Toinen auto vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "zxc"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

"zxc"

Vieras
Muutettiin "maalle" ja mies tarvitse auton työmatkoihin+ että saa lapset päiväkotiin/pois sieltä. Minulla ei toistaiseksi ole vakituista työpaikkaa, mutta sellainen on mahdollisesti luvassa muutaman kuukauden sisällä. Töihin (jos saan sen paikan) pääse periateessa bussillakin, kestää va vähän kauemmin....Nyt yksi tuttava on myymässä oman auton (eli tiedetään ettei mikää paskaauto), se maksaisi n. 10000e + tietenkin vakuutukset, huollot ´jne....mutta toisalta pääse 15min:ssa ovesta ovelle säällä ku säällä....Niin ja siis olen tällä hetkelläkin töissä siellä, mutta käytännössä extrajana,töitä on toistaiseksi koko ajan, mutta eihän sitä koskaan tiedä....

"ongelmana" on tässä että mitään pakko pakkoa tässä ei ole, mutta onhan se paljon kätevämpi kun on kaksi autoa. Rahaakin olisi autoon just ja just, toisaalta sillä kymppitonnilla voisi lyhentää asuntolainaa ja auton ylläpitokustannukset käyttää johonkin kivaan/pakolliseen....

Miten teidän perheessä olisi toimittu ja varsinkin perusteluja kaipaisin?:)

10 tonnin auto "turhaksi" kakkosautoksi on melko kallis. Puolet halvemmalla saat ihan hyvän, pienen 5-10v vanhan kauppakassin, jossa todennäköisesti myös vuosittainen vero + vakuutukset ovat halvemmat. Itse en raaskisi 10 tonnin turhaa autoa ostaa jos rahaa ei olisi "liikoja". Laske itse kaikki kulut (myös vuosittainen arvon aleneminen + huollot) niin näet paljonko auto päivässä maksaa = onko se lyhemmän matka-ajan arvoinen.

Meidän kakkosauto maksoi 3v sitten 2500€, vakuutukset on pienet ja verot myös. Ja korjattu on muutamilla satasilla näiden vuosien varrella. Eli en ostaisi noin kallista autoa kakkosautoksi jos ei ole paljon ylimääräistä tai tuu paljon km...

Meillä tehtiin niin, että mä selvitin oikeasti, mitä toinen auto maksaa ja mietin, mistä voin sen rahan kuukausittain ottaa. Että onko meillä sitä rahaa joka ikinen kuukausi siihen toiseen autoon. Sisältäen sen itse auton hankinnan, bensat, vakuutusmaksut, huoltomaksut, kaikki pesemiset jne.

Meillä tilanne oli se, että rahaa nyt sen verran löytyi/löytyy ja toinen auto hankittiin, mutta on tämä niin kallista. Syyskuussa maksoin mm. vakuutuksen 600 e, huollon reilu 250 euroa ja bensat päälle. Eipä tarvinnut tuhlata aikaa vaatekaupoilla...

Emme hankkisi kakkosautoa ellei se ole täysin välttämätön. Sille rahalle on oikeasti niin paljon parempaakin käyttöä. Meillä on vain 1 auto, se on miehen nimissä ja mies sitä ajaa, kuin myös maksaa kaikki auton kulut. Ihan kauhulla olen seurannut mm. huolto- ja korjausmaksuja, bensakuluja jne. Itselläni menisi palkasta jo niin iso osa pelkän auton, siis yhden peltikotteron, ylläpitoon, että ei kiitos... Mutta toki jos katsotte, että se kakkosauto oleellisesti nostaa perheenne elämänlaatua ja helpottaa elämää kovasti ja siihen autoon oikeasti on varaa (myös yllätyksiin, joita oikeasti voi tulla vaikka kuinka luotettavina myyjiä pidätte), niin mikäs siinä.

Sinänsä ihmettelen miksi te naiset haluatte itsellenne halpoja, vanhoja ja turvattomia pikkuautoja omaan käyttöönne. Minulle perhe on kuitenkin sen verran tärkeä, että haluan lasteni ja vaimoni matkustavan turvallisessa autossa, jota on helppo ajaa ja toimii luotettavasti. Tämän takia olenkin tilannut vaimolleni uuden auton.

[QUOTE="zxc";29051330]
"ongelmana" on tässä että mitään pakko pakkoa tässä ei ole[/QUOTE]

Tämä olisi minulle pääsyy siihen, että en autoa ostaisi. Toinen asia olisi, että vanha viisaus on, ettei koskaan kannata ostaa autoa tutulta. Se nimittäin on varma tie, ystävyyssuhteen tuhoon. Autoissa on aina vikoja ja joka kerta kun autoa korjaatte, muistatte tuttunne, joka auton teille möi...

Itse käyttäisin ylimääräiset rahat ehdottomasti asuntolainan lyhennykseen. Tämän jälkeen säästyvillä ylläpitorahoilla ostaisin täysijousitetun parin tonnin polkupyörän (+ hyvät pyöräilyvarusteet) ja kulkisin keväät, kesät ja syksyt pyörällä töissä. Talvikuukaudet menisin bussilla, jos en nyt ihan talvipyöräilystä innostuisi.

Tämä valintani olisi puhtaasti ns. hyvinvointi ja elämäntaso valinta. Pyöräily hyvällä pyörällä olisi mukavaa päivittäistä kuntoilua, pitäisi mielen virkeänä, jne. Lisäksi ei olisi sitä ainaista (mielestäni helvetillistä) showta auton huoltojen ja korjailujen kanssa. Lisäksi asuntolainan pieneneminen vaikuttaisi ainakin minulla stressitasoon ja toisi sekin hyvää mieltä. :)

Sinänsä ihmettelen miksi te naiset haluatte itsellenne halpoja, vanhoja ja turvattomia pikkuautoja omaan käyttöönne. Minulle perhe on kuitenkin sen verran tärkeä, että haluan lasteni ja vaimoni matkustavan turvallisessa autossa, jota on helppo ajaa ja toimii luotettavasti. Tämän takia olenkin tilannut vaimolleni uuden auton.

Monet joutuu hankkimaan niitä halpoja, vanhoja ja turvattomia pikkuautoja taloudellisten syiden takia. Rikkaalle näyttää olevan hankala ymmärtää, että kaikilla ei ole rajattomia rahavaroja uusien autojen ostelemiseen.

Yhteistyössä