Toipuuko tästä synnytyksestä ikinä? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sattuu!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sattuu!

Vieras
Ei repeämiä, mutta alapäätä jomottaa kuin sinne olisi joku potkaissut. Samanlaista kipua (liitoskipuja?) oli ihan viimeisillä viikoilla, mutta että vielä synnytyksen jälkeenkin! Synnytyksestä 1kk aikaa ja olen kerran kyennyt kävelemään 3km lenkin reippaasti. Kipu aiemmin jo helpotti, jälkivuoto on lähes loppu mutta kipua on tuntunut aina samaan aikaan kun veristä vuotoakin on tullut. Eilen vuotoa tuli verisenä vähän mutta kipukin taas yltyi. Voi tuska.. vai loppuuko tämä vasta sitten kun vuotokin on kokonaan loppu? Joku laskeuma minulla kummitteli myös aluksi, se pallukka pullotti alapäästä ensimmäisinä viikkoina. Nyt sitä ei ole enää näkynyt ja yritän jumpata lihaksia, mutta en pysty jumppaamaan silloin kun sattuu.

Toipuu varmasti. Muistan hyvin todentuntuisesti oman synnytyksen jälkeisen olotilan. Koko alapää oli kuin rekalla olis yli ajettu. n. 6 vko:n kohdalla loppui jälkivuoto ja kivut lievittyivät. Ota ihmeessa särkylääkettä säännöllisesti ja katso kerran päivässä peilillä, ettei ole tulehdus päässyt tulemaan. Lisäksi lämmintä suihkua joka pissan jälkeen. Oma repeämä oli ihan sentin päässä peräaukosta ja kakkaaminen pelotti ja sattui. Tsemppiä!

Neljä viikkoa synnytyksestä on lyhyt aika, anna asioiden tapahtua rauhassa. Tiedän mitä se kaikki on kun vauvakin pitää hoitaa.
Jälkitarkastuksessa, yleensä 6 viikkoa, katsotaan että kaikki kunnossa. Minulle kerrottiin että sen jälkeen voi reippaammin aloittaa lantionpohjajumpan. Ja kun käytin kuulia, niin sitäkään ei suositella kunnes vuoto loppunut.

Lyhyt aika vasta kulunut! Kyllä synnytyksestä toipuu, ajan kanssa. Uskon, että itse voi edesauttaa palautumista ensin kevyellä liikunnalla (kävelyä, kuten olet tehnytkin) ja myöhemmin kannattaa ehdottomasti opetella lantionpohjanlihasten jumppaa. Lantionpohjan lihasten kuntoutuminen on hidasta, vaikka jumppaisi joka päivä, mutta on vaivan arvoista.

Mulla pahensi alapää kipua jos seisoi pitkään päivän aikana ja käveli paljon.Lepo auttoi ja aika.1kk synnytyksestä on vähän aikaa,varsinkin jos ensimmäinen lapsi kyseessä.
Neljännestä ei enää tunnu missään :)
Rehkiminen ja sen sellainen voi lisätä jälkivuotoa,minulla ainakin teki niin.

Toipuu kyllä ap. Mulla sattui enemmän ja vähemmän vielä 6kk jälkeenpäin ja ekavuotena alkoi sattua myöhemminkin jos olin liikaa kerralla jalkojen päällä.
Toi 1kk on vielä todella lyhyt aika kropan toipua. Rauhassa nyt vaan otat oman vointisi mukaan. Ja liikut silleen kun hyvä on.

Minä repesin pahasti, sulkijalihaskin siis repesi. Toipumiseen meni varmaan aikaa yli vuosi, liikuntaharrastuksia alottelin kun lapsi oli pari vuotias. Älä hätäile, toivut kyllä mutta se miten nopeasti niin on eri asia. Jotain vaivoja jäi kun on laskeumat.

Eli aika näyttää. Minulla kesti kauan toipua, ei sinulla välttämättä niin kauan mene.

[QUOTE="vieras";22914841]Mulla pahensi alapää kipua jos seisoi pitkään päivän aikana ja käveli paljon.Lepo auttoi ja aika.1kk synnytyksestä on vähän aikaa,varsinkin jos ensimmäinen lapsi kyseessä.
Neljännestä ei enää tunnu missään :)
Rehkiminen ja sen sellainen voi lisätä jälkivuotoa,minulla ainakin teki niin.[/QUOTE]

Tämä oli jo kolmas synnytys, olen tässä alapääjomotuksissa pohtinut, miten ne lestadiolaiset oikein selviää :D Ilmeisesti toisilla ei ole mitään ja osalla helpottaa useamman jälkeen, kahtena aiempana kertana itselläni ei ole näin pitkään kipuilua ollut. Ensimmäisestä ei ollut juuri mitään, toisesta oli vähän mutta nyt on sattunut jo monta viikkoa, toki ei koko aikaa. Ja sama täällä, että seisominen tai kävely pahentaa, henkisesti tekee tiukkaa kun ei pääse kunnolla liikkeelle..

Yhteistyössä