Hae Anna.fi-sivustolta

Todella vaalea iho (kysymyksiä)

Viestiketju osiossa 'Kauneus ja kosmetiikka' , käynnistäjänä Kalpeakuutar, 01.03.2008.

1. Punertavatukkainen Vierailija

Mä olen kans tosi vaalea, ja uskon sen johtuvan punapigmenttisyydestäni. Hiukseni ovat luonnostaan punaiset, ja mikäli olisi enemmän auringossa, saisin pisamia. Muuten oireet ovat samat kuin sulla jos viihtyisin enemmän auringossa - en ruskettuisi, mutta iho punottaisi hetken ennen kuin hilseilee pois ja poskiini ilmestyy sitä ihottumaa.

1. En käytä.
    2. Positiivisia jos olen koskaan kuullut mitään kommentteja ihoni väristä. Tuttavapiirini sattuu koostumaan kahdenlaisista ihmisistä - niistä jotka inhoavat väkinäistä rusketusta tai sitten pitävät mutta pitävät myös suunsa kiinni. Kukaan ei ole kehottanut mua aurinkoon, solariumiin tai käyttämään itseruskettavia, ja olen tehnyt kaikille selväksi että pidän enemmän vaaleasta ihosta kuin pavunruskeudesta. Se ei edes sopisi mulle. Joskus lapsena musta luultiin, et olen sairas kun olen niin kalpea, mutta se oli ylihuolehtivaisten ihmisten paskapuheita ketkä eivät tienneet mun terveydestäni yhtään mitään.
    3. En, en usko sellaisiin.
    4. Olen sinut vaaleuteni kanssa, tosin kasvomeikkien valinnassa on vaikeuksia. Kaikki sävyt ovat liian tummia tai kellertäviä. Muuten tykkään olla näin vaalea, ja pyrin pysymäänkin tällaisena.

2. Orkidea82 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    1. Käytätkö itseruskettavia? (Jos vastaat kyllä, mitä itseruskettavaa ja saatko sillä luonnollista väriä)

- Käytän näitä ns. kevyesti päivettäviä. Oikeita itseruskettavia en tule koskaan enää kokeilemaan. Joskus nuoruudessa kokeilin kasvoihin jotain Cliniquen tuotetta ja sain kommentiksi että "Ootko kunnossa? Näytät vähän harmaalta." Eli sain tosiaan ihoni todella kumman näköiseksi, muut kokeilut taas ovat saaneet aikaan oranssin tuloksen. Päivettävistä käytän erikseen vartalolle milloin mitäkin ei-niin-kallista tuotetta, esim. nyt on meneillään Nivean Summer Beauty. Tekniikkalaji tällaisella ihosävyllä. Mahdollisimman vähän kerralla levitän, eli todella hidasta puuhaa. Ja lopputulos on ihan ookoo. Kun käytän välillä kuivalle iholle vartaloöljyä ja levitän sen päälle, tulos on taatusti tasainen. Kasvoille taas suostun käyttämään ainoastaan mineraaliöljyttömiä + silikonittomia päivettäviä - nyt käytössä Santen joku pieni puteli, en ole varma myydäänkö tuota enää. Ja tulos on tosi luonnollinen. Huomaan sen siitä, että Lumenen vanhan (se sininen) meikkipuuterin vaalein sävy ei ole liian tumma! Siinä sitä kuvaa vaaleudestani, rusketan itseni sopimaan vaaleimpaan meikkisävyyn. :D

2. Millaisia kommentteja saat vaaleudestasi? (Positiiviset ja negatiiviset kommentit)

No juurikin se, jos käy ns. aurinkolomalla ja ei näytä siltä, että olisi saanut aurinkoa. Sitten jatkuvasti toistuva "et ole tainnut käydä paljon ulkona", jos aurinkoista keliä on piisannut. Kosmetiikkamyyjät kehuvat Lumikki-/posliini-/norsunluu-ihoksi (jos se on kehu, ainakin matkustellessa on saanut sellaisen kuvan).

3. Oletko kokeillut aurinkokapseleita? (Esim. vivita sun ja vastaavat, onko niistä ollut jotain apua)

Olen kokeillut Bio-vitan jotain karoteenikapseleita, mutta tuntui, että iho vaan palaa herkemmin. Kiva.

