Toinen lapsi tulossa ensi talvena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sohvi_C
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sohvi_C

Vieras
Hei!

Ajattelin kokeilla löytyisikö odottajia pinoon. Odotan itse toista, laskettu aika joulukuussa, ja jotenkin on alkanut tuntua siltä että olisi hauskaa vaihtaa kokemuksia. Ja selviytymisvinkkejä sitten kun kakkoset ovat olemassa... (Jos tällainen ketju täällä jo on, tämä avaus tarpeettomana sivuutettakoon.)

Meillä esikoinen 10/06, ikäeroa tulee noin 2v2kk jos tyyppi saapuu ajallaan. Esikoista yrittämällä yritettiin (saapui luomuna kyllä), joten yllätys oli melkoinen ja _ihana!_ kun tää toinen ilmoitti tulostaan heti ehkäisyn jättämisen jälkeen.

Tänne siis kaikki kakkosen kantajat (tokkopa tuollakaan niin väliä milloin se la kenelläkin on?) poikki ja pinoon!

Sohvi

Heipparallaa!

Täällä odotellaan myös toista pienokaista saapuvaksi vuoden vaihteessa. Esikoinen on 02/07 ja ikäreoa tulee n. 1v10kk. Samoin meillä yritettiin ensimmäistä kauan aikaa ja kaytiin hoidoissakin, mutta toinen tuli kyllä niin yllätyksenä, että sain vasta tietää odottavani (ja vauva kasvanut masussa n. 5kk). Ihana yllätys oli tosiaan!

Meille on myös tulossa toinen lapsi joulukuussa esikoisen ollessa "jo" 3v3kk. Toivon kovasti, että vauva pysyykin mahassa ainakin joulukuun alkuun, koska esikoinen otti varaslähtöä 6vk ja joutui olemaan sairaalassa kasvamassa pari viikkoa. Olisi kivempi saada vauva heti kotiin, niin saisi olla myös esikoisen kanssa tiiviimmin alkuajat. Keskolassa oleskelu vie kuitenkin suuren osan äidin (ja isän) energiasta.

Meillä molemmat lapset on saaneet alkunsa ihan luomuna ja suhteellisen nopealla aikataululla ehkäisyn jättämisen jälkeen. Sen suhteen ollaan oltu onnekkaita. Vaikeat raskausajat, äkkinäinen synnytys istukan irrottua ja raju koliikki vauva-aikana ovat kyllä hiukan lykänneet haaveita suurperheistä, vaikka sellaisen saisikin.

Mymmeli07: Sulla ei ilmeisesti ollut juuri alkuraskauden oireita, jos et tiennyt odottavasi kuin vasta 5:llä kuulla? Itselläni raskaudet ekan 4kk ajan on olleet niin h i r v e i t ä, että ei olisi kyllä voinut jäädä huomaamatta. Nyt on onnellinen olo kun rv 22 täyttyy huomenna ja vointi on mitä mainioin. Hemoglobiini oli tosin laskenut jo 101:een!, mutta en ole huomannut juurikaan väsymystä. Nyt syön Obsidania tunollisesti päivittäin ja toivon hb:n korjaantuvan.

Moikka!!

Meille on toinen pikkuinen tuloillaan tammikuussa 2009 ja esikoinen on 12/06 eli ikäeroa tule 2v ja 1kk. Olen muutaman kerran kirjotellut tuonne tammimammojen palstalle, mutta siellä on väkeä niin paljon, että en pysy enää perässä, varsinkin kun ei ihan joka päivä tänne ehdi kurkkimaan.. joten kivaa jos tästä saatasiin mukava pieni porukka!!

Meillä toinen sai alkunsa puoliksi vahingossa, mutta ehdottomasti oli positiivinen yllätys kun kaksi viivaa testiin ilmestyi :) Hetken panikoin, että kuinka kahden pienen kanssa pärjää, mutta niin ne on muutkin siitä selvinneet hengissä..

