitä ihmettä minun lapseni tähän liittyy?

Kiitos vastauksista!

Vielä vähän mietitään, mutta kyllä se alkaa enemmän päiväkodin puoleen kallistua...
Pph olisi ehkä vähän aikaa, vuoden-pari hyvä, mutta sen jälkeen päiväkoti varmaan jo parempi. Joten emmeköhän nyt heti tsemppaa ja aloita sitä päiväkotia jo tässä vaiheessa. Samassa paikassa saa sitten olla kouluikään asti.

ap

Päiväkotiin laittaisin minäkin. Edes kokeeksi alkuun. Pph:lla kuulostaa olevan vähän liian eri ikäisiä muut hoitolapset. Meillä on todella arka lapsi, joka oli vuoden pph:lla ennen pikkusisaren syntymää ja se oli ihana ratkaisut. Nyt laittaisin kuitenkin päiväkotiin, koska 3-vuotias kaipaa ihan eri tavalla leikkiseuraa kuin nuoremmat. Uskoisin lapsen rohkaistuvan muiden seurassa, kun saisi alkuun rauhassa katsella menoa ja tutustua toimintaan.

Yhteistyössä