Toimeentulotuesta tietävät...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua kaipaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="nala";29234428]kyllä käteisenäkin saatavat tulot pitää ilmoittaa![/QUOTE]
yeahright.gif

Mun on vaikee uskoa, että ois todella toi 50e/vuosi. Missä kaupungissa ap vaikutat? Koita etsiä googlella sen kaupungin toimeentulotukiohje. Pitäs löytyä se ohje, jota myös työntekijät käyttää. Ainakin meidän ohje löytyy kaupungin sivuilta ja sieltä näkee ne summatkin.

Onhan niitä nettikirppiksiäkin...

Meillä vain ei aiemmin ole otettu niitä huomioon ja nyt oikeasti harmittaa, että ottivat huomioon, kun on kamalan tiukka rahatilanne. Jää kaikki joululahjat ja ruoat ostamatta. En todellakaan tiedä, millä eletään ensi kuu. :/ Itkettää ja ahdistaa tämä tilanne, kun olen aina omasta mielestäni osannut hoitaa raha-asiat, eikä ole ikinä mennyt laskuja perintään, eikä onneksi ole mitään maksuhäiriömerkintöjä. Miehelle vain tuli yllättävä ja pakollinen meno, johon menee useampi satanen. :( Eikä ole ketään keneltä lainata, enkä kyllä kehtaisikaan oikein, kun en halua muiden ajattelevan etten osaisi hoitaa asioitani.

No nyt särähti korvaa ja pahasti!! Olet aina mielestäsi osannut hoitaa raha-asiat?? Jos näin olisi, niin ET olisi sossun asikkaana toimeentulotukea kinuamassa. Anteeksi nyt vain. Jos osaisit, niin elättäisit perheesi tienaamalla ja tällöin voisit puhua ehkä raha-asioiden osaaamisesta ;)

[QUOTE="ounou";29237905]No nyt särähti korvaa ja pahasti!! Olet aina mielestäsi osannut hoitaa raha-asiat?? Jos näin olisi, niin ET olisi sossun asikkaana toimeentulotukea kinuamassa. Anteeksi nyt vain. Jos osaisit, niin elättäisit perheesi tienaamalla ja tällöin voisit puhua ehkä raha-asioiden osaaamisesta ;)[/QUOTE]

Mun mielestä toimeentulotuen saaminen ei tarkoita sitä ettei osaisi hoitaa raha-asioitaan. Joskus vain on elämäntilanteita, että töitä ei ole tai töitä ei pysty tekemään. Vaatii taitoa, että saan laskut ja ruuat maksettua toimeentulotuella.

Toimeentulotuesta annetun lain mukaan perheen tuloksi katsotaan kaikki perheen käytettävissä olevat tulot ja varat, toisaalta vähäisiä tuloja ei tule huomioida. Kukin kunta tulkitsee tätä omalla tavallaan, esimerkiksi mitään yleispätevää ohjetta STM:n oppaassa ei anneta. Tampereella esimerkiksi pääsääntöisesti jokainen yksityinen tilisiirto tai muu tulo huomioidaan laskelmassa tuloksi, harkintaa toki on mahdollista käyttää. Mitään tiettyjä rajoja ei ole siis sisäisessä ohjeessa määritelty.

On se kyllä ihme homma että sossu vaatii vanhempia käyttämään lapsen tilillä olevat lapsen rahat perheen elättämiseen. Alaikäinen lapsi ei ole velvollinen elättämään vanhempiaan, eikä vanhemmat lain mukaan saa edes lapsen rahoihin koskea.

Siksi ei kannatakaan ottaa mitään myyntituloja omalle tililleen, ikävää mutta totta. Itse olen pöytäkirppiksellä myynyt n. 170e/vko tuloilla enkä ole ilmoittanut, omia vanhoja rääsyjähän sitä on myyty :)

[QUOTE="vieras.";29238060]Itse olen pöytäkirppiksellä myynyt n. 170e/vko tuloilla enkä ole ilmoittanut, omia vanhoja rääsyjähän sitä on myyty :)[/QUOTE]
Oikein!
Minunkaan mielestäni omaisuuden realisointia ei voi laskea tuloksi.