Toimeentulotuesta tietävät, voiko sossu toimia näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuaaaaaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuaaaaaaa

Vieras
Ja ennenkuin joku viisastelee, että mene töihin niin se ei ole mahdollista tällä hetkellä. Tilanne siis seuraavanlainen:minä opiskelen tyttömyystuella ja mies on sairaslomalla ollut. Minä en jaksa käydä opintojen ohella työssä tällä hetkellä, sillä kärsin kroonisesta unettomuudesta levottomien jalkojen takia.

Mies sai marraskuussa viimeksi sairasrahansa, joka siirrettin tuloksi joulukuulle. Joulukuussa ei saanutkaan mitään rahaa kelalta, koska siirtyi työttömäksi työnhakijaksi silloin. Normisti olisi saanut noin joulukuun 20pv sairasrahan, joka olisi tietenkin siirrety taas tammikuun tuloksi. Tammikuun 6pv saa puolikkaan työkkärinrahan ja tammikuun 22pv kokonaisen. No sossupa onkin nyt tehnyt päätöksen, että tammikuun 22pv maksettava raha onkin yllättäen tammikuun tuloa, eikä sitä siirretäkään helmikuulle kuten aina on tehty. tammikuulle huomioidaan siis puolikas työmarkkinatuki ja kokonainen työmarkkinatuki.

Alunperin sossussa ilmoittivat kun asiaa kyselin jo joulukuun alussa, että tammikuulle huomioidaan vain se puolikas tuki, koska mies on saanut viimeksi rahaa marraskuun 20pv. Eli oltaisiin saatu normaalisti joulukuussa maksettava sairasrahan suuruinen summa miinus tuo puolikas päiväraha tammikuun toimeentulotukena.Tuki olisi ollut meidän tapauksessa silloin noin 608 euroa. Kikkailulla etuuskäsittelijä veti tukemme vain 243 euroon. Etuuskäsitelijä on tehnyt päätöksen, että tammikuun 22pv maksettava kokonainen minimityömarkkinatuki onkin tammikuun tuloa ja näin vältetty maksamasta meille toimeentulotukena sitä joulukuun rahaa. Eli kikkailtu niin, että toimeentulotuki pieneni. Nyt onkin se tilanne, että vuokria jäänyt pystyyn kun sossu vaatii, että miehen 20pv marraskuuta maksettu raha pitäkin riittää yllättäen 22.1 asti:0

Taitaa tulla häätö tätä menoa. Miten ne voi tehdä näin että vaihtaa tuota maksujen jaksotusta? Soitin sossuun ja kysyin asiasta niin pitää tehdä muutoksenhaku ja siinä menee n. 3 vikkoa. miten ne luulee, että pystytään maksamaan vuokrat kun rahaa tuli melkein 400e liian vähän kikkailun takia?

Mä en kyllä ymmärrä tota päätöstä ollenkaan.. Joulukuussa ei mitään tuloja, joten olisi kyllä pitänyt saada toimeentulotukea tammikuulle. Ja tammikuun tulot yleensä otetaan helmikuun hakemuksessa huomioon. Eli jos haette helmikuulle tukea, niin eivät silloin voi ottaa tuota tammikuun 22.pvä tulevia rahoja uudelleen huomioon. Toi on kyllä hei jotenki tosi hölmö päätös, kun aina edellisen kuun tulot huomioidaan.

Miten voi opiksella ollessaan työttömyystuella, eikö se ole huijausta?
Eihän teillä voi olla kuin yksi vuokra maksamatta, koska olette saaneet marraskuussa lopussa rahaa?
Joulukuuhan vasta loppui, eihän teillä nyt häätöä voi olla vielä?

Mitä kikkailua tuossa on. Kylmä fakta; laske yhteen tulot marras-tammikuu ja mieti sitten paljonko mukamas yhteiskunnan pitäisi teille vaan maksella. Jos tuloja on niin eihän silloin mitään tukia tarvita. Et voi vain ajatella että nyt mulla on enemmän käytössä kun ei tarvi näistä rahoista säästää.

Sorry, ei yhteiskunnan tarvi kaikkea maksaa.

Oltiin jo alunperin yksi vuokra jäljessä siis niin että maksettiin se kuun lopussa aina. Ja kirittiin sitä kokoajan umpeen. Nyt kun joulukuussa ei tullutkaan mistään rahaa kun marraskuu siirrettiin joulukuulle tuloksi niin ei kyetty maksamaan vuokraa ollenkaan. Ja nyt sitten tammikuun 22pv maksettava raha onkin yhtäkkiä tammikuun tuloa vaikka on AINA siirretty seuraavalle kuulle. millä ihmeellä sitten eletään helmikuu kun tammikuun työmarkkinatuki onkin tammikuun tuloa ja helmikuun tuki tulee vasta kuukauden päästä siitä tammikuun 22 päivästä.