Esikoinen aloitti päiväkodin viime maanataina ja melkoista kiukuttelua onkin sitten ollut iltaisin.. voi kumpa jo pian helpottaisi..

Minkälainen alkuraskaus teillä on ollut? Itse olen molemmissa raskauksissa välttynyt kokonaan pahoinvoinnilta, mutta väsymys on vaivannut koko ajan, varsinkin kun ei oikein pääse pitkäkseen lepäilemään kun vasta näin illalla..

Moikka!

Meillekkin olisi kakkonen tulossa 01/09! Ikäeroa tulee 1.2v kun poika synty 11/07.
Todellakin välillä huoli valtaa mielen siitä että miten pärjää kun on kaksi niin pientä. Meillä ekaa yritettiin 2v ja tämä toinen tuli "yllättäen", odottaa ei osannu laisinkaan kun ei varsinaisesti etes yritetty. Positiivista silti niin tulee pojalle sitten kaveri!!

Tessa onkin käynyt samalla palstalla kun minä, sama ongelma tahtoo vaivata kun on niin paljon porukkaa niin ei pysy mukana...

Meille tulee toinen alkuvuodesta. La on 1.2.09. Esikoinen on silloin 2v 5kk. Ensi viikolla juhlitaan 2-vuotis synttäreitä. Tyttö ei kyllä vielä millään tasolla ymmärrä vauvan tuloa ja vähän jännittää, että miten homma vauvan synnyttyä alkaa sujua. Jään pois töistä jo marraskuun alussa ja tyttö jää samaan aikaan pois päiväkodista, minkähänlainen helvetti meillä on irti talvella, kun ensin ollaan monta kuukautta kotona kahdestaan ja sitten tupaan tupsahtaa vauva ja äitikin on alkuksi varmaan aika kipeä.. No sen näkee sitten, voihan olla että kaikki menee ihan hyvin. Meillä on nyt aikamoinen uhma päällä, joten pahin kerkeää varmaan mennä ohitse ennen vauvan syntymää. Pitäisiköhän tehdä ihan la päivitys tähän ketjuun?

Safiiri: vai on täällä toinenkin Tessa :) Mä en oo kirjotellut tolle kyseiselle palstalle..

Ja Ainun tunnistinkin nimimerkistä, taisitkin olla yksi niistä muutamista, jokta tuolla tammimammat-ketjussa odotti toista, suurimmalle osalle taisi olla tulossa ensimmäinen..

Ihanaa, että täällä muutkin murehtii, kuinka pärjätä kahden pienen lapsen kanssa.., mamu79:n ajatukset hyvin lähellä omia, meillä olis kanssa tarkoitus ottaa tyttö kotiin päiväkodista joulukuussa, mutta jos vaan talous antaa periksi, niin toivoisin, että voisi jatkaa osa-aikaisesti, vaikka sen alle 7h/pvä ja 3pvää vkossa.. Rauhoittais jotenkin omaa mieltä, kun tietäisi sitten, että saa muutaman päivän viikossa keskittyä vaan uuteen tulokkaaseen.. Ja meillä pahin uhmaikä taitaa just hienosti osua vauvan syntymän aikoihin, vahvoja uhman merkkejä tosin jo nyt ilmassa..

Joulukuun odottajat onkin jo ehtinyt käydä rakenneultrassa? Mulla se olis syyskuun alussa ja tuntuu että viikot vaan matelee sinne, jotenkin sitten jos sieltä saa tiedon että kaikki on hyvin, niin uskaltaa jo vähän sitten hengittää, nyt vielä mielessä liikkuu kaikenlaisia huolia, että onko masuasukilla kaikki hyvin. Liikkeet kyllä tunnen jo, eli ainkain hengissä tuolla ollaan :)

Tänään ekaa kertaa mammafarkut jalassa ja tänään iski myös ajatus siitä, että tässähän täytyy alkaa miettimään kaksosrattaita.. APUA!! Mä oon aina jotenkin kattonut niitä pelolla, kun ovat niin isonnäköinen kompleksi.. Ootteko te miettinyt tota ratasasiaa??

