Toimimmeko mielestänne oikein 19-vuotiaan välivuotta pitävän tyttäremme kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En jaksanut lukea koko ketjua.. että sori jos tämä on toistoa..

Pääasia että tietää rahan arvon.
Jos hän olisi muuttanut pois kotoa ja opiskelisi, antaisitte (toivon mukaan) hänelle silloinkin rahaa? Eikö sitä kuukausirahan antamista voi verrata siihen vaikka asuu kotonakin? Jos teillä on mistä antaa, antakaa toki.

Alkuperäinen kirjoittaja Anni:
Alkuperäinen kirjoittaja piparisuu laiskana:
On vasta nykyajan ajatusta, että omasta kotikodistaan joutuisi maksaan "vuokraa" vanhemmilleen. Toki kotityöt ja omat kulutusmenonsa joutuu maksamaan, mutta ei asumisesta.

Kuinkahan monen tuon ikäisen äiti (40-60v) on edes omassa nuoruudessaan kuullut, että olisi joutunut maksaan puhdasta rahaa asumisesta vanhemmilleen 20-30vuotta sitten...?

Olen erimieltä, minusta tuo on vanhojen aikojen perua.
Äitini (syntynyt 61) alkoi heti töihin mentyään, kuten 3 sisarustaankin maksamaan kotiin ja hänestä se oli aivan normaalia (kavereilla samaa systeemiä)

Myös minun vanhempani ovat maksaneet kotiin. Jopa niin, että kotoa muutettuaan lähettivät rahaa vanhemmilleen. Tavallaan kiitollisuuttaan, että vanhemmat elättivät heitä pienenä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja piparisuu laiskana:
On vasta nykyajan ajatusta, että omasta kotikodistaan joutuisi maksaan "vuokraa" vanhemmilleen. Toki kotityöt ja omat kulutusmenonsa joutuu maksamaan, mutta ei asumisesta.

Kuinkahan monen tuon ikäisen äiti (40-60v) on edes omassa nuoruudessaan kuullut, että olisi joutunut maksaan puhdasta rahaa asumisesta vanhemmilleen 20-30vuotta sitten...?

Kaikki ne, jotka itse tiedän?

Aijaa. Ehkä mää vaan oon tietämätön sitten.. Oman ruuan ostamisen olen kuullut (+sen mitä kuluttaa), mutta en että maksaisi talosta rahaa..

Jotenkin tuon ymmärtää jos on pulaa rahasta, mutta en silloin jos ei ole pulaa ellei tarkoitus ole saada lapselle ymmärrystä rahasta.

Alkuperäinen kirjoittaja taikatassu:
No aikuisten oikeasti ihanko tosi ?
Ja kuinkas lapsenne sitten pärjää kun muuttaa omilleen ja laskut ovatkin hänen hoidettava :o
Oma on asianne mutta periaatteessa laittaisin hänet maksamaan nimellistä vuokraa ja omat kännykkä yms. laskut itse omista palkkatuloistaan !

Tuota noin, miten sitten luulet kotoa muuttavien yleensä ottaen pärjäävän? Ne, jotka muuttavat esim. 18-vuotiaana ja ovat siihen asti vain tuhlailleet vanhempien rahoja? Kyllä elämä opettaa. :) Kaikki sen rahankäytön oppii, pointti on, että miksi se kituuttaminen pitäisi jo kotona asuessa aloittaa..kaikki eivät ole 18v:nä vielä valmiita maailmalle, jokainen omaan tahtiin.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Etkö sä nyt käsitä, että siipien kannattelu tulee aloittaa mahd. nuorena. Ei tule sitten yllätyksiä. Sulla on vissiin aika pitkä aika omista laihoista vuosista, kun et tätä seikkaa ajattele ollenkaan.

Sun lapset ei taida olla sitä sorttia, että säästäisivät tienestinsä?
Vaan tuhlaisivat ne?

Mulla oli lukion jälkeen sama tilanne.

Vuokraa multa ei pyydetty, mutta ruokaostoksia kotiin tuodessani (siis vaikka mulle olisi lista annettu, mitä pitää ostaa) ei tullut mieleenkään huolia niistä maksua.

Maksoin siis jotain, vapaaehtoisesti, en pakosta.

Etkö sä nyt käsitä, että siipien kannattelu tulee aloittaa mahd. nuorena. Ei tule sitten yllätyksiä. Sulla on vissiin aika pitkä aika omista laihoista vuosista, kun et tätä seikkaa ajattele ollenkaan.

Mistä sä tiedät, että tyttö on oikeasti ymmärtänyt, että eläminen maksaa? Eihän hän joudu konkreettisesti maksamaan mistään. Sama kuin sanoisi, että ymmärrän lasten kasvattamisen olevan vaikeaa, silti todellisuus iskee rankasti, kun yrittää selvitä uhmaikäisen kanssa.