Siis eikö helmikuun tuki tule 1.2?
Mutta mä kyllä kysyisin vielä tosta päätöksestä, koska näin mä olen asian käsittänyt, että joulukuulle otetaan huomioon marraskuu ja tammikuulle joulukuu jne. Ja nimenomaan ne todelliset tulot.

[QUOTE="aapee";29406912]Oltiin jo alunperin yksi vuokra jäljessä siis niin että maksettiin se kuun lopussa aina. Ja kirittiin sitä kokoajan umpeen. Nyt kun joulukuussa ei tullutkaan mistään rahaa kun marraskuu siirrettiin joulukuulle tuloksi niin ei kyetty maksamaan vuokraa ollenkaan. Ja nyt sitten tammikuun 22pv maksettava raha onkin yhtäkkiä tammikuun tuloa vaikka on AINA siirretty seuraavalle kuulle. millä ihmeellä sitten eletään helmikuu kun tammikuun työmarkkinatuki onkin tammikuun tuloa ja helmikuun tuki tulee vasta kuukauden päästä siitä tammikuun 22 päivästä.[/QUOTE]

Tällaisten jutujen takia olenkin aian tehnyt niin etä vuoka maksetaan aina ensin, siten muut laksut. niit muita on helpompi tarvittaessa siirtää tai maksa osissa jos tiukka tuilanne tulee, mutta asunto on kaikkein tärkein. Tämn opetinmyös lapsilleni ett AIAN maksetaan vuokra ensin, muut laksut sit järjesty tavalla tai tosiella, muta asunto ei saa mennä alta. Aikuisen on osattava hoitaa asiat nin että häätöä ei tule maksamattomien vuokrien takia

Tällaisten jutujen takia olenkin aian tehnyt niin etä vuoka maksetaan aina ensin, siten muut laksut. niit muita on helpompi tarvittaessa siirtää tai maksa osissa jos tiukka tuilanne tulee, mutta asunto on kaikkein tärkein. Tämn opetinmyös lapsilleni ett AIAN maksetaan vuokra ensin, muut laksut sit järjesty tavalla tai tosiella, muta asunto ei saa mennä alta. Aikuisen on osattava hoitaa asiat nin että häätöä ei tule maksamattomien vuokrien takia

Nii just! aian vuoka ensin, siten muut laksut.

Haista kuule rollon tollo pitkä paska.
Moni täällä minä mukaanlukien hoitaa tasan varmasti paljon paremmin asiansa kuin sinä joka pummaat kaikkialta ja vähän kaikilta milloin lapsen kuoleman tai muun syyn takia.

mulla ei ikinä ole vuokrarästejä olut eikä nitä tule =) Aikuisen on osattava hoitaa ainakin vuokransa!
Onneksi mun aikuiset lapset on tämän myös tajunneet =)

Vaadi ilman muuta muutosta. Kyllä tuo tammikuun lopussa tuleva tulo lasketaan vasta helmikuulle. Koska jos haette helmikuulle toimeentulotukea, niin minkä ne meinaa sille kuulle laskea tuloksi. Koska jos helmikuun lopussa oleva menee maaliskuulle, niin sen mukaan teillä ei ole tuloja ollenkaan helmikuulla.
Helmikuulle ne ei voi enää laskea tuloiksi uudestaan tammikuun lopussa saatuja, koska ne on nyt huomioitu.
Marssi lapun kanssa sossuun ja väännä rautalangasta. Jälleen kerran tyhmät naiset ovat töissä paikassa, jossa yrittävät päteä ja laskea jotain, vaikkei mitään hajua asiasta. Ja kun joku yrittää oikoa, vetävät herneen nenuun ja lässyttävät oikomisista. Jos kerran virhe tehty, se oikaistaan tälläisissä tapauksissa heti. Toimeentulotuesta kysymys kun on.

tuli katsomaan vastauksia, kiitos niistä:) Joo kyllä näin on, että teen valituksen päätöksestä ja mulla on aika tistaina sosiaaliasiamiehelle. Lisäksi teen valituksen myös käsittelijöiden toiminnasta. Kun soittelin sossuun etuuskäsittelyyn useita kertoja vaatien saada selvyyden miksi tuki on näin laskettu niin tämä päätöksen tehnyt henkilö ei keskustellut kanssani lainkaan vaan välitti tietoa kolmannen osapuolen kautta. lisäksi puhelimeen vastanneet eri työntekijät antoivat eri näkemyksiä asiasta, osan mielestä tammikuun 22pv tuleva tuki on tammikuun tuloa ja osan mielestä helmikuun. Eli sossu tekee päätöksiä ihan sen mukaan kuka työntekijä on vuorossa.