Toimitus kysyy: Miten lapsesi tekee läksyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oilur
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

oilur

Uusi jäsen
10.09.2007
6
0
1
Hei!
Olen tekemässä Kaksplussaan juttua läksyjen teosta. Haluaisin juttuuni mukaan myös vanhempien kokemuksia.
1) Missä ja milloin lapsesi tekee läksyt?
2) Autatko tai valvotko läksyjen tekoa?
3) Onko läksyjen tekoon liittynyt ongelmia (esimerkiksi läksyt ovat jääneet tekemättä tai läksyjä on lapsen mielestä liikaa)? Miten olette ratkaisseet ongelmat?
Voit kirjoittaa kokemuksesi suoraan tähän viestiketjuun.
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Terveisin
Oili Urmas
toimittaja
Kaksplus

1 9 vuotias poikamme syö ensin välipalan ja tekee läksyt heti sen jälkeen, yleensä keittiön pöydän ääressä vaikka on koulupöytäkin.
2. Tarvittaessa autan ja valvon tarkasti että läksyt tulee tehtyä. Auttamisessa pitää vain olla tarkkana ettei anna vastauksia vaan lapsen pitää oivaltaa itse. Jos on tehtävä joka ei kerta kaikkiaan onnistu, jätetään tekemättä ja lapsi kysyy opettajalta neuvoa.
3. Ei ole ongelmia, poika rakastaa koulua ja tekee läksytkin hyvin mielellään. Jos tuntuu että poika on esim. liian väsynyt koulun jälkeen eikä jaksa keskittyä tehtäviin, pidetään luova tauko ja yritetään uudestaan.

1) Esikoinen aina tunnollinen koululainen ja tekee kyllä kotona/kaverilla läksyt koulun jälkeen. Kuopuksen kanssa aina kotona töittemme jälkeen katsomme yhdessä, muuten jäisi varmaan tekemättä.
2) Esikoista autan tarvittaessa, kuopusta lähes aina. Kuopusta myös valvomme läksyjen teossa.
3) Esikoisella aluksi ongelmia matematiikan kanssa, sai eritysopetusta ja nykyään pärjää hienosti. Kuopuksella keskittymisongelmia (ei todettu ADHD) jonka vuoksi valvottava, autettava ja opastettava läksyjen teossa. Hieno tukiverkosto koulun kanssa on auttanut kuopuksemme koulunkäynnin kanssa(kiitos vaasaan). Ainahan lasten mielestä läksyjä on liikaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
1 9 vuotias poikamme syö ensin välipalan ja tekee läksyt heti sen jälkeen, yleensä keittiön pöydän ääressä vaikka on koulupöytäkin.
2. Tarvittaessa autan ja valvon tarkasti että läksyt tulee tehtyä. Auttamisessa pitää vain olla tarkkana ettei anna vastauksia vaan lapsen pitää oivaltaa itse. Jos on tehtävä joka ei kerta kaikkiaan onnistu, jätetään tekemättä ja lapsi kysyy opettajalta neuvoa.
3. Ei ole ongelmia, poika rakastaa koulua ja tekee läksytkin hyvin mielellään. Jos tuntuu että poika on esim. liian väsynyt koulun jälkeen eikä jaksa keskittyä tehtäviin, pidetään luova tauko ja yritetään uudestaan.

Ja lisänä tähän että poika on keskosena syntynyt erityislapsi jolla keskittymisessä vaikeuksia mutta hyvässä yhteistyössä koulun ja puhe-ja toimintaterapian kanssa on sujunut hyvin ja poika rakastaa koulun käymistä. Lisäksi on älyltään viisas.

1) Useimmiten jo koulussa. Jos ei ole siellä tehnyt, tekee ne koulun jälkeen kotona/kaverilla. Jos läksyt ovat tekemättä koulun jälkeen, on kotiintuloaika varhaisempi ja tekee läksyt ennen iltapalaa.

2) Harvemmin. Ei ole tarvinnut apua juuri koskaan, eikä ole läksyjäkään jäänyt liiemmin tekemättä. Kysellään, että onko läksyt tehty ja satunnaisesti plarataan koulukirjoja, jotta nähdään että tehtäviä on tehty ja onko opettaja tehnyt kirjoihin merkintöjä.