Nyt päivittelen vielä itseni tohon la listaan ja sitten pyykit kuivumaan..

Tessa

Moi kaikille. Täällä ilmoittautuisi mukaan vielä yksi toisen lapsen odottaja. Esikoinen meillä on syntynyt 11/06 ja tämän kakkosen pitäisi syntyä 1/09. Ja täällä näyttikin olevan pari muutakin tammimammaa. Mulla hiukka sama ongelma sen ketjun kans kuin teilläkin. Välillä olen sinne jotain kirjoitellu, mutten mitään kummemmin.

Meillä esikoinen tärppäsi aika nopeasti ja sitten tätä kakkosta yritettiin sellainen 9kk, eli meillä meni toisinpäin kuin teillä ;)

Mulla tämä alkuraskaus on menny ihan ok, olen kylläkin voinut huonommin kuin edellisessä raskaudessa, mutta siltikin ihan hyvin. Nyt on vain jo muutaman viikon vaivannut noi liitoskivut, aika ikävästikin, varsinkin kävelylenkillä ja sen jälkeen.

Tessa, meki ollaan mietitty niitä sisarustenrattaita. Aluksi ukko oli niitä vastaan, mutta alkoi sitten ilmeisesti luovuttaa kun tajusi että miten mä muuten täällä selviän lumikinosten keskellä koiran ja kahden lapsen kanssa ;) Enimmäkseen ollaan katsottu noita käytettyjä, kun se käyttöaika on kuiteskin suht lyhyt. Vaikka uudetkin kyllä mun silmää miellyttää, siis sellaiset halpamerkit.

Mulla rakenneultra on myöskin syyskuun alkupuolella, silloin on menossa 22.rv.

Päivitin ton listan omalta kohdaltani. Hah! Jos laittas vielä ton kuukauden tällä kertaa vaikkapas oikein. ;) Käyttäkää siis tätä viimeisintä listausta ;D

Mari_ , poika 11/06, la 14.1.2009
Tessa, tyttö 12/06, la 21.1.2009
mamu79, tyttö 08/06, la 01.02.2009

Alkuperäinen kirjoittaja Tessa.:
Safiiri: vai on täällä toinenkin Tessa :) Mä en oo kirjotellut tolle kyseiselle palstalle..

Oukei. Se oli ketju, johon kuului samanniminen vuosina 05 ja 06 muistaakseni. Ja haaveili sillon esikosta, joten tuo sinun pikkukakkonen ois passannu "tuntomerkkeihin" ;)

Onnea ja kaikkea hyvää odotukseen!

Minnes väliin oikein kaittaisin itseni kun laskettu aika on annettu 19-24.1. No olisiko se 24 hyvä kun poikakin meni 9pvä yli... voihan se olla että ne leikkaa tämän tulokkaan suosiolla. Pojalle tehtiin hätäsektio.

Sokeriherne, poika 09/05, la 14.12.2008
Mari_ , poika 11/06, la 14.1.2009
Tessa, tyttö 12/06, la 21.1.2009
Ainu =+x, poika 11/07, la 24.1.2009 keski-suomi
mamu79, tyttö 08/06, la 01.02.2009

No niin, nyt on rauha maassa, tyttö nukkuu ja mies lähti käymään kaverilla joten on oikein hyvä aika kirjotella tänne :)

Jee, huominen vapaata ja tyttökin on päiväkodista vapaapäivällä, saadaan olla koko perhe yhdessä, lupasivat ihan kohtuullisia ilmoja joten ajateltiin lähteä käymään sellasella kotieläintilalla..

Mari_: meillä kanssa koira, joten noi tuplarattaat taitaa olla ainoa fiksu vaihtoehto lenkkeilyn kannalta. Ja varmaan mekin kattellaan käytettyjä ja hankitaan lisäksi sitten seisomalauta noihin Emmaljungiin.