4. Miten itse suhtaudut vaaleuteesi? (Häiritseekö kalpea ihosi sinua jne)

Häiritsee lähinnä kesällä (erityisesti valkoiset kintut!). Näytän terveemmältä hieman päivettyneenä, mutta mikään radikaali värinmuutos ei kuitenkaan koskaan sopisi minulle. Hiukset ovat punertavanvaaleat ja silmät vihreät.

3. Kaksonen Vierailija

Minä olen tällainen lumikki-tapaus eli tummahiuksinen sinisilmäinen ja vaaleaihoinen. En rusketu, mutta saan pisamia.

Nuorena sain paljon kommentteja kuten 'olisit joskus ulkona' ja ne jotka tiesivät, että saan aurinkoihottumaa ja palan, sanoivat, että olen liikaa vältellyt aurinkoa. Iho pitäisi kuulemma totuttaa vähitellen aurinkoon. Aika kaameaa kun ajattelee mitä nykyisin tiedetään palamisen vaarallisuudesta. Murrosikäisenä erityisesti oli tietysti kurjaa, kun ei ollut kaunis samalla tavalla kuin muut.

Yhden vaaleahiuksisen, mutta muuten kaltaiseni vaaleaihoisen kaverin kanssa meillä oli tapana vitsailla aiheesta sanomalla toisillemme: "Oi kun sä olet niin ihanan ruskea..." Sillä haimme etäisyyttä normiin sopimattomuuteemme.

Aikuisena olen enemmän ottanut asian positiivisesti. Olen 'englantilaisella tavalla' kaunis. Ruskettumisesta ajattelen, että ei vain kuulu minulle, terveys on tärkeämpää. Aurinkovoiteiden kanssa löträäminen on tietenkin sinänsä vaivalloista. Toisten ei tarvitse voidella heti toukokuusta lähtien ja jokaisen ulkoilun takia.

Tietysti on kurja, kun mustelmat, verisuonet, kohtuullisen ohuet mustat ihokarvat ja nyt nelikymppisenä parin raskauden jälkeen jo suonikohjutkin näkyvät vaaleassa ihossa tosi hyvin. Uimarannalla en tietenkään oleile, kun eihän iho sitä kestä. Mutta sortsien ja kesähameiden kanssa pitää aina miettiä, että mihin kehtaa laittaa ja pitäisikö olla ne sukkahousut kuitenkin.

4. VVV Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    1. Käytätkö itseruskettavia? (Jos vastaat kyllä, mitä itseruskettavaa ja saatko sillä luonnollista väriä)

Olen käyttänyt itsestäänruskettavia lähinnä kesäisin, kun oleskellaan ulkoilmassa vähissä vaatteissa. Nämä uudet vähitellen päivettävät vartalovoiteet ovat mielestäni oikein hyviä. Itsestäänruskettavien levittäminen on taitolaji, jossa voi tosiaan oppia paremmaksi ajan myötä. Pohjakosteutus ja -kuorinta ovat olennaisia hyvän lopputuloksen saamiseksi. Ja tosiaan, näin vaalea ei voi purkkirusketuksella tehdä itsestään papua, lähinnä saada itsensä lähemmäs normaalia ihonväriä. Liika värin ahnehtiminen vain kostautuu läikikkyytenä ja oranssina sävynä.

2. Millaisia kommentteja saat vaaleudestasi? (Positiiviset ja negatiiviset kommentit)

Nuorempana oli nämä vakiokommentit "olisit enemmän ulkona". Ja mieheni on sanonut, että minut on helppo löytää isostakin väkijoukosta: spottaa vain kaikkein vaaleimman pään/naaman, niin se on siinä.

3. Oletko kokeillut aurinkokapseleita? (Esim. vivita sun ja vastaavat, onko niistä ollut jotain apua)

En ole, koska en ota aurinkoa. Yksi ihosyöpä minulta on jo diagnosoitu, joten eiköhän se riitä tältä erää.

Täytyy myöntää, että vaalea iho on kyllä haasteellinen. Kaikki ihon virheet näkyvät armottomasti: tummat silmänaluset, läpikuultavat suonet, finniarvet, suonikohjut, katkenneet verisuonet, luomet, you name it. Ja niin kurjaa kuin se onkin, rusketus solakoittaa. Tämän voi ihan itse todeta empiirisellä kokeella: katsoo ensin selluliittista takapuoltaan ilman mitään väriä, levittää sitten itsestäänruskettavaa, ja voilá, takapuoli näyttää heti paljon kapoisemmalta ja selluliitti vähäisemmältä.

