Toimeentulotuki yh-opiskelijaperhe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Erosin juuri miehestäni ja hain ensimmäistä kertaa toimeentulotukea yh:na. Olen opiskelija ja minulla on 2 lasta. Ex-mieheni oli myös pienituloinen ja jouduimme aiemmin myös tukeutumaan toimeentulotukeen.

Nyt sain kuitenkin sellaisen toimeentulopäätöksen, että en ole oikeutettu toimeentulotukeen, koska olen opiskelija. Lainantakausta olen hakenut, mutta en saanut koska minulla on maksuhäirömerkintä. Pelkkä opintotuki ja lapsilisät eivät riitä elättämään 3 ihmistä.

Sossu ilmoitti että lain mukaan minun pitää rahoittaa opiskeluni opintuella+ansiotyöllä. Olen yllättänyt että tilanteessa ei ollenkaan huomioida lapsia... Olen yh ja minulla ei ole lapsenvahtia, joten ilta+viikonlopputyöt ovat poissuljettuja. Lapset ovat jo arkisin täydet päivät päivähoidossa opintojeni vuoksi.Ja onko muutenkaan hyväksi lapsille, että äiti on 24/7 pois kotoa?

Eli jos en löydä töitä, niin lapset jäävät ilman ruokaa. Todella reilu peli. Onko muita joilla kokemuksia vastaavasta tilanteesta? Miksi ollessani naimisissa opiskeluistani ei valitettu? Minusta tämä ei todellakaan kannusta opiskeluihin ja sitä kautta valmistumiseen -> töihin. Haluavat ilmeisesti että jätän koulun kesken ja ilmoittaudun työnhakijaksi. Onko nyt niin paljon pulaa kouluttamattomasta työvoimasta, että häädetään pienten lasten opiskelijaäiditkin reserviin...

Valita siitä päätöksestä!

Kai se isä joskus tapaa lapsia? Sit vaan töihin. Kurjaahan se on vähät vapaat työskennellä.

Sen verran tiedän että sossu kattoo lainan tuloksi vaikka sitä ei nostaisikaan. Mutta luulis että sun tapauksessa on eri juttu kun et lainaa kerta kaikkiaan saa. Ne välillä koittelee ihmisiä, että pääsis helpommalla, joten kerää voimat ja ala vääntää niitten kanssa! Eihän lapset ilman ruokaa voi elää (etkä sinäkään)!

Valita siitä päätöksestä!

Kai se isä joskus tapaa lapsia? Sit vaan töihin. Kurjaahan se on vähät vapaat työskennellä.

Sen verran tiedän että sossu kattoo lainan tuloksi vaikka sitä ei nostaisikaan. Mutta luulis että sun tapauksessa on eri juttu kun et lainaa kerta kaikkiaan saa. Ne välillä koittelee ihmisiä, että pääsis helpommalla, joten kerää voimat ja ala vääntää niitten kanssa! Eihän lapset ilman ruokaa voi elää (etkä sinäkään)!

Kiitos kannustuksesta... Tuntuu vaan siltä ettei kukaan ikinä voita valituksia sossua vastaan , mutta yrittänyttä ei laiteta. Isä ei aio olla mukana kuvioissa ja asun opiskelujeni vuoksi kaukana omasta suvustani.

ainakaan täällä ei pakoteta hakeutumaan töihin tilanteessasi. opintolaina huomioidaan tulona, jos sen voi saada, mutta tilanteessasi sitä ei siis huomioitaisi, koska ei ole luottotietoja.

Mun tietääkseni kielteisen opintolainapäätöksen jälkeen sossun pitäisi ottaa laskelmassa huomioon lasten perusosat ja sen mukaan sitten myöntää toimeentulotukea.

Entäs onko mahdollista käyttää "lievempää" keinoa eli perusosan alennusta kohdallani? Olin ollut sellaisessa uskossa ettei koske perheellisiä, mutta nyt googlaillessa törmäsin myös siihen... Miten siinä sitten voidaan kontrolloida sitä että vain minä jään "ruuatta" ja lapset saa normimäärän?

Sossu maksaa kaverini opiskelut koska sillä on maksuhäiriömerkintä eikä saa opintolainaa.

Mun mielestä laissakin on kohta tosta.

TAkas sossuun ja valitusta kehiin.

Mä olen kuullut monesti opiskelijoiden manaavan, että pitäisi varmaan hankkia maksuhäiriömerkintä että saisi sossusta rahaa, eikä tarvitsisi nostaa lainaa. Käsittääkseni opintotuki katsotaan tuloiksi vain jos se laina sulle oikeasti myönnetään, eli maksuhäiriömerkinnän takia sun pitää saada toimeentulotukea.

Etkö saa elatusmaksuja? Valita nyt ihan ensin siitä tukipäätöksestä ja selvitä sossuun ettet saa lainaa. Lisäksi mä miettisin olisko mahdollista muuttaa edullisempaan asuntoon.

Oletko toimittanut sossuun sen päätöksen missä sanotaan että sulla ei ole oikeutta opintolainaan?

sossu katsoo että opiskelijan pitää ensisijaisesti ottaa lainaa elämiseen, mutta jos lainaa ei saa niin sillon pitäisi olla mahdollisuus saada toimeentulotukea.

Jos oot toimittanut kaikki tositteet ja silti ovat tuota mieltä niin tosiaan kannattaa valittaa.

Ja siis minä hain joskus lapsettomana soskusta kesä aikaan opintojen keskellä toimeentulotukea ja mulla oli silloin mahsuhäiriömerkintä eikä siin mitään ongelmaa ollut. Koska lainaa ei myönnetä, ei sitä voida laskea tuloiksi.

Lain mukaan opiskelija on oikeutettu toimeentulotukeen samoin ehdoin kuin muutkin. Sossu voi kyllä kehottaa etsimään duunia, mutta ei voi leikata toimeentulotukea sillä perusteella, ettet nyt ole töissä.

Eli ei ole laillista tuollainen, kannattaa valittaa. Tosin voit soittaakin sille virkailijalle ensin, joskus sekin voi auttaa - kyllä siellä sossussakin tiedetään, että sinä OLET oikeutettu täysimääräiseen toimeentulotukeen. Opintolainaa ei voi laskea tuloksi, jos et tosiasiallisesti voi saada sitä.

Olen tosiaan esittänyt kaikki tositteet ja päätöksessäkin on rekisteröity se, etten voi saada opintolainaa. Ehkä he tosiaan sitten vaan yrittävät uhkailla/patistaa töihin. Mulla tosin meinaa mennä jo motivaatio opiskeluihin, kun rahallisesti ollaan ilman sossun apua 400 e miinuksella. Tosta 300 e olisi se opintolaina, eli oikeasti joutuisivat vaan 100 e maksaan. 400 e liikaa heille, vaikka opintojakin jäljellä enää vuosi, huoh... Eli toisin sanottuna tämä keppi/porkkana ei heidän puoleltaan oikein ole oikein suunnattu, mulle ilman tutkintoo hyvin epätodennäköstä löytöö vakiduunia.

Asumistuki, opintoraha, elarit ja lapsilisät riittivät meillä kolmelle Helsingissä. Mutta tuo ehdotus ansiotyöstä on aika erikoinen... miten meinasivat, että sen voi toteuttaa?

[QUOTE="vieras";23801758]Mä olen kuullut monesti opiskelijoiden manaavan, että pitäisi varmaan hankkia maksuhäiriömerkintä että saisi sossusta rahaa, eikä tarvitsisi nostaa lainaa. Käsittääkseni opintotuki katsotaan tuloiksi vain jos se laina sulle oikeasti myönnetään, eli maksuhäiriömerkinnän takia sun pitää saada toimeentulotukea.

Etkö saa elatusmaksuja? Valita nyt ihan ensin siitä tukipäätöksestä ja selvitä sossuun ettet saa lainaa. Lisäksi mä miettisin olisko mahdollista muuttaa edullisempaan asuntoon.[/QUOTE]

Elarisopparia ollaan menossa tekeen. Laskin ne nyt tohon ylempään viestiin nyt mukaan. Eli ilman niitä oltais n. 600 e/kk miinuksella

Olet ilmeisesti hakenut lainaa vain yhdestä paikasta? Kokeile kaikista pankeista. Sossu antaa vasta sitten.

Opiskelija on aina heikoilla toimeentulotuen kanssa. Toivottavasti sinulla ei ole mahdollisuutta opiskella kesällä. Jos ei ole niin saat elätyksen sossusta.

[QUOTE="vierailija";23802289]Olen tosiaan esittänyt kaikki tositteet ja päätöksessäkin on rekisteröity se, etten voi saada opintolainaa. Ehkä he tosiaan sitten vaan yrittävät uhkailla/patistaa töihin. Mulla tosin meinaa mennä jo motivaatio opiskeluihin, kun rahallisesti ollaan ilman sossun apua 400 e miinuksella. Tosta 300 e olisi se opintolaina, eli oikeasti joutuisivat vaan 100 e maksaan. 400 e liikaa heille, vaikka opintojakin jäljellä enää vuosi, huoh... Eli toisin sanottuna tämä keppi/porkkana ei heidän puoleltaan oikein ole oikein suunnattu, mulle ilman tutkintoo hyvin epätodennäköstä löytöö vakiduunia.[/QUOTE]

Mene takaisin ja sano että sulla on pieniä lapsia = et ihan heti pääse töihin koska kesällä päiväkodit on kiinni. Nosta oikein metakka asiasta, kysy miten ruokit lapsesi (näin ne vakiasiakkaatkin joutuu tekemään). Vaadi saada esimiehen tiedot. Näytä paperit vaksille/sossulle ja nimenomaan NÄYTÄ SORMELLA sieltä ne kohdat, joiden mukaan et voi saada lainaa. Lainaa ei muuten edes myönnetä kesäkuukausiksi, kerro tänä sossulle kuriositeettina.

