Toimeentulotuki yh-opiskelijaperhe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Erosin juuri miehestäni ja hain ensimmäistä kertaa toimeentulotukea yh:na. Olen opiskelija ja minulla on 2 lasta. Ex-mieheni oli myös pienituloinen ja jouduimme aiemmin myös tukeutumaan toimeentulotukeen.

Nyt sain kuitenkin sellaisen toimeentulopäätöksen, että en ole oikeutettu toimeentulotukeen, koska olen opiskelija. Lainantakausta olen hakenut, mutta en saanut koska minulla on maksuhäirömerkintä. Pelkkä opintotuki ja lapsilisät eivät riitä elättämään 3 ihmistä.

Sossu ilmoitti että lain mukaan minun pitää rahoittaa opiskeluni opintuella+ansiotyöllä. Olen yllättänyt että tilanteessa ei ollenkaan huomioida lapsia... Olen yh ja minulla ei ole lapsenvahtia, joten ilta+viikonlopputyöt ovat poissuljettuja. Lapset ovat jo arkisin täydet päivät päivähoidossa opintojeni vuoksi.Ja onko muutenkaan hyväksi lapsille, että äiti on 24/7 pois kotoa?

Eli jos en löydä töitä, niin lapset jäävät ilman ruokaa. Todella reilu peli. Onko muita joilla kokemuksia vastaavasta tilanteesta? Miksi ollessani naimisissa opiskeluistani ei valitettu? Minusta tämä ei todellakaan kannusta opiskeluihin ja sitä kautta valmistumiseen -> töihin. Haluavat ilmeisesti että jätän koulun kesken ja ilmoittaudun työnhakijaksi. Onko nyt niin paljon pulaa kouluttamattomasta työvoimasta, että häädetään pienten lasten opiskelijaäiditkin reserviin...

Valita siitä päätöksestä!

Kai se isä joskus tapaa lapsia? Sit vaan töihin. Kurjaahan se on vähät vapaat työskennellä.

Sen verran tiedän että sossu kattoo lainan tuloksi vaikka sitä ei nostaisikaan. Mutta luulis että sun tapauksessa on eri juttu kun et lainaa kerta kaikkiaan saa. Ne välillä koittelee ihmisiä, että pääsis helpommalla, joten kerää voimat ja ala vääntää niitten kanssa! Eihän lapset ilman ruokaa voi elää (etkä sinäkään)!

Valita siitä päätöksestä!