Miksi tytön tarvisi vielä ymmärtää, että eläminen maksaa, jos laittaa rahansa säästämiseen eikä kuluta niitä? Eriasia on jos hummailee rahallansa ja laittaa heti menemään...

Itse asuin pitkään kotona, eikä tullut mieleenkään (äidilleni tai mulle) et kotona pitäis maksaa vuokraa tai ruuasta! Omat kuluni maksoin itse siis koulujutut ja vaatteet, autokoulun kävin omilla rahoilla, samoin ostin auton ja siihen bensat, vakuutukset ym.
Toi kuukausiraha on musta vähän lapsellinen juttu töissä käyvälle nuorelle naiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Jos tyttö tienaa 1300 euroa kuussa, niin miksi ihmeessä maksatte hänen kännykkälaskunsa, 60? kuukausirahaa, tms?

Tän mäkin todella haluaisin tietää...
Meinaatteko maksa tytön vuokran, kun hän muuttaa omilleen?? Eikö kannattais opettaa noihin säännöllisiin kuluihin, eli kännykkä ja vaatteet on maksettava itse ja jos ette halua periä vuokraa, pakotatte laittamaan vaikka 200 euroa kuussa säästöön. Nyt olisi säännöllinen meno, joka totuttaisi vuokran maksuun ja tulevisuudessa olisi pieni pesäuna.

Alkuperäinen kirjoittaja A:

Vaan tuhlaisivat ne?

Etkö muuta keksi? Hyökkäät rumasti. Kertoo susta paljon.

Mun ei tartte täällä palstalla kysellä kasvatusneuvoja/mielipiteitä. Meillä homma sujuu ihan omin avuin. Hyviä lapsia kaikki. Sinä taasen taidat epäillä omia kykyjäsi???

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Kyllä mä vähän ottaisin "vuokraa" tms. Esim. 200 euroa. Se ei olisi hänen tuloistaan suuri osa, mutta antaisi jo sellaisen tunteen, että tienatessa ei voi vaan hummata kaikkia rahoja. Välivuodet ovat minusta kurjia ylipäätään, en olisi tyytyväinen.

Minä taas kannustan välivuoden pitämiseen, kunhan ei laiskottele. Työnteko kuten ap:n tytöllä tai vaihtarina ulkomailla ovat parhaita vaihtoehtoja.

No kirjoituksestas sai käsityksen että ootte melko rikkaita. Eli en mä näe syytä siihen miksi tuossa olisi jotain vialla. Olettaen että ei omia palkkojaan syydä turhuuksiin vaan pistää vaikka säästöön opiskelurahastoon tms.

En jaksanu lukea koko ketjua mutta meillä kotona vanhemmat teki niin, että otti meiltä jonkun pienen "vuokran" jos oltiin töissä (jos opiskeli niin sillon ei tarvinnu maksaa) ja laitto kaikki ne maksamat vuokrat jemmaan. Nämä rahat he sitten luovuttivat kokonaisuudessaan takaisin kun ikää oli 21 vuotta (muistaakseni sen ikäsenä). Eli rahat vaan meni säästöön mutta sitä me lapset ei sillon tiedetty, ja oli hieno yllätys saada ne könttinä takaisin vuosia myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Jos tyttö tienaa 1300 euroa kuussa, niin miksi ihmeessä maksatte hänen kännykkälaskunsa, 60? kuukausirahaa, tms?

Koska ne maksetaan nuoremmallekin! Näin mäkin tekisin.

Minusta tuossa on aika vähän logiikkaa =)

No ok, selitän vähän.

Minä muutin pois kotoota 18 v ja muutin omilleni. Kävin siis töissä ja koulussa. Kustansi itse kaiken.

Mutta kun mun pikku broidi täytti 18 v, asusti kotona. Piti välivuotta, opiskeli, kävi töissä asui kotona koko ajan ja maksatti kaikki vanhemmillamme. Edelleen tekee sitä. Asui tuossa vuosi sitten taas vanhemmilla PIIIIIITKÄÄN kun ero tuli, biletti vaan rahansa. Väärin sekin on, että toinen saa ja toinen ei.

Siis aloittajan tilanteessa esikoinen on 19 v ja töissä, ilman opiskelu paikkaa. Pääsee ensivuonna opiskelemaan ja siitä alkaa kituutus.
Nuorempi täyttää aikanaan 19 v ei pääse opiskelemaan vaan käykin vaan töissä. Ei edes hae opiskelemaan tai asuntoa kun kotona on kivaa ja rahaa säästyy. Eli kiva sitten hyysätä nurkissa aikuista, kun kotona asumisesta ei tartte maksaa.