Aikoinaan myös sopivien meikkisävyjen löytäminen oli yhtä tuskaa. Onneksi mineraalimeikit ovat ratkaisseet tämän ongelman!

Toisaalta, kun vaaleat kasvot saa meikattua virheettömiksi ja korostettua poskipunalla sopivasti, lopputulos voi olla hyvinkin ylimaallisen ja eteerisen näköinen.

5. Punatukkainen Vierailija

Minulla on punertavat hiukset, nyt oikein punaiset. Vaalea iho, nenällä pisamia. Aurinko kirvelee ihoani, tekee ihottumaa, olen lapsena palanut muutaman kerran.

1) en käytä itseruskettavia -en osaa. Niistä tulee raitoja, minulle ei myöskään sovi kellertävä ihon väri.

2) usein positiivisia, pisamia ei huomaa kukaan. Ihottumasta saan kauhistuneita kommentteja, samoin siitä, että en voi olla auringossa, kun iho alkaa "kiehua" -eli muodostaa valossa ihottumaa. Itseäni tämä pelottaa, pelkään syöpää. Saan kesäisin ikäviä kommentteja peittävästä vaatetuksesta sen lisäksi että minulla on kuuma, nämä kommentit eivät yhtään lohduta. Joidenkin on pakko pukeutua!!!!

3) Aurinkokapseleita...en ole.

4)Vaaleus ei häiritse, aurinko pelottaa.

Käytän ihania mineraalimeikkejä -joten löydän sopivan sävyn. Keväisen ruusuinen poskipuna käy kasvoilleni ja pidän itseäni ihan nättinä, kun saan kasvoille eloa. Löysin tämän kýselyn, kun etsin tietoa miten taas jaksaisin aurinkoisen kesän pitkissä vaatteissani. Mikä materiaali viilentää?

6. Valkoinen Vierailija

- Muutamaa markettivoidetta oon testaillu vartalolle parina kesänä, mutta lopputulos on yleensä ollu ihan liian oranssi (mun iho on tosi, tosi läpikuultavan vaalea), ja läiskiä ja rajoja on jääny joten taidan luopua itseruskettavista ihan suosiolla. Kasvoihin oon käyttäny parina kesänä Nivean Summer Beauty-kasvovoidetta, joka antaa todella hitaasti pienen päivetyksen iholle. Miinuksena hirvittävän tuhti koostumus, mun sekaiholle meinaa olla toisinaan vähän liian paksua tavaraa.
    Haluaisin joskus kokeilla suihkurusketusta, mutta pelkään oranssia lopputulosta ja hintakin on vähän suolainen siihen nähden, miten vähän aikaa väri kestää.

- Pari hauskaksi tarkoitettua heittoa vuosien varrelta on kirpaissu vähäsen, yleensä ehdin valittaa nahkastani itse ennenkuin kukaan kommentoi mitään.

- En, mutta voisin kokeilla jos löytäisin jotain edullisia.

- Häiritsee. Näppylät, punoitus ja tummat silmänaluset näkyy paljon tarkemmin vaaleassa ihossa, ja vihaan kalmankalpeita kalkkunankoipiani. Ulkoilen paljon, ja ärsyttää kun näytän siitä huolimatta siltä kuin oisin istunut koko kesän sisällä.

7. lumikki myös Vierailija

Näillä linjoilla. Ihoni on hyväkuntoinen ja näytän ikäistäni nuoremmalta koska en ole tupakalla enkä auringolla rypyttänyt ihoani. Suotta mä olen aurinkoa ottamassa koska en rusketu, joten miksi suotta vanhentaa ihoa ja ottaa terveysriskiä.

Joskus harvoin joku juntti kommentoi negatiivisesti niin hämmästynyt katse ja ehkä tosiaan vilkaisu huomauttajan yleensä varsin pömpöttävään mahaan saa töksäyttäjän hiljaiseksi. Yleensä kommentit on positiivisia, jos meikkaan kunnolla, ihoni on sellaisella eteerisellä tavalla kaunis.

8. vierailija Vierailija

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri