Toimesta kysyttävää, voiko sen "jäädyttää" (työasioita siis)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kertokaas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kertokaas

Vieras
Juu eli jos olen lähihoitajana (toimi) niin voiko siitä omasta työstä olla pois esim. vuoden- 2? Onko työnantajalla "velvollisuutta" ottaa takas... Siis meinaan et millä nimellä se kulkis? Onko se palkatonta vai mitä? Vuorotteluvapaaseenhan vaaditaan tietty määrä palvelusvuosia ja niitä ei minulla vielä niin paljon ole. Enkä nyt puhu mistään perhevapaista, ne kyllä tiedän.

Entä voiko tuona aikana olla esim. muualla töissä?

Voit hakea virkavapaata, palkatonta sellaista. Työnantajan ei ole sitä pakko myöntää. Meidän talossa saa maksimissaan kaksi vuotta virkavapaata, vuoden jaksoissa. Kahden vuoden jälkeen on joko irtisanouduttava tai tultava takaisin töihin. On oma asiasi mitä virkavapaalla teet.

Jos opiskelet jossain, voit hakea opintovapaata. On myös palkatonta. Tämä vapaa on pakko myöntää. Työnantaja tuskin ilahtuu jos opintovapaan aikana olet töissä toisella työnantajalla.

Kunnallisella puolella voi anoa virkavapaata, työnantaja päättää myöntäänkö vai ei. Sinä aikana saa tehdä, mitä haluaa. Voi esim. olla toisella työssä. Riippuu kunnasta kuinka monta vuotta vapaata voi saada (Helsingissä nykyään max 2 vuotta). Samaan työhön pääsee periaatteessa takaisin, mutta työpiste voi kyllä vaihtua.

voit anoa virkavapaata. se on palkatonta. se on eri asia, suostuuko työnantaja myöntämään sulle sitä. ite oon kans lähihoitaja ja täälä meillä päin ei meinaa millään saada pitkää virkavapaata, moni sanonut itsensä irti, ku ei ole myönnetty, kun ovat sitä tarvinneet. on niin valtava työntekijä pula...

Meillä saa 2v pitää paikkansa ja olla töissä missä lystää. Sitten on tultava takaisin ja irtisanottava itsensä. Monet käyttävät tätä kun haluavat vaihtaa työpaikkaa, mutta saavat aluksi vain sijaisuuden tai eivät ole varmoja pitävätkö uudesta työstä esim työaikojen takia.