3) Eskarista lähtien ongelmana on ollut tehtävien helppous. Lapsi oppi lukemaan ja laskemaan varhain ja eskari-ikäisenä osasi lukea Harry Pottereita ja käyttää rahaa kaupassa, joten lukuaineissa ei ole ollut riittävästi haastetta. Koulunkäynti on tympinyt pahastikin ja lapsi itsekin on joka vuosi toivonut haastavampia tehtäviä. Nyt alkaa 4. kouluvuosi ja taas toivotaan, että opettajilta riittäisi aikaa myös "liian osaavalle" lapselle, joka tunnilla imeskelee hihojaan ja uppoutuu ajatuksiinsa.

3) Onko läksyjen tekoon liittynyt ongelmia (esimerkiksi läksyt ovat jääneet tekemättä tai läksyjä on lapsen mielestä liikaa)? Miten olette ratkaisseet ongelmat?

vastaukset:

1) Olen työtön ja kotona olen ollut kauan. Tytär on tästä syystä saanut olla siinä onnellisessa asemassa, että on tullut koulusta suoraan kotiin. Ensin syömme yhdessä lammin ateria ja vaihdamme kuulumiset. Olen huomannut, että kouluruoka on niin aikaisin ja annokset niin pieniä, että nälkä on kova kun päivä päättyy.

2) Läksyt hän tekee iltäpäivällä ruuan jälkeen reeippaasti keittiöpöydän ääressä.

3) Valvon läksyjen tekoa, mutta apua ei tarvitse. Tytär rakastaa lukemista ja usein lukee minulle ääneen kun muut läksyt on tehty.

Ongelmana on lähinnä ollut tehtävien helppous. Lukemaan ja laskemaan on opittu jo ennen kouluun menoa. Nyt syksyllä menee kolmannelle luokalle ja olemme keskustelleet mm. englannin kielen opiskelusta. Lupasin keskustella opettajan kanssa jos vaikuttaa siltä, että turhautuu tunnilla.

Kotona, välipalan jälkeen.

Uusi opiskelutilanne vaatii lapsilta omatoimisuutta. On sovittu, että tulevat kotiin, ottavat välipalaa ja tekevät läksyt. Tarkastan ja autan kun tulen itse koulusta kotiin/mies tarkistaa ja auttaa kun tulee töistä.[b/]

Viime vuonna meillä esikoinen kävi ekan luokan, nyt menee toiselle luokalle ja keskimmäinen menee ekalle. Kirjoja ja läksyjä oli kyllä mielestäni paljon tuon ikäiselle. Tekemättä ei jäänyt, mutta muutamaan kertaan niitä tehtiin parikin tuntia.

1.Tultuaan koulusta syövät jotain ja sitten sen jälkeen heti läksykirjat auki.
2.Opastan alkuun kertoen ohjeet ja menen tekemään omia askareita.Jos tarvitsee apua pyytää sitä,lopuksi tarkistellaan yhdessä ne ja korjaillaan jos on virheitä.
3.Kolmasluokkalaisen kanssa sujuu suht ongelmitta läksyn teko mutta ekaluokkalaiselle tuottaa tuskaa keskittyä niitä tekemään,toivon mukaan alkaisi rauhoittumaan eikä tarvitsisi kokoajan muistuttaa että nyt läksyt ja ei pompita paikasta toiseen keksien leikkejä,aikaa meni tänäänkin 2,5 tuntia muutamaan tehtävään:snotty:

1. Iltapäiväkerhon jälkeen tokaluokkalainen syö jotakin ja sitten tekee, yleensä lattialla maaten...

2. En valvo. Kysyn kyllä, onko tehtynä. Yleensä hoitaa täysin itsenäisesti läksyt. Joskus harvoin autan alkuun pääsemisessä.

3. Läksyjä ei ole liikaa, ainakaan toistaiseksi. Läksyjen tekoon menee keskimäärin 10-15 minuuttia/päivä.

- Ylensä keittiön pöydällä vaikka jokaisella on oma koulupöytä. Sohva ja olohuoneen lattia myös suosittuja paikkoja. Läksyt tehdään pääsääntöisesti heti välipalan jälkeen.

- Tarvittaessa. Mutta en esim pyydä näyttämään mitä tuli läksyksi tai mite lapsi ne teki.

