töihin paluun kommentointi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono äiti?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono äiti?

Vieras
Olen palaamassa töihin vuoden lopussa kun lapsi on 9kk vanha. Joskus minulta kysytään aionko olla kauan kotona jne... ja kun sanon että menen töihin kun poika on 9kk saan hirveät neuvot että kyllä kannattaa olla kotona mahdollisimman pitkään ja sitä aikaa et saa takaisin jne.. totta, mutta oma rahallinen tilanteeni (velkaa satoja tuhansia euroja) pakottaa minut menemään töihin jotta saan joskus velkani maksettua ja pidettyä perheemme jollain lailla kuosissa. Ottaa pannuun nuo neuvojat. Kyllä minäkin haluaisin olla kotona, mutta olen tiennyt jo raskaaksi tullessani että se ei tule olemaan minulle mahdollista. Onko muita samassa tilanteessa? Tai edes ketään joka olisi menossa heti äitiysloman loputtua töihin?
Ps. kuka voisi kertoa paljonko se kodinhoidon tuki on?

eikös kotihoidon tuki ole jtn 300e/kk, joten ei sillä kyllä minkään suuruisia velkoja maksella. Musta se ei tee äidistä huonoa, että taloudellinen tilanne pakottaa palaamaan nopsaan töihin. Kyl mäkin lähtisin äippiksen jälkeen töihin, jos vaan olis niitä töitä mihin mennä. Ei tällä kotona olemisella rikastumaan kyl pääse, vaikka lapsia olisikin ihana kasvattaa ihan kotiäitinä.

Itse palaan samoista syistä töihin, kun lapseni on 9,5 kk. Enkä millään suostu potemaan huonoa omatuntoa asiasta. Mielestäni olen itse suht täyspäinen ja onnellisen lapsuuden elänyt, vaikka olen ollut vain 4 kk, kun äitini minut hoitoon vei! Me kaikki vaan emme ole niin onnellisessa asemassa, että voisimme olla kotona lapsen ensimmäiset vuodet. Eikä sekään tee äidistä huonoa, vaikka rahaa olisikin jäädä kotiin, mutta vaan haluaa palata töihin. Eikös se niin mene, että antaa kaikkien kukkien kukkia ... ;-)

Vähän sama tilanne täälläkin. Aikomus ois palata töihin kun lapsi n.1v. Ja suuret velat myös syynä töihinpaluuseen. Mielelläänhän sitä kotiin jäisi, jos se olisi mahdollista. Ei paljon piristä ihmisten kommentoinnit... :/

Kotihoidon tuen lisäksi voi saada hoitolisää, jos pienituloinen tai kuntalisää niissä kunnissa joissa sitä maksetaan.
Eli peruskotihoidontuki on 294,28eur.miinus verot, mut hoitolisää voi saada siihen päälle max 168,19 eur.miinus verot ja kuntalisää kunnasta riippuen n.100-200 euroa.

Ei mun mielestä kannata potea huonoa omatuntoa töihinmenosta, jos vaikka talous ei anna periksi äidin kotona oloa. Kyllä sitä on ennenkin äidit laittaneet lapsensa pienenä hoitoon. Minäkin olen ollut 10 kuisesta päiväkodissa, ja ihan hyvä mustakin tuli :) Tottahan se on ettei vauva-aikaa saa takaisin, mutta aina ei voi tehdä niinkuin tahtoisi. Elkee siis ottako hernettä nenuun, tai syyllistäkö itseänne. Ettehän :)

minä myös menossa töihin syksyllä..pahalta tuntuu välillä.olemme kuitenkin niin nuoria että kaikki velaksi ostettu.eli mitään ei olla keritty maksamaan niin kyllä tiukkaa tekisi jos vain saisin 300€.sillä en maksaisi edes yhtä lainanlyhennystä.

onneksi minullla on vuorotyö jonka takia vauvaa hoidetaan enemmän kotona kuin tarhassa:)mä luulen kyllä että meidän pikkuinen viihtyy siellä muiden vauvojen joukossa.jos ei jostain syystä viihdy niin sitten katsotaan asiaa eri kantilta ja jään taas kotiin tai teen lyhyempää viikkoa tms..

Minä meen osa-aikatöihin lapsen ollessa 1 v. Silti tuntuu pahalta ja jotenkin sitä vielä kuvittelee, että kommenttien: "Hyvä ratkaisu tehdä vain osaviikkoa, kun lapsi on noin pieni vielä..." "Lapsen kannalta hyvä, että ei joudu olemaan paljoa hoidossa, pienen on parempi olla kotona..." takana on piilotettu negatiivinen arvostelu töihinmenoani kohtaan.
Tulen työskentelemään vain 3pv/vko.

ja sitten jos taas jäätäisiin kotiin kuultaisiin varmasti näitä lausahduksia " ei mulla vaan pää kestäisi olla VAAN kotona"..tuskin se VAAN kotona olemista edes olisi..että tuskinpa mikään hyvä olisi.siinäkin olisi takana piilotettu se että kuinka laiska minä olenkaan kun makaan vain kotona..

luin jostain suomi24-keskusteluista kuinka huonoja äitejä töihin menevät on lasten olessa pieniä..oikein löysin jonkun linkin missä oli jotkut professorit,maisterit ja tohtorit väitelleet mikä olisi parempi koti vai tarha..niitä lukiessa tuli oikeasti tosi paha mieli..