Hui, Ainulla onkin ollut viimeksi jännät paikat synnytyksessä.. mä huomaan, että mietin synnytystä paljon enemmän jo nyt(!) kun ekassa raskaudessa. Sillon kaikki meni ihan oppikirjan mukaisesti, ehdin saada epiduraalin juuri sopivaan aikaan ja ponnistusvaihekin oli lyhyt ja helppo. Nyt sitä pelkää, että kaikki ei toistamiseen sujukaan yhtä helposti :(

Äh, nyt tuolta lastenhuoneesta huudellaan vielä, pakko mennä!

Tessa, mulla on ton synnytyksen kanssa hiukka samat ajatukset. Mäki mietin sitä taukoamatta, ja jostakin kumman syystä pelkään että tästä kakkosesta tulee joku jumalattoman iso kaveri ja mä en sitä jaksa pungertaa ulos.... Neuvolantätsy kyllä just tänään nauro, että ei ole huolta, etä eiköhän sieltä ihan normi kokoinen kansalainen tule. Täytyy todellakin toivoa ;)

Minä taas jännitän, että pysyykö masuasukki riittävän pitkään mahassa! Esikko siis syntyi rv 34 istukan alettua vuotaa ja varmasti nuo viikot 30+ (jos nyt edes sinne asti päästään) tulee olemaan yhtä oman voinnin tarkkailua. En taida uskaltaa paljon lähikauppaa pidemmälle silloin lähteä;) Jään töistä pois jo rv 32, eli 50 arkipäivää ennen la:ta, juuri tuon ennenaikasen synnytyksen takia.

Meille ei varmaan tule kaksostenrattaita ollenkaan kun poika on jo niin iso kakkosen syntyessä. Emmaljungan seisomalauta aiotaan kyllä hankkia. Käytiin jo sitä katsomassa, mutta laudan lisäksi tarvittavaa sopivaa adapteria ei ollut saatavilla kuin vasta lokakuussa. Onneksi tässä on vielä hyvin aikaa.

Meillä hajosi jääkaappi-pakastin tänään ja tuntuu että verenpaineet on sen takia koholla. Ehdin juuri pakastaa monta pussia tuoreita pullia ja 5kg mansikoita, joten meillä syödään nyt noita edellämainittuja oikein urakalla, kun ehtivät sulaa niin ettei niitä voi enää uudelleen pakastaa. Kurja juttu, mutta yksi hyvä puoli tässä on; Nyt saadaan sellainen jääkaappi-pakastin, jossa on no frost -toiminto, eli ei enää koskaan vihaamaani pakastimen sulatusta! Rahaa tosin menee 500e, kun lisäksi pitäisi ostaa uusi auto.

Heippa!
Olisiko kenelläkään ideoita kuivaksi opettamiseen? Haluaisin, että tyttö oppisi pois vaipoista ennen kakkosen syntymää. Vielä ei oikein potan ideaa ymmärrä, mutta onhan tässä melkein puoli vuotta aikaa. Työt kun loppuu lokakuun lopussa, niin alkaisi oikein intensiivitreenaus..
Me ei hankita tuplarattaita, kun ikäeroa on kuitenkin ko 2,5 vuotta. Seisomalauta ja kantoliina tms. Olen ajatellut sellaista Ergo-kantoreppua, siinä jaksaa vauvaa kantaa pitkiäkin matkoja ja esikoinen voi istua rattaissa. mä olen miettinyt pyörään sellaista vaunusysteemiä, joka siis kulkee pyörän perässä, että pääsisi sitten yksin kuitenkin pyörällä liikenteeseen. Autoilusta en tykkää ja me asutaan 1km päässä kaupungin keskustasta, joten autolla liikkuminen on suorastaa tyhmää. Kotieläinpihaan ja kaupungin suurimpaan leikkipuistoon on matkaa 3km. Pyörällä pääsisi hyvin kulkemaan sitten kun kakkonenkin olisi jo reilun vuoden. En tiedä yhtään millaisissa hinnoissa sellaiset "vaunut" on..
Muakin jännittää synnytys. Viimeksi punnersin päivätolkulla 2,5kg tyttöä ulos. Imukuppisynnytys, ponnistusvaihe toista tuntia, tikkejä yli 30. Istumista sai alkaa kokeilemaan 4vkoa synnytyksestä. Jos tämä toinen on yhtään isompi, niin varmasti halkean. Synnytystapa-arvio on edessä, joten luotan siihen, että lääkärit tietävät yritetäänkö kuitenkin alakautta vai leikataanko suosiolla..

