Töiden tekeminen hoitovapaalla, meneekö vaikeeksi tukien kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen jäämässä hoitovapaalle. Miehen tulot on niin pienet, että saisimme niiden perusteella hoitolisää ja varmaan asumistukeakin. Mulla oli tarkoitus tehdä keikkaa silloin tällöin, mutta ne palkkatulot tietysti vähennetään heti noista tuista. Kuinka iso paperisota noista tulee, ilmoittaa kelaan joka kuukausi kuinka paljon on tehnyt töitä ja mitä saanut palkkaa... En yhtään etukäteen tiedä kuinka paljon keikkapäiviä mikäkin kuukausi tulee. Äh, menee vaikeeksi :( Jos miehellä olisi edes 200€ parempi palkka kuukaudessa, voisin tienata mitä vaan välittämättä tuista. Nyt ne tuet on kuitenkin pakko hakea, jos keikkaa ei saakkaan tarpeeksi.

Kotihoidontuen perusosaanhan ei tulot vaikuta. Joten varmaan teinä tekisin niin, että hakisin vaan tuon perusosan ja sitten jälkikäteen hoitolisää, koska senhän voi saada 6kk takautuvasti. Eli välttämättä ei joka kuukausi tarvitsisi hakea sitä ja toisaalta, jos sulla keikkaa olisi niin paljon, että tulot ei enää siihen oikeuttaisikaan, niin sitten jättäisi hakematta niiltä kuukausilta. Ja sanoit, että jos miehellä edes 200€ paremmat tulot niin huoletta voisit tehdä töitä kuinka paljon vaan. Eli olisiko todennäköistä, että itse tienaisit tuon 200€/kk? Sen eteenhän ei kovin paljon keikkaa tarvitse tehdä.

[QUOTE="...";28324231]Kotihoidontuen perusosaanhan ei tulot vaikuta. Joten varmaan teinä tekisin niin, että hakisin vaan tuon perusosan ja sitten jälkikäteen hoitolisää, koska senhän voi saada 6kk takautuvasti. Eli välttämättä ei joka kuukausi tarvitsisi hakea sitä ja toisaalta, jos sulla keikkaa olisi niin paljon, että tulot ei enää siihen oikeuttaisikaan, niin sitten jättäisi hakematta niiltä kuukausilta. Ja sanoit, että jos miehellä edes 200€ paremmat tulot niin huoletta voisit tehdä töitä kuinka paljon vaan. Eli olisiko todennäköistä, että itse tienaisit tuon 200€/kk? Sen eteenhän ei kovin paljon keikkaa tarvitse tehdä.[/QUOTE]

Niin tosiaan, voisihan sen hakea jälkikäteenkin.. En tiedä vielä tarkkaan mitä tulen saamaan, mutta laskureiden perusteella hoitolisää n. 150€ ja asumistukea ehkä n. 90€. Ajattelin vain että jos mies tienaisi edes 200 € lisää ja tukia saisimme alle 50 €, niin ei tarttis niitä edes hakea. Silloin ainakin hyötyisimme mun keikkatöistä. Nyt se saattaa jäädä +-0 tilanteeseen, kun en kuitenkaan voi tehdä keikkaa kun max. 8 päivää/kk, eikä sitä tiedä onko silloin sijaiselle tarvetta, eli keikkapäivät voi jäädä esim. kolmeenkin...

Perusosan kotihoidontuesta tietysti saamme joka tapauksessa kun lapsi pidetään kotona.

Yhteistyössä