toinen synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helpompi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eka syntyi sektiolla.Toka alateitse.Synnytyksen kestoksi laitettiin melkeen 20 h,mut se oli vaan sellasta avautumisen odottelua,sain epiduraalin ja synnytys oli todella helppo.En kokenu oikeestaan yhtään kipua.:)

Eka syntyi sectiolla. Toka alateitse. Synnytyksen kesto 1,5 vrk josta 20h todella tuskaisia. Ponnistus oli onneksi vain 15 min ja se oli musta synnytyksen kivuttomin osuus. Ja kaikkiaan alatiesynnytys oli mukavampi kokemus kuin sectio.

Minulla 11 päivää synnytyksestä ja viidenen kävin totaalisesti synnyttämässä. Tämä oli kaikkein pisin mutta kivut on jokaisesta ollut samaa luokkaa. Nyt ovat kivut ja tuskat unohtuneet jäi jo synnärille.
Yleensä uudelleen synnyttäjät selviävät nopeammin minä nyt poikkeus. Rohkein mielin synnyttämään :)

Tyttäreni sanoi, ettei uskalla toista tehdäkkään kun ensimmäinen synnytys kesti toista vuorokautta ja pahoinvoinikin yli 20 viikkoa.
Mutta eihän sitä koskaan tiedä vaikka mieli muuttuis matkanvarrella. Sanoi kuitenkin, että pistän vaunut sun muut vielä säilöön, tyttö täyttää kohta 2-vuotta.

Itselläni toinen synnytys oli käynnistys mutta ensimmäistä nopeampi ja reilusti kivuliaampi. Eikä se ensimmäinenkään kestänyt kun 6 tuntia.
Olen neljä lasta tehnyt ja se riitti minulle. Nuorin täyttää 11-v ystävänpäivänä.

Ekan synnytyksen kesto noin 14 tuntia ja sen päälle ponnistusvaihe 1 h 15 min.

Tokassa synnytyksessä (väliä n. 5 v) kesto oli 5 h ja ponnistusvaihe n. 20 min.

Toinen synnytys oli huomattavasti helpompi johtuen siitä, että voimat säilyivät paremmin, kun kesto oli lyhyempi (avautumisvaihe kuulemma aina kohdunkaulan osalta lyhyempi ekan synnytyksen jälkeen). Lisäksi oli luottavaisempi tunne, kun tiesi jo vähän, mikä on homman nimi, eikä tarvinnut jännittää, vaan pystyi yrittää rentoutumista paremmin.

Itselläni ollut molemmissa synnytyksissä loppuvaiheessa epiduraali, joka vienyt pahimman kivun sopivasti eikä repeytyminenkään ole sattunut.

Yleensähän vauvojen syntymäpainot ovat isommat mitä useampi raskaus äidillä on takana, mutta silti synnytykset helpottuvat. Kaverini (= 4 synnytystä) sanoi, että kaksi viimeistä synnytystä on menneet loistavasti ilman epiduraalia ja ajallisestikin enää kyse muutaman tunnin hommasta. Toki lantiopohjalihasjumppaa pitää tehdä ahkerasti kaikkien raskauksien jälkeen...

Kaikki aina tahkoavat miten helppoa toisen synnyttäminen oli.

Minun ensimmäiseni synnyttäminen kesti 4 vuorokautta ja ponnistusvaiheeseen tultaessa olin jo niin hämärän rajamailla kivusta ja väsymyksestä, etten tostamiseen sitä haluaisi kokea. Kaikki kivunlievityksen ja avautumisen helpottamisen ja nopeuttamisen sekä synnytyksen avittamisen konstit kokeiltiin. Mutta kun ensimmäisten 3 vrk supistelujen (väli kaiken aikaa alle 5 min) jälkeen ei vieläkään ollut 1 cm enempää auennut, eivät huolineet minua sairaalaan. Lopulta menimme sinne väkisin sisälle, koska en enää jaksanut väsymyksestä ja kivusta olla kotona. Minulle annettiin unilääkettä, ja seuraavana aamuna olin kolme senttiä auki, joten odottelu jatkui sitten sairaalassa.
Kuntoni pääsi muutamassa päivässä putoamaan melko alas. Repesin pahasti, minulle tehtiin episiotomia sekä annettiin lisäverta, koska synnytyksessä menetin niin paljon omaa vertani.

Toipuminen ekasta synnytyksestä kesti useita kuukausia. Koko kokemus on jäänyt mieleeni ahdistavana, pelottavana ja traumaattisena.
Mieheni toivoisi lisää lapsia, mutta pelkään synnyttämistä alakautta.

Yhteistyössä