Tessa: niinpä sitä luuli että kaikki menee ok. Vauvalehdistä en etes lukenut sektio juttuja kun ei kuulemma koskenut mua. Imettääkkin ajattelin... joo no ei tullut maitoa vaikka kuukauden yritin. Esikoinen painoi 4240g ja alateitse oli tarkoitus syntyä, kyllähän synnytys oli käynnissä jo 10h ennen kun sitten leikkasivat hätänä kun sydän äänet alkoivat heikkenemään. No ylipainonen kun olen niin eipä se epiduraali sitten oikein onnistunut kun neula meni selkäydinkanavasta läpi niin en sitten puutunut kunnolla ni nukutus lääkäri oli paikalla koko ajan että jos liikaa sattuu niin nukutetaan =). Olin sairaalassa viikon kun sain "pienen" tulehduksen ja antibiottia annettiin suoneen ja suuhun sen viikon ajan jonka jälkeen ilmoitin lähteväni kotiin, tuntu että jos ei lähde niin pää hajoo. No eivät olisi vielä päästäneet kun tulehdus arvot oli vieläkin aika korkeet.

Joo että tällä kokemuksella synnytyksestä niin voin kertoa että se on mielessä ja sitten vielä miettii että miten esikoinen pärjää (viikon) kun olen sairaalassa, tai miten minä ilman häntä??

Olisi kellään ylimääräisiä rauhottavia???

Hei apua noita teidän synnärikertomuksia!! Mä oon selvinnyt ilmeisesti jopa hävettävän helpolla.. Vaikkakin tyttö painoi syntyessään vähän reilut 4kg, että kyllä sitä on saanut ponnistaa, mutta ilman tikkejä selvisin, sairaalassa 2vrk ja heti pystyin istumaan ihan normaalisti, imetys lähti hyvin käyntiin ja olen välttynyt kaikilta rintatulehduksilta ym kokonaan!! Ja ei ollut pelkoa ennenaikaisesta synnytyksestäkään yli meni la:n 10 piiiitkää päivää.. Eniten ehkä nyt pelottaa just toi mamun kokema, eli pelkään että repeän tosi pahasti ja toipuminen kestää ja kestää.. Ja nyt kun luin noi teidän kokemukset niin luuletteko että ens yönä saan unta ;-)

Mä jotenkin oonkin kyllä asennoitunut tähän tokaan raskauteen niin, että kun eka meni niin helposti, niin tässä on sitten pakko tulla kaikkia vastoinkäymisiä, mutta toistaiseksi - nothing!! Eli pakko sitten viimeistään synnytyksen olla ihan kamala.. :)Ja kun nyt selviäisi rakenneultrasta ilman huonoja uutisia..

Oih, mansikat ja pulla kelpaisi kyllä tänne, noi on ihan vihoviimesiä ylimääräisiä kulueriä tollaset pakastimen hajoamiset :-/

Meillä on tuo Ergon reppu ja on kyllä aivan loistava, ei paina eikä purista kantajaa ja ilmeisesti kyytiläisenkin on hyvä olla, sen verran hyvin meillä on siinä viihdytty!! Käyttöön otettiin joskus 6kk ikäisestä ja siinä pääsee koiran kanssa metsäänkin lenkille!! Eli ihan vastasyntyneillehän se ei sovellu. Mutta vieläkin menisi ihan hyvin, nyt vaan neiti haluaa jo itse kävellä..

