Toiminimellä toimijoita paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Kannattaako perustaa toiminimi jos aion myydä valmistamiani tuotteita? Toiminta olisi varmaan aika pienimuotoista.

Jotainhan saa myydä verottomana, mutta mikä se summa on vuodessa?

Tietysti otan tarkemmin asioista selvää, mutta näin mietintävaiheessa olisi kiva kuulla kokemuksia toiminimellä toimimisesta. :)

Mitä kuukasittain tapahtuvia toimintoja pitää tehdä vaikka ei olisi myyntiäkään? Onko verottajan kanssa helppoa toimia, vai tuottaako toiminta hirvittävän paperimylläkän?

Vastaan vaan tuohon viimeiseen kohtaan: riippuu vähän siitä, aiheuttaako yksinkertaistenkin lomakkeiden täyttely harmaita hiuksia. Toiset eivät kestä sellaista ollenkaan, mutta ei nyt mun mielestä ole ollut mitään vaikeaa. Mulla on siis kirjanpitäjä, mutta lasken ja tilitän alvit itse. Nehän ne ainoat paperit on, joita joka kuukausi täyttelen. Ennakkoveroja varten taas saat valmiit maksulaput verottajalta, kun olet perustamisvaiheessa ilmoittanut arvioidun vuosityötulosi. Joten kun työntekijöitä ei ole, ei toiminimessä mitään paperisotaa kyllä ole, eikä perustamisvaiheessakaan niin montaa lomaketta täytellä.

[QUOTE="vieras";24577407]Vastaan vaan tuohon viimeiseen kohtaan: riippuu vähän siitä, aiheuttaako yksinkertaistenkin lomakkeiden täyttely harmaita hiuksia. Toiset eivät kestä sellaista ollenkaan, mutta ei nyt mun mielestä ole ollut mitään vaikeaa. Mulla on siis kirjanpitäjä, mutta lasken ja tilitän alvit itse. Nehän ne ainoat paperit on, joita joka kuukausi täyttelen. Ennakkoveroja varten taas saat valmiit maksulaput verottajalta, kun olet perustamisvaiheessa ilmoittanut arvioidun vuosityötulosi. Joten kun työntekijöitä ei ole, ei toiminimessä mitään paperisotaa kyllä ole, eikä perustamisvaiheessakaan niin montaa lomaketta täytellä.[/QUOTE]

:D Osuit heti asian ytimeen. Papereiden (virallisten) täyttely kyllä ahdistaa ja paperisodan pelkääminen onkin oikeastaan se ainoa syy miksi en ole vielä uskaltanut.
Toisaalta eihän tuo nyt kovin mahdottomalta määrältä kuulosta.
Verot on se toinen pelko, osaanko arvioida oikein ja mitä mieltä verottaja sitten on mun arvioista. Mitäs jos arvioin tulot liian yläkanttiin?

Oletko saanut jostain ohjausta, esim. yrittäjäkurssilta? Paljonko sun kirjanpitäjäottaa per kirjaaminen?

Myytkö tuotteita, teetkö itse, vai palveluita?

:D Osuit heti asian ytimeen. Papereiden (virallisten) täyttely kyllä ahdistaa ja paperisodan pelkääminen onkin oikeastaan se ainoa syy miksi en ole vielä uskaltanut.
Toisaalta eihän tuo nyt kovin mahdottomalta määrältä kuulosta.
Verot on se toinen pelko, osaanko arvioida oikein ja mitä mieltä verottaja sitten on mun arvioista. Mitäs jos arvioin tulot liian yläkanttiin?

Oletko saanut jostain ohjausta, esim. yrittäjäkurssilta? Paljonko sun kirjanpitäjäottaa per kirjaaminen?

Myytkö tuotteita, teetkö itse, vai palveluita?

Yrittäjäkurssi kannattaa käydä ehdottomasti, siitä on paljon hyötyä. Sen jälkeenhän on oikeutettu myös starttirahaan. Mun kirjanpitäjä käyttää tuntiveloitusta enkä edes muista, paljonko se on. Ihan kohtuullinen kuitenkin, mutta toki sitten tilinpäätöksen aikaan tulee enemmän. Vien kuitit neljän kuukauden välein. Myyn itse palveluita.

Jos arvioit tulot yläkanttiin, maksat liikaa veroja ja ne tulee sitten palautuksina takaisin niin kuin muillakin. Jos taas arvioit alakanttiin, tulee mätkyjä mutta niissäkin on aika pitkät maksuajat. Sitä arvioita voi muuttaa kesken tilikauden, jolloin saat sitten uudet maksulaput loppukaudelle. Sitä tulojen arviointia ei kannata siis panikoida.

[QUOTE="vieras";24577566]Yrittäjäkurssi kannattaa käydä ehdottomasti, siitä on paljon hyötyä. Sen jälkeenhän on oikeutettu myös starttirahaan. Mun kirjanpitäjä käyttää tuntiveloitusta enkä edes muista, paljonko se on. Ihan kohtuullinen kuitenkin, mutta toki sitten tilinpäätöksen aikaan tulee enemmän. Vien kuitit neljän kuukauden välein. Myyn itse palveluita.

