Töihin paluu ahdistaa - hankala työkaveri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Leila

Vieras
Olen palaamassa ensi viikolla töihin äitiysloman & hoitovapaan jälkeen ja jo muutaman viikon olen ollut asiasta äärettömän ahdistunut. Tilanne on se, että toimin asiantuntijana suurehkon yrityksen pienellä osastolla, jossa on siis lisäkseni 3 asiakaspalvelijaa. Ennen äitiyslomalle jääntiä olin tuossa hommassa noin 2 vuotta. Ongelma on yksi pitkään asiakaspalvelijana ollut työkaverini, joka haki myös tätä asiantuntijan paikkaa ja oli/on äärettömän katkera ettei sitä saanut. Koko tuon kaksi vuotta hän pyrki sabotoimaan minun hommiani. Esim. teki minun vastuulleni kuuluvia töitä mitään kyselemättä selkäni takana, puhui yhteisistä työtehtävistä/projekteista vain esimiehemme kanssa jne... Olen kokenut tämän niin, että hän pyrkii jatkuvasti osoittamaan ettei arvosta pätkääkään minun osaamistani ja yhteisten hommien hoitaminen on vaikeaa, koska luottamusta ei ole.

Esimiehemme ei osaa puuttua tähän mitenkään eikä myöskään henkilöstöpäällikkömme. Aluksi yritin suhtautua tähän henkilöön ystävällisesti ja ymmärtävästi, mutta loppuaikoina meni kyllä hermot totaalisesti pariin kertaan. Ja tästähän tämä nainen vaan näytti nauttivan. Nyt äitiyslomani aikana hän on vielä hoitanut pääasiasssa minun tehtäviäni ja ei varmasti tule luopumaan asemastaan ihan helpolla.

Onko muilla ollut vastaavaa tilannetta? Mitä itse tekisitte tässä tilanteessa? Työpaikan vaihto ei tule kyseeseen, koska koulutustani vastaavia paikkoja ei ole tarjolla.

Ehkä yrittäisin puhua hänen kanssaan järkevästi ensin, mutta jos sitä järkeä ei saa mitenkään paukutettua päähän, niin sitten painostamaan esimiehiä vaan enemmän. Pakko niitten on puuttua asiaan kun tarpeeks kauan kerrot tilanteesta ja sanot, että oot yrittänyt jo kaikkesi. Tai sitten otat likaiset keinot käyttöön ja alat itse sabotoida työkaverin juttuja :P

mulla on vähän samanlainen tilanne, vielä on onneks äitiyslommaa jälellä vähän. mutta meidän töissä on moni jo vaihtanut toimipistettä tämän yhden takia. hän on myös katkera ja kova päällepäsmäri.. mua ahdistaa pelkkä ajatuskin mennä takas.......oon ajatellut ottaa työsuojeluvaltuutettuun yhteyttä kyllä, jos ongelmat jatkuu...ja mitä oon työkavereiden kans puhunut, niin sama jatkuu.

Onpa vaan ärsyttävän kuulonen työkaveri.

Mutta tosiaan ku töihin palaat niin se väistyy, sun hommahan se on.

Koita puhua esimiehelle jos sama meno jatkuu töihin palattuasi

Mä en nyt osaa neuvoja juurikaan antaa, mutta olin työpaikassa viitisen vuotta, jossa tunsin ajoittain olevani jopa kiusattu. Tiedän siis miltä sinusta tuntuu. Minä opin siinä hommassa ainakin kasvattamaan kovemman kuoren ja tosiaan, puhumaan suoraan. Yritin asettua tilanteen yläpuolelle ja olla ottamatta asioita henkilökohtaisesti. Minulla hankala ihminen oli esimiesasemassa, joten olin kyllä vielä onnettomammassa tilanteessa. Mutta siis yrttäisin puhua ja jos ei auta, niin sitten tiedät ainakin yrittäneesi. tsemppiä!!!

Ja mulla kans odottamassa töissä hankala työtoveri, joka yrittää/on yrittänyt jo kauan ajaa mua ulos työpaikasta. Äitiyslomalle lähtöänin hän odotti kuin kuuta nousevaa jo ennen kuin olin raskaana... Yhden kerran olen saanut häneltä äitiyslomani aikana todella ikävän sävyisen puhelun (olin jo onnellisesti unohtanut hänen tapansa toimia, kun täällä kotona hoitelin tuota ihanaa vauvaa) - menihän siinä yöunet pitemmäksi aikaa taas.

Muista sitten ap, että äitiyslomalta palaavalla ei ole automaattista oikeutta palata samaan tehtävään mistä jäi pois. Samantasoiseen kyllä jos on vaihtoehtoja mutta ei IHAN samaan. Ja laitan linkin tähän kohta lakitekstistä. Että sillä mielialalla sit takasin duuniin.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055
9 §
Työhönpaluu
Tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden päättyessä työntekijällä on oikeus palata ensisijaisesti aikaisempaan työhönsä. Jos tämä ei ole mahdollista, on työntekijälle tarjottava aikaisempaa työtä vastaavaa työsopimuksen mukaista työtä ja jos tämäkään ei ole mahdollista, muuta työsopimuksen mukaista työtä.

No, luulisin että työpaikka mulla edelleen on tallella, koska tätä ihmistä ei alunperinkään ole haluttu asiantuntijan tehtävään. Ja tämä henkilöhän ei edes ole virallisesti minun sijaiseni (eli tekee siis työnsä edelleen asiakaspalvelijan nimikkeellä ja puolta pienemmällä palkalla kuin minä, vaikka hoiteleekin siis osaksi mun hommia tällä hetkellä). Aattelin kyllä, että heti töihin palattuani vaadin esimiestä tekemään selkeän työnjaon, koska muuten hommasta ei todennäköisesti tule yhtään mitään. Ärsyttää kyllä, että yksi ihminen voi pilata koko työilmapiirin...

Yhteistyössä