Mäkin haluaisin esikon kuivaksi ennen vauvan tuloa, mutta tärkeämpänä pidän sitä, että päästään tutista eroon nyt ihan pikapuoliin. Ei tuttia enää käytetä kun päiväunien aikaan ja illalla viimeinen tunti ennen uniaikaa, eli suht helposti kai ton vieroituksen pitäisi käydä? Kunhan vaan äiti saisi itseään niskasta kiinni.. Meillä melkein kaikki kakat tulee jo pottaan ja aika monest pissatkin, kun vaan jaksaa usein istuttaa potalle. Päiväkodista kuitenkin kertoivat, että tyttö ei suostu käymään siellä lainkaan potalla, eli jonkin näköistä takapakkia odotettavissa..

Mulla synnytys kesti sen 16h tai lapsivesien menosta ja ekoista harvoista supistuksista oli pojun synnyttyä kulunu sellanen 26h. Ja vaikka jätkä oli sen vajaa kolme kiloa, niin tuntu elämää pitemmältä ajalta se 14 min kestäny ponnistusvaihe. Okei se ei kyllä ollu pisimmästä päästä, mutta sillä hetkellä se tuntui tunneilta ;) Multa paikat leikattiin heti valmiiksi, joten en onneksi revennyt, muuten varmasti olisin, sillä mulla on tiukka väliliha. Kävely ja istuminen tuottivat tuskaa kauan, varsinkin istuminen. Kotona ja autossakin istuin tyyny pepun alla vielä pari kuukautta synnytyksen jälkeen, paraneminen oli aika hidasta. Imetys lähti kyllä heti käyntiin, eikä mullakaan ollu mitään rintatulehduksia, ja imetinkin sen 10kk. Samaa toivon nytkin, vaikka mikäänhän ei ole varmaa. Edellisessä raskaudessa mulla oli raskausmyrkytys, joten jos siltä nyt välttyis niin se ois ihan jees :)

Meilläki pitäs saada poika vieroitettua tutista ja saada ukkeli kuivaksi. Tutti ei ole koskaan ollut sellainen suuri ongelma, väsyneenä ja nukkumaan mennessä enimmäkseen sitä imeskelee. Toi potta/pönttö onkin jo sitten toinen asia.... huh huh. Potalla ollaan istuskeltu jo 8kk iästä lähtien ja silloin tarpeista tuli pottaan varmaan jotain 85%, mutta nyt ei enää tapahdu mitään.. Noh, katsotaan tässä jos jotain muutosta siihen tulisi. :)

Mulla suuri määrä tikkejä johtui suurimmaksi osaksi siitä, että mulle tehtiin kaksi epparia, jotta saadaan imukuppi päähän. Repeämät tuli pääasiassa "tuonne syvemmälle", kyllä noitä sisäosiakin kursittiin ihan kiitettävästi.
Jos ensimmäinen synnytys on ollut helppo ja väliliha antanut myöten, niin en usko että se siitä mihinkään kiristyisi ja pahasti repeäisi toisessa synnytyksessä. Siinä tapauksessa se olisi mahdollista, jos synnytys olisi tosi nopea ja raju, eli ns. syöksysynnytys.
Olen ajatellut, että kestän kyllä vaikka minkälaisen synnytyksen, mutta mites esikoisen hoito, jos toipuminen kestää kuukausitolkulla..?! Minun suurin huolenaiheeni on se jos toipuminen pitkittyy ja esikoinen tuntee olonsa turvattomaksi, kun äiti on huonona eikä pysty leikkimään, ottamaan syliin tms. No toisaalta mitä näitä etukäteen murehtimaan.. Mä murehdin sitten kun lääkäri sanoo, että :" tää on viisikiloinen ja perätilassa, mutta synnytetään alateitse, hyvin mahtuu.." =) =) Täytyy rientää, vieraita tulee. Meillä on tytön 2-vuotissynttärit tänään..