Toimimmeko mielestänne oikein 19-vuotiaan välivuotta pitävän tyttäremme kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
19-vuotias tyttömme kirjoitti juuri keväällä ylioppilaaksi. Hän ei vielä päässyt opiskelemaan, joten pitää välivuotta töitä tehden. Tyttö asuu vielä ainakin tämän vuoden kotona, on halukas muuttamaan vasta vuoden tai parin päästä. Hän tienaa töistään parhaimmillaan yli 1300e kuussa, joskus vähemmän koska töitä ei aina ole säännöllisesti 5 päivää viikossa, joskus voi olla vain 3-4. Tyttö myös mahd. menee avoimeen yliopistoon opiskelemaan, ei ole vielä päättänyt.

Olemme ihan tyytyväisiä siihen, että lapsemme asuu vielä kotona, meillä on runsaasti tilaa, hänen lisäkseen kodissamme asuu vain yksi alle 18v nuori, muita sisaruksia ei ole. Jotkut ovat sitä mieltä, ettei meidän pitäisi elättää enää 19-vuotiasta, vaan pitäisi ottaa häneltä vuokrarahaa, mahd. maksua ruuasta jne. Ajatus tuntuu ainakin meille vieraalta...olemme kohtalaisen varakkaita, joten talouden kannalta emme tarvitse lapseltamme vuokraa tai muuta maksua. Hän saa siis käyttää kaikki työstään ansaitsemat rahansa itseensä ja tulevaisuuttaan varten, opiskelua, omaa asuntoa yms. varten. Maksamme hänen elämisensä: ruuan, joitakin vaatteita, kännykkälaskut jne. Lisäksi hän ja sisaruksensa saavat molemmat 60e kuukausirahaa, jolla saavat kustantaa kaikki ylimääräiset hankinnat, biletykset ja muut menot. Olen ylpeä tytöstäni: hän tekee reippaasti töitä, aikoo ensi keväänä hakea yliopistoon ja todellakin tajuaa rahan arvon:on säästeliäs eikä paljon tuhlaile, maksoi jopa koko autokoulunsa itse kesätyörahoillaan. Kotitöihin hänen tietysti pitää osallistua eikä vain olla passattavana kotona (kuten jotkut nuoret.)

Olemmeko tehneet väärin, kun emme ole ottaneet tytöltä maksua vaan elätämme hänet vielä sen vuoden, pari? Miten itse toimisitte oman samanikäisen jälkikasvun kanssa? :)

itse en ole tuossa tilanteessa vielä piiiitkään aikaan.
mutta jos teille sopii se että tyttärenne asuu kotona ja kustannatte hänen elämisen niin mikäs siinä.
tosin ehkä lopettaisin rahan antamisen kun tienaa jo noin hyvin itse. :) tämäkin oli vain minun mielipide.
ja hienoa jos tuon ikäinen osaa säästää tulevaisuuttaan varten :flower: :flower:

Minusta asian pointti on siinä, ymmärtääkö tyttö rahan arvon vai ei. Jos on työteliäs ja säästäväinen ja varaa rahojaan tulevaisuutta varten, on ihan ok, että säästää tulevaisuuteen. Silloin ette tee hallaa, vaikka ylläpidätte häntä vielä vuoden.

Itse tekisin kyllä toisin. Ruoka ja katto vanhempien puolesta, mutta vaatteet, kännykkälaskut jne. omasta piikistä ja kuukausiraha ehdottomasti pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hmm... No ehkä antaisin jo ite maksaa laskunsa ja vaatteensa ja kuukausirahankin ottaisin pois, mutta ruoka ja katto pään päällä on mun mielestä tosi kiva!

Näin meillä tehtiin kun ite asuin välivuoden kotona. Ja hyvä systeemi oli omasta mielestäni.

tekisin niin, että en antas 60 euron rahaa enää, tyttö sais ite maksaa kännykkä ja muut henk.koht. laskunsa, joita tuskin hirveesti edes on. puhuisin tytön kanssa, että säästää nyt sitten takuuvuokraa ja muutenkin opiskelua varten rahaa, jotta myöhemmin pärjää. en ottas asumisesta mitään, jos joka tapauksessa vuoden päästä lähtee opiskelemaan, mutta olettasin, että sitten opiskeluaikana mun ei tarvis avustaa kauheesti, kun on säästänyt rahaa ja saahan se sitten opintotuenkin joka sisältää rahan ja asumislisän.

Kyllä mä vähän ottaisin "vuokraa" tms. Esim. 200 euroa. Se ei olisi hänen tuloistaan suuri osa, mutta antaisi jo sellaisen tunteen, että tienatessa ei voi vaan hummata kaikkia rahoja. Välivuodet ovat minusta kurjia ylipäätään, en olisi tyytyväinen.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Minä toimisin niin, että vastuuttaisin samoissa oloissa elävälle työssäkäyvälle nuorelle ainakin kaikki harrastuksiin ja puhelimeen liittyvät maksut =)

Harrastuksia hänellä ei tällä hetkellä ole, tuota voisi harkita, että maksaisi itse kännykkälaskut...puhuu kuitenkin kohtuudella eikä puhelinlasku yleensä ole korkea. Hänellä ei siis ole vakituista työpaikkaa eikä työsopimusta, on vuokrafirman kautta yhdessä paikassa töissä ja hyvällä tuurilla saa sieltä koko syksyn ja talven ainakin töitä. :)

eikös se ole pääasia että lapsi oppii siihen että työtäkin täytyy rahan eteen tehdä? kyllä minunkin isä antoi minun asua jonkin aikaa luonaan kun erosin sen aikasesta poikaystävästäni (noin 19-20v silloin) eikä pyytänyt rahaa ruoasta tai asumisesta ja ei kai minusta nyt kovin huono ihminen ole kasvanut.

