Toinen lapsi syntyy hoitovapaalla/Kelan tuesta kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys kelan tuesta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysymys kelan tuesta

Vieras
Eli meillä toinen lapsi syntyy, kun olen ekasta hoitovapaalla. Joudun tekemään vielä lisäselvityksen, mutta mitä ihmettä tarkoittaa:

"Laskennallisten hoitorahojen määrästä vähennetään teille maksettava vanhempainpäiväraha"

Eli enkö saa enää esikoisesta mitään kodinhoidontukea, kun uusi vauva syntyy ja saan äityispäivärahaa? Luulin että olisin saanut sen n. 85 eur esikoisesta..

Kysymys siis kodinhoitotuesta, en saa hoitolisää enkä kuntalisää.

Kiitos!

Olisiko niin, että saat kotihoidon tuen osuuden, mutta nimenomaan lisäosa on tätä laskennallista, josta vähennetään vanhempainraha. Kyllä käsittääkseni vanhemmasta sisaresta maksetaan, jos tämä on kotona hoidossa ja äiti äitiyslomalla.

Mikä on tuo 85 euroa? Mulla vastaava tilanne, päätös Kelasta on tullut jo. Hoitorahaa (294 € + risat) ei saa, kuntalisää ei saa, ainoa mitä voi saada on hoitolisä, mutta kun siihen vaikuttaa talouden tulot ja äitiysraha lasketaan äidin tuloksi, niin tulorajojen yli mennään. Mulle ei siis esikoisesta makseta mitään, kun olen äitiyslomalla.

Meni muistaakseni niin, että saamastansa hoitorahasta vähennettiin vanhempainpäivärahan määrä. Siis karkeasti jos hoitoraha 200e ja vanhempainraha 150e, niin hoitorahasta jää maksettavaksi 50e.
Näin nopeasti sen tajusin myös kirjoittamastasi Kelan lainauksesta.

kotona olevista lapsista yhtään kotihoidontukea ollessani äitiyslomalla. Syynä se, että äitiyspäiväraha on muka niin iso, ettei maksettavaa enää jää.

Ei saa hoitorahaa, jos on äitiyslomalla. Katkerana yllätyksenä tuli minulle tämä :( Siis tosiaankaan en saa esikosta (2-vuotias) MITÄÄN äitiysloman ajalta. Ja äitiysrahan saan miniminä, laskettuna edellisen verotuksen "tuloista", jotka ovat siis 0e, koska olen ollut äitiys/vanhempainrahalla ja kotihoidontuella... Ainoa, mitä äitiysrahan lisäksi voi saada on hoitolisä. Sitä saa kuitenkin vain, jos perheen yhteenlasketut tulot (se äitiysraha on tulo myös) jäävät tietyn rajan alle. Joten meillä ainakin nuo KELAn tuet romahtavat jonkin verran toisen lapsen tulon myötä.

Murrr:ille Minä olen kuullut, että jos ekan lapsen syntymästä on alle 3 vuotta, niin äitiyspäiväraha on sama kuin mitä ekasta lapsesta oli. Ei siis tippuisi minimiin. Mitään faktaa ei kyllä valitettavasti tosta ole.

Kelan sivuilta (http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160701134915EH?openDocument):

"Vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista. "

Eli jos nuorin lapsi on alle 3-vuotta ennen seuraavaa laskettua aikaa, saa samaa äitiys- ja vanhempainrahaa kuin edelliselläkin kerralla.

Eli näköjään en tule saamaan mitään. Äitiyspäiväraha on noin 1500 eur (olihan puhe kuukauden tuloista?), joten jos tuo summa vähennetään jostain hoitorahasta, en saa mitään..

ap

Murrr: kyllä sun kuuluu saada sama äitiysraha kuin esikosta jos et ole ollut töissä välillä ja esikko on alle 3-vuotias! Lakia muutettiin muutama vuosi sitten (sitä ennen tippui minimille). Mä saan saman äitiysrahan, kun esikko on 1v11kk jäätyäni uudestaan äitiyslomalle, olen ollut hoitovapaalla tähän asti. Minimille tippuminen olisi saanut minut kyllä raivon partaalle!!

Alkuperäinen kirjoittaja Ok:
Eli näköjään en tule saamaan mitään. Äitiyspäiväraha on noin 1500 eur (olihan puhe kuukauden tuloista?), joten jos tuo summa vähennetään jostain hoitorahasta, en saa mitään..

ap

Heh, tuollaisilla äitiyspäivärahoilla minä tanssisin ripaskaa kylillä, anteeksi reilusti kertomani kateellisuus :-)

Saapi olla melkoinen palkka että 1500 egeä nettoaa?! Itse tavallisena duunarina sain 1500 euron kuukausipalkkaa myyjän työstä, ja vanhempainrahaa saan sitten jotain 800 euroa kuussa, bruttona. Monet tuttavistani tuntuvat pitävän sitä paljona, kun itse ovat opiskelleet tai hoitaneet lasta kotona ennen perheenlisäystä..

Yhteistyössä