Toinen vauva vai opinnot? :/ hhrrrrr....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jahkailijah.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jahkailijah.

Vieras
Esikoinen on 1,5v ja tarhapaikkaa ollaan haettu syksyksi. Aloitan myös itse opinnot syksyllä aikuispuolella, ei siis ole mitään ammattia minulla. Silti kamala vauvakuume ja kovasti oon miettinyt että olisi se sisarus esikoiselle ihana. jos nyt menen kouluun niin vauva haaveet saa jäädä ainakin sen 4vuotta että olen ehtinyt valmistua ja olemaan myös työelämässä. Ei ole järkeä 2 vuoden opinnoiden jälkeen heti jäädä äitiyslomalle koska koulutus on niin lyhyt että vaatii työtä oppiakseen oikeasti.
Oon nyt 1,5 vuotta pähkäillyt tätä ja tää on ihan kamalaa. Toisena hetkenä päätän että no, yritetään ja toisena hetkenä olenkin ihan epävarma ja tuleekin olo ettei se nyt ole fiksua.

Mies sanoo jatkuvasti että tottakai on valmis toiseenkin lapseen,mutta MINUN se lopullinen päätös on tehtävä kun minä lapsen kanssa joudun pääsääntöisesti olemaan päivät.

Mitään mielipiteitä?? :D Kauheeta jahkailua!!

Vauvan kanssa pystyy kyllä opintoja suorittamaan, jos se onnistuu nuorisopuolella niin sit aikuispuolellakin. Ei se vauva välttämättä tarkoita että pitäis koulutusta siirtää monelle vuodella.

Itse opiskelen nuorisopuolella, esikoinen syntyi kun olin vuoden ollut koulussa. Toinen tulossa nyt kun koulua jäljellä ehkä vuoden verran...

Itse antaisin vauvalle luvan tulla. Koulua pystyy siirtämään, lasten hankkiminen ei olekkaan niin yksinkertaista ja itsestäänselvää. Sitä paitsi lapsillesi tulisi kiva ikäero, jos pian tärppäisi. Musta ainakin on hyvä, ettei sisarukset ole ihan täysin eri ikäluokkaa.. Voivat sitten yhdessä leikkiä ja mennä isompana.

[QUOTE="ööö";23161703]No mut kahden lapsen kanssa opinnot voi olla aika raskaat :( jos olet nuori, ehdit tehdä vielä myöhemminkin lapsia.[/QUOTE]

Minä opiskelin ennen lapsia yhden tutkinnon. Ja kahden lapsen kanssa toisen. Selvästi on ollut raskaampaa, mutta ei todellakaan mahdotonta. Asiat vaan pitää laittaa tärkeysjärjestykseen, niin hommat sujuu kyllä. Minä olen sitä mieltä, että älä lykkää lapsen hankintaa.

Niin siis jos menen opiskelemaan, tulee suht suuri ikäero lapsille.Toinen vaihtoehto on lykätä opintoja ja opiskella sitten 2 lapsen äitinä. hmmmm..
Ja meidän koulussa EI oo mahollista esim. etäopiskella, ainoastaan läsnäoleva opiskelija voi etäopiskella, enkä minä voi olla koulutunneilla lasten kanssa :D

Opiskelut ehdottomasti.
Jos välttämättä haluat myös vauvan niin ei se se opiskelu+vauva mahdoton yhtälö ole,riippuu toki alastakin mitä olisit opiskelemassa?
Minä opiskelin silloin kun vauva syntyi,pidin kuukauden äippäloman ja jatkoin opiskelua.
Nyt "vauva" 3v. ja pian pitäis valmistua,opiskelu tosin jatkuu sen valmistumisen jälkeenkin.
Toki kahden kanssa hankalampaa,muttei mahdotonta.

No en tiedä sitten, mutta olen jo laittanut viime syksynä opinto ohjaajalle postia, olisiko minun ollut mahdollista opiskella vaikka olenkin lapsen kanssa viellä kotona ja se ei onnistunut. Joten tuskin pystyisin opiskelemaan samaan aikaan.
Tää on niin vaikee kysymys jotenkin. Ehdottomasti haluaisin lapsilleni mukavan ikäeron jne, mut jos kouluun menen niin ikäero venyy kyllä jo isoksi. Mut sit taas koulu lykkääntyy ainakin 1,5 vuodella.. Sinäänsä ei se niin pitkä aika ole.. mutta jaa-a.. Kamalaa tehdä isoja päätöksiä..

Niin ja siis opinto ohjaaja sanoi että jos opiskelisin tässä ohella sen mitä pystyisin, se veisi vain liikaa opiskelu aikaa joten ei ole mahdollista.. Varmasti sitten jossakin muussa koulussa.

Ennemmin vauva =) . Kyllä kerkiät viä myöhemmin opiskella ja tehdä töitä aivan tarpeeksi . Kantsii nauttia lapsista , kun on vielä nuori.. ja kerran ne lapset pieniä on .. kantsii olla kotona niin kauan kun mahollista . Eipä sitä rahaa sen kummemmin ole , vaikka töissä kävis ja perheelle ei oo enää hirveästi aikaa .. =(

Niin.. kai se on vaan tehtävä niinkun tunteet sanoo.. molempia kyllä ehdin viellä, niin lapsia saada kun koulua käydäkin, mutta lasten ikäeroon ei jälkikäteen voi vaikuttaa mitenkään.

Ehdottomasti uusi vauva nyt niin saat suht pienellä ikäerolla lapset. Ja sitten voit rauhassa keskittyä opiskeluun ja työhön :)

Itse opiskelen lapsen kanssa ja toisen haluan heti, sillä valmistun pian ja en halua aloittaa uraa ennen kuin olen saanut toisen lapsen.

Miksi kysyä mielipiteitä jos haluaa saada vain yhdenlaisia vastauksia, ts. on jo valinnan tehnyt.

En minä halua saada vain "yhdenlaisia vastauksia". kaikki vastaukset on tervetulleita! Olen miettinyt tätä asiaa 1,5 vuotta, en ole mitään valintoja tehnyt sinänsä, kovasti pohtinut ja miettinyt... HUOH.. Mutta kai se on tehtävä siltä miltä tuntuu, kun ei tähän pohtimiseen tule loppua muuten......

Yhteistyössä