Mahtaakohan kukaan ymmärtää mitä tarkoitan?

Siis omg. Minä tiedän, että te riitelette perinnöstä jonain päivänä...

Mulle on aina kuulunut kotona ollessani siivoaminen (ja ruohonleikkuu ja remppa-apu ja...), niin kauan kuin kotona olen asunut. Eli kotona ei ole saanut vain lorvia.

Vuokraa ei toki ole peritty ja ruoka on ollut ilmaista. Opiskellessa maksoin omat menoni (kirjat, vaatteet, yms). Jos oli jotain tarvetta, niin toki autettiin. Tämä on minusta oiva tapa ja voisin tehdä samoin oman jälkikasvuni kanssa.

Myöhemmin tein opiskelun ohessa töitä ja hyvin pärjäsin ihan alkua lukuunottamatta ihan omillani (nuukasti, mutta jopa ilman velkaa). Tosin mä olen DI, joten työt ovat olleet tunteihin nähden hyväpalkkaisia ja joustavia opiskeluaikana.

Koko ketjun lukeneena voi tulla siihen johtopäätökseen, että suurin osa pitää kaikkien kustannusten maksamista huonona ajatuksena. Koeta kestää ap, et ehkä olekaan oikeassa. Vaan toisaalta emme tunne tytärtäsi, minkä vuoksi mielipiteillämme ei ehkä ole kovin suurta painoarvoa.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
En jaksanu lukea koko ketjua mutta meillä kotona vanhemmat teki niin, että otti meiltä jonkun pienen "vuokran" jos oltiin töissä (jos opiskeli niin sillon ei tarvinnu maksaa) ja laitto kaikki ne maksamat vuokrat jemmaan. Nämä rahat he sitten luovuttivat kokonaisuudessaan takaisin kun ikää oli 21 vuotta (muistaakseni sen ikäsenä). Eli rahat vaan meni säästöön mutta sitä me lapset ei sillon tiedetty, ja oli hieno yllätys saada ne könttinä takaisin vuosia myöhemmin.

Tää olis tosi hieno idea! Mutta silloin pitäisi olla tasapuolinen, että toimii samanlailla kaikille sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja A:

Vaan tuhlaisivat ne?

Etkö muuta keksi? Hyökkäät rumasti. Kertoo susta paljon.

Mun ei tartte täällä palstalla kysellä kasvatusneuvoja/mielipiteitä. Meillä homma sujuu ihan omin avuin. Hyviä lapsia kaikki. Sinä taasen taidat epäillä omia kykyjäsi???

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Et voi tulla keskustelupalstalle kärkkäällä asenteella ja olettaa, että kaikki saamasi vastaukset ovat asiallisia. Mielestäni hyökkäsit ap:tä kohtaan tässä viestissäsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Aniida:
tossa tilanteessa mä vaatisin että tyttö laittais säästöön tulevia opiskeluja varten jonkun osan (vaikka pienenkin) palkastaan.

Hän laittaa KOKO palkan aina säästöön, siksi annammekin kuukausirahaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja piparisuu:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:

Tää olis tosi hieno idea! Mutta silloin pitäisi olla tasapuolinen, että toimii samanlailla kaikille sitten.

Joo, musta se oli hienosti tehty vanhemmilta ja jokaisen lapsen kohdalla he toimi ihan samalla tavalla. Eli jos lapsi ei opiskellut (vanhemmat siis kannusti nimenomaan opiskelemaan!) ja asu kotona niin vuokra piti maksaa mutta ne saatiinkin takaisin aikusena :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kaikki sen rahankäytön oppii, pointti on, että miksi se kituuttaminen p? Kyllä elämä opettaa. :) Kaikki sen rahankäytön oppii, pointti on, että miksi se kituuttaminen pitäisi jo kotona asuessa aloittaa..

Toki rahankäytön oppii, mutta olen ajatellut, että jos voi harjoitella jo kotona, elämä sujuu pienemmillä kolhuilla. Jos ostaa ison läjän vaatteita, puhuu maratonpuheluita kaverin kanssa ja vielä suoraveloitus nappaa 400 euroa toiselle tilille, nuorella on kuitenkin katto pään päällä ja kaapissa ruokaa.

Ap, mitä jos tyttö kokeilisi vaikka kuukauden tai pari, miten rahat riittävät? Jos hoitaisi kulunsa itse, tulisi käsitystä miten sillä tämänhetkisellä tulolla pärjää? Nyt en näe sitä, että hänellä olisi realistinen kuva (kertomasi perusteella) mitä eläminen maksaa. Voisittehan vaikka sitten auttaa häntä säästämään kokoon tämän ns. puuttuvan summan, jos liikaa ahdistaa. Olisiko tässä järkeä? =)

Yhteistyössä