joo täälläkin ois pakko mennä töihin tuossa vuoden vaihteessa kun rahatilanne pakottaa. ainut vaan ettei ole mitään töitä mihin palata ja tammikuu on kauhean huono kuu mennä töihin, kaikkialta vaan poistetaan ja vähennetään. että meen töihin jos töitä ei oo ja kotiin jäädään muussa tapauksessa, se ei tule olemaan helppoo kylläkään. ois tosi ihanaa kun voisi jäädä kotiin pojan kanssa ja ehkä uutta vauvaakin yrittämään mutta kun ei niin ei. eri asia on jos miehelle luvattu korotus palkkaan ois suuri niin sitten voisin jäädä kotiin mutta se tuskin tapahtuu... tosi surullista ja pe.....tä. poika on vuoden vaihteessa n. 9 kk.

ongelma on myöskin se että hoitomaksut ovat ihan älyttömän isoja että joutuu miettiin sitäkin että onko se järkevää mennä töihin, maksaa kauheita hoitomaksuja, ja tod.näk. ajaa viel töihin ja tuo autokin kuluttaalöpöö paljon niin mun järkeen sopii että tulee halvemmaksi ja enemmän jää käteen kun olen kotona ja autoo ei käytellä ja kävelen kauppaan vaunujen kanssa jne. kyllä tää suomi on aika paska maa perheelliselle sanon minä! kotona ei voi olla eikä oikeen töissäkään kun kiskotaan järkyttäviä summia hoidosta!

Tuo on muuten hyvä pointti tuo hoitomaksu? Paljonko päivähoito yleensäkin maksaa, mulla ei ole mitään tarkkaa tietoa. Muutamia satoja euroja? Vai mitä?
Mukava kuulla että muutkin on saman ongelman edessä. Ja tuo Seren mainitsema auton kulu on kyllä perseestä!!

jos oikein muistan esikoisen hoitomaksu oli n. 150 euroo. musta ihan helvetin paljon. jos nyt laittaisin vauvan hoitoon, samansuuruinen maksu menisi ja tuo esikoinen joutuisi meneen koululaisen iltap. kerhoon jonka maksu on 50 e/kk ja tod.näk. joutuisin ajamaan töihin kun täällä pienellä paikalla ei kummiskaan oo töitä eli auton bensamaksut... säästän nuo hoitomaksut ja kerhomaksut ja löpön hinnan ja varmasti ruuan ostamisessakin säästän eli kyllä kotona melkeen kannattaa olla. en ole kauheesti laskenut vielä mutta näin oletan. pitäisi saada ihan helvetin isoo palkkaa käteen että kannattaisi töihin mennä mutta kun ei ole koulutusta mihinkään niin ei voi saada töitä mistä saisi tarpeeksi isoo palkkaa niin tässähän on ilmiselvä yhtälö valmiina!

niin piti vielä sanoo että on meilläkin tosi isot velat ja talon öljykin maksaa paljon ja vesi ja sähkö ja kaikki mutta ainakin toistaiseksi pärjätään kohtuudella. surettaa välillä vaan tämä kitkuttelu ja pihistely....

Kunnallinen päivähoito maksaa max 200 euroa, jos yksi lapsi. Hoitomaksu riippuu perheen tuloista.
Meillä lapsi menee osaviikko-hoitoon, 3pv/vko, ja hoitomaksuksi tulee jotain 115 euroa kuukaudessa, tulot menee kaikkien rajojen yli eli maksimit maksetaan. Vaikka ei ees ole isot tulot, ne on vaan ne rajat niin surkeet.

Minä lähden töihin 3vkon päästä kun esikoisemme on 5kk vanha. Missään muualla en ole saanut osakseni päivittelyä kuin täällä netin keskustelupalstoilla. Vauvalle tulee hoitaja kotiin. On haikeaa lähteä mutta toisaalta jos en nyt lähde niin syksyllä kun äippäloma loppuu niin ei ole mitään töitä minne palata.

Minä joudun lähtemään osa-aika töihin lapsen ollessa 7kk. Kuukausi siitä niin rinnalle tulee opiskelu. Kouluun on pakko palata suorittamaan loput tutkinnosta ja opintotuella ei elä. Harmittaa itseäkin tilanne, mutta pakko mikä pakko. Lapsi on kotihoidossa vuoden ikään asti ja sitten tarhaan. Mikäköhän on tuloraja ettei joudu maksamaan hoitomaksuja? Olen yksinhuoltaja ja nyt pitäisi laskea kuinka paljon kannattaa tehdä töitä.

Kotiäidit ne jaksaa jeesustella sitä töihin paluuta. Väittäisin, että töissä sitä ei kukaan jaksa ihmetellä!! Riippuu hirveästi siitä, kenen kanssa juttelee.

Mulla on kaveri, joka on ollut about 10 vuotta lasten kanssa kotona, ei oikeastaan koulutusta (lukio) eikä duunia. Hän jaksaa mulle aina jeesustella sitä kun minä menen töihin tytön ollessa vuosi ja 1 kuukausi. Mä vaan kaipaan sitä duunin yhteisöllisyyttä ja piirejä! Pää tuntuu hajoavan lopullisesti täällä kotona! Mä en vain mitenkään kestä lapsen kanssa himassa. Luulisi lapsellakin olevan parempi olla päivähoidossa virikkeiden keskellä kun kotona tylsistyneen äidin kanssa!

Yhteistyössä