Miusta tuo on tosi hienosti tehty, jos ja kun teette noin. Toivottavasti tyttärennekin arvostaa tekoanne. Jos tyttärenne on säästeliäs eikä tuhlaa, hänelle ei liene myöhemmin omassa asunnossaan tule yllätyksenä se, että niin veden ja sähkön kulutuksesta kuin sähköstäkin on maksettava.
Moni nuorihan on aika hämmästynyt, kun on lapsuuden kodistaan pois muuttanut, kuinka paljon se eläminen loppujen lopuksi maksaa.

Itse meinasin vaatia lapseltani "pientä" ruokarahaa, jos meinaa vielä useamman vuoden lapsuuden kodissaan viihtyä täysi-ikäistymisensä jälkeen.

Saisi maksaa itse omat menonsa, en kuitenkaan vuokraa enkä ruokarahaa perisi.
Tiedän yhden vastaavan tapauksen, jossa neitokainen kävi välivuoden töissä, asui ilmaiseksi vanhempiensa luona, ajeli äidin tankkaamalla autolla, biletti kaikki ansaitsemansa rahat :whistle:

Jos hän kerran ansaitsee kuitenkin aika hyvin tuon ikäiseksi, en oikein käsitä miksi hänelle pitää maksaa vielä kk-rahaa?

Minusta varakkuudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Täysi-ikäisen ihmisen pitää minusta lähtökohtaisesti ansaita oma elantonsa.

Itse maksoin vastaavassa tilanteessa välivuotenani pientä vuokraa vanhemmilleni, ja se oli minusta todellakin ihan oikein, ja olisi ollut minusta hullua elää ilmaiseksi vanhempien rahoilla työssäkäyvänä aikuisena.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Harrastuksia hänellä ei tällä hetkellä ole, tuota voisi harkita, että maksaisi itse kännykkälaskut...puhuu kuitenkin kohtuudella eikä puhelinlasku yleensä ole korkea. Hänellä ei siis ole vakituista työpaikkaa eikä työsopimusta, on vuokrafirman kautta yhdessä paikassa töissä ja hyvällä tuurilla saa sieltä koko syksyn ja talven ainakin töitä. :)

Silloinhan se hyvä onkin aloittaa omista puhelinkuluista vastaaminen, kun kulupuoli on hallinnassa =) Olen samoilla linjoilla muitten vastaajien kanssa, että kk-raha pois, mutta asuminen ja ruokapuoli kustannetaan. =)

mä en voi tajuta sitä, että lapsen pitäis tulla omillaan toimeen heti kun on 18-vuotias. Jotenkin kuvastaa mun mieelstä ihmeellistä kylmyyttä.

totta kai mun mielestä ihmisen pitää mennä opiskelelmaan, hankka työpaikka ja lakaa huolehtia itsestään ja omasta tulevasta perheestään, mutta kyllä perheenjäseniä musta pitää tukea aina, olivat sitten minkä ikäisiä tahansa .

en IKINÄ pystyis ottamaan vuokraa lapseltani. sehän on ihan hullua. teidän tilanteessa ehkä en antais enää sitä kuukausirahaa, ja hyvn voi maksaa omat menonsa palkallaan, mutta vuokra-jutussa tuntuu vähän itsekkäältä ja epäkypsältä, varsinkin kun kerrotte että ootte varkkaita. eikä tyttärenne varsinaisesti miltään siivellä eläjältä vaikuta.

eli musta teette ihan oikein. jos se asuu nurkissa vielä 10 vuoden kuluttua, alkaisin ehkä vähän patistaa :) vaikka toi kuviohan on ihan tavanomaista jossain espanjassa.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Minusta asian pointti on siinä, ymmärtääkö tyttö rahan arvon vai ei. Jos on työteliäs ja säästäväinen ja varaa rahojaan tulevaisuutta varten, on ihan ok, että säästää tulevaisuuteen. Silloin ette tee hallaa, vaikka ylläpidätte häntä vielä vuoden.

Itse tekisin kyllä toisin. Ruoka ja katto vanhempien puolesta, mutta vaatteet, kännykkälaskut jne. omasta piikistä ja kuukausiraha ehdottomasti pois.

Lisään vielä, että vanhempien tehtävä on valmistaa lasta tulevaan. Tärkeintä on siis, että valmistatte lastanne siihen aikaan, kun hän joutuu kustantamaan itse elämänsä. Liiallinen antaminen saattaa johtaa siihen, että nuori ei ymmärrä taloudenpitoa. Ja näistä ongelmista saadaan sitten lukea tälläkin palstalla, kun ihmisillä ei riitäkään raha ruokaan.

Kuulostaa kuitenkin, että tyttärenne on järkevää sorttia.

No aikuisten oikeasti ihanko tosi ?
Ja kuinkas lapsenne sitten pärjää kun muuttaa omilleen ja laskut ovatkin hänen hoidettava :o
Oma on asianne mutta periaatteessa laittaisin hänet maksamaan nimellistä vuokraa ja omat kännykkä yms. laskut itse omista palkkatuloistaan !

Vuokra- tai ruokaraha ei minusta olisi tarpeen, mutta itse en maksaisi töissä käyvälle lapselle kuukausirahaa. Kun itse aikoinani asuin kotona ja kävin töissä, maksoin itse vaatteeni ym. menoni, mutta ruuasta tai asumisesta en maksanut. Minusta oli ihan hyvä systeemi.

Yhteistyössä