Itse hain aikoinani äitiyspäivärahaa. En saanut paljon mitään kun väittivät että en ole oikeutettu tulojen perusteella. Menin paperin kanssa takaisin ja selvästi näki päätöksen tehneestä ett oli tahallisesti tehnyt huono päätöksen, josko tyytyisin siihen.

Koska väittivät että en ollut ulkomailla töissä ollessa ollut vakuutettuna suomessa, vaikka olin ja minulla oli tästä todistus. Ei edes pyytänyt nähdä sitä, joten oli aivan tahallisesti yrittänyt viedä minulta ansiosidonnaisen äitiysrahan. Yritti maksaa vaan minimiä.

Mene takaisin ja sano että sulla on pieniä lapsia = et ihan heti pääse töihin koska kesällä päiväkodit on kiinni. Nosta oikein metakka asiasta, kysy miten ruokit lapsesi (näin ne vakiasiakkaatkin joutuu tekemään). Vaadi saada esimiehen tiedot. Näytä paperit vaksille/sossulle ja nimenomaan NÄYTÄ SORMELLA sieltä ne kohdat, joiden mukaan et voi saada lainaa. Lainaa ei muuten edes myönnetä kesäkuukausiksi, kerro tänä sossulle kuriositeettina.

lainaa saa nostaa 31.8 asti, mikäli sitä ei ole vielä nostanut.

Asumistuki, opintoraha, elarit ja lapsilisät riittivät meillä kolmelle Helsingissä. Mutta tuo ehdotus ansiotyöstä on aika erikoinen... miten meinasivat, että sen voi toteuttaa?

Sitä minäkin mietin... Ehkä siinä sit ajettiin takaa sitä että pitää valita koulu tai työ. Toimeentulotukilaskurilla olen laskenut että meille noiden tukien jälkeen jäisi vielä vajaaksi tulot. Ja niin jäi sossun laskelmankin mukaan. Eri asia sitten jos haluaa/pystyy elämään pienemmillä tuloilla kuin toimeentulonormit. Mutta siinä vaiheessa on pakko, jos ei sossu ei suostu avittaan, tai vähittäänkin lätkäisee sen perusosan alennuksen -20%, koska olen menettänyt luottotiedot :(

Minusta ne huomioi sen lainan tulona vaikka et sitä nostaisi / saisi. Kun se laina katsotaa syödyksi, saanet toimeentulotukea. Tai no, minä en kyllä saanut kun opintotuen viipyessä kun opiskelin 3n lapsen yhna. Tuloina oli opintotuki, laina, asumistuki ja elatusmaksut ja lapsilisä. Noista asumistuki ja opintotuki meni kokonaisuudessaan vuokraan, lapsilisällä ja elatusmaksuilla sitten elättiin + keästyötuloilla.

Olet ilmeisesti hakenut lainaa vain yhdestä paikasta? Kokeile kaikista pankeista. Sossu antaa vasta sitten.

Opiskelija on aina heikoilla toimeentulotuen kanssa. Toivottavasti sinulla ei ole mahdollisuutta opiskella kesällä. Jos ei ole niin saat elätyksen sossusta.

Kyllä mulla piisasi se kelan päätös etteivät takaa mun opintolainaani. Ei tarttenuut yhdestäkään pankista käydä kyseleen mitään. ja ihan ilman mitään tappeluita toimeentulotuen sain.

Minusta ne huomioi sen lainan tulona vaikka et sitä nostaisi / saisi. Kun se laina katsotaa syödyksi, saanet toimeentulotukea. Tai no, minä en kyllä saanut kun opintotuen viipyessä kun opiskelin 3n lapsen yhna. Tuloina oli opintotuki, laina, asumistuki ja elatusmaksut ja lapsilisä. Noista asumistuki ja opintotuki meni kokonaisuudessaan vuokraan, lapsilisällä ja elatusmaksuilla sitten elättiin + keästyötuloilla.

Jos et ole oikeutettu nostamaan opintolainaa (eli kela ei myönnä valtiotakausta) ei sitä lasketa toimeentulotuessa tuloksi koska et voi sitä saada.

Silloin jos sinulla on oikeus opintolainaan mutta muuten vaan jätät sen nostamatta lasketaan se toimeentulotuen määrään mukaan.

Yhteistyössä