Jos arvioit tulot yläkanttiin, maksat liikaa veroja ja ne tulee sitten palautuksina takaisin niin kuin muillakin. Jos taas arvioit alakanttiin, tulee mätkyjä mutta niissäkin on aika pitkät maksuajat. Sitä arvioita voi muuttaa kesken tilikauden, jolloin saat sitten uudet maksulaput loppukaudelle. Sitä tulojen arviointia ei kannata siis panikoida.[/QUOTE]

Starttirahaa saa jos uusi yritys on sellainen, etta palvelulle on kysyntää, eikä esim kampaaja pikkukaupunkiin, jossa on jo 10...

Starttirahaa saa jos uusi yritys on sellainen, etta palvelulle on kysyntää, eikä esim kampaaja pikkukaupunkiin, jossa on jo 10...

Onko tuohon starttiran saamiselle jotain ehtoja? Aikaisemmin en ole toiminut yrittäjänä ja en aio kampaajaksi tms. Ala ei varmaankaan ole mikään kultakaivos mutta en uskalla myydä tuotteitani "pimeästi". Olen nyt ollut kesän työttömänä 6kk työllisyysjakson jälkeen. Kelalta en saa mitään päivärahoja tms. Olen kuitenkin työkkärin asiakas, kai. Käyn siis säännöllisesti ja käynnit merkataan siihen lappuun. :D

Onko tuohon starttiran saamiselle jotain ehtoja? Aikaisemmin en ole toiminut yrittäjänä ja en aio kampaajaksi tms. Ala ei varmaankaan ole mikään kultakaivos mutta en uskalla myydä tuotteitani "pimeästi". Olen nyt ollut kesän työttömänä 6kk työllisyysjakson jälkeen. Kelalta en saa mitään päivärahoja tms. Olen kuitenkin työkkärin asiakas, kai. Käyn siis säännöllisesti ja käynnit merkataan siihen lappuun. :D

Ei nykyään tarvi olla edes työkkärin asiakas, itsekään en ollut. Mutta siis ehtoina on yrittäjäkurssi tai vastaavat tiedot esim. opintoihin sisältyneinä ja liiketoimintasuunnitelma. Tuohon LTS:n tekoon saa ohjausta usein juuri yrittäjäkursseilta. Lisäksi on tosiaan se kysyntäasia, josta voisit kysyä esim. paikallisesta TE-keskuksesta tai uusyrityskeskuksesta (esim. Ensimetri yms.). Niistä saat ilmaisia neuvoja vaikka kuinka paljon.

Älä helvetissä ryhdy yrittäjäksi, jäät kaiken sosiaaliturvan ulkopuolelle!

Ei se mitään paperisotaa ole. Verovirastoon vaan täyttämään hakemus, mulla kesti ehkä 30 min. Ja tilinpäätöksen tein alle tunnissa... Eli yhteensä 1,5 h on menny paperihommiin.

Sun ei tartte ilmoittautua alv-velvolliseks jos vuositulot on alle 8500.

[QUOTE="vieras";24577680]Älä helvetissä ryhdy yrittäjäksi, jäät kaiken sosiaaliturvan ulkopuolelle![/QUOTE]

Mä olen täysin kaiken sosiaaliturvan ulkopuolella. Tuskin mulle myönnetään edes starttirahaa.

[QUOTE="kirjanpitäjä";24577683]Ei se mitään paperisotaa ole. Verovirastoon vaan täyttämään hakemus, mulla kesti ehkä 30 min. Ja tilinpäätöksen tein alle tunnissa... Eli yhteensä 1,5 h on menny paperihommiin.

Sun ei tartte ilmoittautua alv-velvolliseks jos vuositulot on alle 8500.[/QUOTE]

Hyvää tietoa joka kyllä kannustaa uskaltamaan. En tosiaan osaa arvioida miten paljon tienaisin, aika vähän varmaan. Haluaisin kuitenkin kokeilla niin ei tarvitsisi pähkäillä jos, jos...

[QUOTE="kirjanpitäjä";24577683]Ei se mitään paperisotaa ole. Verovirastoon vaan täyttämään hakemus, mulla kesti ehkä 30 min. Ja tilinpäätöksen tein alle tunnissa... Eli yhteensä 1,5 h on menny paperihommiin.

Sun ei tartte ilmoittautua alv-velvolliseks jos vuositulot on alle 8500.[/QUOTE]

Vuositulot vai liikevaihto?

[QUOTE="vieras";24577680]Älä helvetissä ryhdy yrittäjäksi, jäät kaiken sosiaaliturvan ulkopuolelle![/QUOTE]

Ja tässä jälleen asiantuntijan lausunto. Nykyään yrittäjänäkin voi hakea vaikka toimeentulotukea jos tarvis on. Olen saanut myös työttömyyskorvausta, sairaspäivärahaa sekä vanhempainpäivärahaa..

Starttirahasta sellainen huomio, että starttirahaa on haettava ennen kuin yritys on perustettu. Itselläkään ei ollut koulutusta, mutta kokemus (ja hyvä liiketoimintasuunnitelma :) )riitti.

kertyyhän yrittäjällekin esim eläkettä ja saa sairauspäivärahaa kelalta tarvittaessa?

Korjaus tähän, Jos liikevaihto on alle 8500,-. Liikevaihto ja tulot ovat kaksi eri asiaa.

[QUOTE="vieras";24578398]Korjaus tähän, Jos liikevaihto on alle 8500,-. Liikevaihto ja tulot ovat kaksi eri asiaa.[/QUOTE]

Jos mulla on palkkatyö ja sit toi toiminimi noita omia juttuja varten ja liikevaihto alle tuon 8500, niin mitenköhän verottaja sit kohtelee?

Yhteistyössä