- Välillä on varsinkin pojilla ollut ongelmia että läksyt saa tehtyä. Ongelma ratkaistu siten että olen itse valvonut läksyjen tekoa. Pahimmassa tapauksessa sitten on rajoitettu esim pelaamista tai kavereill menoa.
Yhden lapsen kanssa oli enemmän ongelmia ja otettiin kouluun yhteys. Päädyttiin psykologin testien jälkeen mukautettuun oppimäärään tietyissä aineissa ja toimintaterapiaan.

Lapset 3lk ja 6lk.
Yleensä kolmasluokkalainen hoitaa läksyt heti koulun jälkeen, reippaasti menee ja ei tarvitse muistutella juuri koskaan. Kuutosen kanssa on ongelmia, yleensä illalla klo 22-24 läksyt tekee itse.
En voi sille juuri mitään kun ei kotonakaan käydä ja kännykkä on kotona ja aina lähdetään kaverille koko päiväksi tai shoppaillaan. Asiaan on tulossa muutos, pari päivää minä haen (joo tämä on lapsellista, mutta minkäs teet? :D) lapsen koulusta ja sitten katson että läksyt varmasti tulee tehtyä huolella ja yhden päivän ajan vaadin paremman kuin hyvän käsialan ja marginaalit siististi.
Tuo nuorempi likka (9v) on kovin viisas ja läksyissä menee 10-15 minuuttia.
Esikoinen sitten taas... noh, esikoisella saattaa mennä kolmekin tuntia kirjan ääressä. Ja aamulla ihan väsynyt ku yön painanu länkkäreitä. :/
Heille tulee siis paljon läksyä, ja lapsi ei jaksa yöllä keskittyä!
Mutta asiaan tulee muutos, ei kavereita ennen kuin läksyt alkavat sujua hyvin!
Joten ei mitenkään toivotonta tämä, kutosen kanssa vain pitää olla hyvin kärsivällinen. ;)

Ekaluokkalainen..
1. Koulupöydällä heti koulusta tultuaan.
2. Olen vieressä kytiksellä jos epeli tarvitsee apua. Kun on läksyt tehnyt, tarkastan ne. Korjataan, mietitään yhdessä jos on virheitä. :)
3. Ei vielä, sitä odotellessa.. :D

Hei!
Olen tekemässä Kaksplussaan juttua läksyjen teosta. Haluaisin juttuuni mukaan myös vanhempien kokemuksia.
Voit kirjoittaa kokemuksesi suoraan tähän viestiketjuun.
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Terveisin
Oili Urmas
toimittaja
Kaksplus

Ekalta luokalta lähtien lapseni ovat halunneet tehdä läksynsä vasta illalla, kun rauhoitt6uvat kotiin ja itse tullut töistä. Keittiön pöydän äärellä vaikka kirjoituspöydätkin olleet. Luettavat läksyt usein sängyllä.
Auttaa ei juuri ole tarvinnut ketään. Ihan jotain ovat kysyneet mutta itsenäisesti tehneet. En paljoa edes kysellyt, onko tehty.
Kuopuksella oli eka luokalla valtavasti lksyjä. Alkoi tehdä kun tulin kotiin, välillä söimme ja taas läksyjä. Hyvä kun Salkkareille sai tehtyä.
Vanha opettaja ja saipahan alun kouluun, että läksyjä on.

Kotona, useimmiten on tehty jo ennen kun me vanhemmat tullaan kotiin
Autamme tarvittaessa, läksyt tarkistetaan aina
Joskus jos läksyt ovat jääneet treenipäivinä tekemättä ennen treenejä, saattaa niiden jälkeen olla tuskaa tehdä niitä.

1) Kotona tekee läksyt, sen jälkeen kun on syönyt välipalan.
2) Kyllä jos olen kotona. Läksyt tarkistetaan ja mietitään ongelmat yhdessä tarvittaessa.
3)Iltapäivähoidossa kun oli vielä, eivät siellä muistaneet läksyjä ja illalla oli aika työlästä väsyneenä niitä tehdä. Jossain vaiheessa läksyjä tuli paljon kun tunnilla oli useammin keskittymisen kanssa ongelmia ja tehtävät jäivät kotiin läksyiksi. Asia ratkesi kun opettaja teki seurantavihon tuntityöskentelystä, se herätteli lasta miettimään asiaa päivittäin ja pikkuhiljaa läksyjen määrä väheni kun lapsi teki tunnilla tehtävänsä.

Yhteistyössä